Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 11:27:53
Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 11:25:08
De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 11:18:53
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
  

Auteur Topic: Blokbeveiliging tunnelbuis  (gelezen 5699 keer)

VvKan

  • Gast
Re: Blokbeveiliging tunnelbuis
« Reactie #30 Gepost op: 09 januari 2021, 11:55:43 »
Dit wordt abacadraba voor mij.  Kun je een schema geven van de situatie van de tunnel met de bijbehorende delen/ABC secties/wissels ?  En zoals je aangeeft, van de andere voorgaande delen waar ABC in zit?
Ik denk, dat er in de combinatie ABC en bezetmeldingen veel meer mogelijk is als oplossing.  Maar daarvoor heb ik wel een goed beeld van de situatie nodig.
En spanningloos maken, zou je dat wel doen ?  Je rijdt toch digitaal ?
Hoewel ikzelf veelal BM2 en BM3 gebruik, is bij jou in principe de BM1 (of 5 diodes) voldoende, omdat je alleen met een loc rekening hoeft te houden.  Daar heb je legio mogelijkheden mee, die je volgens mij niet ten volle doorziet en daardoor niet ten volle benut.

Dus graag een duidelijk overzicht, maar zonder nieuwe verrassingen daarna.

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Blokbeveiliging tunnelbuis
« Reactie #31 Gepost op: 09 januari 2021, 13:32:21 »
Onderstaand schematisch een tunneltracée. Twee ABC secties communiceren per wissel met elkaar (actief en niet actief: en omgekeerd bij omzetten wissel.



VvKan

  • Gast
Re: Blokbeveiliging tunnelbuis
« Reactie #32 Gepost op: 09 januari 2021, 13:49:42 »
In mijn reactie 6 vraag ik of het probleem onderdeel uitmaakt van een keerlus.  In jouw reactie 8 ontken je dat.   Dus je zet mij/ons wel op een verkeerd been !

Als je nu wel volledig bent, kan ik er mijn gedachten over laten gaan.  Denk alvast maar eens na over 2 extra ABC secties aan de kanten vóór de wissels, daar zouden de probleemtreinen moeten stoppen om a/  een botsing te voorkomen  en b/  en achteroplopende trein te stoppen.
De trein die in de tunnel zit (keerlus) is al gereglementeerd en stopt in de  ABC stukken.  Pas als je zelf de wissel omzet zal die doorrijden en zo nodig botsen.  Maar omdat je daar zelf bij bent en handgestuurd rijdt is dat dan je eigen fout.  Een tegemoetkomende trein zal normaal gesproken doorrijden over het rechtuit staande wissel, dus je hebt het over een uitzonderlijke situatie die ontstaat doordat je een trein ergens vandaan weg laat rijden, terwijl die voor de wissel zou moeten stoppen.  In theorie kan dat alleen als het baanvak na de wissel (niet de keerlus) nog bezet is.  Als die trein de tunnel (keerlus) in moet achter de vorige trein aan, is het alleen een kwestie van wachten tot de tunnel(keerlus) is vrijgegeven.

Kortom: 2 extra BM1's en je bent klaar. In mijn ogen nu.    (of toch nog verrassingen ?)

VvKan

  • Gast
Re: Blokbeveiliging tunnelbuis
« Reactie #33 Gepost op: 09 januari 2021, 13:51:57 »
PS  Ik meen me te herinneren, dat de ABC secties bij de wissels VOOR de wissels gepland waren ?  Is daar dan verandering in gekomen ?

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Blokbeveiliging tunnelbuis
« Reactie #34 Gepost op: 09 januari 2021, 14:31:59 »
In mijn reactie 6 vraag ik of het probleem onderdeel uitmaakt van een keerlus.  In jouw reactie 8 ontken je dat.   Dus je zet mij/ons wel op een verkeerd been !

Excuses voor de verwarring.
In post#25 staat het banenplan. In onderstaande tekening de te beveiligen tunnelgedeeltes in rood en de gerelateerde wissels (met ABC remdelen) in blauw. Dit zijn dus niet de keerlussen. De wissels in mijn schets in post #31 zijn soms gezamenlijk met een keerlusgedeelte en soms niet. Maar die gezamenlijkheid maakt volgens mij niet uit; alle twee de tunnelsecties komen namelijk uit op wissels met een ABC remdeel.



Rian

VvKan

  • Gast
Re: Blokbeveiliging tunnelbuis
« Reactie #35 Gepost op: 09 januari 2021, 16:48:24 »
Duidelijk.  Dus beide tunnels niet in een keerlus.
Dus ik neem aan dat beide tunneldelen uitgevoerd zijn of worden volgens je schema:   wissel - ABC - tunnel - ABC - wissel.  Met aan de andere poot van de wissel ook ABC, met naar ik aanneem een stop richting de wissel, dus dat een trein bij foute wisselstand niet door kan rijden.

Laat ik voortaan de 2 mogelijke andere treinen noemen:  de kopse trein (rijdt tegen de tunneltrein in) en de achter trein (rijdt achter de tunneltrein aan.
De buitenste tunnel noem ik tunnel 1 en de binnenste tunnel 2 .  Tunnel 1 heeft (in station rechts onder) wissel 1  en bovenaan wissel 2,  tunnel 2 heeft links onder wissel 3 en boven rechts wissel 4.  In code T1 W1 W2  en  T2 W3 W4 .  Maar er zitten ook nog 2 keerlussen in: tussen W2 en de wissel bij de 3-weg wissel (station) en de tweede tussen W3 en W4 .

Dat constaterende en daarbij het gegeven uit een ander draadje over de keerlussen, geeft het volgende :  W2 maakt deel uit van zowel de vraag over T2 als van een oplossing van een keerlus.   W3 maakt deel uit van de vraag over T1 en een keerlus,  W4 maakt deel uit van de vraag over T2 en een keerlus.

Voordat aan oplossingen gedacht kan worden wil ik daarom 2 volledige schema's van de tunnelbaanvakken met aansluitende wissels, en daardoor dus ook van de keerlussen, want die sluiten beide hier ergens op aan.  Graag ook voor de duidelijkheid aangeven in welke richting de ABC secties als stop werken.

Als ik het voorlopig juist inschat, heb je bij elk van de wissels W2 W3 en W4 op elke poot een ABC-sectie al aanwezig of gepland: 2 van de keerlus en nu 1 extra voor de tunnel.  Dan zou alleen voor W1 iets extra moeten gebeuren, maar de situatie rond W2 en bij de 3-weg wissel verdient denk ik extra aandacht ivm lengte van treinen, zo ook bij W4 boven aan het station..

Eerst maar eens volledige schema's graag.  Als je zelf liever je eigen nummers voor wissels of baanvakken wil gebruiken, dan wel graag deze erbij vermelden.
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2021, 16:52:54 door VvKan. Reden: toevoeging »

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Blokbeveiliging tunnelbuis
« Reactie #36 Gepost op: 10 januari 2021, 00:02:03 »
Onderstaand het banenplan met:
- wissels (genummerd in blauw)
- ABC remsecties (bruine cirkels)
- Tunnels “T”
- Keerlussen “K”



Wissels 8/9 en 11/12 zijn driewegwissels. Hier dubbel genummerd omdat er twee wisselmotoren aanwezig zijn. Rangeerwissels 15 t/m 20 zijn in dit verband niet relevant.
Alle ABC remsecties werken als stop richting de wissels. De ABC module is daarbij aan de rechter spoorstaaf aangesloten voor een juiste werking. ABC secties worden actief/niet actief geschakeld door een wisselcontact in de MP wisselmotoren. Hierdoor kan een trein alleen doorrijden als een wissel open staat.
Tunnel, en tevens keerlus K3-T3 wordt beveiligd tegen het in rijden van een tegemoetkomende trein door een bezetmelder die na inrijden van deze keerlus de tegenoverliggende wissel (13 respectievelijk 14) op niet inrijden zet.

Beveiliging tunnel T1:
1. In rijden vanaf wissel 1. De ABC sectie zal hier niet reageren omdat deze in de andere richting wordt bereden (ABC module links)
Voorstel: Na de ABC sectie een bezetmelder maken die (in de Ecos centrale geprogrammeerd) wissel 10 op afbuigen zet. Hierdoor wordt tevens de ABC sectie links van wissel 10 actief. Er kan geen tegemoetkomende trein vanaf wissel 10 T1 in rijden. De trein rijdt dan verder richting wissel 10 en over de in punt 2 genoemde bezetmelder die wissel 1 op afbuigend zet zodat er geen achter opkomende trein kan komen.
2. In rijden vanaf wissel 10. Ook hier reageert de ABC sectie niet.
Voorstel. Na de ABC sectie een bezetmelder maken die wissel 1 op afbuigend zet. Er kan geen tegemoetkomende trein vanaf wissel 1 T1 in rijden. De trein rijdt dan verder richting wissel 1 en over de in punt 1 genoemde bezetmelder die wissel 10 op afbuigend zet zodat er geen achterop komende trein kan komen.

Beveiliging tunnel T2:
Hier geldt hetzelfde als voor de beveiliging van tunnel T1 met dien verstande dat hier de wissels 2 en 14 moeten worden gelezen.

Bovenstaand voorstel is een alternatief voor mijn voorstel in post #29 en feitelijk hetzelfde principe als de beveiliging van tunnel/keerlus K3-T3. Ik kan gebruik maken van bestaande elementen en hoef alleen 4 bezetmeldingen (2 in T1 en 2 in T2) toe te voegen.

Variant:
Om een achteropkomende trein eerder te weren uit een tunnel zouden er ABC secties vóór de wissels 1, 10, 2 en 14 gemaakt kunnen worden (voorstel Veroniek in post #32?). Een inrijdende trein activeert dan deze dan bij de eerste terugmelder in de tunnelsectie ipv bij de tweede. De achteropkomende trein wordt dan dus niet afgeleid via een wissel maar stopt in deze nieuwe ABC sectie. Bij wissel 2 onstaat bij deze variant wel een probleem. Een nieuwe ABC sectie kan namelijk niet vóór deze wissel worden gemaakt maar zou vóór wissel 5 moeten worden gemaakt en gecombineert moeten worden met het actief maken van de bestaande ABC sectie vóór wissel 4. Wissel 4 moet dan tevens binnen dit protocol op rechtuit worden gezet.

Zie ik iets over het hoofd waardoor het niet zou functioneren?
Of is er nog een beter (en tevens eenvoudig) alternatief of Ei van Columbus?
 
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2021, 08:48:09 door RBlok »

VvKan

  • Gast
Re: Blokbeveiliging tunnelbuis
« Reactie #37 Gepost op: 10 januari 2021, 12:55:43 »
Kijk, daar kunnen we wat mee !   
Nou heb ik iets om over na te denken. Maar de duidelijkheid geeft meteen ook een hoop vragen, die ik ga formuleren om voorstellen tot oplossingen te formuleren

Alvast even 2 plaagstootjes, alleen bedoeld om over na te denken.

Is het T1 baanvak lang genoeg voor 3 treinen ?  Dan kun je na het passeren van wissel 1 (of 10) zoals door jou voorgesteld de andere wissel (10 of 1) om laten zetten. Dat klopt dus wel. Dan komt de trein (loc) in een middenstuk dat (via bezetmelding) de andere wissel ook bedient, dus dat T1 van beide zijden niet meer ingereden kan worden. Voor zover ik in de tekening kan zien dus beide op afbuigend. Daar zou T1 lang genoeg voor moeten zijn.
Daarmee vervang je de voorgestelde 2 extra bezetmeldingen door 1.   Bij T2 gaat dit in ieder geval niet op, omdat deze maar 1 trein kan bevatten.

Zowel bij wissel 11-12 als bij 4 heb je maar 1 ABC sectie. Neem even wissel 11-12. Je hebt alleen ABC in het middelste stations spoor.  Maar als wissel 10 of wissel 8-9 naar wissel 11-12 staan, maar wissel 11-12 staat niet in de juiste stand,  dan zouden daar toch ook ABC stukken moeten zitten in het buitenste en binnenste stations spoor ?  Datzelfde geldt bij wissel 4 en 5, ook in combinatie met 3.  In een later stadium (moet nog over nagedacht worden) kunnen deze stukken mogelijk ook ingezet worden ter beveiliging van wegrijden vanaf het station richting een bezet baanvak of tegemoet komende trein.

VvKan

  • Gast
Re: Blokbeveiliging tunnelbuis
« Reactie #38 Gepost op: 10 januari 2021, 13:11:37 »
Correctie:  ook in T2 zou een kort detectiestuk in het midden van de tunnel gebruikt kunnen worden.  T2 heeft een lengte van meer dan 2 treinen, voor zover ik kan zien.  Klopt dat ?

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Blokbeveiliging tunnelbuis
« Reactie #39 Gepost op: 10 januari 2021, 15:31:28 »
Is het T1 baanvak lang genoeg voor 3 treinen ?  Dan kun je na het passeren van wissel 1 (of 10) zoals door jou voorgesteld de andere wissel (10 of 1) om laten zetten. Dat klopt dus wel. Dan komt de trein (loc) in een middenstuk dat (via bezetmelding) de andere wissel ook bedient, dus dat T1 van beide zijden niet meer ingereden kan worden. Voor zover ik in de tekening kan zien dus beide op afbuigend. Daar zou T1 lang genoeg voor moeten zijn.
Daarmee vervang je de voorgestelde 2 extra bezetmeldingen door 1.   Bij T2 gaat dit in ieder geval niet op, omdat deze maar 1 trein kan bevatten.

ook in T2 zou een kort detectiestuk in het midden van de tunnel gebruikt kunnen worden.  T2 heeft een lengte van meer dan 2 treinen, voor zover ik kan zien.  Klopt dat ?

Qua baanlengte zou dit net kunnen. T1=400cm, T2=350cm, T3/K2=300cm.
Mogelijk wil ik met langere treinstellen gaan rijden op deze Canadese baan. Daar wordt in het grootbedrijf gereden met goederentreinen tot 1,6 km. Dat is 18 meter in H0! Dat ga ik niet redden op deze (beperkte) baan  ;) , maar ik wil wat ruimte houden. Een belangrijker reden is echter dat ik de tegenoverliggende wissel zo snel mogelijk nadat een trein een tunnelsectie is ingereden wil omzetten om twee kop-kop treinen in de sectie te vermijden. Bij een gecombineerde terugmelder halverwege, voor het omzetten van twee wissels (inrijdend en tegenoverliggend) kan er al een trein tegenoverliggend zijn ingereden als ik niet goed oplet. De mogelijkheid bestaat overigens ook dat er een trein tegenoverliggend is gaan inrijden en dat op dat moment de wissel omgaat (=ontsporing). Zo'n creatie zal voor veel modelspoorders vloeken in de kerk zijn, maar het is in dit geval wel een echte ontspoorinrichting; om een frontale botsing in een tunnel te voorkomen. 

Zowel bij wissel 11-12 als bij 4 heb je maar 1 ABC sectie. Neem even wissel 11-12. Je hebt alleen ABC in het middelste stations spoor.  Maar als wissel 10 of wissel 8-9 naar wissel 11-12 staan, maar wissel 11-12 staat niet in de juiste stand,  dan zouden daar toch ook ABC stukken moeten zitten in het buitenste en binnenste stations spoor ?  Datzelfde geldt bij wissel 4 en 5, ook in combinatie met 3.  In een later stadium (moet nog over nagedacht worden) kunnen deze stukken mogelijk ook ingezet worden ter beveiliging van wegrijden vanaf het station richting een bezet baanvak of tegemoet komende trein.
De baansectie tussen de wissels 8 en 4 beschouw ik als een deel van het rangeergedeelte. Op deze binnenring wil ik geen structureel doorgaand verkeer, uitzonderingen daargelaten en alleen wanneer ik daar goed kan opletten. Vandaar geen ABC beveiliging in dat deel. Wel denk ik nog na over een tweede ABC sectie bij wissel 4, als beveiliging bij het verlaten van het rangeergedeelte. Die beveiliging ligt volgens mij voor het wisselgedeelte 8, 9, 10, 11 en 12 ingewikkelder / te ingewikkeld.
Het wisselgedeelte 3, 4 en 5 heb ik reeds aangesloten en werkend. In de Ecos centrale heb ik voor deze wissels een paar eenvoudige rijwegen aangemaakt met voorwaarden. Bijvoorbeeld: als wissels 5 afbuigend wordt gezet moet wissel 3 ook afbuigend, en omgekeerd. Ongeveer hetzelfde geldt voor het rijden van wissel 4 naar wissel 3. Mogelijk ingewikkelder wordt zo'n instelling bij de symetrische driewegwissels wissels 8/9 en 11/12. Daar ga ik later mijn hoofd over breken. Ik neem aan dat je dat bedoeld met "niet in de juiste stand" in bovenstaand citaat.

Rian   
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2021, 15:36:01 door RBlok »

VvKan

  • Gast
Re: Blokbeveiliging tunnelbuis
« Reactie #40 Gepost op: 10 januari 2021, 17:28:28 »
Het eerste  punt is niet wat ik bedoel en ook niet conform jouw insteek.  Immers:   als een trein een tunnelbaanvak inrijdt, komt er een bezetmelding die de VOORliggende wissel schakelt, zodat er geen trein meer kops kan botsen.
Als je daar al een trein naar toe gestuurd had ben je dus   of heel stout geweest door de tweede trein de zelfde tunnel in te laten rijden, of je hebt niet voldoende voorzorgs-/beveiligingsmaatregelen genomen.  Daar kan ik dus (voorlopig) niks aan doen.
Pas als de trein bezetmelding midden in de tunnel geeft, schakel je de ACHTERliggende wissel, zodat er geen trein achterop kan lopen.  Omdat dit echter voor beide richtingen geldt worden beide wissels ingesteld, dus de eerste nog een keertje.  Dat geeft dus niks.
Als je toch met langere treinen wil rijden dien je dus wel gebruik te maken van 2 extra bezetmeldingen (of andere soort meldingen), omdat die niet  meer in het midden van de tunnel kan liggen.

Het risico van een kopse botsing kun je waarschijnlijk alleen voorkomen door dat in de Ecos te programmeren:  het instellen van een rijstraat in een bepaalde richting sluit ALLE andere vertrek in tegengestelde richting uit, oftewel:  het baanvak is gereserveerd.  En daarom zouden ABC secties bij al die wissels wel eens heel wenselijk kunnen zijn. Want, als Ecos zegt dat je niet weg mag, dan kun jij met de handregelaar doen wat je wil, maar de trein zal niet vertrekken.  Dat is op een andere manier misschien ook wel te realiseren, maar dat zal veel meer denkwerk vereisen.  Dat doet de Ecos veel beter.  Doe je dat niet, en wil je dus bewust het risico aangaan, dan hoef je ook niet zoveel te doen en zie ik ook geen reden om kop- of staartbotsingen alleen maar semi uit te sluiten.  Stout is stout.

VvKan

  • Gast
Re: Blokbeveiliging tunnelbuis
« Reactie #41 Gepost op: 10 januari 2021, 18:04:33 »
Afgezien van vorige reactie zie ik ook conflicten optreden in het instellen de wissels.  En dat sluit dan weer aan op vorige opmerkingen.

Voorbeeld:  je stuurt een trein vanaf wissel 10 tunnel T1 in.  Die zal wissel W1 op afbuigen zetten om kopse botsing te voorkomen.
Stel je stuurt ook een treinover wissel W2 keerlus K1 in.  Die zal wissel W1 op rechtdoor zetten.

Het risico op gelijktijdige bediening is misschien niet zo groot, maar in dit geval zal de eerste trein de  tunnel verlaten in de richting van W5 en het buitenste stationsspoor.  Staat W5 afbuigend, stopt de trein voor de wissel, maar staat die rechtdoor blijft hij rijden en zal mogelijk op een daar staande trein botsen.  Hoe heb je er in voorzien om dat te voorkomen ?   En hoe voorzie je er in, dat je geen trein over W5 naar W1 laat vertrekken, waar op beide sporen al een trein staat te wachten (hoop je) of dat er 1 tegemoet komt ?

Wat ik  hiermee wil zeggen is, dat het een vrij complexe boel is, juist dankzij een heel leuk baanplan.  Maar in de combinatie met de mogelijkheden van de Ecos, aangevuld met de bezetmeldingen, wisselsturingen en de ABC secties, is er veel mogelijk.  Tot nu toe is er alleen gekeken naar deeloplossingen voor 1 detail, waardoor de samenhang niet duidelijk werd. In het baanplan hangen Tunnels, Keerlussen en Wissels op diverse manieren aan elkaar.

Toch weer een voorbeeld:  ik laat een trein over wissel 5 vertrekken naar W1 en T1.  Maar (stout) ik wil kort daarna een trein laten vertrekken over W10 naar T1.  Nu zou dat zo maar kunnen en tot een ontsporing of botsing leiden.  Terwijl vanaf het passeren van de eerste trein over W5 toch al bekend is dat de tweede trein NIET mag vertrekken !  Of zelfs al na het instellen van de rijweg ?We hoeven toch niet af te wachten totdat de trein W1 gepasseerd is en W10 omzet, zodat de tweede trein ontspoort ? Dat is toch een simpel in te stellen voorwaarde of vergis ik me daarin ?  Conclusie zou dus kunnen zijn:  ABC sectie voor W10 die niet vrijgegeven wordt zolang...... 

RBlok

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
  • Canada-H0-2rail-Peco-Ecos-Digikeijs-Xtreme-MP6
Re: Blokbeveiliging tunnelbuis
« Reactie #42 Gepost op: 10 januari 2021, 19:14:19 »
Bedankt Veroniek.
Omdat ik gecharmeerd ben van handmatig rijden heb ik dit weinig realistische maar ‘spannende’ banenplan ontworpen. Voor het rijden met maximaal 3 treinen op het doorgaande spoor. Omdat iedereen, en dus ook ik wel eens een beetje dom kan zijn (stout zou ik dat niet willen noemen) wil ik voorzien in een beveiliging voor de meest kritische situaties. En dat is voor mij een botsing in een moeilijk bereikbare tunnel. Andere mogelijke calamiteiten zijn wat mij betreft ”collateral damage” en vallen ook onder de noemer ‘al doende leert men’.

De scenario’s die je beschrijft zijn helder en ik ga mogelijke combinaties van rijden door meerdere tunnels onderzoeken. Het risico bestaat dan dat daar zoveel maatregelen uit zouden voortvloeien dat je op een (bijna) geautomatiseerd baan uitkomt. En dat wil ik niet.

Binnen de Ecos centrale is inderdaad veel mogelijk. Een belangrijke functionaliteit (juist in dit verband) is het maken van wisselstraten en het schakelen onder voorwaarden. Als ik met name hierin toch nog meer beveiligingsvoorzieningen ontdek dan laat ik dat weten in dit forumonderwerp.

VvKan

  • Gast
Re: Blokbeveiliging tunnelbuis
« Reactie #43 Gepost op: 10 januari 2021, 22:22:36 »
Ik rij ook handmatig, dat vind ook ik nog steeds het leukste.  Ik heb alleen een wat grotere (nou ja, veel grotere) baan of eigenlijk banen, die ik uitsluitend met het ABC systeem beveiligd heb.  Beveiligd, maar dus niet automatisch gestuurd. Maar de complexiteit van jouw baan, door het kleinere formaat, kom ik bij mij niet zoveel tegen.  Heel interessant dus.
Een Ecos (die heb ik achteraf gezien helaas niet) geeft veel extra mogelijkheden wat betreft wissels, rijwegen etc. en de beveiliging daarvan.  In de uitvoering, dus fysiek, is dan ABC een prima ondersteuning.  Maar alles wat je in de Ecos kunt organiseren, daar hoef je dan niet meer moeilijk over te doen in het fysieke gebeuren.  Dus een splitsing in organisatie en uitvoering is slim om de zaak op de rit (de trein op het spoor) te krijgen.
Dus ik hoor weer van je als je verder bent of als je vragen hebt.  Hou een aantal opmerkingen wel in je achterhoofd, dat helpt bij het plannen maken.
Succes met de komende stappen.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1413
Re: Blokbeveiliging tunnelbuis
« Reactie #44 Gepost op: 10 januari 2021, 23:30:16 »
Er is een soort tegenstrijdigheid in uitgangspunten:
Dus er moet minimaal 1 wagon zijn achterin de trein die iets van stroom trekt.
... er zijn verder geen stroomgeleidende wagons
Die tegenstrijdigheid is ontstaan door deze eis:
Dat is de detector die het hele spoor in de tunnel t/m de wissels detecteert.
Die eis is oplosbaar door een trapschakeling toe te passen. Een trapschakeling bevat vier schakelelementen. In dit geval zijn dat vier lichtsluizen. Elke lichtsluis moet daarbij geen onderbreking van het signaal krijgen tussen de overgang van het ene voertuig naar het volgende voertuig.

De volgorde van plaatsing van de lichtsluizen is:  L1-L2-tunnel-L3-L4. De schakeling bevat verder een bi-stabiel relais. Het inschakelen van dat relais gebeurt door L2 en L3. Het uitschakelen door L1 en L4. Het inschakelen moet voorrang hebben op uitschakelen.

Het nadeel van deze schakeling is dat een verloren wagon niet opgemerkt wordt!
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2021, 23:32:30 door Martin Hornis »
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.