Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 11:59:23
Duitser met hoedje (Beurs Houten) door thevandijks
Vandaag om 11:58:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Treinbestuurder
Vandaag om 11:50:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:42:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 11:21:17
Wat spoor 1 brouwsels door FritsT
Vandaag om 11:11:51
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door meino
Vandaag om 11:10:02
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door MarcoK1999
Vandaag om 11:06:47
23 augustus modelspoorbeurs Houten door roco
Vandaag om 10:52:00
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:47:27
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
Vandaag om 10:43:46
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Huup
Vandaag om 10:19:41
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim1969
Vandaag om 10:12:58
Rocrail terugstel tijd wissels door Ronald Halma
Vandaag om 10:03:20
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door bernhard67
Vandaag om 09:33:23
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door grossraumwagen
Vandaag om 08:41:29
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 08:15:40
PB models: koplopers (voorbespreking) door hmmglaser
Vandaag om 01:32:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 00:18:49
Magneet koppelingen voor Bemo door martijn v m
23 August 2025, 23:45:55
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
23 August 2025, 23:28:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
23 August 2025, 23:15:58
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 August 2025, 23:15:49
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
23 August 2025, 23:11:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
23 August 2025, 23:07:08
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
23 August 2025, 23:05:47
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door lrrw
23 August 2025, 22:31:32
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
23 August 2025, 21:28:38
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Ronald69
23 August 2025, 20:34:06
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
23 August 2025, 20:08:19

Auteur Topic: Hobbyist of terrorist? En fotograferen langs het spoor toegestaan?  (gelezen 11508 keer)

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
Hobbyist of terrorist? En fotograferen langs het spoor toegestaan?
« Gepost op: 15 December 2020, 11:57:03 »
Oorspronkelijk gepubliceerd op Time.com op 24 mei en geschreven door Amanada Ripley.
Op mijn verzoek vertaald (voor toen Railhobby) door Gert Velthuizen

Philadelphia - Iedere lunchpauze verlaat John Almeida zijn werkplek bij een verzekeringsmaatschappij buiten Philadelphia om voor zijn plezier treinen te gaan spotten. Met vier video camera’s op statief en uitluisterend op zijn scanner wacht hij geduldig naast de sporen op de treinen die komen gaan.  Almeida, vader van drie kinderen, is een railhobbyist die voor zijn plezier treinen kijkt, en vast legt op foto rn film. In de afgelopen 15 jaar heeft hij honderden uren op band en tien duizenden foto’s gemaakt
Des te vervelender is het als Almeida tijdens het uitoefenen van zijn hobby voor een terrorist wordt aangezien. Dit gebeurt zeker een keer per maand sinds 11 september 2001. Na “9/11” zo vertelt hij, is hij gevolgd door een helikopter van Amtrak, dat is de nationale maatschappij voor het personenvervoer in de VS, hij is ondervraagd door de spoorwegpolitie en is de van Iers katholieke afkomst Almeida omschreven bij de 9/11 kliklijn als een “verdachte man uit het Midden-Oosten.”
Als je het goed bekijkt slaan veel hobby’s eigenlijk nergens op en doen deze hobbyisten geen mens kwaad “In de VS zijn ongeveer 175.000 railhobbyisten aktief met hun hobby aan de gang, er zijn clubs, websites en excursies/vakanties. Ze gaan net als zo vele andere hobbyisten  volledig op in hun overzichten.
“Deze mensen zijn gewoon aangetrokken tot treinen,” zegt John Bromley van Union Pacific die na enig doorvragen toe moet geven zelf ook een railhobbyist te zijn.

De postindustriële era is beslist niet aardig geweest voor railhobbyisten: eerst verdwenen de majestueuze stoomlocomotieven en daarna begonnen rechters grote schadevergoedingen toe te kennen aan mensen die gewond geraakt waren op spoorwegterreinen. Dat laatste maakte de spoorwegmaatschappijen huiverig, zo niet vijandig, tegenover ongewilde personen op hun terreinen.
En sinds kort is er dan het fenomeen terrorisme. Na “9/11” en de bomaanslag in Madrid van maart dit jaar hebben de spoorwegen hun beveiliging maximaal verhoogd. “Iedereen die gezien wordt bij het maken van foto’s wordt ondervraagd,” verhaalt een woordvoerder van SEPTA, de organisatie voor openbaar vervoer in en rond Philadelphia. “De ruimte en de vrijheid die we tot voor kort genoten om overal naar toe te gaan en bij te komen is weg.” Treinen liefhebbers uit de grote steden verhalen steeds vaker van politiewagens en andere agenten die nadrukkelijk in hun buurt zijn.
Een student van Zuid Aziatische afkomst werd in 2003 door de SEPTA politie gearresteerd nadat hij een station had gefotografeerd. Het bleek om huiswerk te gaan voor een les stedelijke geschiedenis….
De meeste railfans hebben zich nu aangepast bij het uitoefenen van hun hobby. Voor een minder dreigende uitstraling is het zakenpak verruilt voor een vrije-tijds uitrusting. Anderen nemen een boek mee b.v. Diesel Spotters Guide of hun kinderen om te laten zien dat ze onschuldig bezig zijn. John Almeida schat zo’n 500 copytjes van zijn lidmaatschap van zijn spoorwegclub te hebben weggegeven sinds “9/11”.  Maar meestal is de zaak snel opgelost: “Ik probeer nog wel eens te slijmen, maar de agent is degene met het geweer…”

Railhobbyisten worden niet overal goed begrepen. Spoorwegmedewerkers noemen hen trolley jollies of “schuimbekkers”. De ergste soort is de FLM: Fan die Leeft met zijn Moeder….. Maar de geschiedenis van de treinen, niet te vergeten de pure spanning van zo’n massief ding klikkend over het spoor, is sterker dan dwingende ogen. Eerder deze lente heeft Almeida, 42, vijf volle uren in de kou staan wachten op de trein van het circus “Ringling Bros” in de hoop die te kunnen filmen. Tevergeefs. Tijdens het wachten verteld hij vol overgave over de vervagende logo’s en wagennummers van reeds lang verdwenen spoorwegmaatschappijen die op de voorbij trekkende treinen te zien zijn. “Treinen hebben dit land gemaakt en veel mensen vergeten dat,” vertelt hij terwijl regendruppels zijn bril bedekken. Almeida doet zijn best de humor van deze tijd van extra voorzichtigheid. Volgens een railvriend: “John heeft vier camera’s en geen enkele terrorist doet zo iets.” “Tenzij ik geniaal zou zijn,” grapt Almeida.
De New Jersey Transit (verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in die staat) heeft een verbod afgekondigd op het maken van foto’s van haar gebouwen en rollend materieel.
Daartegen is een aantal organisaties in de bres gesprongen om te protesteren. Het belangrijkste argument is typisch Amerikaans: het is een grondwettelijk recht om foto’s te maken van alles wat in het openbaar te zien is.

In hoeverre zijn deze problemen ook in Nederland actueel? Hoeveel railfans hebben we eigenlijk in ons kleine landje? Railfans dan in de betekenis zoals deze Amerikaan, foto’s en video’s maken van alles wat voorbij raast.

Ben wat dat betreft benieuwd?
Met plezier gelezen en vertaald

Gert Velthuizen

« Laatst bewerkt op: 16 December 2020, 12:53:05 door Bert van Gelder »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Pauldg

• Online Online
Re: Hobbyist of terrorist?
« Reactie #1 Gepost op: 15 December 2020, 12:14:29 »
Ik ben nog nooit achterna gezeten door de NS helikopter in ieder geval....
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Luit

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 15 December 2020, 12:32:48 »
Ja achterna gezeten door een politiehelicopter nadat er foto's van een ertstrein bij de spoorwegovergang naast de Shell waren gemaakt. Na de foto's nog even verder rijden en plots een heli boven ons hoofd. Met een gekke kop zeggen "die moet ons hebben" tot het politieautootje ons liet stoppen. Bleek er een verhoogde dreiging te zijn en ja 2 baardige mannetjes en de heli in de lucht. Begin digitale tijd en even de agent laten zien wat erop stond en hij wenst ons een prettige dag.

nighttrain1

• BNLS Forum modulebaan aanspreekpunt.
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Ook deze tijd zal ooit die goeie ouwe tijd worden!
« Reactie #3 Gepost op: 15 December 2020, 12:49:39 »
Ik zelf ben al eens weggestuurd van het einde van het eilandperron, in Maarssen, ze waren bang dat ik voor de gereedstaande Class 66 met lege erts trein zou springen die op het midden spoor klaar stond om richting Amsterdam te vertrekken zodra het spoor vrij was.

Weg kans voor leuk filmpje op jijbuis.  :(

Ook vroeger wel eens weg gestuurd van het voormalig rangeer terrein bij Lisse. daar stonde toen wat Gs wagens opgesteld, men dacht dat m`n lens een spuitbus was.  ;D

Bij de spoorbrug die ik nabouw, wordt ik door bewoners al herkend. Dat is dan wel weer positief. Ook gisteren weer, Heerlijk.  (y)

Groeten Richard, nighttrain1

Bouw:Modelbaan & modulebakken

Edgar

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 15 December 2020, 12:53:16 »
In Duitsland wordt ik regelmatig aangesproken als ik de bediening van spooraansluitingen film. Meestal door een burger, altijd wijzend op een verbod om bedrijven en mensen te filmen. Dit verbod is gebaseerd op privacy, anti-bedrijfsspionage en anti-terrorisme regelgeving. Strikt genomen is het volgens die regelgeving inderdaad niet toegestaan om mensen en bedrijven (dus ook het spoor) te filmen zonder expliciete toestemming. DB heeft dat gerepareerd: Informationen für Hobbyfotografen und –filmer. Maar merk op dat een statief dan nog steeds niet mag, strikt genomen ook niet vanaf de openbare weg. En reizigers en treinpersoneel filmen mag ook niet. 

Praktisch loopt het zo'n vaart niet; ik ken geen verhalen waar het verder ging dan aanspreken en/of wegsturen, maar leuk is anders*.

Ik neem aan dat de regelgeving in Nederland vergelijkbaar is, alleen denk ik dat er hier minder mensen zijn die het noodzakelijk vinden je te komen vertellen wat er allemaal niet mag.

*Naschrift: Nu ik er nog eens over nadenk, ken ik die wel. Getriggert door het verhaal van Luit. Bij chemiebedrijven wil de Werkschutz nog wel eens optreden en die hebben de bevoegdheid boetes uit te delen. Ik ken een locatie waar dat ook regelmatig gebeurd (Gensdorf).
« Laatst bewerkt op: 15 December 2020, 13:13:09 door Edgar »
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #5 Gepost op: 15 December 2020, 13:10:38 »
In Nederland is de regelgeving anders. In de oorlog had de Duitse bezetter een verbod uitgevaardigd op het fotograferen van spoorse objecten. Dat verbod bleef na de oorlog nog een poosje in stand, maar is in 1964 opgeheven. Je mag nu alles fotograferen, maar wel alleen vanaf openbaar toegankelijke plekken.

In Chatham is er eens een conducteur op me afgevlogen omdat ik vanaf het perron foto's maakte. Toen ik hem had uitgelegd dat ik maar een onnozele treinspotter was bedaarde hij.

Die meneer John Almeida heeft toch wel behoorlijk lange lunchpauzes gehad als hij alles kon doen wat in het startbericht is beschreven.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #6 Gepost op: 15 December 2020, 13:14:34 »
Als actieve fotograaf ook genoeg meegemaakt helaas springen er zoveel mensen voor de trein dat iemand die alleen langs de lijn staat met camera en ladder ook als springer wordt gezien. Maar met wat uitleg eigenlijk altijd met een sisser afgelopen. "Hoogtepunt" in 15 jaar fotografie was een interventie door een arrestatieteam in Duitsland; destijds ook vanwege een verhoogde terreurdreiging. Na een half uur controle en ondervraging incl. handen omhoog houden (wat nog tamelijk vermoeiend is) ook toen een fijne dag gewenst gekregen. Zolang je je aan alle regels houdt, niet komt op plaatsen waar je niet mag komen is er eigenlijk nooit echt wat aan de hand.
Voor grootspoorfoto's zie site

Noordernet

• Offline Offline
  • Bricolage français.
« Reactie #7 Gepost op: 15 December 2020, 13:47:40 »
In 1980 meegemaakt in Mariënberg, toen ik met een oud model Praktica (uit DDR  :D) en statief de wisselstraat aan de westzijde van het perron fotografeerde. Een man in burger werd vreselijk kwaad: ‘Je kunt wel van de KGB zijn’, dat soort kreten.
Tja, dat kon misschien wel, maar niet als negentienjarige met een Gronings accent.

Wolter

Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Sicco Dierdorp

• Nostalgist
  • Offline Offline
    • Flickr
« Reactie #8 Gepost op: 15 December 2020, 14:01:32 »
Dit jaar 2 keer (in een week) op een typisch-2020-passief-agressieve manier weggestuurd (althans dat was de wens) door een burger van de openbare weg op ruime afstand van het spoor omdat hij 'mij gevaarlijk vond voor de machinisten'.
Dat er daar bijna tegen de overweg een bankje staat en een fietsenrek voor wandelaars en fietsers was blijkbaar geen probleem. Telkens dreigen met politie, die natuurlijk niet gebeld wordt, want die persoon weet ook eigenlijk wel dat ik niks verkeerd doe. Eén keer voelde ik me zelfs zo bedreigd dat ik zelf de politie heb gebeld.
Het vervelende is het kleinerende, dreigende, verongelijkte, boze, beledigende wat er tegenwoordig altijd bij moet als een boosmeneer/vrouw zijn/haar punt moet maken. Je komt als je niet zo in elkaar zit nooit goed uit zo'n situatie. Ga je op je recht en strepen staan wordt het naar en druip je af heb je hem laten winnen.... voor mij was de lol er echt even ene tijd vanaf na 2x in korte tijd.
Een jaar eerder de politie op me af gekregen omdat ik in een weiland op 40 meter van het spoor stond omdat iemand in plaats van mij even aan te spreken meteen de politie gebeld had. Hoewel het een plek zonder spoorsloot of hek was, was er niks verkeerd aan wat ik deed. Dat vond één oom agent ook, de ander bleef echter zijn punt willen maken dat hij niet had. ,, Ja maar er staat ook een fiets...' 'Ja en? Is te ver lopen van huis hoor....). Uiteindelijk om ervan af te zijn maar afgedropen.
In al die jaren sinds 1992 daarvoor nog nooit iets gehad.
« Laatst bewerkt op: 15 December 2020, 14:04:33 door Sicco Dierdorp »

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #9 Gepost op: 15 December 2020, 16:08:54 »
Een paar keer nieuwsgierige agenten voor m'n neus gehad in de Rotterdamse haven.
Met een vriend en mede spotter ,bv bij de containeroverslag staan bij de Waalhaven bij de voormalige bushalte langs de weg ri Pernis,een normale auto voorbij zien rijden,die draait ineens bij het stoplicht,komt terug draait weer en dan stappen er ineens 2 agenten uit.
Zo heren wat zijn wij hier aan het doen ?
Euh,ik sta hier met een camera over de schouder te wachten tot er wellicht wat leuks langs komt rijden.
Jullie spotten vrachtwagens ofzo dan ?
Nee,wel goederen treinen.
En wat is daar dan leuk aan ?
Ja iedere gek z'n gebrek,zeg maar  ;)
Heb je ook voorbeelden van "leuke dingen op het spoor" dan ?
Tuurlijk,dingen zoals dit en dat.
Die agenten keken is naar die plaatjes en vertrokken dan weer.

Dat is al meermaals op diezelfde manier gebeurt,en dan vraag ik me toch af,als een plekje redelijk bekend is,en er staan vaak "spotters" en je werkt als agent vrijwel altijd in dezelfde omgeving,dan zou je het toch na zoveel tijd wel een keer moeten weten,wat die mensen daar doen met een camera over de schouder  ::)
Dat is dus blijkbaar niet het geval  ;D

Last heb ik verder nooit ervaren van agenten,het is vaak klaar als je ze hebt verteld wat je er doet en is een foto laat zien.
Dat is tot zover in elk geval mijn ervaring.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 15 December 2020, 16:11:05 »
In hoeverre zijn deze problemen ook in Nederland actueel?
Problemen doen zich vooral voor als er aangekondigd is als er e.o.a speciaal ritje gemaakt gaat worden met wat museum meuk. En dan met name op stations. Allemaal het beste plekje voor het mooiste plaatje. Niks mis mee, alleen hebben ze geen ook meer voor elkaar, en, veel belangrijker, de reizigers die er ook nog rond lopen.  ???

Citaat
Hoeveel railfans hebben we eigenlijk in ons kleine landje?
Best wel veel, als je het aantal mensen ziet met ladders, trapjes e.d. langs de baan ziet staan.

En als ik dan een persoon op een kop van een perron zie staan, dan vind ik dat altijd wel "verdacht". Zeker als je al een aantal bijna aanrijdingen hebt gehad, zit je toch met kromme tenen of hij/zij een stap extra zet of blijft staan.

Over het fotograferen van personeel: Dat mag in Nederland ook niet. En filmen mag officieel alleen met toestemming van NS, als je op een NS station staat. Maar over het algemeen knijpt men wel een oogje toe, en doet men niet zo heel moeilijk.

Groeten Joop, machinist Lls

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #11 Gepost op: 15 December 2020, 16:24:46 »
Hoewel het storend is, misschien wel eens de vraag omkeren, Als ik een terrorist was en wat wilde, dan is Pernis misschien geen gekke plek. Geeft beslist een grote knal veel rook en chaos.
En zo gekeken ben je dan weer blij als er tussendoor iemand even controleert. Precies als bij het eind van het spoor.
Liever safe dan sorry.

Allerdings bemoeiende burgers zijn meer vermoeiend, maar ook dan misschien hebben die een slechte ervaring van vroeger. En zijn daarom meer alert.

en je weet nooit of een terrorist ook niet eerst een trainspotter is  8)

gr Joke

Floris

• Offline Offline
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
« Reactie #12 Gepost op: 15 December 2020, 16:31:10 »
En in Pernis (of andere havengebieden) kun je dus inderdaad wel eens bezoek krijgen van de hermandad. Meestal geen probleem overigens, wel met die net-niet politie in de vorm van (bedrijfs)beveiliging, die kunnen ernstig vervelend doen......

Rob Ellerman

• Offline Offline
  • Modelspoor is emotie...
« Reactie #13 Gepost op: 15 December 2020, 17:11:39 »
Die reactie komt ongetwijfeld voort uit de frustratie dat ze ooit afgewezen zijn voor de politie-opleiding (om wat voor reden dan ook) en nu een soort van surrogaat functie bekleden als bedrijf-beveiliger.... ;D

Rob
Tbinnebarretije…

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #14 Gepost op: 15 December 2020, 17:27:06 »
Problemen doen zich vooral voor als er aangekondigd is als er e.o.a speciaal ritje gemaakt gaat worden met wat museum meuk. En dan met name op stations. Allemaal het beste plekje voor het mooiste plaatje. Niks mis mee, alleen hebben ze geen ook meer voor elkaar, en, veel belangrijker, de reizigers die er ook nog rond lopen.  ???

Ja, herinner me nog beelden van spotters bij het afscheid van regulier treinbedrijf op de Hoekse Lijn.  :o
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT