Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 07:07:16
PB models: koplopers (voorbespreking) door hmmglaser
Vandaag om 01:32:25
Liliput L382003 Wagen set Rheingold HO - Handleiding door martr
Vandaag om 00:42:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 00:18:49
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 00:01:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:16
Magneet koppelingen voor Bemo door martijn v m
23 August 2025, 23:45:55
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Eric B
23 August 2025, 23:28:25
Veevervoer ss/ ns door klusser
23 August 2025, 23:15:58
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
23 August 2025, 23:15:49
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Hans van de Burgt
23 August 2025, 23:12:14
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door bernhard67
23 August 2025, 23:11:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
23 August 2025, 23:09:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
23 August 2025, 23:07:08
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
23 August 2025, 23:05:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Vonkentrekker
23 August 2025, 22:50:58
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door lrrw
23 August 2025, 22:31:32
Vele baanplannen online gezet door Ton Kuipers
23 August 2025, 21:28:38
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Sylvester
23 August 2025, 21:01:58
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Ronald69
23 August 2025, 20:34:06
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
23 August 2025, 20:08:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
23 August 2025, 20:01:18
Stalen rijtuigen van NS door Rob Moerkerken
23 August 2025, 19:40:15
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
23 August 2025, 19:34:08
Trix DXI van DC naar AC door wob
23 August 2025, 19:32:07
pantograaf vastzetten door zofman
23 August 2025, 19:21:17
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
23 August 2025, 18:49:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door lrrw
23 August 2025, 18:48:42
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
23 August 2025, 18:21:52
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
23 August 2025, 17:56:24

Auteur Topic: Hobbyist of terrorist? En fotograferen langs het spoor toegestaan?  (gelezen 11482 keer)

Te 2/2

• Offline Offline
  • Metrop-Märklin
Re: Hobbyist of terrorist?
« Reactie #30 Gepost op: 16 December 2020, 18:02:23 »
in Maastricht kwam een BOA vragen wat er gedaan werd op het einde van het perron, er was geklaagd door iemand dat we mogelijk voor de trein wilden springen.
Groepsspringen, dat is nieuw voor me. Hier springen ze altijd solo ...
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

borotof

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 16 December 2020, 18:50:59 »
In 1980 meegemaakt in Mariënberg, toen ik met een oud model Praktica (uit DDR  :D) en statief de wisselstraat aan de westzijde van het perron fotografeerde. Een man in burger werd vreselijk kwaad: ‘Je kunt wel van de KGB zijn’, dat soort kreten.
Tja, dat kon misschien wel, maar niet als negentienjarige met een Gronings accent.

Wolter

Nou, best wel veel communisten daar in het noorden  ;D

borotof

• Offline Offline
Re: Hobbyist of terrorist? En fotograferen langs het spoor toegestaan?
« Reactie #32 Gepost op: 16 December 2020, 19:26:11 »
Een keer aangesproken door de veiligheidsfunctionaris van de raffinaderij te Salzbergen toen ik daar bij de aansluiting stond, even uitgelegd waarop hij vroeg volgende keer een hivis vestje aan te doen en verder geen probleem. Vervolgens nog een kwartiertje staan babbelen over de bediening daar en hoe dat verder liep, de speciaal aangelegde trafo losplaats en nog zo wat.    
links de aansluiting naar de raffinaderij.

Verder een keer in de Usa aangeproken door de conducteur bij het maken van deze foto
  ,

dat het heeeeeel gevaarlijk was daar op het perron...

Dezelfde conducteur die tegensprak dat we zo ongeveer 125 mph/200kmh deden op het traject new york - philadelphia terwijl ik dat al lang en breed op de gps had nagekeken omdat het landschap best wel langsflitste...zou je niet denken van zo'n afgeragde bak ;-)

mDDM

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 16 December 2020, 20:07:38 »
Hier maar even de link naar Filmen en Fotograferen op stations

Best raar. Dit lijkt uit de tijd te komen dat NS nog een integraal spoorbedrijf was.
De perrons zijn nu bijvoorbeeld van ProRail.
Daar heeft NS niets over te zeggen.
En als je nou een Arriva trein wil fotograferen?

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #34 Gepost op: 16 December 2020, 21:38:26 »
Voor de gemiddelde reiziger (lees: zeg maar vrijwel iedereen) is dat onbekend. Wist ik ook niet. Treinen zijn geel/blauw, stoppen op stations met een NS logo erop ergo het is het allemaal NS. Net zoals er onderhoud aan het spoor is, versperringen etc. Het is altijd de schuld van NS. Ook al zijn zij ook maar gebruiker van het spoor.
Gr.
Eric

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #35 Gepost op: 16 December 2020, 22:06:32 »
Dat is al meermaals op diezelfde manier gebeurt,en dan vraag ik me toch af,als een plekje redelijk bekend is,en er staan vaak "spotters" en je werkt als agent vrijwel altijd in dezelfde omgeving,dan zou je het toch na zoveel tijd wel een keer moeten weten
Naast het feit dat ik denk dat dit niet meer zo vanzelfsprekend is, vermoed ik dat ook de gebieden steeds groter geworden zijn. Zie dan maar eens alles te onthouden.
Last heb ik verder nooit ervaren van agenten,het is vaak klaar als je ze hebt verteld wat je er doet en is een foto laat zien.
Dat is tot zover in elk geval mijn ervaring.
Mijn ervaring ook. Soms heb je ze zelfs wel eens meer 'incognito' in herkenbare kleding in de buurt. Stellen dan geen vragen, maar staan een beetje lachend te kijken wat al die idioten staan te doen, terwijl ze wel een oogje in het zeil houden.

Een keer in een drugsfuik gelopen op Amsterdam CS, ten tijde van de drugsproblematiek in de Beneluxdienst (of was het toen al Fyra? Nou ja, weet het niet meer)
In ieder geval werd er toen regelmatig gecontroleerd/gepatrouilleerd met een drugshond.

Voor m'n werk kwam ik in de ochtend en de avond door CS. In de ochtend kreeg ik steevast de viertalige melding voor de Thalys naar Antwerpen voorgeschoteld, in de avond, als ik naar de bus naar huis liep, hoorde ik wel eens een goederentrein door het station denderen.

Een keer hoorde ik iets afwijkends en liep snel de trap op naar de internationale treinen. Daarbij zag ik al de drugscontrole staan, maar die had enkele reizigers voor zich waar mogelijk wat mee was.
Ik zag een trein staan die me niets zei en trok een sprintje naar het einde van het perron om er nog een foto van te maken. Na pakweg 2 rijtuigen te hebben 'gewonnen' met rennen, werden de remmen gelost en vertrok het ding en had ik dus geen foto.
Ik stopte, draaide weer om en ging naar m'n bus. Tegelijkertijd was er een trein uit België aangekomen. Omdat menigeen uit die trein vaak uitstapt en vervolgens als eerste stil gaat staan om de telefoon te trekken (want stel je voor, je zou toch eens niet weten wat je vervolgens moet doen), liep ik met een snelle bocht om de bankjes heen, om zo min mogelijk last te hebben van de uitstappers.

Meteen stond de drugscontrole voor m'n neus: 'Ik krijg de indruk dat u mij probeert te ontlopen. Mag de hond even snuffelen?'

Uitgelegd waarom, de hond had het na 2 seconden al wel gezien en hij wenste me een fijne avond ;)

Eigenlijk de enige keer dat ik echt mot had met personeel was bij werkzaamheden tussen Purmerend Overwhere en Zaandam. Links van mij (richting Zaandam) was het spoor kortgesloten en stond er een soort afvalbak tussen de sporen (duidelijk ruim binnen profiel van beide sporen), dus ik stond op de spoorwegovergang om het 'kopmaken' van de treinen uit Enkhuizen te filmen, met een nogal duidelijk formaat videocamera.
Natuurlijk, wet-technisch zal het alsnog niet toegestaan zijn daar te staan, maar een trein kon er onmogelijk komen en verrast worden was ook uitgesloten.
Toch ging een mannetje personeel op het perron geheel uit z'n dak. Ik heb nog een paar keer wat zaken terug geroepen, maar toen er gedreigd werd mij dan wel even van het spoor te gaan verwijderen, heb ik maar gedaan wat hij wou. Met mijn 50 kilo ben ik echt geen partij, dus dat ging ik toch niet winnen als het er op aan zou zijn gekomen (en dat het erop aan zou zijn gekomen, twijfel ik niet aan)

dh3201

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 18 December 2020, 11:51:38 »
Ik ben jaren terug eens bij een overweg aangesproken door een agent.
Na hem keurig te hebben uitgelegd wat ik daar deed vroeg jij waarom ik niet op het station stond te fotograferen.
Daarop antwoordde ik dat ik daar niet mocht komen zonder treinkaartje. Dat was in de tijd dat bij alle perrons een bordje stond dat je daar niet zonder geldig vervoerbewijs mocht komen, en ik was inderdaad niet met de trein.
De agent antwoordde daarop iets als oh, maar dat geldt niet.
Ik baal nog steeds dat ik hem niet zwart op wit gevraagd heb  ;D :police:
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

wimk

• Offline Offline
    • kusee.nl
« Reactie #37 Gepost op: 18 December 2020, 12:06:00 »
Ik ben een keer aangesproken door een bewoonster die naast een overweg in Brabant haar tuintje aan het schoffelen was. Ik stond bij/op de overweg te wachten op komende treinen. Zolang de bellen niet rinkelen is het niet zo erg om midden op het spoor te staan, tja het uitzicht voor een spoorhobbyist wil ook wat.

De mevrouw staakte haar schoffelwerkzaamheden en kwam naar me toe. Toen ik haar uitlegde dat ik thuis een lieve vrouw en twee kinderen heb die ik 's avonds toch weer graag zou zien (en omgekeerd zij mij) en ik haar wees op mijn spoorhobby was ze blijkbaar gerustgesteld. Ik vond het toch wel aardig van haar bezorgdheid. Of had ze al eerder iets ergs meegemaakt? Ik weet het niet. Achteraf toch een goed gevoel dat mensen zich om mijn welzijn bekommeren.

Wim K

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 18 December 2020, 13:19:55 »
Best raar. Dit lijkt uit de tijd te komen dat NS nog een integraal spoorbedrijf was.
En als je nou een Arriva trein wil fotograferen?
Op alle NS stations gelden de huisregels van NS. Daar valt ook het filmen en fotograferen onder.
« Laatst bewerkt op: 18 December 2020, 15:13:03 door Joop_L »
Groeten Joop, machinist Lls

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #39 Gepost op: 18 December 2020, 14:58:52 »
Ik twijfelde even over wie nou wat voor het zeggen heeft. Maar Joop heeft gelijk, op elk station hangen borden waarop die NS-huisregels staan. Bijna niemand leest die borden, maar dat is een ander hoofdstuk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 18 December 2020, 15:11:59 »
Verdomde autocorrectie.. >:( Sorry PauldG, zal niet snel meer gebeuren (zegt hij hoopvol) :angel:

Pauldg

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 18 December 2020, 15:18:16 »
Ik moest er flink om lachen Joop en dat is ook wat waard in deze tijden!  :D
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

Joop_L

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 18 December 2020, 15:47:59 »
Absoluut!  ;D ;D (y) (y)

Blausee-Mitholz

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 18 December 2020, 17:34:51 »
Hmmmm je kunt ook een foto graveren  :D

Mvg Johan

RetroJack

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 18 December 2020, 17:53:21 »
Waar zijn de plaatjes van Reactie #32?
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0