Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Marc tramt
Vandaag om 08:08:29
Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
03 August 2025, 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
03 August 2025, 13:15:07
  

Auteur Topic: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.  (gelezen 112807 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22518
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #435 Gepost op: 13 October 2022, 06:34:15 »
De koppeling heeft een extra vergrendeling, waardoor spontaan ontkoppelen niet meer voorkomt. Het lost het probleem van doorbuigende koppelingen bij het aankoppelen op de rails niet op. Integendeel, er is meer kracht nodig voor koppelen, zodat doorbuigen nog wat onhandiger is. Er is denk ik een andere reden waarom de halve wasknijper er niet bij zit. De vergrendeling maakt de koppeling dikker, zodat die halve knijper niet meer past.

Voorlopig leg ik de bakken op hun kant naast de rails en koppel ze dan. Maar het is niet moeilijk zelf een steuntje te fabrieken. Heb ik voor de Plan U al eens gedaan.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4261
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #436 Gepost op: 13 October 2022, 07:34:00 »
En het ontkoppelen? ‘Gewoon’ trekken?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2355
  • Bnlx treinendokter.
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #437 Gepost op: 13 October 2022, 07:40:24 »
Ja, Martijn. Eén flinke ruk om de boel uit elkaar te halen. Beginnend bij de niet aangedreven kop.

Overigens blijft t 'spannend' met die leidingen en hoogspanningsschakelaar/hoorn op t dak ....

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22518
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #438 Gepost op: 13 October 2022, 08:02:33 »
Ja, al eerder heb ik het (ont)koppelen omschreven als onleuk.  :)

Wat betreft ontsporen. Ik had daar last van op wissels (Rocoline en zelfbouw) en dat had te maken met de wielafstand en was dus gemakkelijk op te lossen.
Momenteel nog een stel waarbij geduwd de asymetrisch geplaatste balgen tussen de tweede en derde bak haken. Dat zal wel op te lossen zijn, maar daarvoor moet het stel weer uit elkaar en dat doe ik dus pas als het stel een tijdje van de baan gaat.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #439 Gepost op: 13 October 2022, 09:49:18 »
Dat laatste probleem had ik ook. Even goed kijken welk van de twee bakken lager staat bij die bakovergang en vervolgens bij die bak een ringetje tussen het draaistel en de bak plaatsen.

Het ontkoppelen doe ik overigens door het treinstel, net als bij het koppelen, eerst op zijn zijkant te leggen. Dan heb je ruimte om met je beide duimen de te ontkoppelen koppeling tegen de bakken aan te duwen en vervolgens trek je de koppeling uit elkaar.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #440 Gepost op: 13 October 2022, 17:56:45 »
Ik heb een plakbandje over die balgen gedaan, dat helpt ook (maar ziet er niet grandioos uit).
Met vriendelijke groeten, altijd.

System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #441 Gepost op: 19 October 2022, 16:18:28 »
En het ontkoppelen? ‘Gewoon’ trekken?

Het ontkoppelen bij dit soort koppelingen gaat naar mijn mening vrij eenvoudig en zonder kans op schade door in het spleetje tussen de koppelingen een kleine platte schroevendraaier te steken en deze voorzichtig tot 45 à 90 graden te draaien. Dan wippen de koppelingen zo los!

Voor het spleetje: zie pijl op deze foto van Henk:
[/url]

De trekkracht is al eerder besproken dacht ik. Ik zou de bakken eerst eens apart op de baan zetten en kijken of ze soepel lopen. Door de puntlagers moet het met een klein tikje al over de rails snorren (behalve de motorbak dan). Zoniet, dan moet je eens kijken of daar iets valt te verbeteren. Het hele aandrijf concept is juist dat de hele trein super licht rolt waardoor er geen enorme motor nodig is die het interieur verknalt.

Ik loop ook tegen het probleem van de rolweerstand op. Met name de A-bak komt bij een duwtje nauwelijks vooruit vergeleken met de andere (ongemotoriseerde) bakken, die dan heel soepel over de baan rollen. Nu zie ik dat over de rolweerstand wel al wat genoemd is de afgelopen 30 pagina's, maar is hier ook een oplossing voor? (of heb ik hier overheen gekeken?)

grt
Marc
Grt
Marc

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22518
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #442 Gepost op: 19 October 2022, 16:55:34 »
Mogelijk lopen de dikke kunststof assen tegen het draaistel aan. Dat kan je zien als je de assen uitneemt. Er zijn dan sporen van het aanlopen te zien.
Kijk dan ook of de afstand tussen de wielen klopt en of de draaistelbekledingen met de aslagers wel helemaal tegen het draaistel gedrukt zitten. Als de wielafstand te klein is en/of de bekleding zit niet goed, dan hebben de wielstellen te veel ruimte en kunnen gaan aanlopen.

Ter illustratie een opengemaakt draaistel. Het klepje links moet er eerst af. De opbouw is te zien. Er is een kerndraaistel. De bekleding bestaat uit vier losse onderdelen: twee zijkanten met daarin de metalen puntlagers en twee keer een verbindingsbalkje. Het geheel raakt gemakkelijk uit elkaar en dan kunnen de zijkanten met de lagering gaan wijken.

« Laatst bewerkt op: 19 October 2022, 17:33:59 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Arjan25

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #443 Gepost op: 19 October 2022, 17:39:12 »
Bij mij was het probleem verholpen door het klepje weg te laten. Zo ver ik kan zien heeft deze geen functie, maar het plastic van de assen liep tegen het klepje aan. Soms kan je aan de binnenkant van het klepje ook wat slijtsporen zien.

Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk


System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #444 Gepost op: 19 October 2022, 17:52:09 »
Bedankt voor de uitgebreide uitleg (y)
Net even snel gekeken. Dat klepje zit vastgeklikt. Hoe kan ik dat klepje er zonder kleerscheuren vanaf halen? (dat ik niet per ongeluk bevestigingslipjes ervan afbreek)

grt
Marc
Grt
Marc

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22518
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #445 Gepost op: 19 October 2022, 17:57:48 »
Tja, toch met een schroevendraaiertje de lipjes opzij wippen. Ook best wel een onleuk karweitje.  :)
Het is maar goed dat de modellen zo mooi zijn.  :D

Ik heb trouwens bij één stel die verbindingsbalkjes ook maar weggelaten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #446 Gepost op: 19 October 2022, 18:10:14 »
Oh, toch wel. Ik hoopte dat er een gemakkelijk leuk trucje voor was ;D
Dan ga ik hier vanavond maar eens even goed voor zitten.

Ik heb trouwens bij één stel die verbindingsbalkjes ook maar weggelaten.

Dat heeft bij mij de Chinees die het treinstel geassembleerd heeft al deels gedaan ;D  Vreemd, ongeveer de helft van de draaistellen heeft ze wel, de andere niet (onderdelen zitten daarvoor los in het zakje). Ik weet ook niet goed wat de echte meerwaarde ervan is, maar monteer ze maar wel braaf. Het lijkt alsof het draaistel dan wel ietsjes steviger wordt...

grt
Marc
Grt
Marc

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2267
    • Biesje.nl
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #447 Gepost op: 19 October 2022, 21:29:31 »
Hoi,

De klepjes hebben de functie om de draaistel zijkanten vast te houden. Er zitten pinnen aan die in de uitsparingen van de pinnen van de plastic zijkanten prikken. Als het beter rijdt door ze weg te laten dan wordt het draaistel te veel dicht geknepen en drukt dan op de punten van de assen denk ik. Dan zijn de assen te lang en moet je de wielen dichter tegen elkaar drukken op het kunststof asje misschien.

Dit zijn allemaal aannames, behalve dat het klepje deze functie heeft :P Maar wellicht waard om even naar te kijken?

Als alles goed in elkaar zit moet je elke wiel as een zwieper kunnen geven en draaien ze mooi soepel een tijdje door, zoniet dan loopt de as ergens zwaar :( Het hele design van de Plan U en Hondekop is juist gebaseerd op het feit dat alles zo licht mogelijk is en zo licht mogelijk moet lopen.

Mvg,

Robert

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #448 Gepost op: 20 October 2022, 00:53:50 »
Bedankt voor deze uitleg. (y)
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

System-M

  • Offline Offline
  • Berichten: 509
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #449 Gepost op: 27 October 2022, 17:08:32 »
Ook namens mij nog bedankt voor al deze uitleg  (y)
De A-bak loopt nu als een zonnetje. Zelfs nog iets soepeler dan de andere bakken!

grt
Marc
Grt
Marc