Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:03:31
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 10:00:52
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 10:00:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door R v/d Hoven
Vandaag om 09:58:15
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door odaoda
Vandaag om 09:52:13
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 09:51:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door martijn v m
Vandaag om 09:51:13
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ronald69
Vandaag om 09:37:57
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 08:56:31
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Janse
Vandaag om 08:27:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
  

Auteur Topic: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.  (gelezen 112828 keer)

Traxx

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #450 Gepost op: 14 August 2023, 11:54:58 »
Klein schopje omhoog..

Ik heb dit draadje en het vorige hondekop draadje uit 2018 door zitten lezen en kom er toch niet helemaal uit..

Mijn vraag is eigenlijk of de 24.404.02 (HK4 772 A sein digitaal) en de 24.406.02 (HK4 IC 1788 A sein digitaal) technisch gelijk aan elkaar zijn, oftewel de 2e fabriek, of niet? De koppelingen zijn wel gelijk met een extra geleidepen. Ik wil graag tzt een 1788 combineren met een 772 en 2 dezelfde type decoders met 2 gelijke motoren is toch vaak minder strijd dan 2 verschillende.

Groet

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 399
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #451 Gepost op: 14 August 2023, 12:32:58 »
Het beste is om de treinstellen op elkaar af te stellen, zelfs van modellen uit een zelfde serie kan er verschil zijn.
Mvg Mark

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22518
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #452 Gepost op: 14 August 2023, 14:27:25 »
Zijn beide de tweede productie.
De IC-versie sowieso en de 772 volgens een eerder bericht in dit draadje ook.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96156.msg3222227380#msg3222227380
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Traxx

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #453 Gepost op: 14 August 2023, 14:31:45 »
Kijk, dat zocht ik.
Bedankt

Marnit

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #454 Gepost op: 14 August 2023, 19:53:59 »
Voor zo ver ik weet kan je 1e/2e productie aan foto's zien van de kabine.


1e Productie
(https://marnan.eu/artitec-20-403-01-h0-ns-hondekop-4-nr-771-geel-l-sein-dc-analoog)


2e Productie
(https://www.valleitrein.nl/treinen/artitec-20-404-02-hk4-772-geel-a-sein-telerail-atb-analoog-iva/)

Het grijs bij de kabine/deur is op 1e productie horizontaal doorlopend (wat ik alleen op foto's van 2 delige gezien heb), en bij de 2e productie buigt het met de deur mee omlaag.

Ik geloof ook dat de gele streep boven de ramen dikker was bij 1e, maar dat zie ik op deze foto's niet echt terug.

Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 678
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #455 Gepost op: 14 August 2023, 20:22:04 »
Nee, dat klopt niet.

Van de gele versie heeft alleen de variant zonder A sein een recht doorlopende dakrand.
« Laatst bewerkt op: 14 August 2023, 20:25:16 door Spoor010 »
Met een vriendelijke groet uit Capelle aan den IJssel, Frank.

Marnit

  • Offline Offline
  • Berichten: 115
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #456 Gepost op: 14 August 2023, 23:56:05 »
Dit lijkt inderdaad te kloppen, en varianten met A sein uit 1e productie hebben dit inderdaad ook.

Weer wat geleerd vandaag, vraag me nu wel af waarom dit was, gezien het A sein eerder geintroduceerd is dan de gele kleurstelling...

Wel kan je het verschil zien aan de dozen, maar deze tonen winkels niet echt...


1e (https://wiki.3rail.nl/index.php?title=Artitec_23.404.01)


2e (https://www.veilingagenda.nl/product/artitec-h0-21-406-02-treinstel-hondekop-4-hk4-mat-54-1788-ic-geel-ac-digitaal-ns/)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #457 Gepost op: 15 August 2023, 00:37:02 »
Het A-sein is niet eerder ingevoerd dat de gele huisstijl, maar juist wat later. Echter, de Hondekoppen werden bij hun revisie vergeeld en vanwege de grootte van de gehele serie duurde dit heel wat jaren. Het A-sein is als constructiewijziging doorgevoerd en dat ging veel sneller dan de grote revisie. Hierdoor kwam het dus voor dat al vergeelde stellen nog zonder A-sein reden en nog groene stellen al wel een A-sein hadden. Dit speelde zich in de jaren’70 af.

Het meelopen van het dakgrijs met de ronding van de cabinedeur is van veel latere periode, namelijk bij de revisie van begin jaren ‘90.

Wat de gele Artitec viertjes betreft:

769 met A sein en gekromde daklijn: 1e productie
771 zonder A-sein en rechte daklijn: 1e productie

Omdat de 769 zo goed verkocht en snel uitverkocht was, kwam van dat model bij de 2e productie een nummervariant:

772 met A-sein en gekromde daklijn: 2e productie.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 15 August 2023, 00:46:21 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Wilma1970

  • Offline Offline
  • Berichten: 168
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #458 Gepost op: 17 August 2023, 10:25:53 »
ik heb gister voor het eerst de 22.406.02 H0 DC NS Hondekop 4 nr 1788 IC getest, en deze test was eerste die niet slaagde, de hondekop IC ontspoorde continue, vooral de 2 binnenste rijtuigen lopen de wiestellen uit de baan. De vraag is, is dit een bekend probleem of ben ik de uitzondering en als dit een bekend probleem is, is er ook een oplossing voor? De gele 772 heeft dit probleem niet.

Artitec herkent trouwens dit probleem niet, volgens hun is de koppeling niet goed uitgesloten.

eichddraig

  • Offline Offline
  • Berichten: 493
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #459 Gepost op: 17 August 2023, 18:23:19 »
Terugvinden kan ik het niet, maar ik heb een dergelijk probleem ergens gelezen.
Het punt is dat de vouwbalgen elkaar raken en ‘haken’ en de bakken uit de rails drukken.
Daar werd de oplossing aangedragen om van één van de vouwbalgen per bakovergang één mm af te snijden. Die millimeter extra was daar afdoende en was het ontsporen opgelost.
Als ik het draadje nog vind, zal ik het linken.
gr. Ed

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2267
    • Biesje.nl
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #460 Gepost op: 17 August 2023, 19:47:09 »
Misschien omdat de vouwbalgen in het midden van de trein (in lengte richting) niet in het midden (in de breedte :P ) zitten? Als dan de balgen in de binnenbocht kant zitten raken ze elkaar misschien in krappe bogen.

Mvg,

Robert

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22518
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #461 Gepost op: 17 August 2023, 19:57:20 »
Zijn er specifieke plekken op de baan waar het stel ontspoort: bogen, wissels?
Bij wissels kan je ook nog kijken of de wielen niet al te dicht op elkaar staan.

Dat van die vouwbalgen staat onder andere op de vorige pagina met daaronder wat oplossingen.  :)

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96156.msg3222341318#msg3222341318
« Laatst bewerkt op: 17 August 2023, 20:07:03 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2355
  • Bnlx treinendokter.
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #462 Gepost op: 18 August 2023, 00:01:06 »
...de hondekop IC ontspoorde continue, vooral de 2 binnenste rijtuigen lopen de wiestellen uit de baan.

Ik heb dat ook gehad bij de mijn (onze, met m'n vader) grote baan. Bij mij was het na het nodige kunst- en vlieg-werk om te zien water er nou precies gebeurde, uiteindelijk duidelijk. Inderdaad veroorzaakt door de vouwbalgen die uit t centrum zaten. En t was niet de bocht zelf (R=42cm), maar een verzakking van het baantracé net voordat het de bocht indraaide, in de richting van de asymmetrische vouwbalg. Deze combinatie was net iets te veel van de Artitec toleranties.
De boven zijde van de vouwbalgen raakten elkaar, en lichten het beide bakken keurig uit de baan.

Een extra steun onder het baantracé ter plekke, en t probleem was geklaard.

Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #463 Gepost op: 18 August 2023, 07:51:50 »
ik heb gister voor het eerst de 22.406.02 H0 DC NS Hondekop 4 nr 1788 IC getest, en deze test was eerste die niet slaagde, de hondekop IC ontspoorde continue, vooral de 2 binnenste rijtuigen lopen de wiestellen uit de baan. De vraag is, is dit een bekend probleem of ben ik de uitzondering en als dit een bekend probleem is, is er ook een oplossing voor? De gele 772 heeft dit probleem niet.

Artitec herkent trouwens dit probleem niet, volgens hun is de koppeling niet goed uitgesloten.

Zou het zoiets kunnen zijn als eerder in dit draadje besproken: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96156.msg3222314232#msg3222314232 ?
In dat geval heeft het niet herkennen iets met het geheugen van Artitec te maken, want dit stel is retour geweest en keurig door Artitec gerepareerd ;)

Duvel

  • Offline Offline
  • Berichten: 446
Re: Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking.
« Reactie #464 Gepost op: 18 August 2023, 11:55:05 »
Bij mij werkte een stukje tape op de balgen, dan kunnen ze niet meer in elkaar haken. Fraai is het niet, maar Artitec had geen zin om er iets aan te doen want "op onze baan is er geen probleem, dus het ligt aan jou". Dat ie in de winkel op de daar aanwezige testbaan ook ontspoorde, maakte blijkbaar niet uit.
Met vriendelijke groeten, altijd.