Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 17:10:52
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door AlbertG
Vandaag om 16:54:44
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 16:53:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:49:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:39:49
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Albert.H0
Vandaag om 16:32:34
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
Vandaag om 16:27:58
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:04:52
Br 38 Piko Superen. door wob
Vandaag om 15:30:49
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
Vandaag om 15:24:13
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door spoorijzer
Vandaag om 14:53:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn193
Vandaag om 14:50:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door HOHans
Vandaag om 14:25:11
LS Models 2025 door martijnhaman
Vandaag om 14:20:18
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 14:00:16
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 12:56:20
Het Boemeltje door RobVille
Vandaag om 12:33:26
Rails code 83 en Mat 46 ervaringen door cor_b
Vandaag om 12:10:10
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 11:22:00
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:57:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 09:42:11
DB Fals, wat is H of OH op de zijkant? door ES44C4
Vandaag om 07:21:31
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 06:47:25
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
  

Auteur Topic: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)  (gelezen 18191 keer)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10473
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #30 Gepost op: 28 October 2020, 22:41:28 »
Top :) (y)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #31 Gepost op: 04 November 2020, 20:30:17 »
Nog even ter afsluiting een filmpje waarin o.a. de Plan e's voorkomen.

<a href="https://www.youtube.com/v/WsT0owzuirk" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/WsT0owzuirk</a>

Groet Meino

RikJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 153
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #32 Gepost op: 04 November 2020, 20:40:44 »
Mooi filmpje  (y)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 6665
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #33 Gepost op: 05 November 2020, 08:00:10 »
Bedankt Meino, ik heb toch weer wat op kunnen steken wat ik zelf kan toepassen.

Gr, Ben.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #34 Gepost op: 05 November 2020, 09:47:23 »
Mooie modelspoorbaan met mooi materieel! (y)
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1465
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #35 Gepost op: 07 March 2022, 10:58:44 »
De ruimte tussen de balgen



Bij het gebruik van kortkoppelingen is de ruimte tussen de balgen 2-2,5mm. Als er getrokken wordt, dan vergroot die ruimte zich tot 5mm, want de veertjes kunnen de rijtuigen bij lange stammen, niet bij elkaar houden.
Dus de rijtuigen voorzichtig demonteren, wat best een klusje is maar wel te doen, zodat je de koppelingboom er uit kunt halen.



Voor het gemak is al aangegeven waar je 1mm kunt wegsnijden, bij de rode pijl. Dat betekend wel dat de koppeling los komt te zitten, dus die fixeer ik met een dot secondelijm. Ik rij met vaste stammen en alleen de beide uiteinden krijgen straks een Kadee koppeling #18.
Oh ja, het interieur zit ter hoogte van de bufferbalk ook geklikt, daar kan de koppelingboom op blijven haken, dus heb ik gelijk maar even de hoekjes van de boom die langs deze klik verbinding gaat iets afgeschuind.

Een ander probleem is, dat als er getrokken wordt, er veel ruimte in het koppelingsmechaniek zit en de ruimte tussen de balgen met ongeveer 3mm vergroot wordt.



Ik heb die speling kleiner gemaakt door in de wagenbak twee stripje 0,5mm styreen te lijmen. Eerst had ik stripjes van 0,75mm gebruikt, maar dat leverde problemen op, doordat de koppelingsboom vast liep, als hij zijdelings moest uitslaan. Ook bij 0.5mm had ik daar last van, maar in mindere mate, door aan de binnenkant van het vorkje dat door de boog in de bodem gaat, met een mesje voorzichtig iets uit te schrapen, kreeg ik het goed werkend.



Met dit als resultaat. De ruimte is nu net geen millimeter, en bij trekken blijft de ruimte ook beperkt tot ongeveer 2mm.

Groet Meino

Meine, ik hoop dat je dit nog leest.
Nu pas begonnen met de Plan E's.
Op de foto staat dat je van de koppeling een stukje afzaag.
Bij mijn Plan E's zitten kleine opvulstukjes voor de koppelingen.Dus dan wordt de koppeling langer en daarom begrijp ik niet waarom
er dan nog een stukje af te zagen?Hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel.

mvg Henk


meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #36 Gepost op: 07 March 2022, 12:34:34 »
Dag Henk

Ik ga proberen het te verduidelijken. Wat ik uit diverse draadjes begrepen heb, is dat toen de eerste productie van de planE's op de markt kwamen dat er veel problemen gemeld werden, ontsporingen en problemen met koppelen. Dat heeft Artitec gecorrigeerd door andere (NEM) wielen en een langere koppelboom te leveren. Dat zijn wijzigingen die ook in de volgende productie run is meegenomen. De rijtuigen die ik hier besprak, kwamen uit die vervolg productie (dus met NEM wielen en een verlengde koppelboom). Aangezien NEM wielen op mijn baan niet goed rijden, heb ik mijn PlanE's weer met de oorspronkelijke rp25 wielen uitgerust. Verder heb ik toen ook de koopelboom veranderd. Die verandering kwam er op neer, dat ik de interne speling door dat stripje van een 0.5mm vermindert heb. Maar daardoor is de koppelboom ook effectief langer geworden, dus de afstand tussen de rijtuigen is groter geworden. Daarom heb ik de koppelboom korter gemaakt, door het toegevoegde stuk van 1mm er weer af te snijden.
De vraag is, heb jij rijtuigen uit de oorspronkelijke productie run (wielen met lage flenzen en de korte koppelboom) of rijtuigen uit een latere productie run.
Als je rijtuigen uit de oorspronkelijke run hebt, hoef je waarschijnlijk aan de koppelboom niet veel te doen, hooguit het 0,5mm stripje plaatsen om de speling te verkleinen, en het koppelen te vergemakkelen. Maar dat kan ik niet bepalen. Kortom ik zou eerst met dat stripje beginnen en afhankelijk van de afstand die dan bestaat tussen twee gekoppelde rijtuigen bepalen of je de nemschacht van de koppelboom moet inkorten met 1mm die ik gedaan heb.

Groet Meino

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26572
    • Pagina van klaas
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #37 Gepost op: 07 March 2022, 12:45:26 »
Als ik de kreet NEM-wielen zie, dan schiet ik meteen in de alertstand. Wat bedoel je daar precies mee?
Vergelijk de getallen en dan kom je tot de conclusie dat RP-25 volledig voldoet aan NEM310.
Dus welk verschil bedoel je dan?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Henk Veenstra

  • Offline Offline
  • Berichten: 1465
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #38 Gepost op: 07 March 2022, 13:31:55 »
Dag Meine,
Jou verhaal is mij nu helemaal duidelijk.
Bedankt.

Mvg Henk

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #39 Gepost op: 07 March 2022, 13:52:40 »
Klaas

simpel flenshoogte. RP25 is 0,6mm, Wat ik versta onder NEM wielen is 1-1,2mm. Ik weet dat er ook een NEM norm met lagere flenzen is, maar die ben ik in het wild nog nooit tegengekomen. Dus voor mij is Rp25 0,6mm flens en NEM 1-1,2mm flens.

Groet Meino

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26572
    • Pagina van klaas
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #40 Gepost op: 07 March 2022, 14:05:32 »
Er is geen aparte NEM norm voor lagere flenzen. NEM310 stelt: flenshoogte 0,6 tot 1,2 mm.
RP-25 flenzen zijn om precies te zijn 0,635 mm (0.025 inch). Valt dus binnen het bereik van de NEM.
NEM flenzen van 0,6 mm bestaan wel, de USATC loc van Rivarossi heeft zulke flenzen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Erik_omBC

  • Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • Berichten: 713
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #41 Gepost op: 07 March 2022, 14:13:03 »
RP25 is niet alleen de flenshoogte.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26572
    • Pagina van klaas
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #42 Gepost op: 07 March 2022, 14:16:52 »
Klopt, maar voor de overige maten is het verschil tussen RP-25 en NEM zo klein dat het niks uitmaakt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2312
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #43 Gepost op: 07 March 2022, 14:31:54 »
Klaas,
Het kan wel zijn dat NEM310 stelt dat de flens 0,6 to 1,2mm mag zijn, maar alleen dat Rivarossi lokje heeft lage flenzen. RP25 stelt de maximale flenshoogte op 0,625 mm. Dus moet ik in de praktijk alle NEM wielen vervangen of aanpassen. Eigenlijk komt het er voor mij op neer dat NEM310 een onbruikbare norm is, omdat het niet precies genoeg is.

Maar goed, genoeg geleuterd over dit onderwerp.

Groet Meino

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26572
    • Pagina van klaas
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #44 Gepost op: 07 March 2022, 14:37:15 »
Meino, ik snap je probleem niet. Waarom zou je alles moeten vervangen? En wat is er niet precies genoeg aan NEM310?
Als je sporen voldoen aan de NEM, dan gaan alle wielen die voldoen aan de NEM er probleemloos overheen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.