Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Haandrecht materieel door gdh
Vandaag om 22:03:53
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
Laag-Baarlo door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:19:22
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 21:14:45
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
  

Auteur Topic: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)  (gelezen 16007 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #15 Gepost op: 10 oktober 2020, 21:22:14 »
Dat marklin hogere flenzen zou hebben ligt aan de interpretatie van de NEM340, die “verzonnen” is naar de marklin huisnormen uit pakweg 1965.
Dat de NEM340 "verzonnen" is komt volgens mij doordat Märklin niet wilde vertellen welke maten ze aanhouden. De NEM340 is daarom ontstaan door reverse engineering, anders gezegd: ze hebben gemeten aan Märklin modellen en daaruit conclusies getrokken.

Citaat
Marklin heeft al jaren een tussenmaat van 14.1-14.2 en tegenwoordig ook flenshoogtes die dichtbij de NEM110 zitten.
Ik heb enkele jaren geleden eens wat Märklin locs gemeten en geconstateerd dat sommige wielstellen een B-maat hebben van 13,8 mm, dat is nog minder dan het minimum wat in NEM340 staat.
Als jij nu zegt dat ze tussen 14,1 en 14,2 zitten dan neem ik dat direct aan. Ze zijn misschien aan het opschuiven.

Wat de flenshoogte betreft, die was in ieder geval vroeger tamelijk hoog. NEM340 vermeldt een maximum van 1,35 mm en dat heb ik ook vaak gemeten. Afgelopen week heb ik nog voor iemand Hamo wielen afgedraaid (dat zijn dus ook gewoon Märklin wielen). Die flenzen waren nog hoger, bijna 1,5 mm.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #16 Gepost op: 10 oktober 2020, 21:24:10 »
Hallo

Het gaat mij bij die 0.3mm om hoe hoog de bak boven het draaistel zweeft, niet om hoe ver de wielen in het draaistel zakken. In het tweede geval zie je 0.3mm inderdaad duidelijk.

Bart

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #17 Gepost op: 10 oktober 2020, 21:27:09 »
Ok, duidelijk, maar mij ging het om het algemene beeld, wat achteraf ook negatief beinvloed werd door de lage positie van de remmen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #18 Gepost op: 10 oktober 2020, 21:33:25 »
De NEM340 is daarom ontstaan door reverse engineering, anders gezegd: ze hebben gemeten aan Märklin modellen en daaruit conclusies getrokken.
Ik heb enkele jaren geleden eens wat Märklin locs gemeten en geconstateerd dat sommige wielstellen een B-maat hebben van 13,8 mm

Hallo

Reverse engineering geloof ik gelijk, alleen is er nooit gekeken naar wat er nu actueel is.
NEM110 komt ook voort uit de Fleischmann normen, maar is wél opgerekt.

Heel vroeger was het bij marklin nog minder, iets van 13.5. Die 14.1mm zijn er echter al lang, sinds marklin afgeronde flensen ging gebruiken.
De flensen zijn ook door de jaren heen kleiner geworden; tot nu pakweg 1.2mm. En die ontwikkeling is (gelukkig) nog niet gestopt.

Bart

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #19 Gepost op: 10 oktober 2020, 21:39:15 »
Ok, duidelijk, maar mij ging het om het algemene beeld, wat achteraf ook negatief beinvloed werd door de lage positie van de remmen.

Groet Meino

ATT had gewoon iets meer een compromis moeten sluiten om dergelijke problemen voor te zijn.
Iets te kleine wielen (die je toch nauwelijks ziet) met correcte positie in de draaistellen en de bak iets hoger op de draaistellen. Eventueel met maantjes in de bodem van de wagen om de flensen ruimte te geven. Even doordenken dus, dan was er niks aan de hand geweest.

Bart

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25274
    • Pagina van klaas
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #20 Gepost op: 10 oktober 2020, 22:25:51 »
NEM110 komt ook voort uit de Fleischmann normen, maar is wél opgerekt.
Dat betwijfel ik. NEM110 vertoont sterke overeenkomsten met NMRA S3.2. Ik denk dat de Morop de standards van de NMRA heeft overgenomen en hier en daar alleen de maten heeft afgerond/opgerond naar de dichtsbijzijnde tiende millimeter.
Een wielstel dat voldoet aan de NEM rolt daardoor probleemloos over spoor dat voldoet aan de NMRA, en andersom.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #21 Gepost op: 11 oktober 2020, 13:12:02 »
Nog even de puntjes op de i gezet.
Dus nog even de verfkwast over de draaistellen zodat de zwarte hoogglans weg is, de wielen een roestkleur gegeven en als laatste nog even met wat poeder de draaistellen gedaan.

Oh ja, nog een kleinigheidje, Karst had een draaitap afgefreesd zodat de wagenbak een echte driepunts ophanging kreeg. Ik heb dat gedaan door een draaitap iets af te vijlen en op de twee steuntjes een klein stukje 0,25mm styreen strip te lijmen. Daarna dit stripje voorzichtig iets af vijlen totdat de behandelde kant in het horizontale vlak even hoog staat als een niet behandelde kant van het andere rijtuig.



Dit is het voor dit moment, er moeten nog wat kleine details aan de balgen worden gemonteerd, maar daar wacht ik mee tot de verlichting en wat passagiers zijn geplaatst.

Groet Meino


« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2020, 13:19:54 door meino »
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12320
    • sleutelspoor
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #22 Gepost op: 11 oktober 2020, 13:36:16 »
Mooi!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Casmir

  • Offline Offline
  • Berichten: 602
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #23 Gepost op: 11 oktober 2020, 14:26:47 »
Wat heb je precies gedaan met de draaistellen Meino?

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #24 Gepost op: 11 oktober 2020, 15:05:29 »
De wielen weer vervangen door de oorspronkelijke pseudo rp25 wielen. Omdat het remwerk iets aanliep, een klein stukje weggesneden (zie een van de vorige posts waar dat is beschreven). Hierdoor komt er net voldoende ruimte om de pseudo rp25 wielen vrij te laten lopen.
Als laatste even met de verfkwast er over heen (kleur mat zwart met een klein beetje geige/grijs) en de wielen een roest kleur gegeven.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #25 Gepost op: 28 oktober 2020, 20:13:30 »
Het spul is ondertussen uitgebreid met nog 3 rijtuigen (3e klas, 2e klas en een restauratie annex bagage). Dat heb ik eerst een tijdje rond laten lopen op Kranenberg. Daar kwamen geen problemen met ontsporen en dergelijk uit, dus is het tijd om de preisertjes en verlichting aan te brengen. Over de bemensing is niet zoveel te vertellen, dat is een kwestie van preisertjes schilderen en over de wagons te verdelen.

De verlichting is wat meer werk. Ik gebruik niet de kant en klare verlichtingsets, maar gebruik leds op een band. Omdat de vorige band bijna op was, een nieuwe band van 5m aangeschaft (warmwit).

Ik ben begonnen met het aanbrengen van de stroomafnemers in de draaistellen. Daarvoor gebruik ik deze Radschleifer Spur H0 van Malutronik.



Die modificeer ik zoals op de foto te zien is, een van de drie contacten wegknippen en de 2 buitenste kontacten naar beneden en naar buiten buigen.



De draadjes er aan solderen.



Er is een klein gaatje aanwezig in de bodem, daar achter zit het veertje van de koppeling, maar daar kreeg ik met geen mogelijkheid de draad doorheen, dus een nieuwe gaatje geboord.



omdat ik geen kabelbos in het rijtuig wil, ook een ander gat geboord, zodat de draden langs het dak gevoerd kunnen worden.



De ledstrip in het dak geplakt en aangesloten via diodes en een 100uF condensator tegen het flikkeren. De condensator paste mooi in het toilet, dus is straks niet meer zichtbaar.
De aansluiting is volgens dit schema, met een 1k  en 2,5k weerstandje (1/8watt).



Met dit als resultaat.



Groet Meino


A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4846
  • Modelspoor is emotie...
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #26 Gepost op: 28 oktober 2020, 20:39:11 »
Meino,

je lampjes branden mooi, beetje aan de felle kant, maar da's een kwestie van smaak ;). Ik begrijp alleen niet waarom je die contactslepers bovenop het draaistel in plaats van eronder, aan de binnenkant..., want dat is in de regel de plaats om die dingen te monteren. Nu hebben die messing strips invloed op de hoogte - en de stabiliteit van de bak.

Groet, Rob
« Laatst bewerkt op: 28 oktober 2020, 20:41:09 door Rob E. »
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #27 Gepost op: 28 oktober 2020, 20:48:56 »
Dag Rob

Ja dat had ik in eerste instantie ook gedaan, aan de onderkant, want dat heb ik bij meerdere rijtuigen zo gedaan. Alleen.. het materiaal van de draaistellen is absoluut niet lijmbaar. Een ander probleem was dat het remwerk in de weg zat om de slepertjes goed tegen de assen te krijgen. Maar het gat in de sleper paste perfect om de nok van het draaistel en de slepers kwamen nu zonder problemen tegen de assen aan. Ook de meeste draaistellen konden ondanks de 0,1mm dikte van de sleper nog goed bewegen. Om het nog iets soepeler te maken heb ik nog wel even de vijl over de nokken op de wagenbodem gehaald.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10231
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #28 Gepost op: 28 oktober 2020, 22:27:15 »
Citaat van: meino
....Om het nog iets soepeler te maken heb ik nog wel even de vijl over de nokken op de wagenbodem gehaald....

Ik hoop over de draaitappen. Die oplegnokken daarnaast zorgen nu juist voor een stabiele ligging en gaan het schommelen tegen... ;)

Maar verder leuk gedaan. (y) Ik zou idd ook iets minder "volume" zetten. ik vind zelf 10V voeding op die strips wel een aardige intensiteit opleveren.


Grtzz.

Karst

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: Artitec Plan E voor Kranenberg (code 70)
« Reactie #29 Gepost op: 28 oktober 2020, 22:40:53 »
Karst

ja het zijn de draaitappen waar ik de vijl overheen gehaald heb, de oplegnokken had ik al eerder iets opgehoogd met een 0,25mm stripje styreen.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg