Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:17:05
Bauarbeiten im gange door wob
Vandaag om 12:16:29
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 12:08:53
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 12:06:38
Arnold 2210 onderdelen gezocht door stoombr38
Vandaag om 12:03:17
Da's Daz 2 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:51:43
LS Models 2025 door Dennis1984
Vandaag om 11:44:43
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Eelco Storm
Vandaag om 11:43:47
Lagers vervangen DJH NS 3300 door TonM
Vandaag om 11:32:12
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:30:22
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 11:19:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 11:14:52
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 10:04:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 09:50:17
Alternatieven voor servo's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:20:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 09:02:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:38:51
Au bord de la Cèze door defender
Vandaag om 08:25:26
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 08:12:37
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door borotof
Vandaag om 01:36:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Wim Vink
07 November 2025, 23:48:53
Baan in Los Angeles door ArjanB
07 November 2025, 23:28:58
Aachenau West door Wim Vink
07 November 2025, 23:09:52
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
07 November 2025, 22:49:55
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
07 November 2025, 22:38:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
07 November 2025, 21:29:27
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
07 November 2025, 20:52:47
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
07 November 2025, 19:19:30
ESU locprogrammer door saskia
07 November 2025, 19:17:34
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Servé
07 November 2025, 19:06:52
  

Auteur Topic: Kortsluiting bij Lenz kruising, spoor 0  (gelezen 5698 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Kortsluiting bij Lenz kruising, spoor 0
« Gepost op: 05 October 2020, 12:00:04 »
Gisteren getest met een alternatieve manier van stroom op het kruis zetten,goede nieuws is dat tijdens het opstarten er geen kortsluiting optreed,echter zodra een loc het kruis op rijd,dan verschijnt de kortsluiting weer  :-\
Dus zowel via de aan gesoldeerde draden als via de aansluitpunten op het kruis,is kortsluiting de uitkomst.
Ik heb dus geen enkel idee meer waar het mis gaat  ???
Het zou(hoe onwaarschijnlijk ook) wellicht te maken kunnen hebben met het koperstripje wat los liet een terug op z'n plek gesoldeerd is ?
Heeft iemand hier wellicht een idee of dat dat kan ?
Hierbij een foto van hoe de draden zijn gesoldeerd aan de onderkant:

Alvast bedankt voor de hulp/info  (y)
« Laatst bewerkt op: 05 October 2020, 15:28:44 door Bert van Gelder. Reden: Titel »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18348
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Kortsluiting bij Lenz kruis spoor 0
« Reactie #1 Gepost op: 05 October 2020, 12:09:55 »
Draai m eens om?
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Kortsluiting bij Lenz kruis spoor 0
« Reactie #2 Gepost op: 05 October 2020, 13:46:10 »
Dan zie je dit:
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18348
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Kortsluiting bij Lenz kruis spoor 0
« Reactie #3 Gepost op: 05 October 2020, 13:52:34 »
Die puntstukken zijn geisoleerd? Dan zou je die als een wissel moeten bedraden en de puntstukken apart voeden en omschakelen. Dat kun je bv doen met de wisselaandrijving van het wissel die daar naartoe gaat. Op de foto te zien heb je het geheel volgens mij niet correct bedraad.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Kortsluiting bij Lenz kruis spoor 0
« Reactie #4 Gepost op: 05 October 2020, 14:58:09 »
Die puntstukken zijn van metaal en lijken dmv die koperstripjes "verbonden" met de rest,ik zou echter niet weten hoe dat te achterhalen is.
(door de constructie a/d onderzijde van het kruis kan je het niet zien)
Probleem is dat Lenz nergens documentatie heeft van dat gekke ding en hoe die koperstripjes al dan niet verbinding maken met elkaar  :-\
(en vertellen ook niet hoe t echt zit met die punt stukken:https://www.lenz-elektronik.de/pdf/Lenz-0-Katalog-2019-20.pdf pagina 22 )
Zelfs als ik enkel draad heb met stroom erop aan die oogjes van het kruis:

Dan krijg ik kortsluiting op het moment dat er een loc op rijd  ::)
Ik snap er niks meer van  :'(
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

VvKan

  • Gast
Re: Kortsluiting bij Lenz kruis spoor 0
« Reactie #5 Gepost op: 05 October 2020, 15:17:58 »
De puntstukken zijn geïsoleerd, want anders zou er tegelijk beide polen op staan = kortsluiting. Een trein van de ene kant heeft van de ene kant stroom nodig, de trein van de andere kant de andere, op de puntstukken dus.  Bovendien beide puntstukken precies andersom.

Als jij rode draad aan rode draad koppelt, blauw aan blauw, heb je sowieso kortsluiting.  Ze zitten precies verkeerd om.

Als je deze kruising recht toe recht aan gebruikt geeft die geen kortsluiting, dus ben jij er blijkbaar iets anders mee van plan.  Graag een overzicht van de situatie waarin die gebruikt wordt.  Ik vermoed dat er eerder stripjes doorgezaagd moeten worden.

VvKan

  • Gast
Re: Kortsluiting bij Lenz kruis spoor 0
« Reactie #6 Gepost op: 05 October 2020, 15:21:04 »
Ik zie nu ook dat je draadjes gesoldeerd hebt die rail en puntstuk met elkaar verbinden ?  Is dat zo ?
Waarom denk je dat de rail daar geïsoleerd is van het puntstuk ?  En die overbrug je ?  Mag niet, want dat geeft sluiting.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26913
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting bij Lenz kruis spoor 0
« Reactie #7 Gepost op: 05 October 2020, 15:26:24 »
De schuine verbindingsstrippen grijpen over het puntstuk heen en die zijn nodig om de spoorstaven door te verbinden.
Er loopt ook nog een koperstripje recht naar de zijkant, dat zit aan het puntstuk. Als je daar niks mee doet is het puntstuk dood, het doet niks voor de stroomafname.
Als je wil dat de puntstukken wel meedoen kun je ze via een omschakelcontact spanning geven, afhankelijk van de gekozen route.
En hoe het allemaal aan elkaar zit kun je achterhalen met een universeelmeter op weerstandsbereik.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Kortsluiting bij Lenz kruis spoor 0
« Reactie #8 Gepost op: 05 October 2020, 16:31:40 »
De puntstukken zijn geïsoleerd,   Bovendien beide puntstukken precies andersom.

Als jij rode draad aan rode draad koppelt, blauw aan blauw, heb je sowieso kortsluiting.  Ze zitten precies verkeerd om.

Als je deze kruising recht toe recht aan gebruikt geeft die geen kortsluiting, dus ben jij er blijkbaar iets anders mee van plan.  Graag een overzicht van de situatie waarin die gebruikt wordt.  Ik vermoed dat er eerder stripjes doorgezaagd moeten worden.
Goed ik ga er dus vanuit dat het klopt over de isolatie bij de puntstukken,weten we dat ook weer  (y)
Verder gebruik ik momenteel enkel rood en grijze draad,en snap ik ondanks het blauw  ??? nog steeds niet welke draden er nu dan verkeerd zitten  ???

Ik zie nu ook dat je draadjes gesoldeerd hebt die rail en puntstuk met elkaar verbinden ?  Is dat zo ?
Waarom denk je dat de rail daar geïsoleerd is van het puntstuk ?  En die overbrug je ?  Mag niet, want dat geeft sluiting.
Zover ik kan zien heb ik enkel draadjes gesoldeerd op de koper strip die de rail stukken met elkaar verbind en dus niet(ook) het puntstuk.
Het lijkt erop dat de 2 verticale stripjes ,die een oogje hebben a/d buitenkant van het kruis,het puntstuk kunnen voorzien van stroom en niks anders.
Dat zou dus kortsluitingsloos ofwel correct gesoldeerd moeten zijn,geloof ik  ::)

De schuine verbindingsstrippen grijpen over het puntstuk heen en die zijn nodig om de spoorstaven door te verbinden.
Er loopt ook nog een koperstripje recht naar de zijkant, dat zit aan het puntstuk. Als je daar niks mee doet is het puntstuk dood, het doet niks voor de stroomafname.
Als je wil dat de puntstukken wel meedoen kun je ze via een omschakelcontact spanning geven, afhankelijk van de gekozen route.
En hoe het allemaal aan elkaar zit kun je achterhalen met een universeelmeter op weerstandsbereik.
Klopt m'n getypte idee dus over die puntstukken en nu dus niet voorzien van stroom.
Een puntstuk zonder stroom is niet erg,het doel is dat een loc bij het oprijden van dat kruis gewoon zonder kortsluiting/of stroom te kort zijn weg vervolgd.
Ik heb wel zo'n meter,maar deze leek moet is gaan uitvogelen geloof ik,hoe ik dat ding dan kan gebruiken op de correcte manier,om het probleem op te lossen  :-[

Ik wil de kruising ook recht toe recht aan gebruiken,het enigste is dat deze uitneembaar moet blijven,t ding zit namelijk als enigste(zelfs na veel herplannen en tekenen) als enigste op een bak overgang  ::)
Om uitneembaar te blijven moet dat ding dus eigen stroom voorziening krijgen,want met de rail schoentjes eraan,is deze dus niet meer uitneembaar  :P
Een idee over hoe t ding gebruikt gaat worden,vind je in m'n bouwdraadje in de vorm van een baanplan op b.v. pagina 7 :
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.90

Als er stripjes doorgezaagd dienen te worden,hoe kom ik er dan achter welke ?

Het enigste waar het me dus om te doen is,is dat ik een Lenz kruis heb dat op de correcte manier,zonder rail schoentjes,stroom krijgt(zonder kortsluiting) en wat uitneembaar blijft,zodat bij demontage van de baan, ik alles verder qua scenery op rail niveau heel kan laten,t word immers straatspoor  ;)

Ik hoop dat e.e.a. zo wat verduidelijkt is  :angel:
« Laatst bewerkt op: 05 October 2020, 16:41:04 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

VvKan

  • Gast
Re: Kortsluiting bij Lenz kruising, spoor 0
« Reactie #9 Gepost op: 05 October 2020, 17:47:11 »
Op mijn scherm kwam jouw grijs als lichtblauw over, vandaar de "kleurverschillen" Opgelost.
Maar kijk nou eens naar de rode en grijze draadjes.  Van de ene kant rood gaat die naar de andere kant grijs.  Dat kan toch niet kloppen als je beide rode en beide grijze met elkaar verbindt ?  Kortsluiting.
Als je de draadjes alleen op de stripjes gesoldeerd hebt:  niks aan de hand, puntstukken blijven stroomloos.  Was voor mij slecht te zien op de foto.  Opgelost.
Als je de kruising normaal gebruikt hoef je geen stripjes door te snijden.  Opgelost.

Blijft dus maar 1 ding over:  je rijdt van rood naar grijs en andersom.  Draadjes verwisselen, klaar.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9397
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Kortsluiting bij Lenz kruising, spoor 0
« Reactie #10 Gepost op: 05 October 2020, 17:59:34 »
Zelfde gedachte, een kant je rode en grijze omdraaien..

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Kortsluiting bij Lenz kruising, spoor 0
« Reactie #11 Gepost op: 05 October 2020, 18:23:35 »
Maar dat moet toch geen zak uitmaken als je digitaal rijd,zoals ik van plan ben.
Al zijn de draden roze  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

VvKan

  • Gast
Re: Kortsluiting bij Lenz kruising, spoor 0
« Reactie #12 Gepost op: 05 October 2020, 18:28:25 »
Ik zou voor beide groene stroom pakken.
 Maar zonder flauwekul:  je veroorzaakt zelf de kortsluiting door de draden / kleuren aan één kant omgewisseld te hebben.  Heb je dat nou veranderd of niet ?
Opgelost en ook gesnapt ?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26913
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting bij Lenz kruising, spoor 0
« Reactie #13 Gepost op: 05 October 2020, 19:47:17 »
Voor de elektronen maakt het inderdaad geen zak uit wat voor kleur de draden hebben. Maar voor jezelf is het wel handig om rood en grijs aan de goede spoorstaven te verbinden.
Laat denkbeeldig een wiel over het spoor rollen. Alle stukken spoorstaaf waar dat wiel overheen komt geef je dezelfde draadkleur. De spoorstaaf die daar tegenover ligt krijgt dan de andere kleur. Zo simpel is het.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26913
    • Pagina van klaas
Re: Kortsluiting bij Lenz kruising, spoor 0
« Reactie #14 Gepost op: 05 October 2020, 21:31:56 »
Om het inzichtelijk te maken heb ik een foto ingekleurd. Nu moet het toch wel duidelijk zijn.
De puntstukken heb ik blank gelaten. Je kunt zien dat een puntstuk de ene keer in de rode lijn ligt en de andere keer in de blauwe lijn. Je kunt kiezen: of je laat de puntstukken niet meedoen aan de stroomafname, dan hoef je verder niks te doen. Of je laat de puntstukken wel meedoen, dan moet je ze omschakelen, afhankelijk van het spoor waar de trein over rijdt.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.