Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
Vandaag om 16:16:49
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronaldk
Vandaag om 16:10:54
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
Vandaag om 16:01:15
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 15:59:41
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door MarcNL
Vandaag om 15:54:28
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 15:50:59
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 15:36:39
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door thevandijks
Vandaag om 13:22:22
Boek over de oorsprong NS 500/600 door VAM65
Vandaag om 13:08:23
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Raadplaatje door henk
Vandaag om 12:14:30
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 July 2025, 20:54:04
  

Auteur Topic: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m  (gelezen 11916 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #30 Gepost op: 02 October 2020, 08:09:00 »
Iemand een mening / tip / idee?

Ja, optie #1 is m.i het beste. Je kan daar praktische laadperrons aanleggen, eventueel een loc loods onder en je sporen hebben relatief de langste lengtes. Wel zou ik de wissel van de onderste kopsporen iets naar links verhuizen en het kopspoortje achter de drieweg wissel iets verlengen.

Opties #2 en #3 hebben relatief kortere spoortjes en minder praktische ruimte om laadperrons aan te leggen, en met name #3 heeft hier veel last van. De spoortjes aan de kruiswissel zijn te kort. Je kan omlopen om slechts 1 of misschien 2 wagons. Maar dan moet je (ont)koppelen in een boog.

De kopspoortjes achter de omloopsectie van spoor 2 zijn ook kort. Je kan weliswaar een loc omlopen, maar kan je ook een wagon meenemen?

En wat was de gedachte achter dat rare kromme spoortje van #2  ???

Ik zou dus bij #1 blijven, het spoortje achter de drieweg iets verlengen en dan denk ik dat je goed zit.

Wat vind je er zelf van?

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #31 Gepost op: 02 October 2020, 08:10:46 »
O wat grappig ik keek nog ff naar de eerste post en daar staat al precies wat ik bedoelde.


Ja ->  (y) <-

alleen minus de binnenste lus natuurlijk  ;)
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #32 Gepost op: 02 October 2020, 12:44:54 »
Hoi Bas,

bedankt voor je reactie.

Allereerst, het idee achter het rare kromme spoortje is dat je de hoofdbaan niet blokkeert als je vanaf de kopspoortje de hoofdbaan weer op wilt.
Maar blijkbaar is het niet logisch, want er zijn al meer opmerkingen over geplaatst.
In de laatste versies heb ik deze verwijderd.

Eens dat met de eerste optie de sporen het langst blijven.

Ik had nog een alternatief bedacht:


maar ook hier worden de stukjes spoor kort.
Voordeel is dat  je vanaf de wissel van het hoofdspoor meerdere dingen hebt om te rangeren.
Bovenin iets met kolen bijvullen etc,
Helemaal links onder loc loods
Andere spoortje voor een houtzagerij of zo.

Ik kan nog van de onderste 2 wissels een driewegwissel maken, scheelt nog een spoorlengte voor de onderste 2 sporen

Keuze blijft lastig

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12222
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #33 Gepost op: 02 October 2020, 19:05:13 »
De onderste 2 wissel vervangen door een 3weg,op de plek van de rode pijl.
Die 2 andere wissels dienen nergens voor,t is te kort qua rest spoor en het bied niks extra's,die kan je laten vervallen.
Als je de voorgestelde 3weg plaatst ongeveer waar die rode pijl staat kan je vanaf daar wagondelen alsnog rangeren zonder op t hoofdspoor uit te komen  ;)
(dat worden als t goed is,geen meters aan trein,toch  ??? )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #34 Gepost op: 02 October 2020, 20:45:22 »
Hoi Floris,

bedankt voor de tips.
Mbt de wissels. Helemaal gelijk.
Idee is leuk, maar 1 lengte piko A-rail is 239 mm.
Gaat dus meestal niet passen.

Ik heb vanuit je idee twee opzetjes gemaakt.

Optie 1 ligt wat beter verdeeld over de ruimte en lijkt rustiger.
Optie 2 zijn de sporen in lengte beter verdeeld (even lang voor en na de 3 weg wissel)
Is de korte bocht naar de linker kopspoortjes in optie 2 een probleem?
Zal natuurlijk altijd langzaam gaan.

Eerste stuk onderaan heb ik nu flex in liggen, omdat de positie anders niet lekker uitkomt.

Welke zou jij doen?



Klopt dat ik met korte treinen rijd ivm de kleine baan.

Welke zou jij doen?

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #35 Gepost op: 02 October 2020, 21:09:03 »
Toch ook nog een optie 3.

Onderste dubbelspoor voor lokloods en doodlopend spoor voor houtzagerij omgedraaid.
Voordeel: iets meer ruimte aan de onderkant voor scenery (houtzagerij).
Nadeel : spoor van houtzagerij iets ingekort.


De keuze is reuze.

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #36 Gepost op: 03 October 2020, 21:24:29 »
Optie 1, 2 of 3 ?
Welke zouden jullie kiezen ?

Groeten Remko

Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 673
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #37 Gepost op: 03 October 2020, 22:28:17 »
Hoi Remco,

Wat mij opvalt is dat de loc niet kan omlopen op het rangeer gedeelte.
Is dit bewust zo gedaan ?
Met een vriendelijke groet uit Capelle aan den IJssel, Frank.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6153
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #38 Gepost op: 03 October 2020, 22:59:59 »
Optie 3

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 429
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #39 Gepost op: 04 October 2020, 11:16:07 »
Remko,

Ik zou nog even verder denken.

Je situeert (ergens in één van je eerste plannen) in je station een perron tussen de twee doorgaande sporen. Dat wordt smal, kan een acceptabel compromis zijn. Gezien je een enkelsporige lijn uitbeeldt lijkt het me niet voor de hand liggend dat twee reizigerstreinen op hetzelfde moment in je station moeten stoppen; kan op een modelbaan wel leuk zijn.

Het doodlopend spoor van je station kan je in de rijrichting bereiken. Om weer weg te komen moet je met een trein achteruit de tunnel in steken en pas daarna kan je weg. Dat kan, maar zou ik zelf niet tof vinden.

Dat laatste geldt eigenlijk ook voor je rangeerterrein/industrie aan de onderzijde van je baanplan.

Ik kwam zojuist tot onderstaande plan (suggestie  :) ):
A en B zijn je station. Je kan langs A een perron maken, en bij B maar dat hoeft niet.
Om spoor D te bereiken steek je van B achteruit naar D en je kan altijd in de rijtichting weer weg.
Een variant op het eerdere rare kromme spoortje.

E en F zijn je industrie/rangeerterrein. Of dit echt vier sporen moeten zijn kan je je afvragen. Het driewegwissel kan ook een gewoon wissel zijn.
Om weg te komen ga ja van E of F achteruit naar H, vandaar kan je in de rijrichting je industrie verlaten.
Het DKW zou eigenlijk een EKW moeten zijn, maar die zit niet in het railprogramma van Piko.



Nou ja, een idee.

Groet Juroen

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #40 Gepost op: 04 October 2020, 19:10:17 »
Hoi Remco,

Wat mij opvalt is dat de loc niet kan omlopen op het rangeer gedeelte.
Is dit bewust zo gedaan ?
Ik had eerst een "zo genaamd" omloopspoor, maar door de beperkte ruimte past het eigenlijk niet.
Resultaat is dat er maar 1 rail lengte over is om om te lopen, dat is max. ruim 20 cm.

Optie 3
Tot het voorstel van Juroen : eens, maar begin nu weer te twijfelen.

@Juroen:
ik dacht dat ik er bijna was, maar jouw voorstel ziet er ook goed uit.
Ik ben het met je eens dat het dood lopende spoor niet (meer) zo interessant is.
Eigenlijk is het een overblijfsel van een eerder idee, waarbij er een spoor terug de berg in liep.

Nadeel van je voorstel is dat het onderste spoor recht en dus minder speels wordt en dat ik het zichtbare spoor op het niveau van het schaduwstation anders moet worden.
Ik ga je voorstel eens uitwerken en dan opnieuw vergelijken.

Allen, hartelijk bedankt voor jullie inbreng.

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #41 Gepost op: 04 October 2020, 19:51:03 »
Laatste 2 voorstellen naast elkaar gezet.
Tevens van beide een 3D plaatje, omdat het ook invloed over de sporen aan de voorzijde.

Optie 1:



Optie 2:



Lastige keuze.
Voordeel optie 1:
- voorste baan speelser
- Stationspoor iets langer

Voordeel optie :
- Na rangeren beter terugkomen op hoofdspoor
- Indeling logischer?

Welke zouden jullie kiezen?



bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4971
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #42 Gepost op: 04 October 2020, 22:20:22 »
de 1ste
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 673
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #43 Gepost op: 04 October 2020, 23:21:59 »
Hoi Remco,

Optie 2 denk ik.
Als je het linker wissel onderaan meer naar links doet, dan kun je toch nog een langer omloopspoor maken.
Met een vriendelijke groet uit Capelle aan den IJssel, Frank.

Remko_H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 125
Re: Baanderhoek H0 3 x 1,3 m
« Reactie #44 Gepost op: 05 October 2020, 08:30:51 »
@ Frank,

de onderste wissels zijn puur om van en terug op het hoofdspoor te komen.
Niet om om te lopen.


Stand: 1-1.
ben benieuws of er nog meer meningen binnen komen.

Groeten Remko