Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Even voorstellen Niels uit Den Haag door 1200blauw
Vandaag om 15:16:20
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Alewijn
Vandaag om 15:15:47
Modelwensen 2026 door Floris Dilz
Vandaag om 15:13:35
'Permaloog' met electronenbuizen door rhberk
Vandaag om 15:00:20
Pfarrerwinkel bahn door Alewijn
Vandaag om 14:58:21
kerstbaan thuis door R1954
Vandaag om 14:51:15
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:27:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door V200-G2000
Vandaag om 14:25:54
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:47:14
Aachenau West door Alewijn
Vandaag om 13:18:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:59:20
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door bellejt
Vandaag om 12:15:29
herrmann door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:06:58
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Jelmer
Vandaag om 11:52:36
Roco 42616 door Ronald69
Vandaag om 11:17:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:02:57
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door Dave.......
Vandaag om 10:41:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:37:11
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door RobVille
Vandaag om 10:26:20
Lima 149757 set Erasmus door eichddraig
Vandaag om 10:20:52
Kerstbaantjes of winterbanen.. door Keska
Vandaag om 10:20:48
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door martijnhaman
Vandaag om 08:40:06
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 02:23:47
Train o Matic smart power pack door Blausee-Mitholz
22 December 2025, 23:53:34
Goede wensen voor 2026 door Hans Reints
22 December 2025, 22:58:54
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco door wob
22 December 2025, 22:11:59
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
22 December 2025, 21:45:50
Raadplaatje door Sikko
22 December 2025, 21:36:57
Au bord de la Cèze door Frank 123
22 December 2025, 21:17:03
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
22 December 2025, 19:35:02
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 374534 keer)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 973
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1875 Gepost op: 19 December 2025, 13:46:41 »
Dat klopt inderdaad! https://wimwegman.wordpress.com/2013/05/18/de-toekomst-nadert-station-velsen-zeeweg/

Het gebouwtje heeft het uiteindelijk nog tot begin 2016 uitgehouden.



(Foto Frits Houtgraaf)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2528
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1876 Gepost op: 21 December 2025, 18:17:17 »


De afbraak van het Visstation te IJmuiden, juni 1971. De fotograaf staat op het laatst overgebleven overdekte laadperron, dit zou tot halverwege de jaren 90 blijven bestaan. Links is te zien dat het andere laadperron wel net gesneuveld was. Het gebouw links is het oude Havenkantoor, dat het nog tot de zomer van 2024 zou uithouden.

Fotograaf onbekend
Let ook op de twee verschillende typen stootjukken op het eind van de sporen.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 973
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1877 Gepost op: 22 December 2025, 11:46:15 »
Hee, dat was me nog helemaal niet opgevallen.
Hier zie je ze vanaf de andere kant:



Twintig jaar later, in de zomer van 1991, kijken we hier oostwaarts. Op beide overgebleven sporen staan Interfrigo koelwagens. In die tijd werd vooral het spoor rechts gebruikt, omdat het overdekte laadperron niet geschikt was voor het gebruik van heftrucks. Toen het Visstation werd gebouwd werd alles nog met de hand geladen.

Voor zover ik weet heeft er direct links langs het overdekte perron nooit een spoor gelegen, eigenlijk best gek. Wel was er een spoor dat in een boog dichter langs de kadewand links liep, dit slingerde zich om het Visstation heen en bood toegang tot het emplacement ten westen daarvan, waar het zich weer vertakte. Daar zagen we een paar weken geleden nog een plaatje van.

Foto collectie Leo van Leeuwen

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 8064
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1878 Gepost op: 22 December 2025, 12:07:32 »
Op de laatste foto is het linker juk vervangen, zo te zien door een 'Stavast jr.' de rechter is zo te zien een 'Stavast sr.' een vergelijkbare combinatie stond in Vlaardingen.


Foto geleend uit dit bericht Hans Reints (Sobat Kras).

Deze foto's, geleend dezelfde post, tonen het juk wat op de eerdere foto te zien is.




Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8643
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1879 Gepost op: 22 December 2025, 15:51:47 »
Naast de kadewand werd niet veel later een weg aangelegd:




Mijn vader heeft foto's gemaakt van de bediening in IJmuiden, aankomst van de 2224 met Interfrigo-wagens:


het omlopen van de loc ter hoogte van het station




het plaatsen van de wagons bij de vissporen:






de trein bij de visafslag:




het vertrek van de volle wagons naar Italië:




de laatste twee foto's zijn niet van dezelfde dag zo te zien
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4609
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1880 Gepost op: 22 December 2025, 16:57:40 »
Dat baseer je op de kwaliteit foto's?

Maar ik vind het ook opvallend dat foto's 9 en 10 de 2224 met de cabine naar Haarlem heeft staan. Zou dit ook geen andere dag zijn?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8643
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1881 Gepost op: 22 December 2025, 18:04:28 »
Nee, op de andere wagons die achter de loc hangen.  ;D
Het kunnen ook drie dagen geweest zijn, de data heb ik helaas niet beschikbaar. Het geeft wel een idee van hoe het eraan toe ging bij het plaatsen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4609
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1882 Gepost op: 22 December 2025, 18:34:54 »
Haha. Betrap je me toch weer erop dat ik 2200-minded ben ;)

Theo Mol

  • Offline Offline
  • Berichten: 104
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1883 Gepost op: Vandaag om 10:18:34 »
De wisselende frontseinen zijn ook de moeite waard.
Driehoek, omgekeerde L, wat zou daar achter zitten?

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 973
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1884 Gepost op: Vandaag om 11:02:57 »
Top, deze foto's, dank voor het delen! Mooie aanvulling voor dit draadje!

Dat waren nog best forse treinen in die tijd.