Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 13:50:23
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 13:27:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:25:26
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:16:11
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:03:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 12:58:24
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 12:52:26
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:50:56
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 12:41:19
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door bellejt
Vandaag om 12:09:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door SvenW
Vandaag om 11:45:51
Roco 21026 werkt niet goed door Gabriël Bergsma
Vandaag om 11:40:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:37:53
Bahnstrecke 5867 door wob
Vandaag om 11:36:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Jelmer
Vandaag om 11:23:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:16:06
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 10:48:17
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door MaraNCS
Vandaag om 10:48:06
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Eric B
Vandaag om 10:34:36
Lodewickshaven door tothebeach
Vandaag om 10:13:47
Op Zuid (NL H0) door TonM
Vandaag om 09:38:15
ESU locprogrammer door ruudns
Vandaag om 09:34:50
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 09:30:35
Minibaan Visserskaai H0 door Eric B
Vandaag om 08:32:54
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 07:57:16
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Gerrit H
Vandaag om 07:20:02
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door g-j
Vandaag om 06:40:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
06 November 2025, 23:04:24
Verkoper beurs Houten door Wies
06 November 2025, 22:22:43
Waarschuwing: scam-websites zoals Modellbahnenshop.com door Reinout van Rees
06 November 2025, 21:27:00
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 334172 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8586
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1800 Gepost op: 30 October 2025, 20:31:25 »
Dat een e-loc met gestreken panto's niet op eigen kracht kan rijden moge duidelijk zijn maar de 1313 wordt niet getrokken, aan de andere kant van de trein staat geen locomotief.

Enkele jaren eerder werd er vis in een wagon geladen, wat mij opvalt is het van Gend & Loos opschrift op het dak. Die heb ik niet eerder op een wagon gezien.
Verder niet interessant voor dit onderwerp maar vandaag hoorde ik dat de voorste heftruckchauffeur op de foto mijn oom is. :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1443
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1801 Gepost op: 30 October 2025, 21:27:58 »
Geen 1313 maar 1314.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Gerrit H

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1802 Gepost op: 31 October 2025, 05:04:40 »
Typfout op de site van klassiek beveiliging. ::) En kijkfout van mij.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8586
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1803 Gepost op: 31 October 2025, 07:26:50 »
Geen 1313 maar 1314.
Prima, maar het is inmiddels duidelijk dat het om de 2200 ging?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3076
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1804 Gepost op: 31 October 2025, 08:51:48 »
Verder niet interessant voor dit onderwerp maar vandaag hoorde ik dat de voorste heftruckchauffeur op de foto mijn oom is. :)

Dat soort details vind ik juist gaaf om te weten. Dan zie je hoe dichtbij geschiedenis kan zijn  (y) (y). En dat zijn juist leuke details om bv in model na te maken.

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1805 Gepost op: 31 October 2025, 22:35:13 »
Facebook > (Deels) opgeheven spoorlijnen in Nederland > post 31-10-2025 > René Grootes > plaatjes van de aankomst (en toespraken daarna) van de eerste rit van Lovers Rail te IJmuiden. Tevens een uitgebreid relaas:
""We schrijven 11 augustus 1996. Veel treinliefhebbers en andere belangstellenden hebben zich verzameld rond het feestelijk versierde eindpunt van de IJmuider Spoorlijn, het terrein van het voormalige hoofdstation van IJmuiden. Dit markante hoofdstation verliest zijn oorspronkelijke functie wanneer de Nederlandse Spoorwegen in 1983 het verliesgevende personenvervoer naar IJmuiden staakt. Vanaf dat moment kent het gebouw verschillende gebruikers. In 1995 wordt het wegens bouwvalligheid gesloopt. De rails blijven na het staken van het personenvervoer liggen. Tot in 1994 wordt het spoor gebruikt door de vistrein; daarna raakt het verwaarloosd.""

enzovoort. Is een repost van Erik Baalbergen op de Facebookgroep "Typisch IJmuiden".

Door copyright regels geen plaatjes.

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1806 Gepost op: 02 November 2025, 10:25:51 »
Achter Lovers aan naar IJmuiden; deel 4 (slot): weer terug richting Haarlem:

Vanaf de Julianabrug een blik richting de haven terwijl Lovers weer terug gaat naar Amsterdam


De trein rijdt niet hard dus even naar de andere kant van de brug gelopen voor een plaatje 'van achteren'. Leuk met die bloemen


Bij aankomst in Santpoort Noord rijdt de trein een stukje links. De wisselstraat is immers vereenvoudigd zodat binnenkomen langs het perron richting Haarlem niet direct mogelijk is


Meegedraaid waarbij we zien dat er een aardige slinger over het emplacement moet worden gemaakt om alsnog langs het perron te komen


De trein staat uiteindelijk langs het perron voor een korte stop


Langs de Van Wickevoort Crommelinlaan in Bloemendaal ligt een mooie vijver. Een mooi stekje voor de laatste opname van de dag.
Er volgt nog een toegift, geen foto's maar wel interessant genoeg om hier te plaatsen.

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1807 Gepost op: 03 November 2025, 11:59:55 »
Mooi Raymond! Ben benieuwd naar de toegift.



Station IJmuiden, dinsdag 10 mei 1977, zes over half drie. De trein uit Haarlem is zojuist aangekomen, de passagiers begeven zich naar de uitgang. Het jongetje kijkt nog even om naar de trein.
Het is wat mistig weer, niet wat je in mei zou verwachten. Misschien was het een plotseling opkomende 'zeedamp', waardoor het weer soms in een kwartier tijd compleet kon omslaan.

De rit naar IJmuiden is uitgevoerd met een treinstel Plan V, zoals meestal in die dagen. Een enkele keer was er een tweetje Mat46 te zien, Hondekoppen werden in de tweede helft van de jaren 70 nog maar zelden op de IJmuidenlijn ingezet. De sluitseinen van de trein branden al, net als het vertreksein boven het perron. Hoe laat de trein weer zou vertrekken weet ik eerlijk gezegd niet. Meestal bleef hij in IJmuiden wel even staan, voor het NS-personeel lang genoeg om snel even een visje te halen.

Rechts op de achtergrond staan grote hoeveelheden overbodig geworden goederenwagens opgesteld. Ook dat was typerend voor deze tijd. Op de kop van de perronoverkapping hangt nog een vooroorlogs bord met "Aanraken der draden is levensgevaarlijk". Links daarvan is op de hoek van het perron een windscherm aangebracht. Het kon (en kan) flink waaien in IJmuiden. Op het perron zelf staan fietsen. MIsschien van reizigers, misschien van bezoekers van de stationsrestauratie die toen nog in bedrijf was, en waar medewerkers van omliggende bedrijven graag neerstreken voor een broodje en een kop koffie, of iets sterkers.

Foto Beeldbank De Boer via NHA, no. NL-HlmNHA_1478_15565K00_35

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7832
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1808 Gepost op: 03 November 2025, 14:50:59 »
In de dienstregeling 1971/1972 staat het vertrek gepland voor 14:57, niet kunnen vinden of dat in 1976/1977 ook zo was.
Zo ja, dan lijkt het me genoeg tijd om even een vissie te halen  :)
 
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1809 Gepost op: 03 November 2025, 16:41:02 »
Groente of VG&L wagens.
« Laatst bewerkt op: 03 November 2025, 16:45:37 door IJmc »

spoorzeven

  • Online Online
  • Berichten: 5638
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1810 Gepost op: 03 November 2025, 17:24:31 »
Groentewagens ja, maar of het VGL-wagens zijn? Ik zie geen gele banden op de hoeken en de nieuwe Gs-t'en moesten toen eigenlijk nog echt komen (1978-1980).
Groet, Frank

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1811 Gepost op: 04 November 2025, 16:47:51 »
In de dienstregeling 1971/1972 staat het vertrek gepland voor 14:57, niet kunnen vinden of dat in 1976/1977 ook zo was.
Zo ja, dan lijkt het me genoeg tijd om even een vissie te halen  :)

Ha kijk, leuk om te weten. Inderdaad, tijd genoeg voor een haring of gebakken scholletje.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8618
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1812 Gepost op: 06 November 2025, 20:17:41 »
Op de FB-pagina Nederlandse Stations, heden en verleden  staat een foto van IJmuiden Oost. Ik heb toestemming om deze foto hier te plaatsen.


Jeroen

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1037
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1813 Gepost op: Vandaag om 12:18:53 »
De beloofde toegift is de folder van Lovers Rail uit mijn verzameling:

Het is een folder, gevouwen in 3 delen zoals vaker voorkomt. Geheel rechts is de voorkant als de folder op de juiste manier is opgevouwen.


Pas bij het geheel open vouwen en omdraaien zie je de dienstregeling. Waarschijnlijk met opzet zo gedaan want dan zie je de reclame voor Henk Schoorl Zeevis Centre in zijn geheel. Ik heb sterk het vermoeden dat zij iets meer belang in Lovers hadden dan alleen een stukje van de folder in gebruik nemen... De aansluitende bus wordt aangeprezen als zijnde rijdend naar het strand of de jachthaven dus naar de boot naar Newcastle was ook mogelijk en werd ook (soms) zo uitgevoerd. Ik kan me niet herinneren dat er een gat van 4 uur in de dienstregeling zat maar het geheugen van een mens is niet altijd betrouwbaar. Ook dat de eerste trein vanuit Amsterdam pas om 10.45 vertrok is niet bepaald slim om veel reizigers te trekken. 08.45 had ik beter gevonden maar dan zit je nog in de spitsuren en waarschijnlijk toen daarom geen tijdpad gekregen. Of er veel reizigers in de 18.45 vanuit Amsterdam zullen hebben gezeten? Als je met de boot uit Newcastle aangekomen was, kan je wel mee met de 11.46 naar Amsterdam maar als de boot zoals nu rond 17.30 vertrekt dan kan je maar 7 minuten in Amsterdam zijn. De volgende aankomst te IJmuiden is om 17.34 en dus te laat om de boot terug te halen. Dat "gat" in de dienstregeling hielp dus ook niet om bootreizigers te bedienen. Op de folder is echter geen datum terug te vinden. Dus dit kan ook een folder van het begin zijn geweest (nieuw, eerst proberen) of later (het werkt niet, dus wat minder ritten om geld te besparen).

Voorlopig laat ik het hierbij voor wat betreft mijn bijdragen aan dit draadje. Foto's van Lovers Rail heb ik uiteraard ook te Haarlem en Amsterdam maar dan kunnen opnames van vele andere treinsoorten ook wel in dit draadje en dat is niet de bedoeling, gok ik zo.

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1994
    • Mijn website
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1814 Gepost op: Vandaag om 12:46:21 »
De beloofde toegift is de folder van Lovers Rail uit mijn verzameling:

Pas bij het geheel open vouwen en omdraaien zie je de dienstregeling.
Groet, Raymond van den Hoven
Opvallend dat in de dienstregeling Westerveld als halte staat terwijl het bord op het station echt Driehuis-Westerveld was (en ik woon nog niet in Westerveld ;)).

Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/