Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Wat zit er in deze tender?
door
henk
Vandaag
om 17:14:45
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0
door
Eric B
Vandaag
om 17:10:29
Yamorc 8116 en MP1 MTB
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:50:22
Stub switches
door
Hans1963
Vandaag
om 16:35:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
mass am see
Vandaag
om 16:27:34
Rondom Charlois
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:53:59
US diorama in H0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:45:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
741230
Vandaag
om 15:30:27
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
741230
Vandaag
om 15:24:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
ES44C4
Vandaag
om 15:22:13
Reparaties aan je materieel: tips & tricks
door
Huup
Vandaag
om 15:11:19
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:08:01
Zee. Land.
door
Huup
Vandaag
om 15:05:54
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄
door
Modelbouwerke
Vandaag
om 15:00:39
Museumdepot Beekbergen in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:41:54
De (3d) knutsels van Ronald.
door
Frits C
Vandaag
om 14:38:09
Rivarossi br 56 HR2891S
door
Nico Hoogerwerf
Vandaag
om 14:31:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:14:39
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Frits C
Vandaag
om 13:56:19
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Silvolde
Vandaag
om 13:34:55
3 januari NVBS oliebollenrit
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 13:00:57
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij
door
Jan Bennink
Vandaag
om 12:57:58
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven
door
the_gold
Vandaag
om 10:37:34
Nieuw huis, nieuwe baan
door
Krazy Dre
Vandaag
om 10:04:48
bouwtekening amsterdamse tram
door
Huup
Vandaag
om 09:17:30
Roco 2025
door
Dennis1984
Vandaag
om 07:46:40
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 00:20:10
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden
door
Huup
13 December 2025, 23:19:12
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Eef7260
13 December 2025, 23:17:34
helix n spoor
door
Joz
13 December 2025, 21:02:26
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
Vorige
-
Volgende
-
1
...
116
117
[
118
]
119
120
...
125
Omlaag
Auteur
Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes (gelezen 364776 keer)
R v/d Hoven
Offline
Berichten: 1046
De 162: Terug van weggeweest!
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
«
Reactie #1755 Gepost op:
20 October 2025, 11:02:36 »
Het nadeel van een lang lopend draadje is, zeker als kijker en niet als beheerder, dat je niet meer weet welk onderwerp in welke vorm al voorbij gekomen is. Lovers zal daar vast bij horen, dus als je die opnames al zat bent, dan heb ik slecht nieuws
In 4 delen komen opnames voorbij van een dagje achter die treinen aan gaan. Op 21 september 1996 heb ik vanaf Santpoort t/m IJmuiden de treinen op diverse locaties vastgelegd. Het zijn alle: scans van mijn dia's, omgezet naar jpg en verkleind voor het forum. Dit is deel 1: van Santpoort Noord tot Velsen Zeeweg:
De trein met de 2207 voorop en de kenmerkende fietsenwagen vertrekt na een korte stop te Santpoort Noord naar IJmuiden
meegedraaid om de 2202 achterop rijdend te zien. Ik sta op het nog lange perron vanwege het ooit koppelen van treinen uit IJmuiden en Beverwijk alhier. Begin april 2024 is dit deel verwijderd.
Pas bij het scannen van de dia's weer ontdekt dat op de halte Driehuis-Westerveld weer een stationsnaambord was geplaatst, duidelijk niet in NS-stijl
De stop van de trein op de terugweg naar Amsterdam duurde langer dan gedacht. Dus na een plaatje van de aankomst was er ook een mogelijk van vertrek
De zon draait wel maar niet zo snel dus flink 'licht tegen' bij de passage van de trein weer richting IJmuiden bij de halte Velsen Zeeweg
Uiteraard nu ook meegedraaid, want dan 'licht mee' en dus zien we ook weer de bekende betonnen abri op het perron terwijl de trein voorbij rijdt. Stoppen deed hij hier toen niet.
Wordt vervolgd.
Groet, Raymond van den Hoven
Gelogd
http://www.stichting162.nl
= alles over de NS-162 !
Vislijn
Offline
Berichten: 963
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
«
Reactie #1756 Gepost op:
20 October 2025, 14:57:24 »
Hoi Raymond! Mooie platen als deze, daar krijgen we niet gauw genoeg van, dus kom maar door!
In dit draadje is er tot nu toe relatief weinig aandacht geweest voor het Lovers-tijdperk, dus daar is zeker plek voor.
Gelogd
De spoorlijn naar IJmuiden
Vislijn
Offline
Berichten: 963
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
«
Reactie #1757 Gepost op:
21 October 2025, 14:37:47 »
Station IJmuiden in de nadagen van de NS-reizigersdienst, 21 januari 1983. Negen uur 's morgens. Een treinstel Plan V staat klaar voor vertrek naar Haarlem, het vertreksein brandt.
Het tweede perron is allang weg, slechts één perronspoor resteert, met daarachter een kale vlakte. De karakteristieke vakwerkmasten voor de bovenleiding zijn in de loop van de jaren 70 verdwenen en vervangen door eenvoudige masten van het standaardtype. Links heeft een urinoir de plek ingenomen van het toiletgebouw dat er tot 1973 stond. Rechts, op de overgebleven sporen van het emplacement, staan overbodig geworden kolenbakken opgesteld. Op het stationsplein zien we een BMW 3-serie en een Peugeot 104. Daarboven, op de Kon. Wilhelminakade, een forse Japanner, een Datsun Laurel als ik het goed zie.
Foto Beeldbank De Boer via Noord-Hollands Archief, inventarisnummer NL-HlmNHA_1478_22708K01_36
Gelogd
De spoorlijn naar IJmuiden
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Offline
Berichten: 8633
Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
«
Reactie #1758 Gepost op:
21 October 2025, 15:47:41 »
Enkele jaren eerder werd er vis in een
wagon
geladen, wat mij opvalt is het van Gend & Loos opschrift op het dak. Die heb ik niet eerder op een wagon gezien.
Gelogd
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
Vislijn
Offline
Berichten: 963
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
«
Reactie #1759 Gepost op:
21 October 2025, 16:01:56 »
Hee kijk, die foto kende ik nog niet, leuke vondst. Dat Van Gend & Loos-opschrift is volgens mij niet lang gebruikt. Aan de andere kant staat "Jacky Maeder Co." en verder staat er 'Holland- IJmuiden" en "Svizzera - Chiasso". Jacky Maeder was een Zwitsers logistiek bedrijf dat actief was in internationale expeditie en supply chain management. Kennelijk was er enige tijd een samenwerking tussen vG&L en Maeder.
Gelogd
De spoorlijn naar IJmuiden
IJmc
Offline
Berichten: 1472
Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
«
Reactie #1760 Gepost op:
21 October 2025, 16:51:29 »
Inderdaad leuk.
Een kloppend 1:87 modelletje zie ik graag verschijnen.
«
Laatst bewerkt op: 21 October 2025, 17:36:36 door IJmc
»
Gelogd
https://www.flickr.com/photos/heyst/
Forever Rocofan
Online
Berichten: 2544
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
«
Reactie #1761 Gepost op:
21 October 2025, 17:33:56 »
Wat mij ook opvalt is de gemetselde zijwand van het perron. Vind ik eigenlijk nog leuker als perrons met de betonkeerwanden.
@Rick,
Van Gend & Vis
Ik had het ook nog niet eerder gezien.
@Ijmc,
Als deze interfrigo met VG&L en Jacky Maeder opschriften uitgebracht wordt wil ik die ook wel !
Vriendelijke groet Ruud B.
«
Laatst bewerkt op: 21 October 2025, 17:36:22 door Forever Rocofan
»
Gelogd
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.
Eric B
Offline
Berichten: 8005
NS tijdperk II(c)/III
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
«
Reactie #1762 Gepost op:
21 October 2025, 17:49:08 »
Exact dezelfde wagen
FS 11 83 087 6 505-6 P
staat onder
NEG101093-331-28
ook in IJmuiden in de NVBS beeldbank.
Op 20-10-1974 vastgelegd door Roef Ankersmit.
Gelogd
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.
Jeronimos
Now everything seems so faded and jaded.
Offline
Berichten: 8626
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
«
Reactie #1763 Gepost op:
21 October 2025, 19:12:57 »
In het boek van Raymond Kiès: "Het laatste hoofdstuk" staat op pagina 23 een foto van een testtrein van Lovers Rail. Eén rijtuig tussen de 2202 en de 2207. Locatie: IJmuiden De Geul. Maker Martijn Schurink.
Het boek net pas ontvangen, dus vind het een beetje zonde om het al op de copiër te leggen.
Gelogd
Jeroen
Vislijn
Offline
Berichten: 963
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
«
Reactie #1764 Gepost op:
22 October 2025, 11:03:14 »
In het Visstation was ook een kantoor van Van Gend & Loos, getuige het bord hier links op de gevel:
We zien hier het Visstation tijdens de afbraak in 1971. Wat er onder "Van Gend & Loos" staat is niet heel duidelijk te lezen, maar volgens mij is het "Afd. Visvervoer".
Niet alleen het Visstation zelf wordt hier gesloopt, ook één van de overkapte visperrons, er zou er vooralsnog één overblijven, dat is rechts op de foto te zien. Een derde overkapt perron was al tijdens de oorlog gesneuveld en niet meer herbouwd. Ten tijde van deze foto werden ook de meeste 'vissporen' opgebroken, er zouden er twee overblijven, die bleven tot in de jaren 90 liggen.
Een wat trieste foto. Het wagenpark links, typerend voor die tijd, maakt het deels goed: een Opel Rekord, een Mercedes /8 (W114/W115) en een Ford Transit. Rechts de bebouwing langs de Bik & Arnoldkade, die (buiten beeld) door een brug (uiteraard 'Visbrug' genoemd) met het Visstation verbonden was. We zien o.a. "Garage Darphorn", een wat intrigerende naam vind ik.
Fotograaf onbekend.
Gelogd
De spoorlijn naar IJmuiden
Valéry
Offline
Berichten: 20
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
«
Reactie #1765 Gepost op:
22 October 2025, 19:39:55 »
Dank aan Rick voor de prachtige
fotoverzameling
met beelden uit NL/B-Limburg en buurlanden.
Groet van
«
Laatst bewerkt op: 22 October 2025, 19:42:20 door Valéry
»
Gelogd
Valéry
(N-schaal-verzamelaar Europees normaalspoor 1958-1967)
Tom Z.
Offline
Berichten: 267
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
«
Reactie #1766 Gepost op:
22 October 2025, 20:41:05 »
Kan het zijn dat de link naar die fotoverzameling een rondlopertje terug naar dit draadje oplevert?
Gelogd
Rick
Lid Houtense Koekenclub
Offline
Berichten: 8633
Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
«
Reactie #1767 Gepost op:
23 October 2025, 08:07:03 »
In mijn bericht op de link naar de foto klikken en dan daar de verzameling:
https://www.flickr.com/photos/ferimages/albums/72177720307954488/
Gelogd
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).
Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.
R v/d Hoven
Offline
Berichten: 1046
De 162: Terug van weggeweest!
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
«
Reactie #1768 Gepost op:
23 October 2025, 09:42:39 »
Met Lovers naar IJmuiden op 21 september 1996, deel 2: langs het Noordzeekanaal:
Met maar een 2-uursdienst heb je niet veel mogelijkheden tot het maken van plaatjes. Ik heb twee keer de trein langs het kanaal vastgelegd; dit was de eerste passage van een trein op de terugweg naar Amsterdam. Helaas donker uitgevallen (en dit is al de aangepaste digitale versie). Maar...
...de opname na het meedraaien ziet er beter uit. Het verschil tussen "voorkant" en "achterkant" is alleen te zien aan de stand van de sluitseinen onder in de houders. Zoals hier te zien zijn ze zichtbaar en dus in dienst als sluitsein. Voor de andere kant op werden ze simpelweg een halve slag gedraaid. Waarom de sluitseinen van de locs zelf niet gebruikt werden? Het lijkt er op dat er nog iemand in de cabine zit, ondanks dat deze dus achterop loopt. Volgens mij werd er niet met 2 locs in tractie (trek/duw) gereden maar reed de achterste loc als getrokken voertuig mee. Mogelijk vanwege de korte keertijden op de eindpunten?
En ook de passage van de voormalige halte IJmuiden Casembrootstraat werd gebruikt tot het maken van 2 opnames. Eerst 'gewoon' van voren met een trein naar IJmuiden (eindpunt) en...
...dan weer meedraaien. Ook hier lijkt er iemand in de achterop lopende 2202 te zitten. Alles bij elkaar heeft de die dag lopende (!) fotograaf toch weer 4 opnames bij elkaar gescharreld. Hebben is hebben!
Wordt vervolgd.
Groet, Raymond van den Hoven
Gelogd
http://www.stichting162.nl
= alles over de NS-162 !
spoorijzer
Offline
Berichten: 3265
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
«
Reactie #1769 Gepost op:
23 October 2025, 09:44:24 »
Destijds vond ik Lovers maar "raar", waarom reed de NS daar dan niet? Maar ja, als 14 jarige heb je misschien een niet complete kijk op de wereld
. Nu is het toch bijzonder om de foto's te zien
De M2's zullen geen stuurstroomkabels hebben. Dan moet je dus met 2 machinisten rijden om met 2 locs te kunnen rijden. Gezien de korte trein en de lage(re) snelheid lijkt dat mij niet nodig.
Groeten,
Rogier
Gelogd
www.spoorijzer.nl
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
Vorige
-
Volgende
-
1
...
116
117
[
118
]
119
120
...
125
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes