Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 22:33:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:29:59
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Pauldg
Vandaag om 22:23:04
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Tanks+Treinen
Vandaag om 22:18:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Charles_
Vandaag om 22:07:51
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:01:39
Ucci en IB1 met Itrain door Mark
Vandaag om 21:52:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door peterha
Vandaag om 21:46:31
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Hans1963
Vandaag om 21:46:19
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:46:11
Marklin My world, motor heeft kuren door Hans.F
Vandaag om 21:40:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 21:39:50
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door De eerste Ivo
Vandaag om 21:39:15
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 21:36:25
Piko Eas-z gebracht als Eaos door grossraumwagen
Vandaag om 21:06:11
Eindstation Daarhuizen door Sikko
Vandaag om 20:58:00
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:57:23
Lenz Standard+ V2 doet gek door Albert de Heer
Vandaag om 19:56:20
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 19:10:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:05:46
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door BertOK
Vandaag om 18:53:53
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Bert_Apd
Vandaag om 17:50:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 17:43:48
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 17:28:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
Vandaag om 17:24:31
Zoek DIGIRAILS DR 5020 Booster Schema door Gerard
Vandaag om 17:12:17
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 17:03:44
Line-up foto's van modellen door R1954
Vandaag om 16:54:51
Nieuw huis, nieuwe baan door aad52
Vandaag om 16:50:26
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Luit
Vandaag om 15:17:58
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 330524 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8584
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1800 Gepost op: 30 October 2025, 20:31:25 »
Dat een e-loc met gestreken panto's niet op eigen kracht kan rijden moge duidelijk zijn maar de 1313 wordt niet getrokken, aan de andere kant van de trein staat geen locomotief.

Enkele jaren eerder werd er vis in een wagon geladen, wat mij opvalt is het van Gend & Loos opschrift op het dak. Die heb ik niet eerder op een wagon gezien.
Verder niet interessant voor dit onderwerp maar vandaag hoorde ik dat de voorste heftruckchauffeur op de foto mijn oom is. :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1441
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1801 Gepost op: 30 October 2025, 21:27:58 »
Geen 1313 maar 1314.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Gerrit H

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1802 Gepost op: 31 October 2025, 05:04:40 »
Typfout op de site van klassiek beveiliging. ::) En kijkfout van mij.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8584
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1803 Gepost op: 31 October 2025, 07:26:50 »
Geen 1313 maar 1314.
Prima, maar het is inmiddels duidelijk dat het om de 2200 ging?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3050
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1804 Gepost op: 31 October 2025, 08:51:48 »
Verder niet interessant voor dit onderwerp maar vandaag hoorde ik dat de voorste heftruckchauffeur op de foto mijn oom is. :)

Dat soort details vind ik juist gaaf om te weten. Dan zie je hoe dichtbij geschiedenis kan zijn  (y) (y). En dat zijn juist leuke details om bv in model na te maken.

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1036
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1805 Gepost op: 31 October 2025, 22:35:13 »
Facebook > (Deels) opgeheven spoorlijnen in Nederland > post 31-10-2025 > René Grootes > plaatjes van de aankomst (en toespraken daarna) van de eerste rit van Lovers Rail te IJmuiden. Tevens een uitgebreid relaas:
""We schrijven 11 augustus 1996. Veel treinliefhebbers en andere belangstellenden hebben zich verzameld rond het feestelijk versierde eindpunt van de IJmuider Spoorlijn, het terrein van het voormalige hoofdstation van IJmuiden. Dit markante hoofdstation verliest zijn oorspronkelijke functie wanneer de Nederlandse Spoorwegen in 1983 het verliesgevende personenvervoer naar IJmuiden staakt. Vanaf dat moment kent het gebouw verschillende gebruikers. In 1995 wordt het wegens bouwvalligheid gesloopt. De rails blijven na het staken van het personenvervoer liggen. Tot in 1994 wordt het spoor gebruikt door de vistrein; daarna raakt het verwaarloosd.""

enzovoort. Is een repost van Erik Baalbergen op de Facebookgroep "Typisch IJmuiden".

Door copyright regels geen plaatjes.

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1036
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1806 Gepost op: 02 November 2025, 10:25:51 »
Achter Lovers aan naar IJmuiden; deel 4 (slot): weer terug richting Haarlem:

Vanaf de Julianabrug een blik richting de haven terwijl Lovers weer terug gaat naar Amsterdam


De trein rijdt niet hard dus even naar de andere kant van de brug gelopen voor een plaatje 'van achteren'. Leuk met die bloemen


Bij aankomst in Santpoort Noord rijdt de trein een stukje links. De wisselstraat is immers vereenvoudigd zodat binnenkomen langs het perron richting Haarlem niet direct mogelijk is


Meegedraaid waarbij we zien dat er een aardige slinger over het emplacement moet worden gemaakt om alsnog langs het perron te komen


De trein staat uiteindelijk langs het perron voor een korte stop


Langs de Van Wickevoort Crommelinlaan in Bloemendaal ligt een mooie vijver. Een mooi stekje voor de laatste opname van de dag.
Er volgt nog een toegift, geen foto's maar wel interessant genoeg om hier te plaatsen.

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 941
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1807 Gepost op: Vandaag om 11:59:55 »
Mooi Raymond! Ben benieuwd naar de toegift.



Station IJmuiden, dinsdag 10 mei 1977, zes over half drie. De trein uit Haarlem is zojuist aangekomen, de passagiers begeven zich naar de uitgang. Het jongetje kijkt nog even om naar de trein.
Het is wat mistig weer, niet wat je in mei zou verwachten. Misschien was het een plotseling opkomende 'zeedamp', waardoor het weer soms in een kwartier tijd compleet kon omslaan.

De rit naar IJmuiden is uitgevoerd met een treinstel Plan V, zoals meestal in die dagen. Een enkele keer was er een tweetje Mat46 te zien, Hondekoppen werden in de tweede helft van de jaren 70 nog maar zelden op de IJmuidenlijn ingezet. De sluitseinen van de trein branden al, net als het vertreksein boven het perron. Hoe laat de trein weer zou vertrekken weet ik eerlijk gezegd niet. Meestal bleef hij in IJmuiden wel even staan, voor het NS-personeel lang genoeg om snel even een visje te halen.

Rechts op de achtergrond staan grote hoeveelheden overbodig geworden goederenwagens opgesteld. Ook dat was typerend voor deze tijd. Op de kop van de perronoverkapping hangt nog een vooroorlogs bord met "Aanraken der draden is levensgevaarlijk". Links daarvan is op de hoek van het perron een windscherm aangebracht. Het kon (en kan) flink waaien in IJmuiden. Op het perron zelf staan fietsen. MIsschien van reizigers, misschien van bezoekers van de stationsrestauratie die toen nog in bedrijf was, en waar medewerkers van omliggende bedrijven graag neerstreken voor een broodje en een kop koffie, of iets sterkers.

Foto Beeldbank De Boer via NHA, no. NL-HlmNHA_1478_15565K00_35

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7800
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1808 Gepost op: Vandaag om 14:50:59 »
In de dienstregeling 1971/1972 staat het vertrek gepland voor 14:57, niet kunnen vinden of dat in 1976/1977 ook zo was.
Zo ja, dan lijkt het me genoeg tijd om even een vissie te halen  :)
 
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1809 Gepost op: Vandaag om 16:41:02 »
Groente of VG&L wagens.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 16:45:37 door IJmc »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5632
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1810 Gepost op: Vandaag om 17:24:31 »
Groentewagens ja, maar of het VGL-wagens zijn? Ik zie geen gele banden op de hoeken en de nieuwe Gs-t'en moesten toen eigenlijk nog echt komen (1978-1980).
Groet, Frank