Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

advies gevraagd over gelijkstroommotoren en de aansturing door MOVisser
Vandaag om 00:14:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Remco vM
Vandaag om 00:11:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 September 2025, 23:27:19
Aachenau West door Wim Vink
17 September 2025, 23:06:36
Beilhack xrotm: rijrichting door Dennis1984
17 September 2025, 22:59:43
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Sikko
17 September 2025, 22:12:36
Railhobby artikel bouw SJ G8 (1979) door Eelco Storm
17 September 2025, 22:02:16
Problemen met digitale koppeling Roco door phdirk
17 September 2025, 20:46:24
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door MOVisser
17 September 2025, 20:42:38
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door modelbouwer_V
17 September 2025, 20:37:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door ruudns
17 September 2025, 20:14:05
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
17 September 2025, 19:16:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
17 September 2025, 18:54:07
Modulebanen algemeen; Is de megabiels uitgerangeerd? door MOVisser
17 September 2025, 18:25:23
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Miniature Holland
17 September 2025, 18:18:41
Roco 290 digtaliseren door Herb73
17 September 2025, 17:59:53
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Herb73
17 September 2025, 17:46:45
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
17 September 2025, 17:42:34
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
17 September 2025, 17:25:25
4 ledjes op één voorweerstand? door Herb73
17 September 2025, 17:11:11
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
17 September 2025, 16:49:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
17 September 2025, 16:47:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 September 2025, 16:23:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
17 September 2025, 16:20:08
Rheinburg, TP V/VI door Bram S
17 September 2025, 16:06:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
17 September 2025, 13:37:10
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
17 September 2025, 13:23:41
Piko 2025 door spoorzeven
17 September 2025, 13:06:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
17 September 2025, 13:02:43
Da's Daz 2 door Keska
17 September 2025, 12:57:24
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 296824 keer)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1695 Gepost op: 10 September 2025, 21:42:40 »
Het zou me trouwens niet verbazen als beide aftakkingen, die naar het Gasbedrijf en die naar de voormalige PEN-centrale dus, tegelijk zijn opgebroken.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4553
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1696 Gepost op: 11 September 2025, 14:37:10 »
Ergens heb ik het idee dat de locomotief nog op het zuidelijke spoor richting Haarlem rijdt. Kan dat?

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1697 Gepost op: 11 September 2025, 16:12:10 »
Hij lijkt inderdaad op het zuidelijke spoor te rijden, maar ik meen wel gele frontseinen te zien (hoewel de foto helaas erg korrelig is). Niet lang na de sluiting van de lijn voor reizigersverkeer werd weliswaar één van de sporen buiten bedrijf gesteld, maar dat was juist dit zuidelijke spoor.

Wat ook kan, is dat de 2200 voor de trein stond die bezig was met het weghalen van de rijdraden. Uit mijn eigen herinnering was dit de 2220.



December 1983. Foto Beeldbank De Boer via NHA, no. NL-HlmNHA_1478_23632K00_35
« Laatst bewerkt op: 11 September 2025, 16:18:34 door Vislijn »

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1698 Gepost op: 11 September 2025, 16:44:52 »
Rond die tijd zag ik alleen 2200'den, zou dus heel goed kunnen.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1699 Gepost op: 12 September 2025, 10:30:45 »



Rond 1980 staan drie Interfrigo-koelwagens opgesteld langs een van de 'visperrons' te IJmuiden. Rechts de vishal. We kijken in oostelijke richting, iets verderop ligt station IJmuiden, maar het blijft hier buiten beeld. De fotograaf staat onder de laatst overgebleven perronoverkapping, er waren er oorspronkelijk drie.

Na belading met vis zouden de wagens door een 2200 worden opgepikt (een enkele keer kwam er een 2400, maar dat was zeldzaam) om vervolgens naar Zwitserland of Italië te worden vervoerd.

Fotograaf onbekend.

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 936
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1700 Gepost op: 12 September 2025, 16:07:51 »
Hoe vaak reed die vistrein begin jaren '80 eigenlijk nog? Op het laatst was het volgens mij 1 of 2x per week?

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1701 Gepost op: 13 September 2025, 10:58:32 »
Begin jaren tachtig was dat volgens mij nog vier of vijf keer per week.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1702 Gepost op: 15 September 2025, 14:10:07 »




IJmuiden, 14 februari 1931. In het kader van een conflict bij het schipperspersoneel moeten de viskopers zelf de wagons laden, onder bewaking van de politie. Dat zal wel even wennen zijn geweest. Op de achtergrond links en in het midden de bebouwing aan de hoger gelegen Bik en Arnoldkade, rechts het Visstation met de visbrug die het gebouw met de Bik en Arnoldkade verbond. De tweede wagen vanaf de fotograaf lijkt me geen koelwagen, eerder een veewagen.
We kijken in oostelijke richting.

Fotograaf Onbekend / N.V. Polygoon / Spaarnestad Photo (05887)
Nat. Archief Bestanddeelnr. 7405

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1703 Gepost op: 15 September 2025, 16:37:31 »
Klopt, veewagen.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8529
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1704 Gepost op: 16 September 2025, 12:33:42 »
Wat ook kan, is dat de 2200 voor de trein stond die bezig was met het weghalen van de rijdraden.
Beide foto's zijn van dezelfde datum, 1 december 1983, dus zal het dezelfde trein zijn.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1705 Gepost op: 16 September 2025, 15:28:18 »
Ook weer opgelost!  (y)

Ed B

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1706 Gepost op: 16 September 2025, 15:41:07 »
De spoorwegman midden op de foto (bericht 1702) is mijn opa Teunis Broertjes (1869-1948), op het visstation ladingmeester. Hij startte zijn loopbaan bij de HIJSM op 24-09-1898 als losbesteller op het station Benningbroek-Sijbekarspel aan de huidige museumlijn van de SHM. Via diverse standplaatsen kwam hij in 1906 in zijn laatste plaats, IJmuiden. Hij woonde daar met gezin op de IJmuiderstraatweg 150 op de zogenaamde Hoogeberg tegenover het spoor. In een bericht in de IJmuiderkrant, d.d. 26-09-1923, wordt melding gemaakt van zijn 25 jarig jubileum bij de HSM/NS. Het visstation wordt in dat bericht "Halstation" genoemd.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4553
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1707 Gepost op: 16 September 2025, 16:02:41 »
Beide foto's zijn van dezelfde datum, 1 december 1983, dus zal het dezelfde trein zijn.

Dank! Verklaart ook waarom ik op de kleurenfoto het idee had dat er een pantograaf op zit.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1708 Gepost op: 17 September 2025, 12:38:02 »
De spoorwegman midden op de foto (bericht 1702) is mijn opa Teunis Broertjes (1869-1948), op het visstation ladingmeester. Hij startte zijn loopbaan bij de HIJSM op 24-09-1898 als losbesteller op het station Benningbroek-Sijbekarspel aan de huidige museumlijn van de SHM. Via diverse standplaatsen kwam hij in 1906 in zijn laatste plaats, IJmuiden. Hij woonde daar met gezin op de IJmuiderstraatweg 150 op de zogenaamde Hoogeberg tegenover het spoor. In een bericht in de IJmuiderkrant, d.d. 26-09-1923, wordt melding gemaakt van zijn 25 jarig jubileum bij de HSM/NS. Het visstation wordt in dat bericht "Halstation" genoemd.

Hee wat leuk om te lezen! Gebeurt niet vaak dat op zulke oude foto's nog mensen worden herkend, zeker niet als familie. Van de naam 'Halstation' had ik nog niet eerder gehoord, hoewel 'Visstation' volgens mij (ook) niet de officiële naam was.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 908
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1709 Gepost op: 17 September 2025, 15:03:39 »


De spoorbrug bij Velsen op een winterse 5 februari 1931, gezien vanaf de zuidelijke oever, vlakbij Velsen-IJmuiden Oost dus. Volgens het fotobijschrift is dit de eerste elektrische trein die hier het Noordzeekanaal oversteekt en dat lijkt me heel plausibel: waar de spoorlijn Haarlem-Velsen, inclusief de aftakking naar IJmuiden, al in 1927 werd geëlektrificeerd, werd het noordelijke gedeelte van de Kennemerlijn, tussen Velsen en Uitgeest dus, pas in 1931 van bovenleiding voorzien. De trein, met voorop Blokkendoos-motorwagen (m)C9025, rijdt "verkeerd spoor" in de richting van Velsen-IJmuiden Oost. In het naastliggende spoor kijken enkele NS-functionarissen (en misschien ook wel hoogwaardigheidsbekleders) goedkeurend toe. Rechts naast de fotograaf stond de eigen elektriciteitscentrale van de brug, daarvan zien we alleen in de hoek rechtsonder een stukje. Links aan de overkant van het kanaal de veel grotere centrale van het Provinciaal Elektriciteitsbedrijf Noord-Holland (P.E.N.) te Velsen-Noord. Deze werd in 1931 geopend en was op deze foto zo te zien nog in aanbouw, de schoorsteen ontbreekt hier nog. Deze centrale was bedoeld om hoogovengas uit de ernaast gevestigde Hoogovens te verstoken, een bijproduct van de staalproductie. Rechts aan de overkant het terrein van de papierfabriek van Van Gelder.

Foto collectie Spoorwegen in Beeld, Spoorwegmuseum, no. 8493.