Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 18:03:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan de leeuw
Vandaag om 17:40:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 17:35:34
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door j.ossebaar
Vandaag om 17:00:14
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 16:58:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 16:56:48
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Rob Ellerman
Vandaag om 16:22:52
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 276633 keer)

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2485
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1620 Gepost op: 28 May 2025, 16:01:54 »
Ja, na 4,5 jaar ( (y)) is dit inderdaad geen KORTE geschiedenis meer. Haar is meer op zijn plaats.


Ehhh....dan wordt het 4,5 haar ?  ;D

Vriendelijke groet Ruud B.
« Laatst bewerkt op: 28 May 2025, 16:27:01 door Forever Rocofan »
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1621 Gepost op: 31 May 2025, 15:41:53 »
Na 34 jaar,dan zijn de meeste wel kaal,of goed opweg  ;D  ;)
Maar de nieuwe titel dekt wel beter de lading zo  (y)
Het blijft interessant om te volgen  8)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2485
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1622 Gepost op: 31 May 2025, 17:36:32 »
Floris,

Het is zeker een erg interessant draadje. De IJmuider spoorlijn en Rondom Charlois zijn mijn favorieten als het gaat om foto's van vroeger !

Voor de ombouw naar de busbaan ben ik zelf wezen kijken naar en foto's maken van wat er nog over was van de IJmuider spoorlijn.

Kennen jullie ook het filmpje van Spookspoor op Youtube ?

https://youtu.be/Y4gqZL5bRBY?feature=shared

Geen idee of dit al eerder gedeeld is hier. Linkje misschien voor de tweede keer plaatsen is makkelijker dan het hele topic doorlezen  ;D

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1623 Gepost op: 06 June 2025, 21:18:30 »
Op de kadastrale kaart is te zien (na enig inzoomen) dat het middenperron van Casembrootstraat nog altijd eigendom is van Prorail en de groenstrook aan de binnenzijde van Julianakade nog van NS Vastgoed is.
In ieder geval vond ik het grappig dat die grond nog steeds spooreigendom is. :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3368
    • nederlof.net
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1624 Gepost op: 19 June 2025, 23:43:44 »
Voor de liefhebber: het spoor 0 model van het seinhuis van IJmuiden gebouwd door Lieuwe Ferwerda is te koop
Zie https://poldermodelspoor.nl/collectie-ferwerda

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 864
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1625 Gepost op: 20 June 2025, 10:39:45 »
Hee, leuk! Een erg mooi model. Jammer dat ik er thuis geen plek voor heb.



Zie ook https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94916.msg3222409029#msg3222409029



Beeldcollectie van de gemeente Velsen, Inventarisnummer KNA001009101

Ik ben hier de laatste tijd wat minder actief, vooral wegens grote drukte. Daarnaast zit ik steeds vaker te twijfelen of ik een bepaalde foto nu wel of niet heb geplaatst, de meeste in mijn collectie die de moeite waard zijn én gedeeld mogen worden (i.v.m. auteursrechten) heb ik intussen al gedeeld. Toch kom ik soms nog wat moois tegen en dat zal ik dan zeker plaatsen.




Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 864
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1626 Gepost op: 24 June 2025, 16:28:49 »
Op de onvolprezen site Stationsweb.nl zijn sinds kort de foto's van de spoorwegfotograaf F. J. Hoevenagel te zien, deze waren eerder al te vinden in de beeldbank van de NVBS. Het zijn er meer dan 2000 en de foto's zijn van een hoog niveau. Zeer de moeite waard! Hoevenagel was vooral in de jaren 70 actief. Zijn werk verdient in mijn ogen een grotere bekendheid. Op Stationsweb hebben de foto's wel een wat lagere resolutie dan bij de NVBS, maar ze zijn nog altijd erg mooi. Hieronder een link naar de Hoevenagel-collectie op Stationsweb. De NVBS-beeldbank heeft er nóg meer, maar daar zijn immers ook de foto's opgenomen waarop geen station te zien is.

https://www.stationsweb.nl/bron.asp?rec=753

Ook de IJmuidenlijn werd door Hoevenagel meerdere malen met een bezoek vereerd:



[ https://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=velsenzeeweg&num=70 ]

Hier zien we de halte Velsen-Zeeweg op 2 augustus 1975. We kijken dit keer vanaf het noordoostelijke perron in zuidelijke richting. Aan de horizon, ter hoogte van Westerveld, verdwijnt juist de trein naar Haarlem uit beeld. De trein in de andere richting, naar IJmuiden dus, zal een paar minuten eerder zijn vertrokken, ze kruisten elkaar meestal op Velsen-IJmuiden Oost. Op de perrons is daarom niemand meer te bekennen, ook de overweg lijkt uitgestorven. Vakantietijd. Op de voorgrond de abri die tegenwoordig in het Spoorwegmuseum staat; bij een volgend bezoek moet ik er toch eens op letten of de erop gekliederde tekst "Erken Guinee Bissau Nu!" misschien nog heel vaag te onderscheiden valt. In het midden het bekende haltegebouwtje met lessenaarsdak van de hand van architect W. Kloos. Het was ten tijde van de foto al in gebruik als tandartspraktijk. Duidelijk te zien is de knik in het spoor, die in 1905 ontstond bij de verlegging van het tracé naar de grotere, hoger gelegen spoorbrug bij Velsen. Deze lag zo'n 100m westelijker dan de oude brug, waardoor het hele traject moest opschuiven. Zoals al eerder in dit draadje te lezen viel had deze verlegging ook grote gevolgen voor het station Velsen(-IJmuiden Oost), dat van hieruit slechts 1.1 kilometer noordelijker lag, achter de rug van de fotograaf dus.

Wat een weldadige rust gaat er uit van deze foto!

« Laatst bewerkt op: 25 June 2025, 14:21:30 door Vislijn. Reden: toevoeging URL »

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 607
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1627 Gepost op: 24 June 2025, 16:57:12 »
 :)
Inderdaad: rust.
Rust die van de meeste foto's van deze collectie uitgaat.
Slechts her en der een reiziger, trein...
Aanbevolen!
Vrindelijke groet.

R.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 864
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1628 Gepost op: 30 June 2025, 12:05:38 »


Langs een van de "visperrons" bij het IJmuidense Visstation worden rieten manden met vis ingeladen. Op de manden ligt zo te zien stro, daaronder zal de vis waarschijnlijk zijn bedekt onder een flinke schep ijs. Het was zaak om de boel goed gekoeld te houden en dan zo snel mogelijk door naar de eindbestemming. Van elektrische koeling zal in deze wagens geen sprake zijn geweest. Wat die eindbestemming betreft: achter de middelste van de drie mannen op het perron zien we dat op de schuifdeur met krijt de naam "Bâle" is geschreven, de Franse naam voor Bazel. Een heel eind rijden, als dat opschrift tenminste iets zegt over de eindbestemming. Zo gek zou dat overigens niet zijn: nog tot in de jaren negentig reden de vistreinen vanuit IJmuiden naar Zwitserland. De Interfrigo-koelwagens hadden er later ook hun thuisbasis ("Gare d'Attache: Bâle SNCF", aan de Franse kant van de stad dus).

Op de achtergrond de gebouwen en het fraaie hek langs de hoger gelegen Bik en Arnoldkade. We kijken dus in noordoostelijke richting.

Foto Wiel van der Randen, Nationaal Archief, Bestanddeelnummer 1460. Ik zou de foto rond 1935 dateren.

Van rond dezelfde periode zal de onderstaande foto dateren, gemaakt op dezelfde plek:



Deze foto is kwalitatief helaas net wat minder, maar nog altijd interessant. We zien weer dezelfde rieten manden met vis, die ook weer met de hand worden ingeladen. Van de achtergrond is helaas weinig te zien. Wat zou de functie zijn van de NS-functionaris die links toeziet? Ik ben niet zo goed op de hoogte van de verschillende uniformen uit die tijd. Op de wagen zijn weer opschriften met krijt te zien: links van de deur lezen we "Winschoten", maar wat er rechts staat kan ik niet ontcijferen.

Wat zou het object rechtsboven zijn, met de opening en het rond aflopende dak? Een dakopbouw van een goederenwagen op het spoor erachter? Wel hoog dan. Het ding komt met op de een of andere manier bekend voor maar ik kan het niet vinden.

Foto NS via Het Utrechts Archief, catalogusnummer 167064
« Laatst bewerkt op: 30 June 2025, 13:10:47 door Vislijn »

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1629 Gepost op: 30 June 2025, 12:13:09 »
Ziet er niet uit als een viswagon (wit), zou graag willen weten wat voor type dit is.

https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/1460-groot-1-68624fed73cfd.jpg

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1630 Gepost op: 30 June 2025, 12:31:59 »
Op de stelbalk kun je het woord "FREIN" lezen, dus ik vermoed dat dit een Franse goederenwagen is.


Wat zou het object rechtsboven zijn, met de opening en het rond aflopende dak? Een dakopbouw van een goederenwagen op het spoor erachter? Wel hoog dan. Het ding komt met op de een of andere manier bekend voor maar ik kan het niet vinden.

Dit is een open remhuis, en gezien de uitvoering (het remhuis zit op de derde wagen) lijkt dit op een HSM CHD.
Voor meer info: https://www.mkmodelbouwstudio.nl/  en dan goederenwagens messing M177

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 864
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1631 Gepost op: 30 June 2025, 14:29:36 »
Op de stelbalk kun je het woord "FREIN" lezen, dus ik vermoed dat dit een Franse goederenwagen is.

Scherp opgemerkt, nu zie ik het ook, linksonder.

Dit is een open remhuis, en gezien de uitvoering (het remhuis zit op de derde wagen) lijkt dit op een HSM CHD.
Voor meer info: https://www.mkmodelbouwstudio.nl/  en dan goederenwagens messing M177

Groeten Arjen

Dank! De foto op de site van MK doet het even niet, maar deze komt volgens mij wel in de buurt:


hervé

  • Online Online
  • Berichten: 1425
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1632 Gepost op: 30 June 2025, 14:36:01 »
  "Gare d'Attache: Bâle SNCF", aan de Franse kant van de stad dus"     
  Basel is en was Zwitsers, niet Frans.   
  Deze G-wagen was misschien een A. L., een NMBS, CFL of SBB-CFF  , maar dat hoeft niet ....
  Ook de UIC-taal was Frans  (vandaar ook steeds SNCB ipv. NMBS, bijvoorbeeld)
 
 Voor de fusiemaatschappij SNCF ((A°1938) bestond er de spoormij A. L.   
 (Alsace Lorraine was in 1935 ... Frans grondgebied (tot in 1940, maar dit zou ons te ver leiden) )

>   het tondak van de wagen (bovenste foto) lijkt gekalkt, bij gebrek aan echte koelwagen ...
« Laatst bewerkt op: 30 June 2025, 15:01:39 door hervé. Reden: toevoeging > »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 864
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1633 Gepost op: 30 June 2025, 16:33:50 »
    Basel is en was Zwitsers, niet Frans.   

Weet ik, ik bedoelde de kant van de stad die het dichtst bij Frankrijk ligt, het station wordt ook wel Französischer Bahnhof genoemd.  Zo is er ook een Badischer Bahnhof dat aan de noordkant van Bazel ligt, meer richting Duitsland dus, en dat door de DB wordt geëxploiteerd. Ik had het misschien duidelijker moeten omschrijven.

Dank voor de toelichting  :)
« Laatst bewerkt op: 30 June 2025, 16:35:37 door Vislijn »

hervé

  • Online Online
  • Berichten: 1425
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1634 Gepost op: 30 June 2025, 23:24:45 »
   Toch bijzonder dat deze 2 wagens beide een venstertje hebben in de flank:  de linkse in de schuifdeur, de rechtse in de vaste zijwand
   Van welke maatschappij was zo'n materieel met de beschrifting  "frein"  ?     Saar?  Saarland? Of was dit pas na WO2?   
   https://images.beneluxspoor.net/bnls_2025/1460-groot-1-68624fed73cfd.jpg

   Omtrent die drie ooit aparte spoorstations in Basel, wist 'k niet (verontschuldiging...)
   Was een Franse 'douanezone' in Basel.  Wordt blijkbaar recent afgebouwd en die speciale situatie verdwijnt (geleidelijk)
https://www.bazonline.ch/der-franzoesische-bahnhof-in-basel-wird-abgerissen-650786004310
« Laatst bewerkt op: 01 July 2025, 10:31:49 door hervé. Reden: correctie ij/ei »