Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rogier
18 June 2025, 23:47:49
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Het Boemeltje - Electronica door MOVisser
18 June 2025, 23:01:24
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Jeroen Water
18 June 2025, 22:42:33
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
LS Models 2025 door Rick
18 June 2025, 20:16:25
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
18 June 2025, 18:10:16
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
18 June 2025, 18:01:22
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
18 June 2025, 16:59:08
US diorama in H0 door Wim Vink
18 June 2025, 15:56:40
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
18 June 2025, 15:29:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
18 June 2025, 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
18 June 2025, 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 June 2025, 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
18 June 2025, 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
18 June 2025, 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
18 June 2025, 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
18 June 2025, 08:35:58
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 265442 keer)

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1872
    • Mijn website
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1605 Gepost op: 26 April 2025, 10:11:47 »

De passage van de voormalige halte Driehuis-Westerveld.

Een echte kenner ziet dat er iets niet klopt...maar wat?
Groet, Raymond van den Hoven
De halte Driehuis Westerveld is niet voormalig, die is er nog steeds:



Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8415
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1606 Gepost op: 26 April 2025, 10:31:48 »
Leuk, een truck van Overdorp  (y)

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1433
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1607 Gepost op: 26 April 2025, 10:46:14 »
Inderdaad ja, reed meerdere keren bij ons langs evenals Streng.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4546
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1608 Gepost op: 26 April 2025, 12:20:05 »
Ik vind het, als IJmuidenaar, heel lastig om te bepalen wat er niet klopt.
Het enige wat me opviel is dat de Kameel niet de ruime boog pakt, maar juist de krappe.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7544
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1609 Gepost op: 26 April 2025, 12:35:38 »
Citaat
Een echte kenner ziet dat er iets niet klopt...maar wat?

Er loopt iemand in het spoor, maar of dat per se niet klopt, die persoon kan toestemming/bevoegdheid hebben.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2476
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1610 Gepost op: 26 April 2025, 13:44:31 »
Het sein rechts van de Kameel heeft nog maar 2 lampen. De onderste is afgedekt.

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1011
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1611 Gepost op: 27 April 2025, 00:37:12 »
De laatste foto bij de voormalige halte Driehuis-Westerveld is niet 's middags maar in de ochtend gemaakt. Als het de laatste van de dag had geweest dan was het zonlicht van links gekomen en niet van rechts zoals duidelijk op de foto te zien is. Oplossing: de Kameel reed 2x die dag naar/van IJmuiden. De eerste keer om het gezelschap op te halen. Toen had ik nog geen 'vervoer' en kon lopend vanaf Driehuis aan de lijn naar/van Beverwijk, de oude halte bereiken. Een plaatje met de trein vanuit Santpoort had fel tegenlicht opgeleverd, dus nam ik de NS20 "van achteren". Inderdaad loopt de rangeerder in het spoor om de overweg te beveiligen, de overwegbomen deden het al niet meer. Voor de 2e keer om het gezelschap weer terug te brengen kon ik met iemand mee rijden en toen maakte ik de andere opnames. Als toegift daarom het plaatje wat ik wel als laatste maakte: de voormalige halte Casembrootstraat zonder trein:

Want ook al reed de Kameel niet hard, inhalen om hem te Driehuis-Westerveld opnieuw te fotograferen was nooit gelukt. De auto stond te ver weg en ook in IJmuiden mag je maar 50 km/u...
Groet, Raymond van den Hoven
("voormalig" betekend in mijn geval: station wat niet meer open is voor reizigersvervoer; er is geen treinkaartje naar/van te koop. Dat een bushalte dezelfde naam heeft overgenomen of dat het gebouw(tje) er nog staat, doet niet ter zake. Uiteraard mag iedereen een andere mening hebben)
« Laatst bewerkt op: 27 April 2025, 00:39:03 door R v/d Hoven »
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Ploeger

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1612 Gepost op: 29 April 2025, 21:03:17 »
Hele leuke serie met de Kameel. Roept weer warme herinneringen op aan deze bijzondere spoorlijn. En als ik naast de Kameel die vistrein zie staan in IJmuiden, dan denk ik ruim 30 jaar later "had ik die vistrein nu maar minder vaak op de Oude Lijn vastgelegd, en die tijd gebruikt om 'm op de Vislijn op te wachten". Maar ja, dat zijn van die bedieningen die dan 'plotseling' toch worden opgeheven. Gelukkig hebben we dit fantastische topic met fraaie foto's!

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1011
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1613 Gepost op: 26 May 2025, 11:30:59 »
In mijn bericht van 26 april j.l. zagen we al de nieuwe plek voor de verlading van vis maar zonder wagens. Op 25 mei 1991 was ik echter weer in IJmuiden:



De 2250 is los onderweg langs het Noordzeekanaal ter hoogte van de voormalige halte IJmuiden Julianakade


Naar de originele locatie voor de overslag is niet meer mogelijk. Op de plek van de voormalige overweg ligt nog een kort stukje


De nieuwe losweg met vrachtwagens. De deuren van de Interfrigo's staan open om de kisten vis te ontvangen


Het 2e spoor richting Velsen is al een tijdje niet meer aangesloten. Duidelijk dat het ook niet veilig zou zijn als het wel zo zou zijn...


De 2250 is met de vistrein onderweg naar Haarlem en is net de plek van de voormalige halte Casembrootstraat gepasseerd.


Het vervolg van de vistrein hoort er ook bij: de 1157 passeert Voorschoten ten tijde van de ombouw van 2 naar 4 sporen, nog steeds op die 25e mei 1991.


Na Kijfhoek wordt de hele vistrein met de 1157 in opzending meegegeven aan een goederentrein richting Venlo achter de 1209. Dit is de passage te Lage Zwaluwe. Ook deze opname is van 25 mei 1991. Het was dus goed mogelijk, de vistrein op één dag op meerdere locaties vast te leggen. En ik reisde die dag per voet, bus en trein.

Groet, Raymond van den Hoven
« Laatst bewerkt op: 26 May 2025, 11:34:07 door R v/d Hoven »
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4546
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1614 Gepost op: 26 May 2025, 12:43:08 »
Mooie foto's!

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
    • DV modelspoor
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1615 Gepost op: 26 May 2025, 18:10:47 »
Mooi compleet beeld zo (y)
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1755
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1616 Gepost op: 26 May 2025, 21:17:09 »
Zeker.  En ook leuk; ruim 4,5 jaar geleden is dit draadje begonnen en zelfs na 107 bladzijden nog steeds nieuwe foto's en gegevens,  klasseh hoor.! (y).

Groetjes, Frank

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 855
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1617 Gepost op: 27 May 2025, 14:07:38 »
Mooie foto's weer Raymond! Het is haast schokkend om te beseffen dat het alweer (bijna op de dag af) 34 jaar geleden is...

Een foto op Stationsweb.nl:



Gezicht op Station IJmuiden in oostelijke richting, 1964.
Een bezoeker van Stationsweb liet bij de foto het volgende commentaar achter: "Links op de foto is de remise te zien waar in vroegere tijden de locomotief op stoom werd gebracht en onderhoud kon worden verricht. Deze remise was ooit een belangrijk onderdeel van stationscomplex en eindstation van IJmuiden. Helaas heb ik in de zomer van 1973 moeten toekijken hoe dit evengoed prachtige gebouw werd gesloopt. De hoge "toren" had boven de begane grond nog 3 verdiepingen die ooit als opslag hadden gediend. Via een smalle trap kon je daar boven komen. Op de foto uit 1902 is die remise ook nog goed te zien. Van de sloop in 1973 zijn foto's gemaakt maar ik heb ze nog niet kunnen vinden."

Naar die foto's ben ik ook wel benieuwd, ik heb ze ook nog nooit gezien.

De foto biedt ook een mooi zicht op de twee rangeerlantaarns ("rouwbrieven"). Ook het fraaie toiletgebouw, tussen remise en stationsgebouw, is in beeld. Langs de buitenzijde van het tweede perron staat een gesloten goederenwagen. In de verte het seinhuis.


Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8589
Re: De IJmuider spoorlijn - haar geschiedenis en plaatjes.
« Reactie #1618 Gepost op: 27 May 2025, 17:38:52 »
Misschien kleine titelwijziging? Zie titel.
Jeroen

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 810
  • Steel is king!
Re: De IJmuider spoorlijn - haar geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1619 Gepost op: 28 May 2025, 11:50:49 »
Ja, na 4,5 jaar ( (y)) is dit inderdaad geen KORTE geschiedenis meer. Haar is meer op zijn plaats.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje