Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Eric B
Vandaag om 11:05:55
De Projecten van RetroJack door Jelmer
Vandaag om 11:05:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:04:47
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door rhberk
Vandaag om 10:56:10
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Sven
Vandaag om 10:55:20
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 10:45:32
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door rhberk
Vandaag om 10:44:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:43:31
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:29:46
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe? door Jelmer
Vandaag om 10:14:10
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 09:39:53
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 09:36:18
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door Sven
Vandaag om 09:03:21
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 08:55:20
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Arjan6511
Vandaag om 08:38:46
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Sven
Vandaag om 08:13:56
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door Pauldg
Vandaag om 07:30:11
13 december modelspoorbeurs Houten door Jheronimus
Vandaag om 07:11:02
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door henk
Vandaag om 06:22:23
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:32:31
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
10 December 2025, 22:05:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
10 December 2025, 22:01:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
10 December 2025, 21:33:56
ratelende 1300 van Electrotren door knar46
10 December 2025, 21:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door DJV
10 December 2025, 21:10:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door DJV
10 December 2025, 21:04:54
DR buffetrijtuig verhuist naar Houten door martijnhaman
10 December 2025, 20:35:44
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
10 December 2025, 19:58:42
Line-up foto's van modellen door Hans van de Burgt
10 December 2025, 19:35:44
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
10 December 2025, 18:36:20
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 362663 keer)

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1365 Gepost op: 25 June 2024, 16:54:47 »
Dat weet ik nog wel.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1366 Gepost op: 27 June 2024, 17:01:48 »



Vanaf de Julianabrug kijken we in noordoostelijke richting uit over de sporen door de geul. Begin jaren '80 werd het spoor links veel gebruikt voor het stallen van goederenmaterieel van de hoofdwerkplaats Haarlem. De open wagens liggen vol met assen, ik zie vooral oude spaakwielen. Dit spoor was tot begin jaren 70 nog doorgaand en geëlektrificeerd, daarna gingen alle reizigerstreinen in beide richtingen over het middenspoor. Het spoor rechts sluit achter ons aan op het wijdvertakte netwerk van havensporen. Links de Wilheminakade, rechts de Julianakade. Het station Julianakade ligt daar waar de sporen uit beeld verdwijnen. Heel vaag, want het is een zonnige maar niet heldere dag ('heiig' noemden we dat, maar dat woord hoor je niet veel meer), zijn in de verte de schoorstenen van de Hoogovens en de PEN centrale te zien. Door het zonnetje, het oude materieel en het vele groen is het een sfeervol plaatje.

Ca. 1983. Foto Leo van Leeuwen.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1367 Gepost op: 28 June 2024, 11:26:38 »


Vanaf het oostelijke perron van station Santpoort-Noord zien we op een warme 20 augustus 1983 hoe een treinstel Plan V, even daarvoor vertrokken vanaf Westerveld met bestemming Haarlem, de plek bereikt waar de IJmuidenlijn sinds 1957 aansluit op de lijn Haarlem-Alkmaar.

Op deze foto valt veel te zien. Ter hoogte van de trein zien we het beweegbare kruis waar eerder in dit draadje al aandacht voor is geweest. Rechts het uiteinde van het oostelijke perron van Santpoort-Noord, links zien we ook nog net een stukje van het toen nog erg lange westelijk perron, dat onlangs een stuk is ingekort. Tussen de sporen staat verderop een schakelstation. Daarachter had mijn vader een volkstuin, van waaruit ik urenlang de treinen op de beide lijnen in de gaten kon houden. Favoriet waren de lange kalktreinen van de Hoogovens, met een 1600 of 1300 ervoor, die kwamen volgens mij elke ochtend. Heerlijke tijd, die zorgeloze, eindeloos lange zomervakanties van toen. Links van het schakelstation kondigt een geel bord aan dat de IJmuidenlijn niet voorzien was van ATB. Rechts ervan zien we een voetbaldoel, daar lagen toen nog de voetbalvelden van VSV. Het sein toont geel. Nog een maand te gaan tot het einde van de reizigersdienst.

Boven de bomen de schoorstenen van de PEN-centrale en de papierfabriek te Velsen-Noord. Omdat het een telelensopname is, lijken deze veel dichterbij dan ze in werkelijkheid waren. Ook zien we de torenspits van de R.K. Engelmunduskerk in Driehuis. Rechts de sporen richting de Velsertunnel, links zien we aan de bovenleidingportalen hoe de boog naar Westerveld ligt, waar de trein vandaan komt.

Na de sluiting van de IJmuidenlijn voor reizigersverkeer werd het linkerspoor (van hieruit gezien) buiten gebruik gesteld. Goederentreinen, en later de Lovers-treinen, die uit IJmuiden kwamen staken dan het middenspoor over en liepen dan via de twee wissels op de voorgrond over, terug naar het spoor voor de richting Haarlem.

Foto Cornelius Koelewijn via Flickr: https://flic.kr/p/62qBK3.
« Laatst bewerkt op: 28 June 2024, 14:52:12 door Vislijn »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1368 Gepost op: 01 July 2024, 10:29:44 »
Een ansichtkaart daterend van rond 1910 toont de Vischhallen, het Vischstation en de 'Perronen'.



Dit alles was te vinden ten westen van het 'normale' station IJmuiden. In het midden het Visstation met daarvoor de talrijke sporen die voor de afvoer van vis werden gebruikt. De meeste laadperrons zijn overdekt. Op de voorgrond een paard en wagen, beladen met manden vis. Voor het wegverkeer was er weinig ruimte, alles was nog gericht op spoorvervoer.

In de oorlog had de omgeving zwaar te lijden van bombardementen. Niet alle overdekte perrons hebben dat overleefd.

In de zomer van 1971 werd het Visstation afgebroken:



De (mij onbekende) fotograaf stond op een van de overdekte laadperrons. Het laatste van deze perrons heeft het nog tot in de jaren 90 uitgehouden. Het gebouw links is het Havenkantoor, dat heeft het nog tot 2024 uitgehouden. Het wordt op dit moment afgebroken en dat maakt deze foto toch nog min of meer actueel.




IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1369 Gepost op: 01 July 2024, 16:39:33 »
Links de oude hallen, rechts de Bik- en Arnoldkade.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1370 Gepost op: 02 July 2024, 12:34:52 »
Vandaag voor de verandering eens een tekening:



Bestektekening van de goederenloods van Van Gend & Loos te Velsen-IJmuiden Oost. Deze werd in 1905 gebouwd aan de oostkant van het emplacement, iets ten zuiden van het ingangsgebouw. Afkomstig van Het Utrechts Archief, zie https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/609C5B9CE4184642E0534701000A17FD.

Ter vergelijking een foto die we hier al eens eerder zagen:



Hier de zuidgevel in april 1971. De loods was toen al niet meer bij de spoorwegen of bij Van Gend & Loos in gebruik, maar huisvestte kortstondig een groothandel in dranken. Niet lang daarna ging de loods alsnog tegen de vlakte. Foto (waarschijnlijk) Piet Korpershoek.



hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1621
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1371 Gepost op: 02 July 2024, 12:46:44 »
Goede middag,

Voor het goederenloodsje,  is dat een hoogwielige 4x4 Daf,  als bier(uitzetters)vrachtwaqen ? 

spoorijzer

  • Online Online
  • Berichten: 3247
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1372 Gepost op: 02 July 2024, 13:13:22 »
Leuk die foto's van het smalspoor van van Gelder. Wij zitten met ons museum (Gelders Smalspoormuseum) tegenover de oude van Gelder locatie in Renkum en hebben ook 1 van de oude diesellocs die daar heeft gereden in de collectie! Bijzonder is dat dit de enige smalspoorlocs zijn (die ik ken) die een ruitenwisser hadden. Dit ivm het continu nathouden van het palenpark.

Groeten,
Rogier

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1373 Gepost op: 03 July 2024, 11:13:29 »
Leuk die foto's van het smalspoor van van Gelder. Wij zitten met ons museum (Gelders Smalspoormuseum) tegenover de oude van Gelder locatie in Renkum en hebben ook 1 van de oude diesellocs die daar heeft gereden in de collectie! Bijzonder is dat dit de enige smalspoorlocs zijn (die ik ken) die een ruitenwisser hadden. Dit ivm het continu nathouden van het palenpark.

Groeten,
Rogier

Leuk, ik kom een keer kijken!

Voor het goederenloodsje,  is dat een hoogwielige 4x4 Daf,  als bier(uitzetters)vrachtwaqen ? 

Dat lijkt er inderdaad wel op. Een flinke bodemvrijheid heeft-ie in ieder geval. Ik zou zeggen dat zo'n 4x4 goed van pas kan zijn gekomen bij het bevoorraden van de nabije strandtenten met bier. Ook bij de loods is de ondergrond nogal ongelijk, zoals aan de stand van de assen te zien is. Het is (o.a. aan het bovenleidingsportaal) nog goed te zien waar tot een paar jaar eerder de goederensporen lagen. Mooie truck.

spoorijzer

  • Online Online
  • Berichten: 3247
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1374 Gepost op: 03 July 2024, 12:27:14 »
Leuk, ik kom een keer kijken!

Je bent van harte welkom! Voor openingstijden etc, zie:

https://smalspoor.nl/

De Van Gelder loc:

https://smalspoor.nl/materieel.php?id=39

Groeten,
Rogier

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 743
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1375 Gepost op: 03 July 2024, 12:41:09 »
Ik zou zeggen dat zo'n 4x4 goed van pas kan zijn gekomen bij het bevoorraden van de nabije strandtenten met bier.
Daar op het stand zal men de vaten veilig op het zand hebben gegooid, in de stad gebruikte men een flink leren kussen op het trottoir om de vaatjes met hun 'zijkant' op te werpen, waarna ze via een luik in de kelder van de kroeg verdwenen...
Vrindelijke groet.

R.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1376 Gepost op: 04 July 2024, 14:43:33 »
Ik denk dat je zo'n vat daarna dan voorlopig even tot rust moest laten komen; anders kreeg je een nat pak of op zijn minst een wel héél stevige schuimkraag  ;)

Een foto maar weer:



Een vroege kleurenfoto uit 1953. Vanaf het bekende fotopunt, de watertoren aan de Dokweg, kijken we in noordelijke richting uit over de Vissershaven. Op de voorgrond rijden de fietsers (de achterste heeft een kind achterop) langs het havenspoor dat links buiten beeld verder zal gaan langs de Trawlerkade. Tussen de fietsers loopt een man met een plunjezak over de schouder, dat moet wel een zeeman zijn. Kolenboten, bunkerschepen en trawlers in het water. De trawler links op de achtergrond, ter hoogte van de Vishal, kan wel een likje verf gebruiken. REchts op de achtergrond het stationsgebouw. Langs het perron staat zo te zien een groen treinstel, maar het is niet goed te zien wat voor type. Iets verder naar links de fraaie locloods met waterkolom in de toren, en ertussen is ook het toiletgebouw zichtbaar. 

Foto Beeldcollectie Gemeente Velsen, inventarisnummer 14786

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8626
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1377 Gepost op: 05 July 2024, 18:35:14 »
Er staat een leuke foto op de FB-page van Treinenkoerier
De link: https://www.facebook.com/photo/?fbid=456591590339557&set=a.154266743905378

Gegevens aldaar.
Jeroen

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 963
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1378 Gepost op: 08 July 2024, 13:26:24 »
De link loopt dood, maar ik heb er wel een plaat voorbij zien komen, bedoelde je deze?



Inderdaad een heel leuke! Juni 1983, foto Collectie Gemeente Velsen no. KNA001008803

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8626
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1379 Gepost op: 08 July 2024, 19:15:48 »
Wat bedoel je met "de link loopt dood"? Als ik de link aanklik opent de foto normaal.
Jeroen