Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Verwisselen koppelingen Hamo 1205 door hmmglaser
Vandaag om 00:33:52
Modeltreinenbeurzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:10:03
Project seaside Germany door Ronald Halma
20 October 2025, 23:26:48
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Huup
20 October 2025, 23:22:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
20 October 2025, 23:13:34
Märklin 2025 door Edwin2121992
20 October 2025, 23:11:41
Schroefkoppeling voor H0. door Edwin2121992
20 October 2025, 23:09:16
Modelspoor Vereniging Nijkerk MVN Nijkerk door Train Charter Services
20 October 2025, 23:03:33
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Ronald Halma
20 October 2025, 22:52:31
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Pauldg
20 October 2025, 22:24:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door T.Spat
20 October 2025, 22:19:35
West-Brabantse modelspoordagen door HenkN
20 October 2025, 21:25:38
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door De eerste Ivo
20 October 2025, 21:21:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
20 October 2025, 21:16:39
NL cameo layout (0,26m2) door Joran
20 October 2025, 20:38:07
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
20 October 2025, 20:36:29
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
20 October 2025, 20:23:16
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
20 October 2025, 20:23:03
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door wob
20 October 2025, 19:43:39
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
20 October 2025, 19:22:16
Aachenau West door wob
20 October 2025, 19:17:34
Rheinburg, TP V/VI door gdh
20 October 2025, 19:07:07
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Kees-Jan
20 October 2025, 18:46:48
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
20 October 2025, 17:57:31
PB Models, ICR-rijtuigen door Huup
20 October 2025, 17:55:12
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
20 October 2025, 17:51:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
20 October 2025, 17:25:44
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
20 October 2025, 17:22:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 October 2025, 16:41:37
MSC HetSpoor-ClubTentoonstelling~Niklaas-Niklaas~6+7dec.'25 door hervé
20 October 2025, 15:55:00
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 316843 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8555
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1395 Gepost op: 23 July 2024, 12:20:33 »
Volgens de OV-Wiki ging lijn 75 in die tijd naar Beverwijk.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8859
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1396 Gepost op: 23 July 2024, 13:27:23 »
Klopt. Beverwijk. Het waren de enige lijnen in die tijd vanuit IJmuiden.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 932
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1397 Gepost op: 24 July 2024, 11:19:32 »
Dat ik bij de vorige foto blindelings uitging van lijn 70 naar Haarlem-Schalkwijk komt waarschijnlijk doordat ik ook deze foto had gezien:



Waarschijnlijk is deze op dezelfde dag gemaakt. Bus 70, wagennummer 1005, staat bij het station met de voordeuren open. Een oudere heer met hoed begeeft zich richting perron, terwijl twee vrolijk lachende dames deze kant op komen. Zo te zien hebben ze inkopen gedaan. Zouden ze uit de bus komen of uit de trein?

Achter de dames zien we nog net een van de rangeerlantaarns (‘rouwbrief’). Rechts op de foto is de locloods opnieuw mooi in beeld, met rechts daarvan de hoogste van de twee vuurtorens.

Foto collectie Ed van Steenkiste

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 92
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1398 Gepost op: 24 July 2024, 13:09:13 »
er staat zelfs een UFO op, boven het puntdak van het bijgebouw achter de bus  ;D

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 932
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1399 Gepost op: 26 July 2024, 11:27:10 »
Ha ja, ik zie ‘m!  ;)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 932
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1400 Gepost op: 01 August 2024, 10:04:21 »



Een foto uit het havengebied maar weer eens. We zien in zuidwestelijke richting het spoor dat van de Kromhoutstraat naar de Deutzstraat liep. Rechts de bekende legerdump BACO, die nog steeds bestaat. 21 maart 1977. foto Beeldbank De Boer, nr. NL-HlmNHA_1478_15397K00_17.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 932
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1401 Gepost op: 04 August 2024, 12:42:48 »


Een vierwagenstel Mat46 houdt onderweg van IJmuiden naar Haarlem halt langs het westelijke perron van Velsen-Zeeweg. De cabinedeur is geopend, door het raam zien we de machinist. Op de achtergrond is het wegverkeer alweer in beweging gekomen.

September 1983, foto Leo van Leeuwen
« Laatst bewerkt op: 04 August 2024, 12:44:25 door Vislijn »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 932
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1402 Gepost op: 08 August 2024, 13:53:34 »
Nogmaals Velsen-Zeeweg, maar nu 13 jaar later:



De eerste officiële trein van Lovers Rail passeert onderweg naar IJmuiden de voormalige halte Velsen-Zeeweg en steekt de overweg over, die niet langer automatisch was en dus "gesleuteld" moest worden. Het linkerspoor was intussen ook opgebroken maar het perron was er nog. Voorop de 2207, achterop de 2202, met overgeschilderde NS-vignetten. De belangstelling van toeschouwers was overweldigend. Het was op 11 augustus 1996 geen strandweer.

Wie dit draadje een beetje volgt weet dat het Lovers-tijdperk er hier een beetje bekaaid van afkomt. Ik heb er gewoon nooit zoveel mee gehad, misschien omdat het allemaal zo amateuristisch was en vanaf het begin tot mislukken gedoemd. Ook woonde ik toen al niet meer in de buurt, waardoor ik het allemaal niet meer zo meekreeg. Toen ik tussen een stapel oude foto's dit zelfgemaakte plaatje tegenkwam vond ik 'm toch te leuk om niet te plaatsen.


Eigen foto.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 932
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1403 Gepost op: 09 August 2024, 11:57:45 »
Bijna elf jaar nadat de IJmuidenlijn voor reizigersverkeer was gesloten kwam er alsnog een elektrisch treinstel naar IJmuiden:



Hondekop-twee 363 bracht, uitgerust als "Kunsttrein", op 23 mei 1994 een bezoek aan de Vislijn. Omdat de bovenleiding al jaren eerder was verwijderd, werd het treinstel door rangeerloc 679 gesleept.

We zien het treinstel in de middagzon op het emplacement van station IJmuiden, of wat daar nog van over is. Links twee schoorstenen van de PEN-centrale in Velsen-Noord en een stukje van de Julianabrug. Rechts op de achtergrond de watertoren aan de Evertsenstraat. Het treinstel behoorde tot de 'asbeststellen' (Plan M) en is helaas allang verleden tijd.

Wat de 'kunsttrein' nu precies kwam doen kan ik niet achterhalen, leuk was het in ieder geval wel.

Foto Willem Paul via Flickr, https://flic.kr/p/KfpUBu

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 932
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1404 Gepost op: 12 August 2024, 10:06:02 »
Het is strandweer vandaag.



Op een foto uit ± 1925 zien we een gezelschap, ietwat warm gekleed (ik neem aan dat het toen iets frisser was), zittend op de betonnen blokken aan het einde van de zuidpier bij IJmuiden. We hebben een mooi zicht op het oude havenlicht. Twee vissersschepen naderen de haven, aan de horizon is een derde schip zichtbaar. Op de pier het "werkspoor" dat werd gebruikt voor werkzaamheden aan de pier. Dit spoor stond niet in verbinding met de rest van het spoornetwerk, het begon ongeveer bij de kleine vuurtoren.

Deze Zuidpier zorgde er samen met de Noordpier bij Wijk aan Zee voor dat schepen veilig en rustig de haven in en uit konden varen; met minder last van hoge golfslag en storm.
De pieren zijn er (uiteraard) nog steeds, maar ze zijn sinds begin jaren 60 een stuk langer. Die verlenging was een enorme operatie, de stenen die ervoor zijn gebruikt werden met lange treinen uit België aangevoerd. Daar heb ik in deze post al eens eerder bij stilgestaan.

Het spoor over de pieren is er tegenwoordig niet meer.

Foto Beeldcollectie Gemeente Velsen.

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1405 Gepost op: 12 August 2024, 11:43:42 »

juni 1959. Duikers bij de pier. Mijn vader en ik kijken toe.
Vrindelijke groet.

R.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 932
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1406 Gepost op: 12 August 2024, 13:09:16 »
Hee wat leuk!  (y)

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1407 Gepost op: 12 August 2024, 14:21:40 »

Mooie en technisch prima foto. (grootbeeldnegatief?)
Senior en junior met (bijna) 't zelfde overhemd.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1564
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1408 Gepost op: 12 August 2024, 14:22:30 »
(zie hierboven  - probleem met  "verzenden")

R1954

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1409 Gepost op: 12 August 2024, 14:56:23 »
 :)
6 x 9 cm negatief
Vrindelijke groet.

R.