Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
Vandaag om 14:42:31
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 271276 keer)

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1215 Gepost op: 07 February 2024, 14:25:33 »


Een paar dagen geleden zagen we op een foto uit de jaren 30 de aankomst van een 'Blokkendoos'-treinstel op station IJmuiden. Nu gaan we iets verder terug in de tijd: het is 1907, en weer zien we een trein die hier zojuist is aangekomen, dit keer aangebracht door een fraaie stoomlocomotief (wat voor type het is moet ik even aan de kenners overlaten). Aan de voorkant van de locomotief buigt de machinist of stoker zich over het mechaniek. Achter de locomotief loopt een bagagewagen mee.

Het bijzondere van deze foto is dat de trein langs het tweede perron staat, dat maar weinig werd gebruikt. Dit perron zou het niettemin nog tot begin jaren 70 volhouden, maar op vrijwel alle foto's van station IJmuiden die ik heb ligt het er verlaten bij. Hier niet. Als we goed kijken zien we dat het andere perronspoor, langs het eerste perron dus, al bezet is door een andere trein, zo te zien een goederentrein. Dat verklaart misschien het afwijkende aankomstperron.

Een spoorwegbeambte controleert de kaartjes van de reizigers die het perron verlaten. Veel van de reizigers zijn opvallend goed gekleed, zie bijvoorbeeld de vrouw achter de spoorboom linksonder, met een lange jurk en een hoed. Het zijn vast geen strandgangers. Ook op deze foto zijn in het zand op de voorgrond weer kinderen te zien.

Deze ansichtkaart werd verzonden in 1907. Collectie Henk de Reus, met vriendelijke toestemming.
« Laatst bewerkt op: 07 February 2024, 16:11:06 door Vislijn »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11643
    • Mijn fotoarchief
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1216 Gepost op: 07 February 2024, 14:39:39 »
De loc lijkt me een HSM 700, later NS 5500.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1217 Gepost op: 07 February 2024, 14:46:48 »
Ha kijk, dank je wel!  (y)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1218 Gepost op: 07 February 2024, 15:11:23 »
Met gepolijste bufferschotels nog wel. Fraai!

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1219 Gepost op: 07 February 2024, 15:13:40 »
Met gepolijste bufferschotels nog wel. Fraai!

Gepolijst of gewoon vetvrij gemaakt?

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1385
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1220 Gepost op: 07 February 2024, 15:15:09 »
In die tijd werd er nog gepoetst, ook bufferschotels.
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11643
    • Mijn fotoarchief
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1221 Gepost op: 07 February 2024, 15:20:43 »
En als je goed kijkt op sommige foto's uit die periode, kun je zien dat ze niert alleen geschuurd werden, maar dat ze in kwarten verdeeld geschuurd werden. mooi patroontje. en heel soms schuurde het personeel zijn initialen in de bufferschotels.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1222 Gepost op: 07 February 2024, 15:33:19 »
Toen werd alles nog vertroeteld dus.
De meester was echt meester over z'n kar.
Is nu wel anders.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1223 Gepost op: 08 February 2024, 12:56:14 »
Vandaag drie foto's uit de zomer van 1964, waarop de spoorlijn dit keer slechts een bijrol heeft. Vanaf hetzelfde punt, de watertoren aan de Evertsenstraat, kijken we eerst naar het oosten, en draaien dan de camera in noordelijke richting.



[↑ In oostelijke richting kijkend volgen we de Trompstraat tot het eind. In de verte zien we twee veerponten op het kanaal, dat was de plek waar de spoorlijn Haarlem-Alkmaar tot zeven jaar daarvoor nog via de enorme Velserspoorbrug het kanaal overstak. Het spoor richting IJmuiden zien we langs het kanaal lopen. Rechtsonder het filtergebouw van de gemeentelijke waterleiding. Het is tegenwoordig in gebruik als huisartsenpraktijk. Links de gebouwen van het gemeentelijke Gasbedrijf met de grote gashouders prominent in beeld. Deze werden gevuld met propaan dat van elders werd aangevoerd, het Gasbedrijf had daartoe een eigen aftakking van de spoorlijn, waar 's nachts de treinen met gas werden gelost. Met de overgang van stadsgas naar aardgas werd dit overbodig, de aftakking verdween aan het begin van de jaren 60 al, de gashouders hielden het ruim tien jaar langer vol. Uiterst rechts de toren van het nieuwe stadhuis, dat in dat jaar werd geopend. Foto Beeldcollectie van de gemeente Velsen via NHA, Inventarisnummer NL-HlmNHA_1098_4791]



[↑ Hier kijken we iets meer naar het noordoosten. Weer zien we de gashouders, en ook de spoorlijn is nu goed in beeld. Het fraaie gebouw linksonder is de telefooncentrale van de PTT, het stond aan de Dirk Hartoghstraat. Omdat het door huizen werd omsloten viel het vanaf straatniveau nooit erg op. Toch jammer dat het moest verdwijnen. Aan de overkant van het kanaal zien we de energiecentrales van het PEN en de cementfabriek van de CEMIJ. Hiervoor ligt het passagiersschip 'Arosa Sun' dat door de Hoogovens werd gehuurd om gastarbeiders te huisvesten. Het heeft er jaren gelegen. Tussen de schoorstenen door is de kerktoren van Beverwijk zichtbaar. Rechtsboven de papierfabriek. Foto Beeldcollectie van de gemeente Velsen via NHA, inventarisnummer NL-HlmNHA_1098_KNA001003205]



[↑ Verder naar het noorden kijkend zien we nu de Hoogovens in volle glorie, met daarvoor een deel van het sluizencomplex. We zien hetzelfde schip als op de vorige foto, het zal na het passeren van de sluizen het zeegat kiezen. Jammer dat er niet net een trein voorbijkomt. Foto Beeldcollectie van de gemeente Velsen via NHA, inventarisnummer NL-HlmNHA_1098_KNA001003211]
« Laatst bewerkt op: 08 February 2024, 15:34:36 door Vislijn. Reden: verkeerde volgorde foto\'s »

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1224 Gepost op: 08 February 2024, 15:06:34 »
Die gashouder weet ik nog wel.
Derde foto linksonder de schoorsteen van de melk coop.
Bij de binnendeur van de Noordersluis de slepers van Goedkoop.
Altijd naar buiten varen als er buiten een klusje was, of naar a'dam om grote jongens eruit te werken.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1225 Gepost op: 08 February 2024, 15:33:42 »
Deze zou ook wel mooi in het rijtje passen:



Deze foto is gemaakt vanaf hetzelfde punt, maar is twaalf jaar ouder dan de vorige drie. Hier is de spoorbrug er nog wel, zojuist is er een flink vrachtschip gepasseerd, met een sleepboot voor en achter, maar de brug is alweer dicht. Dat draaien van de brug ging verbazend snel. Nu zien we twee gashouders, de achterste van de twee is er bij nader inzien op de vorige foto ook, maar valt daar nauwelijks op omdat-ie daar bijna leeg en dus een stuk lager is.  Het nieuwe stadhuis is er hier nog niet, de plek waar het zou komen (en een groot gebied daaromheen) is nu nog een grote, lege vlakte. Wel zijn rechts de typische wederopbouwflats langs de Lange Nieuwstraat al te zien. 

Zomer 1952. Collectie Gemeente Velsen, Inv.nr. NL-HlmNHA_1098_4753
« Laatst bewerkt op: 08 February 2024, 15:45:41 door Vislijn »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8507
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1226 Gepost op: 08 February 2024, 15:53:43 »
Kijken we zo de Trompstraat in?

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4558
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1227 Gepost op: 08 February 2024, 15:55:58 »
Yes!

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1228 Gepost op: 08 February 2024, 16:24:23 »
Yep!

Zo fraai zonder auto's maar met veel meer bomen.
« Laatst bewerkt op: 08 February 2024, 16:26:38 door IJmc »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1229 Gepost op: 09 February 2024, 15:07:54 »


Een kijkje op het uiteinde van de Vissershaven, door IJmuidenaren ook wel "de pishoek" genoemd, gezien vanaf de watertoren van het Staatsvissershavenbedrijf aan de Dokweg. Het is +/- 1951 en we kijken in noordelijke richting. Er is weer veel te zien. Op de voorgrond een fraaie en forse automobiel. Het merk herken ik niet, maar het ontwerp doet Amerikaans aan. Tussen de auto en het water is één van de havensporen te zien, en wel het spoor dat verdergaat langs de Trawlerkade, links buiten beeld. Linksonder twee flink beladen kolenschuiten van de firma W.H. Berghuijs, een kolenhandelaar die destijds meerdere vestigingen door het land had. Linksboven op de achtergrond zien we weer het station van IJmuiden. Rechts de intussen bekende Oud-Katholieke Engelmunduskerk, met daarvoor een elektrisch treinstel, zo te zien Mat'36. Het heeft in ieder geval een opvallend groot gedeelte voor bagage en post. Het lijkt op het emplacement te staan, nog voor een heel aantal goederenwagens. Dat zou betekenen dat het treinstel niet 'onder de draad' staat en er kennelijk dus voor wat langere tijd is neergezet. Aan de andere kant, de deuren staan wel open. Dat kan met dit zonnige weer geen kwaad.

Let ook eens op de mooie straatwand tussen het station en de kerk. Deze monumentale huizen zijn in de jaren 70 en 80 allemaal tegen de vlakte gegaan. Zo zonde... Oud-IJmuiden was begin jaren 70 wel flink verpauperd, maar toch... Het is er sindsdien niet fraaier op geworden.

Tot slot zien we in de rechterbovenhoek, ver op de achtergrond, nog een stukje van de Hoogovens, het zijn Hoogoven 1 en 2, als ik het goed zie.

De prentbriefkaart werd in 1951 uitgegeven door Loendersloot's Warenhuis, IJmuiden. Collectie Henk de Reus.