Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 22:59:35
Yamorc 7001 dood door Dirk
Vandaag om 22:58:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jelmer
Vandaag om 22:57:35
Aansluiting Bezetmelding door BramFokke
Vandaag om 22:52:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Jelmer
Vandaag om 22:46:53
Modelwensen 2026 door Jeroen Vreeken
Vandaag om 22:28:53
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 22:09:19
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:05:45
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Mispoes
Vandaag om 22:00:05
Aachenau West door wob
Vandaag om 21:57:18
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 21:52:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 21:50:22
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL door Ronaldk
Vandaag om 21:30:34
Japanse 2C2, 4-6-4, Hudson locomotieven in vele schalen. door sncf231e
Vandaag om 21:02:29
Tandwielen Fleischmann BR 80 door stoombr38
Vandaag om 20:59:57
Binnenverlichting van 4 DDM1 rijtuigen laten draaien op 1 decoder. door Jos B.
Vandaag om 20:19:42
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door Carl
Vandaag om 19:51:34
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Rob Ellerman
Vandaag om 19:51:05
Kerstbaantjes of winterbanen.. door R1954
Vandaag om 19:50:14
Even voorstellen Niels uit Den Haag door Menno
Vandaag om 19:08:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
Vandaag om 19:07:41
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 18:57:16
VERPLAATST: Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s. door Reinout van Rees
Vandaag om 18:29:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:51:14
bestaand station of eigen bouw? door Petertje
Vandaag om 17:38:41
NL handleiding lokpilot 5 einbau- und betriebsanleiting 7. Auflage, Mai 2021 door NS2408
Vandaag om 17:31:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 17:26:52
PIKO Rh 600 NS + LokSound 5 door HACI
Vandaag om 17:19:24
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:12:17
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
Vandaag om 16:48:21
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 375913 keer)

Vislijn

  • Online Online
  • Berichten: 973
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1065 Gepost op: 08 November 2023, 13:22:23 »
En op deze foto komt de Mat46 weer terug:



De fotograaf staat nu iets verder naar rechts. Vanuit dit perspectief hebben we een iets beter zicht op de spoorbrug verderop. Tussen de brug en de bomen links zien we één van de dienstwoningen van Rijkswaterstaat. Het houten overpad op de voorgrond leidde naar de goederensporen en naar de goederenloods van Van Gend & Loos. Links is nog net een stukje perron zichtbaar.

Een sombere dag in september 1957. Collectie Gem. Velsen via NHA, cat.nr. KNA001008780.

Vislijn

  • Online Online
  • Berichten: 973
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1066 Gepost op: 13 November 2023, 16:59:08 »


Vandaag een foto uit augustus 1970. Vanaf de Julianabrug kijken we in zuidwestelijke richting. Een treinstel Plan V heeft bijna de eindhalte IJmuiden bereikt. Het dak van het stationsgebouw is rechts net zichtbaar, links van de kerk. Rechts van het spoor liggen verderop de bunkers van de kolenhandel nog goed vol. Het emplacement had hier nog zijn volle omvang en het mooie seinhuis is nog aanwezig. Foto Piet Korpershoek, collectie Gemeente Velsen via NHA. Inventarisnummer NL-HlmNHA_1098_10566.

Vislijn

  • Online Online
  • Berichten: 973
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1067 Gepost op: 16 November 2023, 10:53:11 »


28 september 1957, de laatste dag dat de spoorbrug bij Velsen nog in gebruik was. De Velsertunnel was klaar voor gebruik en vanaf de volgende dag zou alle treinverkeer tussen Haarlem en Alkmaar daar doorheen gaan.

We kijken naar het westen. Een lange trein bestaande uit stroomlijnmaterieel steekt net de brug over. Meer naar de voorgrond één van de pijlers waarop de brug in geopende toestand rustte. Let op het schietgat. Aan de andere kant van de brug is niet alleen de andere pijler te zien, maar ook de loopbrug die daar naartoe voerde. Hierover kon het personeel de brug bereiken wanneer deze opengedraaid was. Boven in het midden van de brug is de bedieningsruimte vaag zichtbaar. Het interieur daarvan zagen we hier al eens eerder. Rechts onder de brug door zien we het complex van de Hoogovens.

Foto Articapress. Nationaal Archief, bestanddeelnummer 123-0987


« Laatst bewerkt op: 16 November 2023, 10:55:00 door Vislijn »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5673
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1068 Gepost op: 16 November 2023, 11:20:43 »
En op deze foto komt de Mat46 weer terug:
Eerlijk gezegd denk ik dat de Mat '46 hier arriveert uit IJmuiden. Bij het terugzetten zou de rangeerpaallantaarn (Rouwbrief) gedraaid moeten zijn, dat is een rangeerbeweging.
Groet, Frank

Vislijn

  • Online Online
  • Berichten: 973
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1069 Gepost op: 16 November 2023, 20:14:55 »
Dat denk ik ook. Zodra de passagiers straks zijn uitgestapt, wordt-ie weer voor even teruggezet voorbij dat wissel.

RikJ

  • Online Online
  • Berichten: 156
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1070 Gepost op: 17 November 2023, 11:15:16 »
En op deze foto komt de Mat46 weer terug:


 Collectie Gem. Velsen via NHA, cat.nr. KNA001008780.

Hoe zou de beveiliging hier 'werken'? Voor welke (uitrij) bewegingen gold het meest linkersein? Of die twee in het midden vlak voor de kruising? Ik ken de situatie niet goed genoeg denk ik :).

Rik

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5673
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1071 Gepost op: 17 November 2023, 14:09:23 »
Om dat precies te weten, zou je het BVS (Bedieningsvoorschrift) dat geldig was ten tijde van de foto van het station moeten hebben. Mijn gok is dat de seinen rechts en in het midden staan voor vertrek van het perronspoor rechts (gezien richting het noorden), het hoge sein, respectievelijk het goederenspoor, het lagere sein. De plaats van de seinen duidt daarbij de richting aan (Uitgeest, resp. IJmuiden) Links staat het (lagere) sein voor vertrek vanaf het perronspoor en het daarnaast gelegen spoor links. Een lager sein staat voor vertrek met beperkte snelheid, meestal 40 km/h.
De rangeerpaallantaarn (Rouwbrief) staat voor rangeerbewegingen vanaf de twee meest linkse sporen.
Nogmaals: my best guess.
« Laatst bewerkt op: 18 November 2023, 11:16:17 door spoorzeven »
Groet, Frank

RikJ

  • Online Online
  • Berichten: 156
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1072 Gepost op: 18 November 2023, 11:00:20 »
Dank je (y) . Op zoek naar het BVS dus om het zeker te weten.

Rik

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8629
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1073 Gepost op: 18 November 2023, 13:46:45 »
Klassieke Beveiliging heeft een bedieningsvoorschrift van 1961.


https://www.klassiekebeveiliging.com/BVS/BVSIJm1961.pdf


Wijkt dat veel af van dat in 1957? Ik weet niet hoeveel er veranderd is.
Jeroen

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5673
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1074 Gepost op: 18 November 2023, 15:27:22 »
Dit is het BVS van IJmuiden, dus daar heb je niets aan.
Bij het sluiten van het Velserspoorbrugtracé is zoveel gewijzigd te Velsen-IJmuiden Oost dat er toen vast een nieuw BVS is uitgegeven. Je moet dus het BVS hebben dat tot september 1957 van kracht was.
Groet, Frank

Vislijn

  • Online Online
  • Berichten: 973
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1075 Gepost op: 21 November 2023, 16:15:03 »
Wel erg leuk om te lezen, dat bedieningsvoorschrift. Er wordt ook verwezen naar de bediening van de aftakking voor de gasfabriek, deze verwijzing is doorgehaald nadat de aftakking rond 1962 is opgebroken.

Vislijn

  • Online Online
  • Berichten: 973
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1076 Gepost op: 21 November 2023, 17:02:22 »




Het is rond 1980, wanneer een treinstel Mat46 de overweg bij de halte Velsen-Zeeweg oversteekt en binnen enkele ogenblikken tot stilstand zal komen langs het oostelijke perron. Blijkens het bordje is dat Spoor 1. De eindbestemming is IJmuiden. In die tijd was Mat46 al niet vaak meer te zien op de IJmuidenlijn, de dienst werd destijds uitgemaakt door Plan V, terwijl de SGM/Sprinter ook begon op te komen.

Rechts het intussen bekende haltegebouwtje, op dat moment al jaren in gebruik als tandartspraktijk. Het perron voor de richting Haarlem ligt daarachter, aan de andere kant van de overweg dus.

Foto Leo van Leeuwen.

Vislijn

  • Online Online
  • Berichten: 973
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1077 Gepost op: 22 November 2023, 12:30:33 »



Zicht op station IJmuiden en het daarbij behorende emplacement, in oostelijke richting gezien. Vanuit deze hoek zagen we het station volgens mij nog niet eerder. De fotograaf staat met zijn rug naar de visafslag.

Ik zou de foto zo rond 1975 dateren, de locloods die links stond is kort tevoren helaas verdwenen en ook het toiletgebouw is weg. Dat laatste is natuurlijk jammer, maar daardoor kunnen we nu wel de twee NZH-bussen zien staan die anders verborgen waren gebleven. Het zijn, als ik het goed zie, een Werkspoor 'bolramer' en een iets modernere standaard streekbus van Verheul of Den Oudsten.

Het middenperron, waarvan de opgang ter hoogte van de voorbijrijdende Kever lag, is hier ook al verdwenen, maar de fraaie vakwerkmasten van de bovenleiding staan er nog wel. Ook het spoor dat langs het tweede perron liep is hier al weg. Ter hoogte van de toen nog vrij nieuwe Mercedes W115 houdt de bovenleiding op. Helemaal rechts op de foto de stationsfietsenstalling en iets meer naar links de bekende viskiosk, waar zo te zien net iemand naar binnen loopt.

Verder naar de achtergrond zien we dat er in die tijd grote aanstallen (overbodige?) goederenwagens in IJmuiden werden gestald.

Foto collectie P. van der Valk

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1078 Gepost op: 22 November 2023, 12:44:58 »
 :)
Was er vanuit deze situatie geen afrastering met het emplacement?
Zo te zien bij de Mercedes niets van dat al.
Groet,
      Ronald

Huibert

  • Offline Offline
  • Berichten: 9176
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1079 Gepost op: 22 November 2023, 13:58:44 »
Welnee joh. Braaf volk, wij IJmuidenaren🤣🤣
In Rtd was och ook niet veel afgepaald?