Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
Vandaag om 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:40:08
Sikje 225 door timtrein
Vandaag om 19:36:42
digitaal veranderd in 15 jaar door saskia
Vandaag om 19:30:38
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
Vandaag om 19:29:54
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:13:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Prutsert
Vandaag om 18:44:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:23:00
Aachenau West door wob
Vandaag om 18:05:46
DCM motor van Märklin demonteren. door Bahn-AG
Vandaag om 18:00:57
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
Vandaag om 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 14:22:42
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 270023 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5556
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #870 Gepost op: 14 June 2023, 13:29:38 »
Zie ook foto's NEG101093-420-18 en NEG101093-420-25.
Voor wie nog geen NVBS-lid is (kan het mij niet voorstellen): als je per 1 juli a.s. lid wordt, betaal je uiteraard de helft van het lidmaatschap voor dit jaar (€ 35), maar krijg je over 2024 een korting van € 15, je betaalt dan volgend jaar € 55. Zie de website.
Groet, Frank

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7563
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #871 Gepost op: 14 June 2023, 14:53:55 »
Zou je de exacte topotijdreis locatie hier willen plaatsen?
Voilà:






Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #872 Gepost op: 14 June 2023, 16:03:04 »
Prtscr werkt op mijn systeempie niet lekker.
Maar zo kan het ook.
Dank je.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #873 Gepost op: 16 June 2023, 11:53:32 »


Een treinstel Plan V is zojuist vertrokken van het noordelijke perron van de halte Julianakade. Binnen twee minuten zal het de eindbestemming IJmuiden bereiken.
2 augustus 1983. Foto Beeldbank De Boer via NHA, nr. NL-HlmNHA_1478_23277K00_09.


Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1127
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #874 Gepost op: 16 June 2023, 12:49:22 »
Ik weet niet of hij hier al is voorbijgekomen, maar dit is volgens mij de eerste stenen trein in IJmuiden.


Datum: 23-11-1961, Foto Beeldbank De Boer via NHA, NL-HlmNHA-1478-01127K00-15

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5556
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #875 Gepost op: 16 June 2023, 13:03:49 »
Deze 2228 is de latere 2223, na de ATB-vernummeringen. Geen idee of er veel foto's met zijn oude nummer zijn.
Groet, Frank

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #876 Gepost op: 16 June 2023, 15:29:08 »
Mooie plaat! Zou gelet op de datum inderdaad de eerste stenentrein kunnen zijn. Deze foto was hierboven nog niet te vinden, maar in deze post https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94916.msg3222343711#msg3222343711 wél één uit de zelfde serie, die net iets eerder is genomen.

Deze 2228 is de latere 2223, na de ATB-vernummeringen. Geen idee of er veel foto's met zijn oude nummer zijn.

De vraag dringt zich op wat er toen met de oorspronkelijke 2223 was gebeurd. Was dat misschien één van de locs die al aan begin van de jaren 70 terzijde waren gegaan, waardoor het nummer vrijkwam?

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #877 Gepost op: 16 June 2023, 15:56:59 »
nee, de loks wisselden van nummer

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1385
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #878 Gepost op: 16 June 2023, 15:59:47 »
N.J. Van Wijck Jurriaanse schrijft in 'andere locomotieven van de nederlandse spoorwegen' op blz. 37 over de vernummeringen van de betreffende 2200-en:
2205<>2226, 2208<>2233, 2210<>2237, 2218<>2269, 2219<>2231, 2221<>2236, 2222<>2232, 2223<>2228, 2224<>2227.
« Laatst bewerkt op: 16 June 2023, 16:02:05 door Karben »
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #879 Gepost op: 16 June 2023, 16:16:40 »
Ah kijk, dank jullie wel, da's duidelijk. Ik hoop dat 2200-2400 boek van Sicco Dierdorp en Davy Beumer ooit nog eens ergens te vinden.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #880 Gepost op: 19 June 2023, 10:54:14 »


De halte Velsen-Zeeweg in september 1983, gezien in noordelijke richting. Een treinstel Plan V met eindbestemming IJmuiden is zojuist de overweg gepasseerd en staat langs het noordelijk perron, het zal straks verder gaan met als volgende stop Velsen-IJmuiden Oost, misschien net een kilometer verderop. De overwegbomen zijn alweer geopend en het verkeer komt in beweging; een Peugeot 504 rijdt richting Driehuis, terwijl een NZH-bus (lijn 70, Haarlem-IJmuiden) in de andere richting het spoor oversteekt.

De trein naar Haarlem zal net vertrokken zijn vanaf het perron links, de treinen van en naar IJmuiden kruisten elkaar meestal hier.
In het midden het haltegebouwtje uit 1958 dat toen al niet meer bij NS in gebruik was, er zat in die tijd een tandartspraktijk in. Aan de knik in het houten hek is goed te zien dat het gebouwtje lager staat dan het perron.

In de bosjes rechts speelde ik als jonge jongen vaak samen met mijn vrienden en vriendinnen, je kon er goed verstoppertje spelen tussen de struiken en dan de treinen van héél dichtbij voorbij zien komen. Niemand die jou zag. Je kon vanuit dit punt een heel stuk baan overzien, van de bocht bij Westerveld in het zuiden tot bijna Velsen-IJmuiden Oost in het noorden. Soms, als de wind de goede kant op stond en het verder stil was, hoorde je heel in de verte de vistreinen al aankomen met hun 2200'en ervoor, lang voordat je ze kon zien. Dat loeiende geluid vergeet ik nooit. Als je dan bij Westerveld de bomen dicht zag gaan, dan wist je dat je het goed gehoord had. Iets later zag je de trein daar dan met een flinke vaart de hoek om komen. Tijd om de schuilplek tussen de struiken weer in te nemen.

Beeldcollectie van de gemeente Velsen via NHA, inventarisnummer 10609. Permanente link https://hdl.handle.net/21.12102/537C880EFB8F11DF9E4D523BC2E286E2

« Laatst bewerkt op: 19 June 2023, 11:29:08 door Vislijn »

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1889
    • Mijn website
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #881 Gepost op: 19 June 2023, 12:37:25 »

In de bosjes rechts speelde ik als jonge jongen vaak samen met mijn vrienden en vriendinnen, je kon er goed verstoppertje spelen tussen de struiken en dan de treinen van héél dichtbij voorbij zien komen.
De bosjes rechts is toch de tuin van villa Kriemhilde? Of bedoel je aan de andere kant van de Zeeweg?
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #882 Gepost op: 19 June 2023, 13:05:14 »
Precies, daar inderdaad. Ten zuiden van de overweg. In die tijd was in de villa nog de gemeentelijke plantsoenendienst gevestigd; na kantoortijd, als de ambtenaren huiswaarts waren, klommen we over het hek, achterin de tuin stonden ook bomen waar je in kon klimmen, met een prachtig overzicht over de spoorlijn. Direct naast die tuin was/is ook een groenstrook op de plek waar voor 1958 de oude overweg had gelegen. Heerlijke plek om als kind op te groeien. Je bent er ook goed bekend?

sncf231e

  • Offline Offline
  • Berichten: 1889
    • Mijn website
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #883 Gepost op: 19 June 2023, 13:29:39 »
Ik woon in Velsen (mijn treinbaan Driehuis Junction is het derde station van Driehuis  ;)) en toen de plantsoenendienst uit de villa trok werd deze bij opbod verkocht. Ik was zo stom dat ik niet meebood ( de villa ging voor heel weinig weg). In die tuin had ik een veel grotere treinbaan kunnen maken  ;). Maar wellicht klimmen er daar nog steeds kinderen over het hek en daar heb ik nu geen last van.
Groet
Fred
Mijn website: https://sncf231e.nl/

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #884 Gepost op: 19 June 2023, 15:46:02 »


In de bosjes rechts speelde ik als jonge jongen vaak samen met mijn vrienden en vriendinnen, je kon er goed verstoppertje spelen tussen de struiken en dan de treinen van héél dichtbij voorbij zien komen. Niemand die jou zag. Je kon vanuit dit punt een heel stuk baan overzien, van de bocht bij Westerveld in het zuiden tot bijna Velsen-IJmuiden Oost in het noorden. Soms, als de wind de goede kant op stond en het verder stil was, hoorde je heel in de verte de vistreinen al aankomen met hun 2200'en ervoor, lang voordat je ze kon zien. Dat loeiende geluid vergeet ik nooit. Als je dan bij Westerveld de bomen dicht zag gaan, dan wist je dat je het goed gehoord had. Iets later zag je de trein daar dan met een flinke vaart de hoek om komen. Tijd om de schuilplek tussen de struiken weer in te nemen.

Heeeeel herkenbaar met die 2200.
Vroeger struinde ik vaak tussen de struiken thv IJmc.
Rozebottels gooien tegen de treinen.
Geen ballast, dat bewaarde we voor iets anders.
Meestal spijkers of ander klein metaal op het spoor.
Als een pannekoek ;D.