Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pendel module door Henry Stelling
Vandaag om 17:55:16
CTA’s jaren …70? / 80… door Petertje
Vandaag om 17:46:12
Wat doen jullie als het koud wordt? door Frank 123
Vandaag om 17:41:25
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Ben
Vandaag om 17:33:36
Au bord de la Cèze door Wim1969
Vandaag om 17:29:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 17:18:24
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:06:56
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
Vandaag om 17:04:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:02:35
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door aad52
Vandaag om 16:59:38
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 16:40:35
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
Vandaag om 16:39:37
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 16:36:47
Messing op z'n Zweeds (h0) door Simplex
Vandaag om 16:29:42
Problemen met digitale koppeling Roco door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:26:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door C_Jabaaij
Vandaag om 16:22:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Erik01
Vandaag om 15:58:56
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 15:52:58
Roco traxx 'Eurocity' door the_gold
Vandaag om 13:59:18
Minibaan Visserskaai H0 door Sven
Vandaag om 13:59:17
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:18:06
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door Kees-Jan
Vandaag om 13:07:41
ATT hondenkop onderdeel door Luc2000
Vandaag om 13:01:25
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Wim1969
Vandaag om 12:29:51
De bouw van een HTM GTL8 door piksov
Vandaag om 12:23:48
Mijnbouw Indonesië door Wim Vink
Vandaag om 12:15:22
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 10:25:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 09:10:11
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 07:41:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
20 September 2025, 22:31:00
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 299598 keer)

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1496
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #855 Gepost op: 12 June 2023, 21:24:48 »
  Goeienavond,

  Wàt een foto. Lijken wel ingehuurde figuranten.
  De panden achteraan:  er ontbreken vensters. Oorlogsschade of afbraak ?

  De auto:  hij heeft (reeds) deuren die 'modern' scharnieren. Hij is misschien niet echt oud, maar gewoon vies ?
  >  De vooroorlogse Kadett 1  (2-deurs) heeft zo'n deuren met scharnieren reeds vooraan.  Maar andere details kloppen niet.
  Renault Juvaquatre evenmin (4-deurs). Meeste  Engelse auto's (Austin, Morris) hadden nog zelfmoorddeuren.
  'Nederlandse' Ford Tudor Sedan 1940 (933cc, 24pk, 377mL / niet de V8) :  wie weet ?  Draairichting deur klopt en achterzijruit ook. Maar de
  achterzijde ?
  Wat is die verticale "koker" rechtsvooraan?  Vond 'k terug op een Kadett 1936.  Richtingaanwijzers ?

   
 
« Laatst bewerkt op: 12 June 2023, 22:16:30 door hervé. Reden: toevoeging »

Rob Bennis

  • Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
  • Berichten: 1142
    • Mijn YouTube filmpjes
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #856 Gepost op: 13 June 2023, 23:14:31 »
Ik was wat aan het neuzen in de beeldbank van het Noord-Hollands archief en kwam deze tegen. Het is welliswaar Beverwijk maar laat goed zien hoe de stenentrein er uit heeft gezien met twee bruine 2200 die er voor staan. Ook interessant is dat ze hier rijden op het voormalige spoor naar de Velserbrug. Het oostelijke spoor is pas verwijderd gelet op de staat van het ballastbed.



Beschrijving Laatste stenen trein Beverwijk Datum 14-07-1966, Noord-Hollands Archief, collectie Fotopersbureau De Boer

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4553
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #857 Gepost op: 14 June 2023, 00:10:10 »
Staan die huizen er nog dan?

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #858 Gepost op: 14 June 2023, 08:16:20 »
De locatie klopt volgens mij niet, en toch ook weer wel.
Volgens topotijdreis hebben er wel huizen gestaan rechts.
Dat spoor rechts onder de portalen heeft er volgens mij nooit gelegen, en die boog is m.i. te krap.
Maar rechts idd geen spoor meer.
Dus links de nieuwe pontweg richting zuiden.
Vreemd.
« Laatst bewerkt op: 14 June 2023, 08:22:30 door AVH »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7621
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #859 Gepost op: 14 June 2023, 08:45:10 »
Ik kan de fotolocatie ook nog niet plaatsen/terugvinden in Topotijdreis ...

Da gashouder links op de achtergrond is wél van het zelfde type/uitvoering wat in Beverwijk stond.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #860 Gepost op: 14 June 2023, 08:50:57 »
Op de kaart is wel een groene open plek te zien met drie ringen, 1 gashouder?
Weer een leuk uitzoekwerk.
« Laatst bewerkt op: 14 June 2023, 08:55:53 door AVH »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7621
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #861 Gepost op: 14 June 2023, 09:05:50 »
De gasfabriek stond oostelijk van het station en ten zuiden van de lijn naar Heemskerk en verder.
Aan het nu doodlopende aanhangsel van de Wijkermeerweg, tussen de Parallelweg en de A22 in.
« Laatst bewerkt op: 14 June 2023, 09:08:10 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #862 Gepost op: 14 June 2023, 09:41:35 »
Zou je de exacte topotijdreis locatie hier willen plaatsen?

Piet K

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #863 Gepost op: 14 June 2023, 09:44:42 »
De locatie, is niet Beverwijk, maar Velsen-Noord.
De huizen op de foto, staan er nog steeds. Het zijn de woningen aan de Duinvlietstraat 53 t/m 59.
De sporen met de bovenleidingen, waren de sporen naar de vroegere brug.
De locatie waar de loc gefotografeerd is, betreft het nieuwe spoor richting de hoogovens, waar tegenwoordig de Andreaweg loopt.
Het vreemde is, dat Toporeis dit nieuwespoor pas in 1969 aangeeft.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #864 Gepost op: 14 June 2023, 09:55:28 »
Hoe zit het dan met die gashouder?
En de baanlichaam en naastliggende 'sloot' klopt niet met wat ik me van vroeger herinner als ik rond 1980 naar Velsen-Noord fietste.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8535
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #865 Gepost op: 14 June 2023, 10:13:35 »
De fotograaf stond dus hier ergens in de berm rechts. Apart dat de bovenleiding er dan nog zo lang heeft gestaan.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Piet K

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #866 Gepost op: 14 June 2023, 10:20:37 »
Vanuit de positie waar de foto genomen is, klopt het dat dit de gashouder langs de A22 is.
De auto's aan de linker zijde, staan te wachten voor de gesloten overweg, die iets verderop ligt. Aan de rijstroken is te zien, dat er alleen recht of links voorgesorteerd kan worden, dus richting de Velserweg naar Beverwijk of de Velserse traverse richting de A22 die voor de omlegging nog de aanduiding A9 had.
Zo rond 1979 of 1980 is de situatie, op de fotolocatie geheel veranderd.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #867 Gepost op: 14 June 2023, 10:39:16 »
Ik twijfel nog.
« Laatst bewerkt op: 14 June 2023, 10:47:11 door AVH »

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5594
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #868 Gepost op: 14 June 2023, 13:15:56 »
Het klopt: wat je op de foto ziet, is de achterkant (tuinzijde) van de huizen aan de Duinvlietstraat. De drie geëlektrificeerde sporen komen links even samen om in dubbelspoor uiteen te gaan. In de NVBS Beeldbank staat een foto (NEG101093-206-37) van het toenmalige AR tableau van Beverwijk waarop de situatie goed te herkennen is, inclusief het spoor waarop de 2200'en rijden. De stenentreinen reden helemaal het terrein van de Hoogovens over om zo dicht mogelijk bij de havenmond (losplaats) te komen.
Groet, Frank

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #869 Gepost op: 14 June 2023, 13:18:31 »
Kom er nu ook achter.
Klopt, ik ben overtuigd.