Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke wielreiniger door Jan Bennink
Vandaag om 19:55:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 19:52:15
Koploper overzetten naar iTrain door Martin Domburg
Vandaag om 19:37:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:56:52
Mijnbouw Indonesiƫ door MOVisser
Vandaag om 18:46:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Noordernet
Vandaag om 18:27:51
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:21:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 18:18:41
ROCO 66420 door Arjan6511
Vandaag om 17:28:12
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 16:57:39
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 16:56:26
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Pauldg
Vandaag om 16:54:54
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:44:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:28:49
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:19:55
Wat doen jullie als het koud wordt? door arnout
Vandaag om 16:07:39
Da's Daz 2 door tothebeach
Vandaag om 15:28:12
Piko 2025 door VAM65
Vandaag om 13:25:02
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door Kees-Jan
Vandaag om 12:46:38
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 12:35:45
Standerdmolen door MOVisser
Vandaag om 11:16:36
NS 8800 in spoor 0 door BartvD
Vandaag om 11:11:07
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Rick
Vandaag om 11:04:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:54:03
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door Ronald Halma
Vandaag om 10:32:02
Roco 2025 door Bertje B
Vandaag om 09:59:50
Onbekend analoog bouwsteentje door henk
Vandaag om 09:56:48
PIKO sounddecoder NS2200 instellingen door mamory
Vandaag om 09:19:17
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door spoorijzer
Vandaag om 07:50:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:39:55
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 298388 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7621
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #705 Gepost op: 10 April 2023, 20:07:44 »
De onbekende fotograaf zal ongeveer hier gestaan hebben.
Er zijn streetviewbeelden van 3 datums op die locatie, maar elke keer liggen er schepen in de zichtlijn naar het lage licht  :(
Correctie: bij de beelden van sep 2009 is de koepel van het lage licht bij maximaal inzoomen zichtbaar net rechts van de 2e havenkraan van rechts.
« Laatst bewerkt op: 10 April 2023, 20:11:29 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #706 Gepost op: 12 April 2023, 11:36:25 »
Ik denk eerlijk gezegd dat-ie iets oostelijker stond, maar door de huidige begroeiing is dat op Streetview niet goed te zien.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #707 Gepost op: 12 April 2023, 11:57:36 »
Een fraai gelegen, landelijke spoorwegovergang in de Kruidbergerweg, tussen Santpoort en Westerveld, ca. 1935:



Foto NS via Het Utrechts Archief, no. 167609.
Gezien in westelijke richting. Ongeveer op deze plek ligt sinds 1957 station Santpoort-Noord. Het spoor ligt nu iets verder naar het oosten om verderop aan te sluiten op het traject dat via de Velserspoortunnel richting Beverwijk gaat. Daarvan was ten tijde van deze foto nog geen sprake, het spoor ging toen nog via de spoorbrug bij Velsen-IJmuiden Oost het kanaal over.

De spoorwoning links bestaat nog, maar ziet er tegenwoordig iets anders uit:



Zie https://wimwegman.wordpress.com/2014/05/23/wereldberoemd-bij-santpoort-noord/ voor een toelichting. Daarin vind je ook de verklaring waarom er vandaag de dag niet langer een 6 op de gevel staat, maar een 1.

Het is ongeveer op deze plek: https://goo.gl/maps/mgHtj72GBA3kDrVK6 .
Wat ik me al langer afvraag: als dit spoorwoning no. 6 is, en de spoorwoning bij Westerveld heeft nummer 8 (zie hieronder), wat is er dan met spoorwoning/wachtpost 7 gebeurd? Heeft die ooit bestaan en zo ja, waar stond die dan? 



[Halte Westerveld met spoorwoning no. 8, gezien in noordelijke richting. Het lichte, rechthoekige vlakje in de verte, bij het verdwijnpunt van de sporen, is de abri op het oostelijk perron van Velsen-Zeeweg. Zo dicht lagen de haltes op elkaar. 1983. Foto coll. Gem. Velsen via NHA, no. KNA001008921]
« Laatst bewerkt op: 13 April 2023, 08:55:44 door Vislijn »

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7621
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #708 Gepost op: 12 April 2023, 12:17:19 »
Ik denk eerlijk gezegd dat-ie iets oostelijker stond, maar door de huidige begroeiing is dat op Streetview niet goed te zien.


Foto: Google

Nu heb jij weer gelijk  ;) ;D
In nov 2022 maakte de camera-auto deze opname uit een vrijwel identieke hoek ...
Referentie is makkelijk aangezien het gebouw waar we op de originele foto het lage licht net links ervan zien staan nog bestaat.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #709 Gepost op: 13 April 2023, 11:14:48 »
Dat moet inderdaad de plek zijn. Jammer dat dat mooie hek er niet meer is. Zoals er wel meer verdwenen is...

Vandaag een overzichtsfoto (je zou het ook een zoekplaatje kunnen noemen) met op de voorgrond de Vissershaven en daarachter het stationsgebied met daarboven de Kon. Wilhelminakade. Verder op de achtergrond uiteraard de Hoogovens, die zijn in IJmuiden moeilijk te missen.



Het is 1965 en er heerst grote bedrijvigheid te IJmuiden. Uiterst links het stationsgebouw, langs het perronspoor kunnen we een treinstel Mat54 onderscheiden, destijds uiteraard nog groen.  Verder zien we langs het spoor de opslagplaatsen van verschillende kolenhandelaren en enkele goederenwagens. Staat daar nu een hele rij 'Dg' bagagewagens opgesteld, daar ter hoogte van de Oud-Katholieke kerk? Het lijkt er wel op, zie ook de uitsnede:



Zouden deze terzijde zijn gesteld en tijdelijk in IJmuiden gestald?

Foto P.J. Roos via het Noord-Hollands Archief. Directe link, om in te zoomen: https://hdl.handle.net/21.12102/45B9989CFB8F11DF9E4D523BC2E286E2

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7621
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #710 Gepost op: 13 April 2023, 12:02:09 »
Dat lijken me inderdaad naoorlogse Dg's uit de serie 2421-2700.
Buiten dienst gesteld en tijdelijk weggezet in IJmuiden zou zo maar kunnen in 1965, tussen 1964 en 1966 zijn er veel afgevoerd.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8535
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #711 Gepost op: 13 April 2023, 14:25:54 »
Ze zullen helaas niet voor het omvangrijke goederenvervoer vanuit IJmuiden zijn geweest.  :P
Kan het zijn dat er ook nog een oudere Dg tussen staat (rechts van het rookpluimpje) of waren die toen al afgevoerd?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7621
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #712 Gepost op: 13 April 2023, 14:47:15 »
De vooroorlogse stalen Werkspoor Dg's serie 2371-2420 zijn officieel in 1962 afgevoerd, nog oudere al in de jaren '50.
Het is slecht te zien, ook bij maximaal inzoomen op de gedownloade foto, maar je zou gelijk kunnen hebben Rick.
Er staat iets wat langer is dan de andere wagens en vaag lijkt het op een Werkspoor Dg ...
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #713 Gepost op: 13 April 2023, 15:52:33 »
Idd een OKKN.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5594
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #714 Gepost op: 13 April 2023, 16:39:10 »
Arnold, wat is een OKKN?
Groet, Frank

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7621
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #716 Gepost op: 13 April 2023, 18:31:24 »
Off. afkorting voor Oud Katholieke Kerk Nederland.
Maar laat maar, ik had dit iets anders begrepen:
"Staat daar nu een hele rij 'Dg' bagagewagens opgesteld, daar ter hoogte van de Oud-Katholieke kerk?"
Ik had het idee dat men niet zeker wist of het een OKK is.
Maare...zijn er ook foto's van de rij Dg's -dichterbij genomen- in een archief?
« Laatst bewerkt op: 13 April 2023, 18:36:21 door AVH »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 912
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #717 Gepost op: 13 April 2023, 19:44:43 »
Zou mooi zijn, als er daarvan een foto van dichtbij was gemaakt. Deze ben ik helaas (nog) niet tegengekomen.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1457
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #718 Gepost op: 13 April 2023, 21:51:29 »
Dus de admin mag mijn deel wel weghalen, scheelt weer serverruimte.

Priegelman

  • Offline Offline
  • Berichten: 270
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #719 Gepost op: 13 April 2023, 22:02:18 »
Een fraai gelegen, landelijke spoorwegovergang in de Kruidbergerweg, tussen Santpoort en Westerveld, ca. 1935:




Wat is dat voor rare overweg? Die verdikking rond de mast doet mij wel denken aan een kloksein of iets vergelijkbaars om de trein aan te kondigen maar op het andreaskruis staat dat de overweg onbewaakt is. En wat zit er voor het andreaskruis? Iemand enig idee?