Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 18:57:31
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 161291 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #135 Gepost op: 11 april 2021, 20:43:17 »
Over het goederenvervoer heb ik mijn twijfels; als ik zie dat in de Westhaven de meeste aansluitingen niet eens in gebruik zijn, waarom zou dan in IJmuiden wel het nodige vervoer zijn? Maar misschien had het staalvervoer vanaf Tata dan wel hierheen gereden.

De hoogovens liggen aan de andere kant van het Noordzeekanaal (en hebben hun eigen uitgebreide spooraansluiting).

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #136 Gepost op: 12 april 2021, 08:58:29 »
Serieus, dus dit en dit vervoer was niet nodig? Nou ja, op de weg naar huis maar eens kijken welke treinen er nu weer bij de uitgebreide spooraansluiting staan.  ;)

Bureaucratie is nooit vlot geweest als het gaat om van iets wat onbruikbaar is (gemaakt) ,dat om te zetten naar een nieuw idee incl uitvoering om er wel "iets" van te maken.
Het vlotte slaat dan ook vaak op zorgen dat iets wat in bepaalde ogen onwenselijk is geworden,zo vlot mogelijk te vernachelen zodat een nieuw idee wat kan werken met het bestaande,te duur word om uit te voeren voor die nieuwe partij.
Nogmaals, de lijn heeft er nog 15 jaar gelegen voor de aanleg van de busbaan begon. Dat is niet vlot, niet onbruikbaar (na opknappen wat sowieso nodig was) en bij sommigen wenselijk.

Al is het wel zo dat je door veel te lezen en het horen van verhalen van mensen die langs die lijn (hebben gewoond/gewerkt) dat het beeld wat ik schets(mijn inziens) wel heel behoorlijk klopt.
Neuh, Henk heeft gelijk.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #137 Gepost op: 12 april 2021, 21:43:43 »
Ik volg dit draadje verder gewoon in stilte,ik heb getypt wat ik wilde typen.
Ieder zijn interpretatie,van wat had gekund en wat had kunnen zijn.
Het word wel weer is tijd voor wat geschiedenis en plaatjes over deze lijn,daar is dit draadje tenslotte voor gemaakt  :angel:
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • Flickr fotopagina
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #138 Gepost op: 12 april 2021, 23:23:42 »
door veel te lezen en het horen van verhalen

Jammer Floris, ik was wel benieuwd naar meer bronnen en informatie over de afweging of de niet-meetbare maatschappelijke baten.
Helaas krijg ik het idee dat je vooral  je ongenoegen over de ambtenarij wilt uiten en niet open staat voor nieuwe inhoudelijke inzichten. In mijn ervaring is het werk van de ambtenarij niet zo zwart-wit en het zeer lastig is om maatschappelijk beste afwegingen te maken die bij iedereen goed valt. Nouja, dit dus

de tunnelvisie persoon

Maar inderdaad terug naar de geschiedenis
Westerveld is tevens de naam van de bekende begraafplaats en crematorium, de ontvangstruimte hiervan lag direct naast de halte. Het schijnt dat vroeger vaak op rouwkaarten werd aangekondigd dat de plechtigheid zou beginnen ‘na aankomst van de trein van .. : .. uur’… Tussen ± 1890 en 1911 zou er hier een aftakking zijn geweest de begraafplaats op, waarlangs de trein met de overledene (in een afzonderlijke ‘katafalkwagen’) en de bezoekers dan de begraafplaats op kon rijden. Hier heb ik echter nooit foto’s of tekeningen van gezien. Het is ook wel erg lang geleden... Toen het spoor verderop nog over de brug ging, kwamen hier heel veel treinen langs. Of ze hier ook allemaal stopten weet ik eerlijk gezegd niet, maar ik denk het niet. Na de opening van de tunnel kwam er alleen nog twee keer per uur in elke richting de stoptrein van en naar IJmuiden, en natuurlijk af en toe een vistrein.

Foto gevonden van het rouwstation: http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=westerveldrouwstation&num=1
De aftakking zou in gebruik zijn geweest van 1889 tot en met 1910/1911 en stopte de trein vlak voor het gebouw langs een kort perron. De aftakking was alleen direct bereikbaar vanuit Uitgeest, uit de richting van Haarlem moesten treinen achteruit de aftakking op. Het gebouw is in 1962 gesloopt.

Offtopic: in Amsterdam was ook een rouwstation aan De Ruyterkade https://vislijn.files.wordpress.com/2014/01/18900502_handelsblad.jpg

Groeten, Laurens
« Laatst bewerkt op: 12 april 2021, 23:34:10 door Sikje248 »

Dadwo

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #139 Gepost op: 13 april 2021, 00:44:15 »
Lang heb ik geaarzeld of ik Überhaupt nog zou reageren in dit draadje.
Toen ik mijn vrouw vertelde dat ik mij bij de schrijvers over de IJmuiderlijn wilde voegen (was voorheen meelezer als gast) raadde ze mij dit af en kreeg gelijk gezien de reacties van de betweters en de criticasters op het delen van mijn kennis over de IJmuiderlijn.
Let wel, ik ben niet bang voor kritiek, maar die dient dan wel gebaseerd te zijn op kennis van zaken of fouten/onjuistheden van mijn kant.
Pijn doet het echter nog steeds wanneer ik daarmee weer geconfronteerd word, maar er zijn echter ook andere reacties en om die ter wille te zijn vertel ik maar verder.
Dit wordt ook geen klein relaas, echter als ik alles zou moeten vertellen kan ik toch maar beter dat boek eens gaan schrijven (wordt dan wel een 6-delige serie).

Daarom maar wat info en beelden van activiteiten van de WIJS.
Zoals ik al vertelde hebben wij onze sik tijdens het havenfestival in 2005 op de kade laten rijden.
Hiervoor waren een dieplader en een 100tons kraan nodig en wij hebben onze “sympathisanten” gevraagd of zij dit transport voor ons (wederom gratis) wilden doen.
Als het rijden tijdens “Sail” doorgegaan was hadden wij de (gratis) beschikking gehad over: transport van Haarlem naar Beverwijk, 3 diepladers en een 100tons kraan, het inleggen van een extra pont (dat verklaar ik mogelijk later weleens), politiebegeleiding van opstelplaats Beverwijk naar de pont.
Velsen wilde echter dat wij voor het inzetten een vergunning aanvroegen en voor transportbegeleiding naar en afzetting van het inzetpunt zouden betalen.
Toen echter Prorail de gemeente sommeerde dit gewoon mogelijk te maken (ik weet niet op welke gronden), vervielen de betalingen.

Op zaterdag in alle vroegte (6 uur) arriveerde de sik aldus bij de haven om op het daar aanwezige straatspoor gezet te worden.
Al voor de officiële opening had zich al een grote groep belangstellenden rond ons “treintje” verzameld en wij waren het hele weekend de grootste publiekstrekker op het terrein.
Slimme ondernemers die IJmuidenaren want halverwege de zaterdagochtend begonnen de ons omringende handelaren hun opstallen en kramen om te draaien om zodoende te profiteren van dit feit.
Wij hadden een stukje spoor van +/-20 meter waarop wij heen en weer reden en er stond een enorme rij “kinderen” van 8 tot 88 jaar om een ritje op de lok te maken.
Op zondagochtend kregen wij voor de opening bezoek van het bijna voltallige organisatie-bestuur, die ons bevalen het rijden drastisch te beperken omdat daarover vele klachten waren ontvangen.
Mensen konden bijna niet voorbijlopen vanwege het vele publiek dat bij ons stond en “de loop” was verstoord (omgedraaide “vreetkarren” en kramen) in de looppaden.
Later bleken die hoofdzakelijk te komen van andere “standhouders”, die met lede ogen aanzagen dat veel bezoekers niet veel verder kwamen dan het rijden van de WIJS en van een theatergezelschap dat een toneelstuk opvoerden (dat uitermate weinig belangstelling kende) maar die echter steeds gestoord werden door de fluit die aangaf dat de sik weer ging rijden.
Wij werden daardoor ernstig beperkt maar bleven wel gewoon rijden (attentiesein kan ook met een rode vlag en ach, af en toe vergat iemand weleens dat er eigenlijk niet gefloten mocht worden).
Enorm was het aantal steunbetuigingen en men vond het vooral erg jammer dat dat wij niet konden zeggen wanneer wij dachten op de spoorlijn te gaan rijden.
Onderstaande foto’s geven er een, helaas niet compleet, beeld van (heb namelijk geen beelden van de mensenmassa) omdat wij het allemaal te druk hadden.



Enige maanden later, na een bespreking op het gemeentehuis met een van de met ons sympathiserende politieke partijen werden wij aangesproken door een (ons toen nog) onbekende ambtenaar die ons werkelijk “toebeet”;
‘Jullie moeten niet denken dat je met de spoorlijn enige kans maakt, want wij zullen ervoor zorgen dat jullie nooit meer iets op de spoorlijn zullen kunnen laten rijden, er zijn immers in deze gemeente geen 100 personen te vinden die de trein terug willen hebben’.
Later hebben wij deze ambtenaar leren kennen als onze fanatiekste tegenstander bij het behouden van de spoorlijn.
Wij hebben toen een handtekeningenactie opgezet, waarbij wij 6000 handtekeningen van bewoners inzamelden en hebben deze officieel overgedragen aan het college B en W en de gemeenteraad.
Wij hebben de gemeente er vele malen op gewezen, maar die is daar nooit op ingegaan.
Nooit iets op de spoorlijn laten rijden stak ons echter nog meer en lang hebben wij gepiekerd hoe wij dat ooit nog eens konden “logenstraffen”.
In latere jaren toen wij wilden bewijzen dat wij nog steeds “springlevend” waren is het idee geboren met een draisine tijdens de st. Nicolaasintocht te gaan rijden.
Toestemming gevraagd aan Prorail en (na een “schouwing” van de spoorbaan in alle vroegte) daarvoor vergunning gekregen en hebben daarover de hele dag gereden onder grote belangstelling.
Let bij de eerste foto even op hoe de spoorbaan er bij de “schouwing” erbij lag nadat wij met onze vrijwilligers deze hadden ontdaan van de “overgroeiing”.
De laatste foto laat zien hoeveel plezier wij beleefden aan de “poets” die wij de gemeentelijke ambtenaar gebakken hadden.




Laurens/sikje, een foto van het "rouwstation" van de andere kant waarop het aftakkende spoor te zien is en een tekening van de  lijkwagen/katafalk is te vinden in het boekje 'De IJmuider spoorlijn, zo was het' van Leo van Leeuwen/Piet Korpershoek (die ik beide persoonlijk ken) en wat in mijn bezit is.
Daarnaast echter spijt het mij te moeten vaststellen dat jij een van die mensen bent die zich niet bewust schijnen te zijn van het functioneren van "ons" ambtenaren-apparaat.

Ik laat het even hierbij
Kees

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #140 Gepost op: 13 april 2021, 01:59:55 »
Sympathieke actie van WIJS. Altijd goed om je niet te laten intimideren door zulke ambtenaren. Of je er iets mee bereikt is een tweede en in dit geval dus niet. Maar voor jezelf geeft het iig. een beter gevoel dat je je niet zonder meer hebt laten inpakken door die bewuste ambtenaar die ongetwijfeld z'n invloed heeft laten gelden binnen de gemeenteraad om de boel letterlijk op dood spoor te zetten.
Groeten,
Richard

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #141 Gepost op: 13 april 2021, 07:56:25 »
Let wel, ik ben niet bang voor kritiek, maar die dient dan wel gebaseerd te zijn op kennis van zaken of fouten/onjuistheden van mijn kant.
De toon in je berichten geeft mij niet bepaald die indruk, het helpt als je niet begint over betweters en criticasters maar aangeeft waar die het fout zouden hebben.

Maar vooruit, een plaatje van toen:
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #142 Gepost op: 13 april 2021, 08:37:05 »
Er zit een hoop oud zeer, dat is wel duidelijk.  Ik neem het gewoon mee in hoe ik het lees. Blijft over dat de gemeente vrij stelselmatig tegen de komst van WIJS was en vandaaruit heect gehandeld.
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3801
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #143 Gepost op: 13 april 2021, 09:15:55 »
Citaat
Daarnaast echter spijt het mij te moeten vaststellen dat jij een van die mensen bent die zich niet bewust schijnen te zijn van het functioneren van "ons" ambtenaren-apparaat.

Volgens de laatste tellingen bedraagt het aantal ambtenaren rond de 1 miljoen. Dit maakt 11% van de werkende bevolking uit. Als uit jouw zure betoog op te maken valt dat van die ambtenaren niks te verwachten valt, valt het mij mee dat we nog droge voeten hebben, we elke maand betaald worden en de economie draait. Dan zou ik aan de hand van jouw redenatie moeten concluderen dat iedere persoon die zich inzet voor het behoud van oude treinen en spoorlijnen een verbitterde zeur is. Maar dat doe ik niet, het geeft me wel een goed beeld van hoe jij in de wereld staat.

dirkjan

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • Flickr fotopagina
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #144 Gepost op: 13 april 2021, 09:26:45 »
Let wel, ik ben niet bang voor kritiek, maar die dient dan wel gebaseerd te zijn op kennis van zaken of fouten/onjuistheden van mijn kant.
...
Daarnaast echter spijt het mij te moeten vaststellen dat jij een van die mensen bent die zich niet bewust schijnen te zijn van het functioneren van "ons" ambtenaren-apparaat.

Sorry Kees, maar wij kennen elkaar niet en daarmee heb je geen idee wat ik wel of niet weet over het functioneren van ons ambtenarenapparaat.

Ik geloof graag dat je een slechte ervaring er mee hebt en ik probeer die ook niet onderuit te halen, daar ben ik niet bij betrokken geweest. Enige waar ik vragen over heb, zijn een aantal beschuldigingen en weinig inhoudelijke onderbouwingen van het verhaal. Je mag van mij prima je mening hebben en uiten, ik wil niemand de mond snoeren, maar ik mag toch doorvragen naar de onderbouwing van de feiten en beschuldigingen? Jammer, ik vind namelijk dit soort burgerlijke initiatieven best interessant en zijn toch best wat mooie museumlijnen uit voort gekomen.

Blijft over dat de gemeente vrij stelselmatig tegen de komst van WIJS was en vandaaruit heect gehandeld.
Ben onvoldoende op de hoogte hierover, maar wel benieuwd naar de achterliggende redenen en onderzoeken. De vervoerkundige studie naar de busbaan (en daarin eventuele afwegingen heractivering of lightrail) kan ik helaas niet vinden. Is er vanuit de verschillende initiatieven ooit een business case opgesteld?

Groeten, Laurens (geen ambtenaar trouwens)

Menno de Vries

  • bls/sbb
  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #145 Gepost op: 13 april 2021, 10:12:25 »




ansichtkaart uit eigen collectie

Menno

Menno de Vries

  • bls/sbb
  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #146 Gepost op: 13 april 2021, 10:14:02 »




ansichtkaart uit eigen collectie

Menno

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 920
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #147 Gepost op: 13 april 2021, 11:31:50 »
Op 25 oktober 2013 heb ik IJmuiden bezocht. Allereerst naar Seinpostweg om de veerboot uit Newcastle te fotograferen bij aankomst. In december 2012 ben ik met deze boot naar Newcastle geweest. Na aankomst veerboot terug richting de veersteiger op de oude plek van de spoorbrug over het kanaal gelopen (de Fast-Ferry voer toen nog en dus ook meegeweest) via de oude spoorlijn. Een eind wandelen maar genoeg gezien onderweg. Dan kom je uiteraard eerst langs de haven van IJmuiden en daar naar spoorse resten gezocht. Die vond ik op de Trawlerkade:




Waren dit nu die befaamde 20 meter?

Een bezoek aan Google Earth en Streetview laat zien dat ook dat restant is verdwenen:

In de haven verder geen spoor meer gevonden. De foto's van de wandeling langs de oude 'echte' spoorlijn plaats ik later wel eens.

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #148 Gepost op: 13 april 2021, 11:53:44 »
Dan ben je niet ver gelopen, in 2015 lag dit er nog. Als je wisselt naar 2009 zie je in de straat nog meer sporen liggen, ik weet niet wanneer die precies weg zijn gehaald. Tegenwoordig hoef je in de haven niet meer naar spoor te zoeken, het is allemaal opgeknapt.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 920
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #149 Gepost op: 13 april 2021, 12:09:00 »
Inderdaad, gemist. Die Industriestraat ligt ook niet langs een kade. En dus die niet bekeken. Was in de veronderstelling alleen op kades spoor te vinden en niet daar. Zonde... Gezien de schuinte van de Haringkade zal daar ook wel spoor gelegen hebben. Ik had ook geen spoorkaart oid bij me met alle oude sporen er op. Moet me beter voorbereiden, dat blijkt wel weer.

Groet, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !