Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 11:28:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 161132 keer)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #105 Gepost op: 01 april 2021, 15:50:22 »
een van de oudste en ook een van de eerste geëlektrificeerde spoorlijnen in Nederland verdwenen,
Vooral dat was het probleem, er was groot onderhoud nodig en dat woog niet op tegen het aanwezige vervoer.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Dadwo

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #106 Gepost op: 01 april 2021, 21:12:05 »
Het stoort me enorm om ook hier weer te moeten vaststellen hoeveel fabeltjes, desinformatie en kletskoek er over de IJmuiderlijn in omloop was en nog steeds is.
In mijn eerste bericht zei ik het al:
Ik zal maar gelijk bekennen: ja IK ben die “idioot” die geprobeerd heeft de spoorlijn te reactiveren en kan daar boeken over vullen maar zal jullie en mezelf daar niet mee lastig vallen.
Heren blijf niet de NS, de Overheden enz. napraten over waarom de IJmuiderlijn zo nodig moest verdwijnen.
Goud was het en dan heb ik het niet alleen over het verleden maar dat had het ook nu nog kunnen zijn.
In dit Coronajaar kan/mag er niets, maar tijdens de verkiezingen in 2017 kwam ik vele gemeenteraadsleden tegen tijdens hun wervingsacties en steevast hoorde ik: dat is die meneer van de spoorlijn, 'hadden we maar naar je geluisterd en je gesteund'.
Ik laat het daar voorlopig maar bij.
Kees

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #107 Gepost op: 01 april 2021, 21:26:42 »
Ik herinner me plannen om de lijn ipv naar Oud IJmuiden te verleggen naar een eindpunt in de Kennemerduinen. Soort IJmuiden Badstrand.
Wij namen zelden de trein naar Haarlem of andersom. Wel kwam ik geregeld op 0Casembroodstraat: mijn oma woonde in de Trompstraat, dus dat was deur en drempel.
Wij reden inderdaad met de bus naar Beverwijk en Haarlem, de laatste om daar over te stappen op de trein naar Utrecht, wat dan in de regel een mat'46 was.
Kees, je overweegt niet om een boek te schrijven?  ;)
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #108 Gepost op: 01 april 2021, 21:48:38 »
Heren blijf niet de NS, de Overheden enz. napraten over waarom de IJmuiderlijn zo nodig moest verdwijnen.
Dat doe ik niet, dat komt van iemand die er verstand van heeft:

Alles kan, als je het geld er maar voor over hebt. NS heeft sinds eind jaren zestig met enige regelmaat moeten opgeven welke verbindingen en welke lijnen het meest "onrendabel" waren (sorry Sjoerd), uitgedrukt in inkomsten die aan zo'n lijn toe te rekenen waren versus de kosten van de instandhouding en van de exploitatie. Bij de top-tien hoorden altijd dezelfde lijnen, met bovenaan Almelo - Mariënberg, Sneek - Staveren en Santpoort - IJmuiden. Door vooral maatschappelijk verzet en druk is er nooit een van die verbindingen gesloten, met uitzondering van - jawel - Santpoort N - Ijmuiden. De das is uiteindelijk omgedaan door de vervanging van de draagconstructies van de bovenleiding, die in de jaren tachtig in heel Noord-Holland plaatsvond. Een kapitale investering die voor een van de meest "onrendabele" (sorry Sjoerd) lijnen van Nederland niet verantwoord werd gevonden. En zo is eigenlijk de heel vroegtijdige elektrificatie van de lijn (jaren '20 al) 'm uiteindelijk fataal geworden, zou je kunnen zeggen.
(Speculeren over hoe lang hij het anders uitgehouden zou hebben, daar waag ik mij niet aan.)

Kijk, vooropgesteld dat ik niet tegen een reactievering van de lijn ben en ook niet per se voor, wil ik toch wat beelden die men van buitenaf heeft over "spoor" in technische zin een beetje bijstellen.
Zo lees ik over dit en meer te heropenen lijnen de opvatting dat het een kwestie zou zijn van de boel snoeien, en voor de aansluiting hebben we nog wel een tweedehands wissel liggen.
Alleen snoeien zou mooi zijn voor een toeristische lijn waarop met lage snelheid gereden wordt. Voor een serieuze spoorlijn zal de hele bovenbouw er inmiddels af moeten, inclsief de ballast omdat deze helemaal dicht geslagen is en niet meer doet wat hij moet doen: afwateren. Zoiets geldt ook voor de rest van de waterhuishouding (greppels, duikers en dergelijke). Dan zien we nog voorbij aan het feit dat er nog maar één spoor ligt en dat lijkt mij wat weinig. Twee sporen aansluiten vraagt ook meer wissels in Santpoort. Verder kost een wissel maar een fractie van de wijzigingen in het beveiligingssysteem die daarvoor nodig is, en dan hebben we het nog niet over de beveiliging van de lijn zelf en van zoiets als bovenleiding.
Kortom: zoals ik al eens gezegd heb: reactievering komt neer op de aanleg van een nieuwe spoorlijn, waarvan je alleen niet meer het tracé hoeft aan te kopen en de bedding er grotendeels al ligt.




Het stoort me enorm om ook hier weer te moeten vaststellen hoeveel fabeltjes, desinformatie en kletskoek er over de IJmuiderlijn in omloop was en nog steeds is.
Als iedereen dat vindt moet je misschien eens bij jezelf nagaan of je het zelf fout hebt.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #109 Gepost op: 01 april 2021, 21:57:35 »
Zullen we het leuk houden, please?
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Dadwo

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #110 Gepost op: 01 april 2021, 22:55:54 »
Ja Huib, daar heb ik in het begin (2012/2014) over gedacht.
Later bedacht ik me dat de spoorlijn daar toch ook niet mee terug komt.
Zo vaak heb ik te horen gekregen; 'daar hebben we nu al zoveel gemeenschapsgeld ingestoken, dat kunnen we niet meer terugdraaien'.
Vergeet niet dat het "grapje" om de bus naar IJmuiden te laten rijden uiteindelijk 90 miljoen heeft gekost (en niet de oorspronkelijke geschatte 67,5 miljoen en het kletsverhaal dat de kosten meevielen en er maar 63 miljoen was uitgegeven).
Geen enkel argument of economisch belang is dus in staat dit nog eens terug te draaien.
Wij hebben al jaren een kantoor dat naast de weg naar het strand ligt en, omdat ik zo'n leuke knutselaar ben en zo handig, heb ik daar talloze uren doorgebracht.
Steevast zie ik daarbij de bus langsrijden, als ik jou nou vertel dat ik in deze jaren pas 4 keer de bus vol heb zien passeren en dat was vorig jaar tijdens de hete zomer en ook alleen omdat er op het strand iets bijzonders te doen was.
Alle andere keren (zomer en winter) zie je de bus meestal leeg (oh nee er zit wel altijd een chauffeur in) soms met 1,2 en in uitzonderingsgevallen een paar meer, passagiers voorbijgaan.
Leuk om even erbij te vertellen; ook de draagvleugelboot werd het slachtoffer van de "busgekte" van de Provincie.
Tot 2 maal toe moest de parkeerplaats en fietsenstalling uitgebreid worden vanwege de grote toeloop (wie zei ook alweer dat de trein niet door de hoofdstraten reed en daardoor onrendabel zou zijn?).
Het mooiste was nog toen Rover de draagvleugelverbinding IJmuiden/Amsterdam tot de beste en meest aangename vervoersverbinding in Nederland verklaarde, de Provincie bij de uitreiking van de prijs (met een rood hoofd) moest vertellen dat de verbinding de daarop volgende maand opgeheven werd!
Wij (ik en mijn partners) zijn/waren commercieel ingestelde personen en stelden ons de vraag of de trein (en dus de IJmuiderspoorlijn) exploitabel te maken zou zijn.
Wij gingen dus op zoek naar klanten en kwamen direct al uit bij DFDS-seaways waarvoor wij dagelijks (365 dagen per jaar) twee treinen met gesloten vervoer naar Amsterdam konden laten rijden (s;morgens heen, s;middags terug).
In de ochtend, genoeg forensen als passagiers naar Haarlem en evenzo in de avond (hoezo geen passagiers) waarop de dienstregeling aangepast zou worden.
Doortrekken van de spoorlijn naar de voorhaven/strand, MSC zegde ons toe elke 2 weken met een cruiseschip IJmuiden aan te doen ('denkt u dat u 1000 passagiers naar Amsterdam kunt vervoeren?, ja dat gaan wij realiseren).
Strandbezoek: met de trein kun je vanuit heel Nederland naar het IJmuiderstrand rijden, kopje koffie/drankje, wc bezoek, dat kan allemaal in de trein en absoluut niet met de bus.
Vrachtvervoer naar Engeland er waren 3 havens die stonden te dringen om een verbinding met IJmuiden te krijgen.
Gegadigden voor transport?, "kleine" bedrijfjes: Ikea, Opel, Volkswagen, Basf, de gemeente en de Provincie vonden het maar niks, de bus bood veel meer.
Een boek schrijven Huib?, ik zou niet weten wat ik erin zou moeten zetten en dan ook nog eens moeten opschrijven wat de Overheden en ambtenaren allemaal gedaan hebben om me/ons tegen te houden!
De IJmuiderspoorlijn; goud, goud en nog eens goud, maar ook een kras op mijn ziel en een nagel aan mijn doodskist.
Kees

Dadwo

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #111 Gepost op: 01 april 2021, 23:05:25 »
Nog even aanvullen: een van mijn partners had al een contract voor visvervoer naar Italië afgesloten (sukkel).
Moet je voorstellen; geen IJmuiderlijn dus vrachtwagens laden in IJmuiden, naar het Westelijk havengebied in Amsterdam rijden, overladen in spoorwagons en vertrek naar Italië.
Amsterdam heeft dat uiteindelijk de nek omgedraaid (er waren al kolentransporten naar het Ruhrgebied en dan ook nog eens 2 keer in de week een trein vis, weg ermee!!!)
Het heeft hem heel veel geld gekost om van het contract af te komen.
Kees
« Laatst bewerkt op: 06 april 2021, 00:28:00 door Dadwo »

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #112 Gepost op: 01 april 2021, 23:31:49 »
Het Kennemrduinplan was van de jaren 70, als ik het me goed herinner. Naar IJmuider Slag, zeg maar. Ook toen al waren er te weinig passagiers. De ferry voer toen nog niet.
Een doortrekken van een dfds-lijn naar het strand lijkt me lastig....
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

Dadwo

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #113 Gepost op: 02 april 2021, 00:00:24 »
Huib, ik weet niet of je dat van vroeger kunt herinneren maar ter hoogte van de huidige toegang tot het "ferry-terrein was een heel emplacement met meerdere opstelsporen.
Het was dus absoluut mogelijk daar een opstapplaats ten behoeve van de ferry-passagiers te maken.
DFDS had toegezegd dat (in het geval er een spoorverbinding zou komen) de kosten van dit "'station" te zullen dragen,
In het gemeentelijke bestemmingsplan is lange tijd (het is nu verdwenen) een traject gereserveerd geweest voor een spoorverbinding met het strand en daar is ook altijd ruimte voor vrijgehouden.
Er was de mogelijkheid een afbuigend spoor te leggen onder/na de spoorbrug aan het eind van de Kennemerlaan en vervolgens naar het strand.
Het plan waar jij naar verwijst:
Het verleggen van het spoor langs de Heerenduinweg en dan naar Zeewijk had betekend dat de afbuiging over begraafplaats Westerveld had moeten lopen,
Stel je even voor het oudste crematorium van Nederland en de duurste begraafplaats van ons land hadden daarvoor plaats moeten maken (ook Pim Fortuin heeft daar nog een poosje gelegen).
Wie denk je wie er allemaal bezwaar hadden gemaakt?, er liggen heel veel belangrijke personen begraven.
Daarnaast kwam heel milieu-Nederland in het geweer tegen het aanleggen van een spoorlijn door het duinterrein.
Men wist niet hoe snel men deze keu... weer in moest trekken.
Nogmaals; een boek schrijven over de IJmuiderlijn?, ik zou niet weten wat ik erin zou moeten zetten  ::).
Kees

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #114 Gepost op: 02 april 2021, 12:28:30 »
Leuk, over halte Velsen-Zeeweg in model:

https://www.nhnieuws.nl/nieuws/283370/halte-velsen-zeeweg-terug-van-weggeweest-pure-nostalgie

Gesprek met forumgenoot Floris Dilz en met Mark Hoogendijk, de man die het haltegebouw heeft gekraakt en er jarenlang heeft gewoond.
Ook een paar leuke plaatjes uit de oude tijd.

Dadwo

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #115 Gepost op: 06 april 2021, 00:24:47 »
Hallo Vislijn,
Wij zijn het weekend weggeweest en kan dus nu pas reageren.
Ik ken Mark uit 2005 en heb vaak koffie bij hem gedronken.
Het plan was om tijdens "Sail Amsterdam 2005 de spoorlijn voor het eerst na jaren weer te berijden met 2 sikken en een railverblijfswagon, waarvoor wij toestemming hadden gevraagd aan Prorail.
Er heeft een "schouwing" plaatsgevonden en omdat de spoorbaan in volledig berijdbare staat bevonden werd, werd door Prorail daarvoor toestemming verleend.
Om deze trein voor bezoekers toegankelijk te maken wilden wij de diverse stations/haltes toegankelijk maken.
Begonnen werd met station zeeweg en kwamen daardoor in contact met Mark en om te laten zien dat dit geen verzinsel van mij is (wat nog steeds de ronde doet) bijgaande foto's.




Daarna is ook halte Casembroodstaat aangepakt.




En vervolgens Driehuis/Westerveld, waarvan ik helaas geen goede foto's heb.
Uiteindelijk is het rijden helaas niet doorgegaan door toedoen van de gemeente Velsen en hebben wij nog wel onze sik  tijdens het "havenfestival" op het haventerrein kunnen laten rijden.
Omdat wij teveel medestanders kregen (6000 handtekeningen van inwoners) heeft de gemeente mede daardoor alle contacten met de WIJS verbroken en waren wij genoodzaakt via andere kanalen te proberen ons doel te bereiken.
De uitkomst daarvan is bekent en de rest is geschiedenis.
Kees

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #116 Gepost op: 06 april 2021, 10:13:35 »
Laten we dit topic informatief houden. Niet om ons gram te halen.
Jeroen

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #117 Gepost op: 06 april 2021, 11:23:19 »
Tot nu toe  vind ik het bijzonder informatief. Ook Dadwo's verhaal hoort bij de geschiedenis van de apoorlijn, hoe persoonlijk zijn verhaal ook is. Sterker, dat persoonlijke geeft sjeu aan het verhaal.
Mag toch verwachten  dat iedereen dat ziet en er ook zo mee omgaat.
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

aad52

  • Offline Offline
  • Berichten: 251
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #118 Gepost op: 06 april 2021, 16:19:20 »
Helemaal mee eens!

M.vr.groet,

Aad

Dadwo

  • Offline Offline
  • Berichten: 19
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #119 Gepost op: 06 april 2021, 17:24:17 »
Waarde (mee)lezers,
Het is geenszins mijn bedoeling mijn gram te halen (dat is voor mij een reeds lang "gepasseerd station"), wat mij echter wel nog steeds stoort zijn de onwaarheden die (nog steeds) de ronde doen betreffende de IJmuiderlijn.
Waar: er zijn 2 onderzoeken geweest naar het laten voortbestaan van de IJmuiderlijn (Arcadis en Ecorys), die beide een negatief beeld schetsten over het voortbestaan van de spoorlijn.
Echter: het ene onder toezicht van de gemeente Velsen (die de spoorlijn zagen als een potentiele rondweg om de woonkern van Driehuis), het tweede onder toezicht van de provincie (die de spoorlijn zagen als mogelijkheid tot het aanleggen van een vrije HOV-busbaan).
Eigen onderzoek toonde echter aan (zie mijn vorige "schrijfsels") dat er wel degelijk meer dan voldoende economisch potentieel voor de spoorlijn aanwezig was.
In de jaren dat ik mij sterk maakte voor de spoorlijn (2004-2013) heb ik mij dan ook vaak een soort "Don Quichot" gevoeld in mijn strijd tegen "de windmolens" van de betrokken Overheden.
Ik vond het echter nodig ook dit laatste hoofdstuk van de geschiedenis van de spoorlijn te vertellen en dat ik misschien op "lange tenen ben gaan staan" komt omdat ik hierbij betrokken was en alle "ins en outs" persoonlijk heb meegemaakt.
Kees