een van de oudste en ook een van de eerste geëlektrificeerde spoorlijnen in Nederland verdwenen,
Heren blijf niet de NS, de Overheden enz. napraten over waarom de IJmuiderlijn zo nodig moest verdwijnen.
Alles kan, als je het geld er maar voor over hebt. NS heeft sinds eind jaren zestig met enige regelmaat moeten opgeven welke verbindingen en welke lijnen het meest "onrendabel" waren (sorry Sjoerd), uitgedrukt in inkomsten die aan zo'n lijn toe te rekenen waren versus de kosten van de instandhouding en van de exploitatie. Bij de top-tien hoorden altijd dezelfde lijnen, met bovenaan Almelo - Mariënberg, Sneek - Staveren en Santpoort - IJmuiden. Door vooral maatschappelijk verzet en druk is er nooit een van die verbindingen gesloten, met uitzondering van - jawel - Santpoort N - Ijmuiden. De das is uiteindelijk omgedaan door de vervanging van de draagconstructies van de bovenleiding, die in de jaren tachtig in heel Noord-Holland plaatsvond. Een kapitale investering die voor een van de meest "onrendabele" (sorry Sjoerd) lijnen van Nederland niet verantwoord werd gevonden. En zo is eigenlijk de heel vroegtijdige elektrificatie van de lijn (jaren '20 al) 'm uiteindelijk fataal geworden, zou je kunnen zeggen.(Speculeren over hoe lang hij het anders uitgehouden zou hebben, daar waag ik mij niet aan.)
Kijk, vooropgesteld dat ik niet tegen een reactievering van de lijn ben en ook niet per se voor, wil ik toch wat beelden die men van buitenaf heeft over "spoor" in technische zin een beetje bijstellen.Zo lees ik over dit en meer te heropenen lijnen de opvatting dat het een kwestie zou zijn van de boel snoeien, en voor de aansluiting hebben we nog wel een tweedehands wissel liggen.Alleen snoeien zou mooi zijn voor een toeristische lijn waarop met lage snelheid gereden wordt. Voor een serieuze spoorlijn zal de hele bovenbouw er inmiddels af moeten, inclsief de ballast omdat deze helemaal dicht geslagen is en niet meer doet wat hij moet doen: afwateren. Zoiets geldt ook voor de rest van de waterhuishouding (greppels, duikers en dergelijke). Dan zien we nog voorbij aan het feit dat er nog maar één spoor ligt en dat lijkt mij wat weinig. Twee sporen aansluiten vraagt ook meer wissels in Santpoort. Verder kost een wissel maar een fractie van de wijzigingen in het beveiligingssysteem die daarvoor nodig is, en dan hebben we het nog niet over de beveiliging van de lijn zelf en van zoiets als bovenleiding.Kortom: zoals ik al eens gezegd heb: reactievering komt neer op de aanleg van een nieuwe spoorlijn, waarvan je alleen niet meer het tracé hoeft aan te kopen en de bedding er grotendeels al ligt.
Het stoort me enorm om ook hier weer te moeten vaststellen hoeveel fabeltjes, desinformatie en kletskoek er over de IJmuiderlijn in omloop was en nog steeds is.