Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 161297 keer)

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1296
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #315 Gepost op: 17 november 2022, 16:28:59 »
Je ziet de lantaarns op de rookkast zitten.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #316 Gepost op: 18 november 2022, 10:28:06 »
De halte Velsen-Zeeweg nader bekeken

Hierboven is eerder de halte Velsen-Zeeweg aan de orde geweest, de kleine halte die in modelspoorkringen tegenwoordig vooral bekend is van het Artitec-model. Ik wilde de halte nog eens wat uitgebreider bekijken, met wat meer aandacht voor de verplaatsing van de halte in 1958.



Hier een kaartje daterend uit de late jaren 50, de spoorbrug staat er nog op, waar ik de verschillende haltes en stations op heb ingetekend. We zien dat de halte Velsen-Zeeweg ligt op de plek waar de Zeeweg de spoorlijn kruist en daar bovendien de grens vormt tussen IJmuiden in het westen en Driehuis ten oosten van de lijn. De halte werd (net als de haltes Casembrootstraat en Julianakade) geopend in 1927, maar lang voor die tijd was er op deze plek al een spoorwegovergang:



[↑ Op deze foto uit 1920 zien we dat de Zeeweg nog een heel landelijke, onverharde weg was. We kijken vanuit Driehuis naar het westen, en zien een kleine wachtpost, spoorbomen en een bel. Rechts van de weg de toegangspoort van de nog steeds bestaande villa Kriemhilda, gebouwd in 1904. De rest van de Zeeweg was aan deze kant van het spoor toen nog niet bebouwd, dat zou een paar jaar later komen.



[↑ De wachtpost van dichterbij bekeken op een foto uit ± 1919. Overwegwachter H.J. Haagsman poseert hier in zijn beste uniform voor zijn niet heel indrukwekkende (werk-)onderkomen. Het heeft wel iets van de bouwpakket-tuinschuurtjes die je tegenwoordig bij de Gamma koopt. Foto Collectie Gemeente Velsen - KNA001009131]

In 1927, tegelijk met de elektrificatie van de lijn, werd hier de halte geopend. Doordat de elektrische treinen sneller konden optrekken dan stoomtreinen was het in de ogen van NS mogelijk om meer haltes dichter op elkaar aan te leggen. De perrons kwamen niet recht tegenover elkaar te liggen, maar in bajonetligging, waarbij het perron voor de richting IJmuiden ten noorden van de overgang kwam te liggen, en dat voor Haarlem ten zuiden ervan.

Op beide perrons verschenen wachtruimtes; direct ten zuiden van de overweg stond tussen 1927 en 1958 een ruimte voor de overwegwachter. Dit was niet hetzelfde gebouwtje als wat we hierboven al zagen. Waarschijnlijk werden van hieruit ook plaatskaarten verkocht.



[↑ Op deze helaas onscherpe foto uit 1954 zien we de overweg met het haltegebouwtje. We kijken vanuit IJmuiden het vervolg van de Zeeweg in Driehuis in, die intussen bebouwd is. Aan de overkant van het spoor kunnen we ook een klein gebouwtje onderscheiden, maar of dat nu het "tuinschuurtje" van overwegwachter Haagsman is dat we eerder al zagen? Lijkt me niet waarschijnlijk dat dat al die jaren nog is blijven staan]



[↑ Nog een keer het haltegebouwtje uit 1927, nu vlak voor de sloop ervan, 23 september 1958. De opvolger staat erachter al klaar. Direct na de nieuwe overweg staat links langs de baan een armsein. Foto NS via Het Utrechts Archief, no 20190305_131430]

Het oude gebouwtje op het noordelijke perron was een soort houten vakwerkconstructie. Veel foto’s zijn hiervan niet bekend:





[↑↑ Twee keer het noordelijke perron in 1957. Op de eerste foto, met de Blokkendoos, is het oude houten wachthuisje op het noordelijke perron goed te zien. Op de tweede, met de Hondekop, alleen een klein stukje. We kijken in oostelijke richting. Links ligt op de achtergrond (maar niet goed zichtbaar) Sportpark Schoonenberg, waar de roemruchte Witte Leeuwen van Telstar sinds 1964 voetballen, met wisselend succes. Op de voorgrond de Leeuweriklaan. Foto’s Collectie Gemeente Velsen via NHA, nrs. KNA001009132 en KNA001009133.]

Deze Zeeweg was voor het wegverkeer een doorgaande route tussen IJmuiden en Santpoort (en verder naar Haarlem), maar hij was vrij smal. Halverwege de jaren vijftig ging de gemeente nadenken over een omlegging die wat noordelijker moest komen te liggen, maar die wel ten koste zou moeten gaan van een deel van Park Schoonenberg. In dit plan zou de overweg een meter of 50 naar het noorden worden verplaatst, en het stuk Zeeweg dat in Driehuis lag zou voortaan doodlopen op het spoor. Dit werd na de operatie de Valeriuslaan. De nieuwe, iets noordelijker gelegen weg door Driehuis werd de Waterloolaan.



[↑ Velsen-Zeeweg, oude spoorwegovergang kort voordat die zo'n 50 meter naar het noorden werd verplaatst, in het verlengde van de nieuwe Waterloolaan. 1958. Gezien vanuit IJmuiden, we kijken richting het oosten. Collectie Gemeente Velsen, NHA KNA001006119]



[↑ De overweg in de oude situatie, 1958, nu vanaf de andere kant gezien, vanuit Driehuis dus. De fotograaf staat ongeveer op hetzelfde punt als die van de eerste foto hierboven, die met de berijpte bomen. De oude overweg was smal en het verkeer werd steeds drukker. Een paar maanden later zou deze weg doodlopen op het spoor, met een groenstrook ervoor. Hier is het nog de Zeeweg, een paar maanden later heette dit stuk de Valeriuslaan. Foto G.E. Terpstra, Collectie Gemeente Velsen. KNA001000305]



[↑ Op deze plek zou de nieuwe overweg komen te liggen. Hier de Waterloolaan, Driehuis, vlak voor het verplaatsen van de spoorwegovergang in 1958. De bospartij in het midden is thans spoorwegovergang, links villa "Kriemhilda". Op de achtergrond achter de bomen de Zeeweg, nu Valeriuslaan. Het is wat lastig oriënteren, maar de spoorlijn ligt rechts net buiten beeld. Zou het bordje op de voorgrond laten zien hoe de plannen waren? Foto G.E. Terpstra, collectie Gemeente Velsen. KNA001000350]

In de lente van 1958 werd met de werkzaamheden begonnen.



[↑ We kijken vanuit de Leeuweriklaan in IJmuiden in zuidelijke richting. De werkzaamheden voor het verplaatsen van de halte zijn begonnen. De weg zal over een paar maanden ongeveer op de plek komen te liggen waar nu de man met de wandelstok loopt. Achter hem is het oude haltegebouwtje duidelijk te zien. Voorjaar 1958. Foto Collectie Gemeente Velsen KNA001008973]





[↑ Na de verplaatsing van de halte, in 1958. De eerste foto is genomen vanaf ongeveer hetzelfde punt als die hierboven, met de man met wandelstok, de weg ligt nu een stukje dichterbij. Vergelijk de positie van de bovenleidingmasten ten opzichte van de weg, de bovenleiding is niet veranderd. Op de tweede foto is een treinstel Mat36 met bestemming Haarlem zojuist de overweg overgestoken, het zal stoppen langs het zuidelijk perron. Er rijden hier sinds het vorige jaar immers alleen nog stoptreinen. Collectie Gemeente Velsen via NHA, nrs. KNA001009134 en KNA001008974.



[De spoorlijn vormde hier de grens tussen Driehuis en IJmuiden. Zie de teksten "NIET OPRIJDEN VOORDAT HET RODE KNIPPERLICHT IS GEDOOFD" en "AANRAKEN DRADEN LEVENSGEVAARLIJK". Ca. 1960. Beeldbank De Boer via NHA, NL-HlmNHA_1478_18219B00_01]









[↑ Vier keer het nieuwe haltegebouw, ontworpen door architect W. Kloos, 23 september 1958, de dag van de opening. Vandaar de vlag en de bloemen op het bureau van de haltechef. De foto's zijn misschien handig voor degenen die het Artitec-model bouwen en dit verder willen detailleren. Foto’s W. van Schaik voor NS, via Het Utrechts Archief, nrs. X133911-NS13778, X133293-NS13775, X133290-NS13771 en X133909-NS13776]

Het haltegebouw lag op straatniveau, dus niet op dezelfde hoogte als het perron. Er was een wachtkamer en een ruimte voor de haltechef, die hier ook kaartjes verkocht, zie hierboven. In de zuidgevel waren twee deuren die toegang gaven tot de toiletten. De spoorbomen waren vanaf nu automatisch. Verder op het zuidelijk perron stond nog een abri. Daarvan hebben we in het begin van dit draadje al een foto gezien.



[Vanuit IJmuiden in oostelijke richting gezien, vlak na de verplaatsing]



Ook op het noordelijke perron verdween de houten wachtruimte die we hierboven zagen. Er kwam een betonnen abri voor in de plaats. Deze abri is intussen verhuisd naar het Spoorwegmuseum. De voorzieningen op het noordelijk perron, voor de richting IJmuiden dus, waren niet zo uitgebreid. Een jaar eerder was deze lijn, door de opening van de Velsertunnel en de sloop van de spoorbrug verderop, tot een zijlijn gedegradeerd. Voor de korte reis richting IJmuiden zullen er hier in Velsen-Zeeweg nooit heel veel reizigers zijn ingestapt; het noordelijke perron werd dus vooral voor uitstappen gebruikt.



[↑ De abri op het noordelijk perron in 1983. Collectie Gemeente Velsen KNA001009139]

Rond 1970 werd de kaartverkoop langs de lijn gestaakt en het haltegebouw gesloten. Het had slechts een jaar of twaalf dienst gedaan. Reizigers moesten voortaan in de trein hun kaartje kopen bij de conducteur. In het gebouwtje kwam een tandartspraktijk. Later was er een handelaar in kozijnen en vervolgens werd het gekraakt. Uiteindelijk heeft het gebouwtje het nog tot 2016 volgehouden.



[↑ De halte in 1975. Het haltegebouwtje is niet langer als zodanig in gebruik. We kijken naar het zuiden, richting Santpoort/Haarlem dus. De knik in het spoor zat hier sinds 1905, om het spoor verder naar het noorden te laten aansluiten op het westelijker (en hoger) gelegen spoor dat over de toen nieuwe spoorbrug ging (de oudere brug lag wat oostelijker en had een veel lagere doorvaarthoogte). Eén van de bovenleidingsmasten op het perron heeft een opvallende constructie. We zien ook de abri op het zuidelijk perron. Op de foto is het niet goed zichtbaar, maar de volgende halte, Driehuis-Westerveld, kon je vanaf hier met het blote oog al zien liggen. Foto Collectie Gemeente Velsen no. KNA001009135 ]





[↑Hoe zat het nu precies met die verplaatsing van de overweg? Op de twee bovenstaande foto’s is nog duidelijk voor te stellen hoe de Zeeweg vroeger rechtdoor liep, maar nu een bocht naar links maakt. De overweg lag daar waar op de tweede foto de Ford Granada staat. Zelfs vandaag de dag is zowel de oude als de nieuwe plek van de overweg nog goed herkenbaar, nu er voor de spoorlijn een vrije busbaan in de plaats gekomen is, compleet met een soort van overweg, die met verkeerslichten is beveiligd.

Mei 1973, Collectie Gemeente Velsen via NHA, nr. KNA001006137, en juni 1980, Beeldbank De Boer via NHA, nr. NL-HlmNHA_1478_24317K00_18]



« Laatst bewerkt op: 20 november 2022, 15:52:59 door Vislijn »

Daan!

  • Online Online
  • Berichten: 4497
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #317 Gepost op: 18 november 2022, 11:26:42 »
Super, deze duiding. Heb me altijd al afgevraagd waar de oude overweg nou lag, maar nooit de relatie gelegd met de Valeriuslaan.

eemstede

  • Offline Offline
  • Berichten: 1601
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #318 Gepost op: 18 november 2022, 14:11:03 »
Leuke serie foto's ,  (y)!

Gr. Frank

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1296
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #319 Gepost op: 18 november 2022, 15:10:06 »
Goeie ouwe tijd.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #320 Gepost op: 18 november 2022, 16:47:03 »
Ach, dat wordt deze tijd misschien ook ooit.

Citaat Vislijn: Het oude gebouwtje op het noordelijke perron was een soort houten vakwerkconstructie. Veel foto’s zijn hiervan niet bekend.
Het gebouwtje lijkt mij identiek aan de constructie die naast het haltegebouw van Aalsmeer Oost stond. Zie op https://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=aalsmeeroost&num=9
Groet, Frank

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1296
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #321 Gepost op: 18 november 2022, 17:44:07 »
Ach, dat wordt deze tijd misschien ook ooit.

Hier kwa spoor niet meer.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #322 Gepost op: 20 november 2022, 17:19:31 »
Ach, dat wordt deze tijd misschien ook ooit.

Citaat Vislijn: Het oude gebouwtje op het noordelijke perron was een soort houten vakwerkconstructie. Veel foto’s zijn hiervan niet bekend.
Het gebouwtje lijkt mij identiek aan de constructie die naast het haltegebouw van Aalsmeer Oost stond. Zie op https://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=aalsmeeroost&num=9

Hee, dat lijkt er inderdaad wel op, leuk! Kennelijk toch een soort standaardontwerp. Het haltegebouw dat in 1958 op het zuidelijk perron kwam was ook niet enig in zijn soort, er waren in Klarenbeek en Koudum-Molkwerum ook van zulke gebouwen, met slechts enkele verschillen.

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 929
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #323 Gepost op: 20 november 2022, 21:28:55 »
Erg leuk om te lezen! En nu snap ik ook hoe de situatie was vóór de opening van de nieuwe overweg!

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 724
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #324 Gepost op: 22 november 2022, 10:10:42 »


Vandaag een winterse opname van het eerder genoemde "Klaphekkie", waar voetgangers de baan konden oversteken. Deze oversteekplaats lag bij het Noordzeekanaal, tussen de halte Casembrootstraat en het Pontplein. Het is 29 december 1970, de wind komt uit het oosten en het is wit, koud en mistig.

Het was hier altijd oppassen geblazen, maar de man met de fiets aan de hand kijkt gelukkig goed om zich heen.

Beeldbank De Boer via NHA, nr NL-HlmNHA_1478_09058K00_16.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1296
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #325 Gepost op: 22 november 2022, 14:51:46 »
Dit was ter hoogte van de Van Der Zwaagstraat.
Hier was ook de "afspaninrichting", weet niet even hoe het echt heet :-X

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #326 Gepost op: 22 november 2022, 15:42:49 »
Omdat ik met IJmc ben gestopt, komt het klaphekje terug op Weer. Te leuk om te laten, zoiets.
Op de fotoos ook de afspaninrichting (Arnold:  (y))









Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1296
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #327 Gepost op: 22 november 2022, 16:02:49 »
 (y)
Die onderste heb ik vaker gezien.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 7486
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #328 Gepost op: 22 november 2022, 16:05:03 »
Zijn allemaal wel bekende foto's. Zou me niet verbazen als ze al eerder in dit draadje staan.
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #329 Gepost op: 23 november 2022, 07:11:06 »
En het bewijs dat hangouderen er al langer zijn dan hangjongeren ....   ;D ;D