Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Frank 123
Vandaag om 22:20:19
Roco traxx 'Eurocity' door Arjan6511
Vandaag om 22:19:55
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door BramFokke
Vandaag om 22:10:38
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 22:06:37
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Noordernet
Vandaag om 21:55:12
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
Vandaag om 21:48:12
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Petertje
Vandaag om 21:40:50
ratelende 1300 van Electrotren door GMA70
Vandaag om 21:35:10
Da's Daz 2 door ex44
Vandaag om 21:32:07
ratelende 1300 van Electrotren door knar46
Vandaag om 21:21:14
Rivarossi br 56 HR2891S door Priegelman
Vandaag om 21:00:10
Depot Chur Sand v3.0 jaja weer een nieuwe versie door jzegers
Vandaag om 20:43:36
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 20:25:05
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Quinzeedied
Vandaag om 20:21:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:55:45
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 19:45:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:44:23
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Ronald69
Vandaag om 19:44:05
Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau door Hans Reints
Vandaag om 19:33:09
Loc - tenderverbindin Roco S3/6 door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:15:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:04:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 18:38:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:25:01
Roco 2025 door IJmc
Vandaag om 18:02:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:46:43
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:17:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 17:04:01
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door Herb73
Vandaag om 16:54:09
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald69
Vandaag om 16:28:52
z21 Start opkrikken door Herb73
Vandaag om 14:44:54
  

Auteur Topic: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes  (gelezen 361479 keer)

ca.gorter

  • Offline Offline
  • Berichten: 811
    • Modeltrein spoor N
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1320 Gepost op: 17 May 2024, 16:42:29 »




Te zien in de Brulboei ( Buurthuis in IJmuiden )

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 962
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1321 Gepost op: 18 May 2024, 10:48:39 »
Ha kijk, daar heb je het. Leuk!

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4603
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1322 Gepost op: 20 May 2024, 17:00:38 »


Deze kwam langs in de Facebookgroup van de Vislijn. Met toestemming hier gesplaatst.
14 april 1984 Cesembroodstraat.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1323 Gepost op: 20 May 2024, 17:14:35 »
 :o ken je tegenwoordig beter niet doen, zo hoog klimmen.
Wel uniek plaatje (y).

C-rails

  • Gast
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1324 Gepost op: 20 May 2024, 17:38:29 »
Wel toevallig met twee blauwe auto's uit het land van onze oosterburen, een Opel Ascona B en een VW K70 (een ondergewaardeerde klassieker en eigenlijk mislukt VW-product)  ;D

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 962
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1325 Gepost op: 21 May 2024, 09:54:53 »
Prachtige plaat! De bovenleiding zelf was al weg, maar de masten stonden er nog.

Wel toevallig met twee blauwe auto's uit het land van onze oosterburen, een Opel Ascona B en een VW K70 (een ondergewaardeerde klassieker en eigenlijk mislukt VW-product)  ;D

Rechts ook een paar fraaie exemplaren: ik zie een groene Citroën CX, een blauwe Rover 3500/2600 en een witte Jaguar XJ.
« Laatst bewerkt op: 21 May 2024, 09:58:08 door Vislijn. Reden: toevoeging »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 962
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1326 Gepost op: 23 May 2024, 12:01:59 »


De overweg bij de halte Zeeweg, gezien in oostelijke richting, ca. 1935. We kijken vanuit IJmuiden naar het vervolg van de Zeeweg in Driehuis, aan de andere kant van het spoor. Direct rechts van de overweg het kleine bakstenen haltegebouwtje dat hier van 1927 tot 1958 heeft gestaan, links markeert het hek de opgang naar het perron voor de richting IJmuiden/Alkmaar. Het perron voor de richting Haarlem lag rechts achter de huizen. De witte schuine lijn links van de overweg zal waarschijnlijk een mistbaken zijn. Ansichtkaart, uitg. Boekhandel L.P. Thiery, collectie Henk de Reus.

Draaide de fotograaf zich om, dan zag hij dit:



Deze foto dateert van dezelfde periode maar het is nu iets zonniger. We kijken nu in westelijke richting de Zeeweg af. Op de voorgrond de schaduw van de borden "Aanraken der draden levensgevaarlijk". Rechts is een man van de gemeentelijke plantsoenendienst bezig het gazon te besproeien. Links poseert een jongeman op de fiets, daarachter een bakfiets met huif, zo te zien van een venter. Misschien een ijscoman? Gezien het zomerse weer zou dat niet gek zijn. Later, bij de verplaatsing van de halte en de overweg in 1958, kwam de Zeeweg dichter langs de huizen op de achtergrond te liggen, het stuk weg waarop de fotograaf stond liep voortaan dood op het spoor, net als het stuk Zeeweg in Driehuis, dat vanaf dat moment de Valeriuslaan werd. Ansichtkaart, uitgever onbekend.

De fotograaf stond niet helemaal op dezelfde plek; de maker van de tweede plaat stond ter hoogte van de plek waar op de eerste foto de man met pet en twee kinderen komt aanlopen.

Ongeveer dezelfde plek in 1958, vlak voordat de overweg werd verplaatst:



(zie ook in deze post )



« Laatst bewerkt op: 23 May 2024, 16:53:36 door Vislijn »

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1327 Gepost op: 23 May 2024, 16:57:58 »
Fraai en lekker rustig.
Met de tijd is alles achteruit gegaan.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 962
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1328 Gepost op: 24 May 2024, 14:25:40 »
Inderdaad, wat een rust gaat ervan uit. In ieder geval staan alle huizen er nog steeds.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 962
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1329 Gepost op: 24 May 2024, 14:33:03 »




De halte IJmuiden-Julianakade in 1976, gezien in westelijke richting vanaf het perron voor de richting Haarlem. Rechts stond tot kort daarvoor de baanwachterswoning, aan het zand te zien is deze nog maar net weg. Beeldbank De Boer, Inventarisnummer NL-HlmNHA_1478_15176K00_32

Dezelfde plek in 2022:



hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1621
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1330 Gepost op: 24 May 2024, 14:49:47 »
Wel toevallig met twee blauwe auto's uit het land van onze oosterburen, een Opel Ascona B en een VW K70 (een ondergewaardeerde klassieker en eigenlijk mislukt VW-product)  ;D

De K70 was een NSU en werd meteen een VW bij de overname.        (met oranje richtingaanwijzers onder de voorbumpers)
Maar de meest linkse auto lijkt me eerder een gewonere, toenmalige Audi 80.    (met voor'pinkers' aan de zijkant van de voorlichtblokken)
Die Mercedes 'ponton' aan de overweg (zw/w-foto) vind 'k persoonlijk een fraaiere kar...
Dit alles ter zijde.
« Laatst bewerkt op: 24 May 2024, 14:56:03 door hervé »

C-rails

  • Gast
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1331 Gepost op: 24 May 2024, 15:40:18 »
Inderdaad Audi 80 B1. Niet goed gekeken. Schrijf maar niks meer over auto's, geloof ik.

De 'ponton' was van boven mooi, maar van onderen vaak doorzichtig.  ;D

Wat research:
K70 is nooit een NSU geweest (wel in publicaties, maar niet op de weg). Hij is ontwikkeld door NSU en door de overname begin 1969 in begin 1970 als VW K70 op de weg gekomen. Door de overname ook tevens de eerste voorwielaangedreven auto van VW.
De Ro-80 kreeg zijn letters van (Wankel) Rotation motor en de K70 van kolben motor (zuiger). Soms zijn onze oosterburen erg origineel in hun naamgeving.  :D

Toch nog wat geschreven. ;D ;D
« Laatst bewerkt op: 24 May 2024, 16:05:02 door Cor--24 »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 962
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1332 Gepost op: 27 May 2024, 13:40:28 »



Een nogal rommelige toestand is het in 1971 op het emplacement van IJmuiden. Op de achtergrond zien we het Visstation dat wordt afgebroken. Op de sporen links en rechts zijn koelwagens voor visvervoer te zien, daartussen een rijtje kolenbakken waarmee het puin werd afgevoerd. Links de Halkade met de Vishal en rechtsboven de Bik- en Arnoldkade.

Collectie Gemeente Velsen via NHA, nr. KNA001013813

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 962
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1333 Gepost op: 28 May 2024, 16:20:59 »


Een treinstel Plan V komt in de zomer van 1983 tot stilstand langs het noordelijk perron van de halte IJmuiden-Julianakade. Vanaf hier is het nog net een kilometer naar de eindhalte IJmuiden. Rechts de overweg en daarachter de schoorstenen van de PEN-centrale te Velsen-Noord. Links de schoorsteen met de beruchte gele pluim van de Mekog kunstmestfabriek (Maatschappij tot Exploitatie van Kooksovengas).

Foto: Cornelius Koelewijn
« Laatst bewerkt op: 29 May 2024, 11:56:08 door Vislijn »

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
  • Take It Or Leave It
Re: De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
« Reactie #1334 Gepost op: 28 May 2024, 16:40:38 »