Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
N spur scenery elementen maken van gips of klei?
door
Paul552
Vandaag
om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Sven
Vandaag
om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
RK
Vandaag
om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
eitreb
Vandaag
om 12:16:32
Al mijn goede ideeën...
door
Karst Drenth
Vandaag
om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1
door
MaraNCS
Vandaag
om 11:39:38
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass
door
Hans GJ
Vandaag
om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:27:15
Bauarbeiten im gange
door
Dave.......
Vandaag
om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO
door
Duikeend
Vandaag
om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk)
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024
door
bernhard67
Vandaag
om 08:42:53
De Hondsrugbaan
door
mass am see
Vandaag
om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn
door
Jelmer
Vandaag
om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan
door
J. Moors
Vandaag
om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
WimM
Vandaag
om 00:42:50
Raadplaatje
door
Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet
door
Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0
door
Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen
door
Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Nieuw baanplan, op 3x3m
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Nieuw baanplan, op 3x3m (gelezen 4705 keer)
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25180
Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
«
Reactie #15 Gepost op:
07 september 2020, 23:19:01 »
Stalen bruggen zijn altijd gesegmenteerd. Gebogen bruggen ken ik alleen maar in metselwerk of beton.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Daan001
Offline
Berichten: 55
Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
«
Reactie #16 Gepost op:
08 september 2020, 09:43:15 »
heren,
Mooie fotos van de BLS en ook goed commentaar. Ik heb een behoorlijke fout gemaakt met het rechts rijden zie ik aangezien ik zonder erover te denken van links ben uitgegaan. Met het rechts rijden is de baan onlogischer... oef..
De flauwe bocht in de brug is idd heel erg mooi maar het kost ook ruimte en het bouwpakket is volgens mij recht inderdaad. Een paar weken terug was ik nog even in Brig, zie fotobewijs hieronder.
Genoeg te doen dus maar helaas eerst ff voor de baas aan de slag... to be continued.
daan
Gelogd
eitreb
Offline
Berichten: 146
Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
«
Reactie #17 Gepost op:
08 september 2020, 11:13:46 »
hoi Daan,
hierbij een opzetje voor de hoofdbaan op de bovenste laag.
je kunt het naar believe aanvullen met stationsporen, rangeersporen, inhaalsporen e.d.
je kunt hiermee in 2 richtingen door je station rijden wat me wat logischer lijkt.
in combinatie met mijn voorstel voor de onderste laag kun je aardig uit de voeten denk ik.
links of rechts rijdend maakt voor de hoofdbaan niet uit.
voor aansluitende sporen moet je daar wel rekening mee houden.
groet,
Bert
«
Laatst bewerkt op: 08 september 2020, 11:16:00 door eitreb
»
Gelogd
Met vriendelijke groet:
Bert
Mijn N-baan:
BertemmeN
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572
Daan001
Offline
Berichten: 55
Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
«
Reactie #18 Gepost op:
08 september 2020, 19:22:50 »
ok, weer gewerkt aan een volgende versie..
- de bietschtal brug in een lichte boog. (dit is wel nog een alternatief)
- Het rechts rijden kan..
- Het schaduwstation is nu een combi van doorgaande en kop sporen. Het is nu behoorlijk groot, wellicht begin ik met iets minder sporen en later uit te breiden.
- De bovenbaan (B) is iets versimpeld met een grote boog achterin met een passeer spoor.
- de analoge baan is er uit!
De bovenbaan (B)
de onderbaan (A)
Voor verdere uitleg op dit concept, zie mn eerdere berichten.
schieten maar weer..
Gelogd
Flevodienst 1976
Klein Hertogdom Moresnet, komt als de tijd daar rijp voor is.
Offline
Berichten: 941
Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
«
Reactie #19 Gepost op:
08 september 2020, 20:40:33 »
Beste Daan,
Ik heb een kleine suggestie, je mag zelf weten wat je ermee doet.
Laat het kopspoortje bij C vervallen, en wissel dan de sporen bij B en A om.
Je hebt dan de mogelijkheid om bij het station te keren of te kruisen.
Het enkele spoor achteraan zou je dan in zijn geheel in een berg kunnen verstoppen, zodat jou landschap eventueel door kan lopen.
Wat je ook besluit om te gaan doen, veel plezier met bouwen.
Met vriendelijke groet,
André.
Gelogd
Fijne dag,
André.
VvKan
Gast
Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
«
Reactie #20 Gepost op:
08 september 2020, 22:56:39 »
Citaat van: Daan001 op 08 september 2020, 19:22:50
de onderbaan (A)
A/ Komend uit de spiraal op het rechter spoor: bij het begin van de bocht naar rechts meteen de sporen aftakken. Maakt de sporen van dit linker schaduwstation veel langer.
B/ Daarmee offer je wel de 3 loc-opstelsporen op, maar die zijn in mijn ogen hier niet zinvol. Het lijkt mij beter om die hele aftakking met 2 eindsporen op te heffen. Leg in het een na bovenste spoor een Engelse wissel en maak daar een loc-opstelplaats naar links, ongeveer waar de 3 sporen eerst lagen. Die kunnen dan alle sporen bereiken van het rechter schaduwstation.
Veroniek.
«
Laatst bewerkt op: 08 september 2020, 22:58:12 door VvKan. Reden: toevoeging
»
Gelogd
Daan!
Offline
Berichten: 4497
Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
«
Reactie #21 Gepost op:
08 september 2020, 23:26:11 »
Citaat van: Daan001 op 08 september 2020, 19:22:50
De bovenbaan (B)
Ik zou de opstelsporen die bij de locloods liggen van twee kanten bereikbaar maken. Dat maakt het mogelijk om de rangeerbeweging uit te voeren zonder doorgaand treinverkeer te hinderen. Nu moet je, indien rechtsrijdend, terugsteken vanaf het doorgaande spoor om naar de opstelsporen te komen. Linksrijdend zou dat bij het terugkeren op de hoofdbaan het geval zijn.
Vanwege dezelfde reden, zou ik opstelspoor C (Zie plaatje Andre) laten vervallen.
Citaat van: Daan001 op 08 september 2020, 19:22:50
de onderbaan (A)
Hetzelfde punt als hierboven, je kopsporen zijn alleen bereikbaar door terug te steken. Als je, zoals al gezegd door VvKan, bij de 90-graden bocht linksboven in de tekening, direct begint met een spoor naar alle kopsporen, kun je de schaduwsporen rechtsboven verlengen. Ik zou de kopsporen zo maken dat je dus inderdaad vanuit het rechterspoor (van de helix) daar naartoe kan, maar ook dat je vervolgens daar kan kopen en via het andere spoor terug de helix in kan.
Gelogd
eitreb
Offline
Berichten: 146
Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
«
Reactie #22 Gepost op:
09 september 2020, 21:18:37 »
Hoi Daan,
Ik sluit me aan bij de opmerkingen van Veroniek en Daan hierboven.
Het concept heeft nogal wat haken en ogen en dat gaat denk ik op den duur tegenstaan en dat zou jammer zijn.
De kopsporen op laag A zorgen er op deze manier voor dat het hondenbotprincipe niet meer werkt en je dus tegen het verkeer in moet manoevreren en soms zelfs achteruitrijden.
Dat belemmert al het overige treinverkeer.
Wat simpele overloopwissels en een kruising op laag B doen wonderen voor wat betreft het in 2 richtingen rijden aan de rechterkant.
Door het niet gescheiden links/ rechts verkeer wordt het qua besturing en beveiliging ook ingewikkeld.
Mijn voorstel zou zijn eerst de hoofdbaan als hondebot uit te werken en daarna pas de evt. kopsporen proberen te situeren.
Nu is het een melee van (kop)sporen waardoor het hoofdconcept onduidelijk wordt.
Zie ook mijn eerdere schetjes.
Groet,
Bert
«
Laatst bewerkt op: 09 september 2020, 21:46:44 door eitreb
»
Gelogd
Met vriendelijke groet:
Bert
Mijn N-baan:
BertemmeN
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Nieuw baanplan, op 3x3m