Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€50.00
Per saldo:
€-200.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen
door
MRdirect
Vandaag
om 15:33:14
Zoekfunctie ?
door
VAM65
Vandaag
om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Keska
Vandaag
om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop
door
Marco Staartjes
Vandaag
om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54
door
Peter Kleton
Vandaag
om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald.
door
MaraNCS
Vandaag
om 14:25:44
FFA koelwagen
door
Duoblock
Vandaag
om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
sncf231e
Vandaag
om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem
door
Rick
Vandaag
om 13:24:51
Punt- en hartstukken
door
1200blauw
Vandaag
om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit
door
Bahn-AG
Vandaag
om 12:42:50
US diorama in H0
door
moonlicht
Vandaag
om 12:40:54
Doornvliet
door
raymond erdtsieck
Vandaag
om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails)
door
eitreb
Vandaag
om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
gdh
Vandaag
om 11:55:50
7 april De Karel on tour
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein)
door
Arjan6511
Vandaag
om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:19:47
Beekdaelen in H0
door
VulcanRaven
Vandaag
om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens
door
henk
Vandaag
om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder.
door
NTeering
Vandaag
om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken
door
Jelmer
Vandaag
om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen...
door
Rsd1000
Vandaag
om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag
door
Jelmer
Vandaag
om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
DJV
Vandaag
om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
Vandaag
om 07:52:09
NS 8400 van Werps
door
MathynK
Vandaag
om 07:05:15
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;)
door
bask185
28 maart 2024, 22:51:58
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Nieuw baanplan, op 3x3m
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omlaag
Auteur
Topic: Nieuw baanplan, op 3x3m (gelezen 4709 keer)
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25182
Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
«
Reactie #15 Gepost op:
07 september 2020, 23:19:01 »
Stalen bruggen zijn altijd gesegmenteerd. Gebogen bruggen ken ik alleen maar in metselwerk of beton.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Daan001
Offline
Berichten: 55
Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
«
Reactie #16 Gepost op:
08 september 2020, 09:43:15 »
heren,
Mooie fotos van de BLS en ook goed commentaar. Ik heb een behoorlijke fout gemaakt met het rechts rijden zie ik aangezien ik zonder erover te denken van links ben uitgegaan. Met het rechts rijden is de baan onlogischer... oef..
De flauwe bocht in de brug is idd heel erg mooi maar het kost ook ruimte en het bouwpakket is volgens mij recht inderdaad. Een paar weken terug was ik nog even in Brig, zie fotobewijs hieronder.
Genoeg te doen dus maar helaas eerst ff voor de baas aan de slag... to be continued.
daan
Gelogd
eitreb
Offline
Berichten: 147
Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
«
Reactie #17 Gepost op:
08 september 2020, 11:13:46 »
hoi Daan,
hierbij een opzetje voor de hoofdbaan op de bovenste laag.
je kunt het naar believe aanvullen met stationsporen, rangeersporen, inhaalsporen e.d.
je kunt hiermee in 2 richtingen door je station rijden wat me wat logischer lijkt.
in combinatie met mijn voorstel voor de onderste laag kun je aardig uit de voeten denk ik.
links of rechts rijdend maakt voor de hoofdbaan niet uit.
voor aansluitende sporen moet je daar wel rekening mee houden.
groet,
Bert
«
Laatst bewerkt op: 08 september 2020, 11:16:00 door eitreb
»
Gelogd
Met vriendelijke groet:
Bert
Mijn N-baan:
BertemmeN
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572
Daan001
Offline
Berichten: 55
Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
«
Reactie #18 Gepost op:
08 september 2020, 19:22:50 »
ok, weer gewerkt aan een volgende versie..
- de bietschtal brug in een lichte boog. (dit is wel nog een alternatief)
- Het rechts rijden kan..
- Het schaduwstation is nu een combi van doorgaande en kop sporen. Het is nu behoorlijk groot, wellicht begin ik met iets minder sporen en later uit te breiden.
- De bovenbaan (B) is iets versimpeld met een grote boog achterin met een passeer spoor.
- de analoge baan is er uit!
De bovenbaan (B)
de onderbaan (A)
Voor verdere uitleg op dit concept, zie mn eerdere berichten.
schieten maar weer..
Gelogd
Flevodienst 1976
Klein Hertogdom Moresnet, komt als de tijd daar rijp voor is.
Offline
Berichten: 941
Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
«
Reactie #19 Gepost op:
08 september 2020, 20:40:33 »
Beste Daan,
Ik heb een kleine suggestie, je mag zelf weten wat je ermee doet.
Laat het kopspoortje bij C vervallen, en wissel dan de sporen bij B en A om.
Je hebt dan de mogelijkheid om bij het station te keren of te kruisen.
Het enkele spoor achteraan zou je dan in zijn geheel in een berg kunnen verstoppen, zodat jou landschap eventueel door kan lopen.
Wat je ook besluit om te gaan doen, veel plezier met bouwen.
Met vriendelijke groet,
André.
Gelogd
Fijne dag,
André.
VvKan
Gast
Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
«
Reactie #20 Gepost op:
08 september 2020, 22:56:39 »
Citaat van: Daan001 op 08 september 2020, 19:22:50
de onderbaan (A)
A/ Komend uit de spiraal op het rechter spoor: bij het begin van de bocht naar rechts meteen de sporen aftakken. Maakt de sporen van dit linker schaduwstation veel langer.
B/ Daarmee offer je wel de 3 loc-opstelsporen op, maar die zijn in mijn ogen hier niet zinvol. Het lijkt mij beter om die hele aftakking met 2 eindsporen op te heffen. Leg in het een na bovenste spoor een Engelse wissel en maak daar een loc-opstelplaats naar links, ongeveer waar de 3 sporen eerst lagen. Die kunnen dan alle sporen bereiken van het rechter schaduwstation.
Veroniek.
«
Laatst bewerkt op: 08 september 2020, 22:58:12 door VvKan. Reden: toevoeging
»
Gelogd
Daan!
Offline
Berichten: 4497
Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
«
Reactie #21 Gepost op:
08 september 2020, 23:26:11 »
Citaat van: Daan001 op 08 september 2020, 19:22:50
De bovenbaan (B)
Ik zou de opstelsporen die bij de locloods liggen van twee kanten bereikbaar maken. Dat maakt het mogelijk om de rangeerbeweging uit te voeren zonder doorgaand treinverkeer te hinderen. Nu moet je, indien rechtsrijdend, terugsteken vanaf het doorgaande spoor om naar de opstelsporen te komen. Linksrijdend zou dat bij het terugkeren op de hoofdbaan het geval zijn.
Vanwege dezelfde reden, zou ik opstelspoor C (Zie plaatje Andre) laten vervallen.
Citaat van: Daan001 op 08 september 2020, 19:22:50
de onderbaan (A)
Hetzelfde punt als hierboven, je kopsporen zijn alleen bereikbaar door terug te steken. Als je, zoals al gezegd door VvKan, bij de 90-graden bocht linksboven in de tekening, direct begint met een spoor naar alle kopsporen, kun je de schaduwsporen rechtsboven verlengen. Ik zou de kopsporen zo maken dat je dus inderdaad vanuit het rechterspoor (van de helix) daar naartoe kan, maar ook dat je vervolgens daar kan kopen en via het andere spoor terug de helix in kan.
Gelogd
eitreb
Offline
Berichten: 147
Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
«
Reactie #22 Gepost op:
09 september 2020, 21:18:37 »
Hoi Daan,
Ik sluit me aan bij de opmerkingen van Veroniek en Daan hierboven.
Het concept heeft nogal wat haken en ogen en dat gaat denk ik op den duur tegenstaan en dat zou jammer zijn.
De kopsporen op laag A zorgen er op deze manier voor dat het hondenbotprincipe niet meer werkt en je dus tegen het verkeer in moet manoevreren en soms zelfs achteruitrijden.
Dat belemmert al het overige treinverkeer.
Wat simpele overloopwissels en een kruising op laag B doen wonderen voor wat betreft het in 2 richtingen rijden aan de rechterkant.
Door het niet gescheiden links/ rechts verkeer wordt het qua besturing en beveiliging ook ingewikkeld.
Mijn voorstel zou zijn eerst de hoofdbaan als hondebot uit te werken en daarna pas de evt. kopsporen proberen te situeren.
Nu is het een melee van (kop)sporen waardoor het hoofdconcept onduidelijk wordt.
Zie ook mijn eerdere schetjes.
Groet,
Bert
«
Laatst bewerkt op: 09 september 2020, 21:46:44 door eitreb
»
Gelogd
Met vriendelijke groet:
Bert
Mijn N-baan:
BertemmeN
https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572
Print
Pagina's:
1
2
Vorige
-
1
[
2
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Nieuw baanplan, op 3x3m