BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Baanplannen => Topic gestart door: Daan001 op 06 september 2020, 13:10:59

Titel: Nieuw baanplan, op 3x3m
Bericht door: Daan001 op 06 september 2020, 13:10:59
Hallo allemaal,

Ik wil in de komende tijd, lees ergens tussen de 2 maanden en komende 48 jaar een nieuwe baan gaan bouwen. Het zou langzaam kunnen gaan of snel al naar gelang mijn werk, mijn vriendin of andere hobbies roet in het eten gaan gooien. :) Feit is dat de treinenhobby in mijn bloed zit, al vanaf mijn zeer jonge jaren tot vandaag de dag. We gaan er dus maar gewoon  mee beginnen.

Ik vraag jullie feedback op het onderstaande baanplan. Ik heb er wel al lang over nagedacht en er zijn al zeker 15 versies aan vooraf gegaan. Het plan is niet eenvoudig maar ik heb toch behoefte aan veel spoor, zowel voor het rijden maar ook om mijn verzameling gewoon op de rails te hebben staan. De kasten zitten nou eenmaal vol. ;)

Hier enkele kenmerken:
- De baan kent twee niveaus welke zijn verbonden door een klimspiraal
- Het onderste niveau (A) heeft zowel een schaduw kopstation als dat het een stuk spoor door een dal heeft.
- Het bovenste niveau (B) heeft een stuk industrie met depots voor met name locs en goederenwagons. Over de gebouwen heb ik nog niet echt nagedacht maar die komen er wel tussen.
- Niveau A en B zijn op een deel ook gecombineerd in 1 diorama waarbij het bovenste spoor een brug (jaja de wel bekende Bietschtal brug) en onder een dal-spoor. Logischerwijs komt dit stuk net voor de klimspiraal.
- Het niveau verschil tussen A en B wil lik ongeveer 400mm maken.
- de baan is in U-vorm, 3m x 3m, waarbij aan de open zijn de toegangsdeur zit. Dit is een schuifdeur overigens.
- De onderbouw van de baan zijn een stel kasten van ikea waarin een hoop spul ligt opgeslagen.
- bijzaakje: Er Op niveau A komen eigenlijk twee banen, de hoofdbaan en nog een extra rondje. Dit extra rondje is een analoog rondje zodat enkele analoge stukken toch kunnen rijden. Verder is dit ook het programmeer stuk als nodig.
- De hoofdbaan wordt simpel digitaal. digitale treinen. wissels, seinens, etc worden analoog.
- Het materieel wordt tijdperk IV en voornamelijk DB uit de jaren 80-90. Echter ook SBB,OBB en soms NS.
- Het materieel is met name ROCO en FLM maar enkele hele mooie lima stukken ook.

zie hieronder de plannen in anyrail.

schieten maar....

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau-A-layout.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau-A-layout.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau-B-layout.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau-B-layout.jpg)

Groeten daan

Titel: Re: Nieuw baan-plan op 3mx3m
Bericht door: eitreb op 06 september 2020, 18:00:49
Hoi Daan,
Het schaduwstation begrijp ik niet helemaal met alleen maar doodlopende sporen.
Dat betekent dat een getrokken trein er achteruit weer uit moet.
Voor treinstellen en duw/trektreinen zou het wel kunnen alleen dan  rijden ze tegen de rijrichting in zonder spoorwisselmogelijkheid.
Je kunt ook lokwisseling toepassen maar dat betekent dat je opzet anders wordt en je moet steeds aan en afkoppelen dus dat zou niet mijn eerste insteek zijn.
Beter is het om in ieder geval een aantal sporen aan beide zijden van wissels te voorzien.
Dat zelfde geldt ook voor het hoge niveau.
Daar ontbreken omloopmogelijkheden in de kopsporen.
De wissels die er zijn zijn vaak tegen de rijrichting in als je rechtsrijdend verkeer aanhoudt.
Rangeren wordt zonder omloopwissels wel een probleem.
Mijn voorstel is om in de analoge ronde een inhaalmogelijkheid te maken ter afwisseling.
Tot zover mijn eerste schot voor de boeg.
Groet,
Bert
Titel: Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
Bericht door: Daan001 op 06 september 2020, 22:06:18
Hoi Bert,

Dank voor de tips! Ik heb gekozen voor het kopstation omdat de 3m eigenlijk te kort is voor wissels aan beide kanten. Mijn voorkeur gaat toch wel uit naar 1:87 rijtuigen en met vier of vijf wagens. Een kopstation lijkt me ook wel leuk, vooral om een beetje scenery toe te voegen zodat het een klein beetje lijkt op Munchen hbf.

Voor het bovenste niveau moeten meer wissels geen probleem zijn en geeft meer flexibiliteit.

Ik ben overigens benieuwd of de 6.16 cm genoeg is als hartafstand voor 1:87 rijtuigen.

Ik ga het nog eens bekijken en wat meer flexibiliteit toevoegen.

nogmaals dank. daan
Titel: Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 september 2020, 22:22:55
Ik ben overigens benieuwd of de 6.16 cm genoeg is als hartafstand voor 1:87 rijtuigen.
Het antwoord op die vraag kun je vinden in de combinatie van NEM103 (https://morop.org/downloads/nem/de/nem103_d.pdf) en NEM112 (https://morop.org/downloads/nem/de/nem112_d.pdf)

Verder ben ik het met Bert eens dat je nog eens goed naar het schaduwstation moet kijken. Feitelijk bestaat het nu uit twee bundels. Bij de ene bundel kun je alleen maar rechtsrijdend binnenkomen en linksrijdend weer vertrekken. Bij de andere bundel is het net andersom.
Titel: Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
Bericht door: eitreb op 07 september 2020, 15:27:00
hoi Daan,

https://images.beneluxspoor.net/bnls/stat-1.jpg

hierbij een voorbeeld van een kopstation met lokwissel voor diesels en ellocs.
uiteraard moet er bij stoomloks nog wel een draaischijf e.d. geplaatst worden.

trein rijdt binnen en stopt langs het perron.
daar wordt de lok afgekoppeld en wordt er vanaf de opstelsporen een andere lok aangekoppeld waarna de trein kan vertrekken.
na vertrek wordt de eerste lok op de opstelsporen geplaatst en wordt weer klaargezet voor de volgende trein.

dit maakt het wel levendig

groet,
Bert
Titel: Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 september 2020, 16:08:50
Even het plaatje van Bert direct zichtbaar gemaakt:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stat-1-800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stat-1-800.jpg)
Titel: Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
Bericht door: Daan001 op 07 september 2020, 17:21:54
Thanks. Ik ben nog even gaan kijken of ik het plan wat vindt en het schaduw kopstation te laten varen (al vind ik het nog steeds wel leuk). Met meer doorgaande sporen kom ik op het volgende plan:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau-A3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau-A3.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau-B3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau-B3.jpg)

De doodlopende sporen op niveau B zijn voor een lokloods. Alle andere sporen zijn nu doorgaand.
Verder is er ook een extra zijspoor voor het analoge stuk.

Het is wel spagetti nu...   ;)
Het kopstation schaduw station is nog niet dood overigens maar wilde even kijken hoe het kan met doorlopende sporen.

wat vindt?
daan
Titel: Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
Bericht door: Daan! op 07 september 2020, 17:37:05
Hoi,

Ik zou beginnen om het analoge deel eruit te halen. Waarom wil je dat per se? Het is in principe een enkelsporig rondje, waar je dus maar één trein op kwijt kan. Als je die sporen gebruikt voor je schaduwstation kun je meer treinen opstellen. Tegenwoordig is alles te digitaliseren of al opnieuw uitgebracht. Dat mag het probleem niet zijn.

Op het schaduwstation laat je een hoop ruimte onbenut. Met name aan de linkerkant waar die gekke hap eruit is. Waarom is dat?
Zelf zou ik direct na de spiraal beginnen met de wisselstraat, zodat het aantal sporen toeneemt en daarmee de opstelcapaciteit.

Waarom heb je gekozen voor een hondebot en niet voor een mogelijkheid waar treinen in dezelfde richting vertrekken?
Titel: Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
Bericht door: Daan001 op 07 september 2020, 17:51:36
hoi Daan!

Die hap aan de linkerkant heeft met de grootte van de baan te maken. Zie het eerste plaatje, de zwarte lijnen geven dat weer. Aan de rechterkant van de kamer van 3mx3m is de baan een meter breed. Aan de achterkant is de baan maar 60cm breed. Ik moet dus de bocht kunnen maken om op die 60cm te kunnen komen, dat zorgt dan voor die hap..

Wat bedoel je met je laatste zin?hondebot versus treinen in dezelfde richting?

Over het analoge deel er uit gooien heb je een heel punt. Ik heb nu gewoon zoveel loks die nog niet gedigitaliseerd zijn. Alleen al de decoders kopen kost een fortuin. En anders blijven ze dus in de kast tot de dag dat die decoder komt. Maar je hebt gelijk het zou eea veel makkelijker maken als dat analoge deel er uit gaat... ik neem het in overweging..
Titel: Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
Bericht door: eitreb op 07 september 2020, 18:22:50
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/stat2-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/stat2-1.jpg)

je kunt natuurlijk ook de 2 mogelijkheden combineren als je niet echt kunt kiezen.
1 kopstation zichtbaar en voorzien van scenery en daarbij wat opstelmogelijkheden voor het goederenverkeer.
en 1 schaduwstation doorgaand en uit het zicht aan de achterzijde.
bijgaand een schematisch opzetje.
gestippeld is uiteraard uit het zicht.

groet,
Bert
Titel: Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
Bericht door: Daan001 op 07 september 2020, 18:27:14
ja dat is een idee.

Ook proberen het 'gat' links op te lossen en daar beter gebruik van te maken.

werk aan de winkel.. (y)
Titel: Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
Bericht door: Frans Peeters op 07 september 2020, 21:35:19
In de bocht onder je draaischijf rijden je treinen altijd tegen-wijzerzin. Je hebt er een dubbel spoor liggen dat eigenlijk tot niets dient.
Ik denk dat je bovendeel ook even moet bekijken in functie van het rijden van de treinen.
Ik vermoed dat uiterst rechts een station moet voorstellen waar treinen maar in 1 richting rijden.
Of worden de kopsporen het station?
Als je rechts rijdt (DB), moet je steeds achteruit het station in. Ook niet direct een logische manier om een station aan te doen.
Het zou logischer zijn om in het station aan te komen, een andere loc voor de trein te zetten en dan terug vertrekken. Nu moet je dit in volle baan doen, wat zeer onlogisch is.

Ook aan de linker kant zou ik het spoor iets "losser" leggen met een ruime boog.
Als daar de Bietschtahlbrücke komt, dan moet je die ook in een flauwe bocht leggen, net zoals in het echt.
En hou er rekening mee dat die brug feitelijk enkelspoor is (bijkoùmende uitdaging in je plan).

{mod: foto is verwijderd omdat 'ie niet zichtbaar was. Vage google img url die alleen in hun webinterface werkt, vermoed ik}

Titel: Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
Bericht door: VvKan op 07 september 2020, 22:11:28
Ook aan de linker kant zou ik het spoor iets "losser" leggen met een ruime boog.
Als daar de Bietschtahlbrücke komt, dan moet je die ook in een flauwe bocht leggen, net zoals in het echt.
En hou er rekening mee dat die brug feitelijk enkelspoor is (bijkoùmende uitdaging in je plan).
Gelukkig "moet" er niks, maar een flauwe boog is inderdaad veel mooier. Dat levert ook een mooi stukje huisvlijt op, omdat je de bouwdoos anders moet gaan maken.
En de Bietschtalbrug is feitelijk al jaaaaaren dubbelspoor, zoals heel de BLS lijn van Spiez naar Brig.  (Foutje van Frans Peeters)


Titel: Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
Bericht door: VvKan op 07 september 2020, 22:16:52
Is iets raars met het citaat, maar het staat er wel.
Inmiddels gecorrigeerd.
Titel: Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
Bericht door: Frank 123 op 07 september 2020, 22:29:06
Inderdaad dubbelspoor als ik deze foto zie,

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3766C4CC-4160-4463-8DCD-8E84FF182C4C.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3766C4CC-4160-4463-8DCD-8E84FF182C4C.jpeg)

Maar we gesegmenteerd en niet echt gebogen dus dat zou aan te passen moeten zijn (wel mooie uitdaging)
Titel: Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 september 2020, 23:19:01
Stalen bruggen zijn altijd gesegmenteerd. Gebogen bruggen ken ik alleen maar in metselwerk of beton.
Titel: Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
Bericht door: Daan001 op 08 september 2020, 09:43:15
heren,

Mooie fotos van de BLS en ook goed commentaar. Ik heb een behoorlijke fout gemaakt met het rechts rijden zie ik aangezien ik zonder erover te denken van links ben uitgegaan. Met het rechts rijden is de baan onlogischer... oef..

De flauwe bocht in de brug is idd heel erg mooi maar het kost ook ruimte en het bouwpakket is volgens mij recht inderdaad. Een paar weken terug was ik nog even in Brig, zie fotobewijs hieronder.

Genoeg te doen dus maar helaas eerst ff voor de baas aan de slag... to be continued. 

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/unnamed_23.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/unnamed_23.jpg)

daan
Titel: Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
Bericht door: eitreb op 08 september 2020, 11:13:46
hoi Daan,

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/laag1-1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/laag1-1.jpg)

hierbij een opzetje voor de hoofdbaan op de bovenste laag.
je kunt het naar believe aanvullen met stationsporen, rangeersporen, inhaalsporen e.d.
je kunt hiermee in 2 richtingen door je station rijden wat me wat logischer lijkt.
in combinatie met mijn voorstel voor de onderste laag kun je aardig uit de voeten denk ik.
links of rechts rijdend maakt voor de hoofdbaan niet uit.
voor aansluitende sporen moet je daar wel rekening mee houden.

groet,
Bert
Titel: Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
Bericht door: Daan001 op 08 september 2020, 19:22:50
ok, weer gewerkt aan een volgende versie..

- de bietschtal brug in een lichte boog. (dit is wel nog een alternatief)
- Het rechts rijden kan..
- Het schaduwstation is nu een combi van doorgaande en kop sporen. Het is nu behoorlijk groot, wellicht begin ik met iets minder sporen en later uit te breiden.
- De bovenbaan (B) is iets versimpeld met een grote boog achterin met een passeer spoor.

- de analoge baan is er uit!

De bovenbaan (B)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau-B4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau-B4.jpg)

de onderbaan (A)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau-A4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau-A4.jpg)

Voor verdere uitleg op dit concept, zie mn eerdere berichten.
schieten maar weer..
Titel: Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
Bericht door: Flevodienst 1976 op 08 september 2020, 20:40:33
Beste Daan,

Ik heb een kleine suggestie, je mag zelf weten wat je ermee doet.
Laat het kopspoortje bij C vervallen, en wissel dan de sporen bij B en A om.
Je hebt dan de mogelijkheid om bij het station te keren of te kruisen.
Het enkele spoor achteraan zou je dan in zijn geheel in een berg kunnen verstoppen, zodat jou landschap eventueel door kan lopen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau-B4a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau-B4a.jpg)

Wat je ook besluit om te gaan doen, veel plezier met bouwen.

Met vriendelijke groet,
André.
Titel: Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
Bericht door: VvKan op 08 september 2020, 22:56:39
de onderbaan (A)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau-A4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau-A4.jpg)
A/ Komend uit de spiraal op het rechter spoor:  bij het begin van de bocht naar rechts meteen de sporen aftakken.  Maakt de sporen van dit linker schaduwstation veel langer.
B/ Daarmee  offer je wel de 3 loc-opstelsporen op, maar die zijn in mijn ogen hier niet zinvol. Het lijkt mij beter om die hele aftakking met 2 eindsporen op te heffen. Leg in het een na bovenste spoor een Engelse wissel en maak daar een loc-opstelplaats naar links, ongeveer waar de 3 sporen eerst lagen.  Die kunnen dan alle sporen bereiken van het rechter schaduwstation.
Veroniek.
Titel: Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
Bericht door: Daan! op 08 september 2020, 23:26:11
De bovenbaan (B)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau-B4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau-B4.jpg)
Ik zou de opstelsporen die bij de locloods liggen van twee kanten bereikbaar maken. Dat maakt het mogelijk om de rangeerbeweging uit te voeren zonder doorgaand treinverkeer te hinderen. Nu moet je, indien rechtsrijdend, terugsteken vanaf het doorgaande spoor om naar de opstelsporen te komen. Linksrijdend zou dat bij het terugkeren op de hoofdbaan het geval zijn.
Vanwege dezelfde reden, zou ik opstelspoor C (Zie plaatje Andre) laten vervallen.

de onderbaan (A)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau-A4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/niveau-A4.jpg)
Hetzelfde punt als hierboven, je kopsporen zijn alleen bereikbaar door terug te steken. Als je, zoals al gezegd door VvKan, bij de 90-graden bocht linksboven in de tekening, direct begint met een spoor naar alle kopsporen, kun je de schaduwsporen rechtsboven verlengen. Ik zou de kopsporen zo maken dat je dus inderdaad vanuit het rechterspoor (van de helix) daar naartoe kan, maar ook dat je vervolgens daar kan kopen en via het andere spoor terug de helix in kan.
Titel: Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
Bericht door: eitreb op 09 september 2020, 21:18:37
Hoi Daan,
Ik sluit me aan bij de opmerkingen van Veroniek en Daan hierboven.
Het concept heeft nogal wat haken en ogen en dat gaat denk ik op den duur tegenstaan  en dat zou jammer zijn.
De kopsporen op laag A zorgen er op deze  manier voor dat het hondenbotprincipe niet meer werkt en je dus tegen het verkeer in moet manoevreren en soms zelfs achteruitrijden.
Dat belemmert al het overige treinverkeer.
Wat simpele overloopwissels en een kruising op laag B doen wonderen voor wat betreft het in 2 richtingen rijden aan de rechterkant.
Door het  niet gescheiden links/ rechts verkeer wordt het qua besturing  en beveiliging ook ingewikkeld.
Mijn voorstel zou zijn eerst de hoofdbaan als hondebot uit te werken en daarna pas de evt. kopsporen proberen te situeren.
Nu is het een melee van (kop)sporen waardoor het hoofdconcept onduidelijk wordt.

Zie ook mijn eerdere schetjes.
Groet,
Bert