Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:49:53
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
  

Auteur Topic: Nieuw baanplan, op 3x3m  (gelezen 4706 keer)

Daan001

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Nieuw baanplan, op 3x3m
« Gepost op: 06 september 2020, 13:10:59 »
Hallo allemaal,

Ik wil in de komende tijd, lees ergens tussen de 2 maanden en komende 48 jaar een nieuwe baan gaan bouwen. Het zou langzaam kunnen gaan of snel al naar gelang mijn werk, mijn vriendin of andere hobbies roet in het eten gaan gooien. :) Feit is dat de treinenhobby in mijn bloed zit, al vanaf mijn zeer jonge jaren tot vandaag de dag. We gaan er dus maar gewoon  mee beginnen.

Ik vraag jullie feedback op het onderstaande baanplan. Ik heb er wel al lang over nagedacht en er zijn al zeker 15 versies aan vooraf gegaan. Het plan is niet eenvoudig maar ik heb toch behoefte aan veel spoor, zowel voor het rijden maar ook om mijn verzameling gewoon op de rails te hebben staan. De kasten zitten nou eenmaal vol. ;)

Hier enkele kenmerken:
- De baan kent twee niveaus welke zijn verbonden door een klimspiraal
- Het onderste niveau (A) heeft zowel een schaduw kopstation als dat het een stuk spoor door een dal heeft.
- Het bovenste niveau (B) heeft een stuk industrie met depots voor met name locs en goederenwagons. Over de gebouwen heb ik nog niet echt nagedacht maar die komen er wel tussen.
- Niveau A en B zijn op een deel ook gecombineerd in 1 diorama waarbij het bovenste spoor een brug (jaja de wel bekende Bietschtal brug) en onder een dal-spoor. Logischerwijs komt dit stuk net voor de klimspiraal.
- Het niveau verschil tussen A en B wil lik ongeveer 400mm maken.
- de baan is in U-vorm, 3m x 3m, waarbij aan de open zijn de toegangsdeur zit. Dit is een schuifdeur overigens.
- De onderbouw van de baan zijn een stel kasten van ikea waarin een hoop spul ligt opgeslagen.
- bijzaakje: Er Op niveau A komen eigenlijk twee banen, de hoofdbaan en nog een extra rondje. Dit extra rondje is een analoog rondje zodat enkele analoge stukken toch kunnen rijden. Verder is dit ook het programmeer stuk als nodig.
- De hoofdbaan wordt simpel digitaal. digitale treinen. wissels, seinens, etc worden analoog.
- Het materieel wordt tijdperk IV en voornamelijk DB uit de jaren 80-90. Echter ook SBB,OBB en soms NS.
- Het materieel is met name ROCO en FLM maar enkele hele mooie lima stukken ook.

zie hieronder de plannen in anyrail.

schieten maar....





Groeten daan

« Laatst bewerkt op: 06 september 2020, 20:52:32 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
Re: Nieuw baan-plan op 3mx3m
« Reactie #1 Gepost op: 06 september 2020, 18:00:49 »
Hoi Daan,
Het schaduwstation begrijp ik niet helemaal met alleen maar doodlopende sporen.
Dat betekent dat een getrokken trein er achteruit weer uit moet.
Voor treinstellen en duw/trektreinen zou het wel kunnen alleen dan  rijden ze tegen de rijrichting in zonder spoorwisselmogelijkheid.
Je kunt ook lokwisseling toepassen maar dat betekent dat je opzet anders wordt en je moet steeds aan en afkoppelen dus dat zou niet mijn eerste insteek zijn.
Beter is het om in ieder geval een aantal sporen aan beide zijden van wissels te voorzien.
Dat zelfde geldt ook voor het hoge niveau.
Daar ontbreken omloopmogelijkheden in de kopsporen.
De wissels die er zijn zijn vaak tegen de rijrichting in als je rechtsrijdend verkeer aanhoudt.
Rangeren wordt zonder omloopwissels wel een probleem.
Mijn voorstel is om in de analoge ronde een inhaalmogelijkheid te maken ter afwisseling.
Tot zover mijn eerste schot voor de boeg.
Groet,
Bert
« Laatst bewerkt op: 06 september 2020, 18:23:33 door eitreb »
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

Daan001

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
« Reactie #2 Gepost op: 06 september 2020, 22:06:18 »
Hoi Bert,

Dank voor de tips! Ik heb gekozen voor het kopstation omdat de 3m eigenlijk te kort is voor wissels aan beide kanten. Mijn voorkeur gaat toch wel uit naar 1:87 rijtuigen en met vier of vijf wagens. Een kopstation lijkt me ook wel leuk, vooral om een beetje scenery toe te voegen zodat het een klein beetje lijkt op Munchen hbf.

Voor het bovenste niveau moeten meer wissels geen probleem zijn en geeft meer flexibiliteit.

Ik ben overigens benieuwd of de 6.16 cm genoeg is als hartafstand voor 1:87 rijtuigen.

Ik ga het nog eens bekijken en wat meer flexibiliteit toevoegen.

nogmaals dank. daan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
« Reactie #3 Gepost op: 06 september 2020, 22:22:55 »
Ik ben overigens benieuwd of de 6.16 cm genoeg is als hartafstand voor 1:87 rijtuigen.
Het antwoord op die vraag kun je vinden in de combinatie van NEM103 en NEM112

Verder ben ik het met Bert eens dat je nog eens goed naar het schaduwstation moet kijken. Feitelijk bestaat het nu uit twee bundels. Bij de ene bundel kun je alleen maar rechtsrijdend binnenkomen en linksrijdend weer vertrekken. Bij de andere bundel is het net andersom.
« Laatst bewerkt op: 06 september 2020, 22:31:06 door Klaas Zondervan »

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
« Reactie #4 Gepost op: 07 september 2020, 15:27:00 »
hoi Daan,

https://images.beneluxspoor.net/bnls/stat-1.jpg

hierbij een voorbeeld van een kopstation met lokwissel voor diesels en ellocs.
uiteraard moet er bij stoomloks nog wel een draaischijf e.d. geplaatst worden.

trein rijdt binnen en stopt langs het perron.
daar wordt de lok afgekoppeld en wordt er vanaf de opstelsporen een andere lok aangekoppeld waarna de trein kan vertrekken.
na vertrek wordt de eerste lok op de opstelsporen geplaatst en wordt weer klaargezet voor de volgende trein.

dit maakt het wel levendig

groet,
Bert
« Laatst bewerkt op: 07 september 2020, 15:59:35 door eitreb »
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
« Reactie #5 Gepost op: 07 september 2020, 16:08:50 »
Even het plaatje van Bert direct zichtbaar gemaakt:


Daan001

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
« Reactie #6 Gepost op: 07 september 2020, 17:21:54 »
Thanks. Ik ben nog even gaan kijken of ik het plan wat vindt en het schaduw kopstation te laten varen (al vind ik het nog steeds wel leuk). Met meer doorgaande sporen kom ik op het volgende plan:





De doodlopende sporen op niveau B zijn voor een lokloods. Alle andere sporen zijn nu doorgaand.
Verder is er ook een extra zijspoor voor het analoge stuk.

Het is wel spagetti nu...   ;)
Het kopstation schaduw station is nog niet dood overigens maar wilde even kijken hoe het kan met doorlopende sporen.

wat vindt?
daan

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
« Reactie #7 Gepost op: 07 september 2020, 17:37:05 »
Hoi,

Ik zou beginnen om het analoge deel eruit te halen. Waarom wil je dat per se? Het is in principe een enkelsporig rondje, waar je dus maar één trein op kwijt kan. Als je die sporen gebruikt voor je schaduwstation kun je meer treinen opstellen. Tegenwoordig is alles te digitaliseren of al opnieuw uitgebracht. Dat mag het probleem niet zijn.

Op het schaduwstation laat je een hoop ruimte onbenut. Met name aan de linkerkant waar die gekke hap eruit is. Waarom is dat?
Zelf zou ik direct na de spiraal beginnen met de wisselstraat, zodat het aantal sporen toeneemt en daarmee de opstelcapaciteit.

Waarom heb je gekozen voor een hondebot en niet voor een mogelijkheid waar treinen in dezelfde richting vertrekken?

Daan001

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
« Reactie #8 Gepost op: 07 september 2020, 17:51:36 »
hoi Daan!

Die hap aan de linkerkant heeft met de grootte van de baan te maken. Zie het eerste plaatje, de zwarte lijnen geven dat weer. Aan de rechterkant van de kamer van 3mx3m is de baan een meter breed. Aan de achterkant is de baan maar 60cm breed. Ik moet dus de bocht kunnen maken om op die 60cm te kunnen komen, dat zorgt dan voor die hap..

Wat bedoel je met je laatste zin?hondebot versus treinen in dezelfde richting?

Over het analoge deel er uit gooien heb je een heel punt. Ik heb nu gewoon zoveel loks die nog niet gedigitaliseerd zijn. Alleen al de decoders kopen kost een fortuin. En anders blijven ze dus in de kast tot de dag dat die decoder komt. Maar je hebt gelijk het zou eea veel makkelijker maken als dat analoge deel er uit gaat... ik neem het in overweging..

eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
« Reactie #9 Gepost op: 07 september 2020, 18:22:50 »


je kunt natuurlijk ook de 2 mogelijkheden combineren als je niet echt kunt kiezen.
1 kopstation zichtbaar en voorzien van scenery en daarbij wat opstelmogelijkheden voor het goederenverkeer.
en 1 schaduwstation doorgaand en uit het zicht aan de achterzijde.
bijgaand een schematisch opzetje.
gestippeld is uiteraard uit het zicht.

groet,
Bert
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

Daan001

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
« Reactie #10 Gepost op: 07 september 2020, 18:27:14 »
ja dat is een idee.

Ook proberen het 'gat' links op te lossen en daar beter gebruik van te maken.

werk aan de winkel.. (y)

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
« Reactie #11 Gepost op: 07 september 2020, 21:35:19 »
In de bocht onder je draaischijf rijden je treinen altijd tegen-wijzerzin. Je hebt er een dubbel spoor liggen dat eigenlijk tot niets dient.
Ik denk dat je bovendeel ook even moet bekijken in functie van het rijden van de treinen.
Ik vermoed dat uiterst rechts een station moet voorstellen waar treinen maar in 1 richting rijden.
Of worden de kopsporen het station?
Als je rechts rijdt (DB), moet je steeds achteruit het station in. Ook niet direct een logische manier om een station aan te doen.
Het zou logischer zijn om in het station aan te komen, een andere loc voor de trein te zetten en dan terug vertrekken. Nu moet je dit in volle baan doen, wat zeer onlogisch is.

Ook aan de linker kant zou ik het spoor iets "losser" leggen met een ruime boog.
Als daar de Bietschtahlbrücke komt, dan moet je die ook in een flauwe bocht leggen, net zoals in het echt.
En hou er rekening mee dat die brug feitelijk enkelspoor is (bijkoùmende uitdaging in je plan).

{mod: foto is verwijderd omdat 'ie niet zichtbaar was. Vage google img url die alleen in hun webinterface werkt, vermoed ik}

« Laatst bewerkt op: 08 september 2020, 19:26:51 door Reinout van Rees. Reden: Foto verwijderd ivm rare google proxy tag »
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

VvKan

  • Gast
Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
« Reactie #12 Gepost op: 07 september 2020, 22:11:28 »
Ook aan de linker kant zou ik het spoor iets "losser" leggen met een ruime boog.
Als daar de Bietschtahlbrücke komt, dan moet je die ook in een flauwe bocht leggen, net zoals in het echt.
En hou er rekening mee dat die brug feitelijk enkelspoor is (bijkoùmende uitdaging in je plan).
Gelukkig "moet" er niks, maar een flauwe boog is inderdaad veel mooier. Dat levert ook een mooi stukje huisvlijt op, omdat je de bouwdoos anders moet gaan maken.
En de Bietschtalbrug is feitelijk al jaaaaaren dubbelspoor, zoals heel de BLS lijn van Spiez naar Brig.  (Foutje van Frans Peeters)


« Laatst bewerkt op: 07 september 2020, 22:18:41 door VvKan »

VvKan

  • Gast
Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
« Reactie #13 Gepost op: 07 september 2020, 22:16:52 »
Is iets raars met het citaat, maar het staat er wel.
Inmiddels gecorrigeerd.
« Laatst bewerkt op: 07 september 2020, 22:19:18 door VvKan »

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 4599
Re: Nieuw baanplan, op 3x3m
« Reactie #14 Gepost op: 07 september 2020, 22:29:06 »
Inderdaad dubbelspoor als ik deze foto zie,



Maar we gesegmenteerd en niet echt gebogen dus dat zou aan te passen moeten zijn (wel mooie uitdaging)