Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Frits Westers
Vandaag om 18:21:53
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 17:49:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door stoombr38
Vandaag om 15:13:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
  

Auteur Topic: Welke koppelingen kiezen voor H0 DC baan?  (gelezen 9018 keer)

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2908
  • Duitsland TP III/IV
Re: Welke koppelingen kiezen voor H0 DC baan?
« Reactie #30 Gepost op: 26 August 2020, 11:40:42 »
Tja, net als je denkt: ik kies voor Roco Universeel, zie je dit: https://www.youtube.com/watch?v=2BvKvOKjZwA
En dan weet je het niet meer. Zacht aankoppelen zonder dat de aan te koppelen wagen over het emplacement vliegt, vind ik heel belangrijk.

Frank,

Dit is precies wat ik bedoel. Hier heeft de topic starter wat aan. Goede vergelijking tussen alle soorten koppelingen.
Grt, Ronald.

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2850
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: Welke koppelingen kiezen voor H0 DC baan?
« Reactie #31 Gepost op: 26 August 2020, 13:03:26 »
Ik gebruik standaard de Roco kort koppeling
Allen voor de ADE rijtuigen de ADE koppeling i.v.m. de vaste samenslelling

Cor

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re: Welke koppelingen kiezen voor H0 DC baan?
« Reactie #32 Gepost op: 26 August 2020, 13:22:00 »
Het experiment in de video heb ik zelf jaren geleden ook gedaan. En kwam tot dezelfde conclusie: de enige koppeling die altijd zijdezacht aankoppelt is de Kadee. Maar dat is dan weer geen kortkoppeling.

Met de beugelkoppeling en de varianten daarop (Märklin kortkoppeling en Roco Universal) moet je geluk hebben. De ene keer lukt het probleemloos, de andere keer moet je ze echt helpen. Een klein hoogteverschil kan al zorgen dat het niet wil.

De echte kortkoppelingen (Roco kortkoppeling en Fleischmann Profi) zijn een ramp als je wil rangeren. Je moet de wagens echt met een knal tegen elkaar laten rijden wil je kans maken dat ze koppelen.
Voor buffer-aan-buffer rijden zijn ze dan weer ideaal omdat ze een echt starre verbinding vormen waarbij het kortkoppelmechaniek optimaal functioneert.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8160
Re: Welke koppelingen kiezen voor H0 DC baan?
« Reactie #33 Gepost op: 26 August 2020, 13:34:12 »
Wel één kanttekening bij de video: de Marklin kortkoppeling kan wel heel zacht aankoppelen maar dan moet dat "dingetje" precies goed zitten. Deze koppeling heeft een soort mechaniekje waarmee je hem kunt voor-ontkoppelen. Dan duw je de wagon een rangeerspoor op en bij het weer wegrijden laat de koppeling los. Wanneer dat "voor-ontkoppel-dingetje" in een bepaalde stand staat wil hij echter dus niet vastkoppelen. Ik denk dat dat is wat er gebeurt in de video bij deze koppeling.

Snappie?  ;D

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2908
  • Duitsland TP III/IV
Re: Welke koppelingen kiezen voor H0 DC baan?
« Reactie #34 Gepost op: 26 August 2020, 14:43:21 »
Ja, dingetje==>>



Märklin gebruikt hier de naam "Relex" voor dacht ik.
Grt, Ronald.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26780
    • Pagina van klaas
Re: Welke koppelingen kiezen voor H0 DC baan?
« Reactie #35 Gepost op: 26 August 2020, 14:46:52 »
Dat is toch dat lipje wat op de haak ligt? Zit ook op de normale Märklin koppelingen.
In de niet-gekoppelde stand ligt dat lipje op de haak, ik zou niet weten hoe dat verkeerd kan liggen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Robert E

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Re: Welke koppelingen kiezen voor H0 DC baan?
« Reactie #36 Gepost op: 26 August 2020, 22:09:54 »
Citaat
zie je dit: https://www.youtube.com/watch?v=2BvKvOKjZwA

Als je rond 5.45 koppelen ziet voor Roco universeel koppeling is het niet direct mijn ervaring, ik ervaar het dat je rustig kunt aankoppelen.
Beetje grof koppelen in filmpje, wel leuk te zien hoe en wat met allerlei koppelingen..

Let wel, ik heb een stuk of 7 wagons waar dan aan gekoppeld wordt... 

Enige echte probleem zijn tweetal Mehano G1206 serie locs waar KK schacht met schoefje op draaistel zit, dat wil wel eens wat scheef staan aangezien er geen "richt  mechanisme" in zit (veertje of zo).
Dat wil koppelen wel eens mis gaan...
Mvg

Robert
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

Dick van Aggelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Welke koppelingen kiezen voor H0 DC baan?
« Reactie #37 Gepost op: 08 September 2020, 18:12:46 »
Plak of photoshop op een echte 1100 maar eens een Märklin of andere koppeling: geen gezicht.

Rolf S

  • Offline Offline
  • Berichten: 157
Re: Welke koppelingen kiezen voor H0 DC baan?
« Reactie #38 Gepost op: 28 September 2020, 10:15:00 »
Ik gebruik ESU standaard koppelingen - nagenoeg identiek aan Roco standaard denk ik. Maar toch niet 100% tevreden: ze koppelen tamelijk goed met de 3 ESU loks die ik heb met automatische koppeling (BR94, V60, V90) en met loks die ik met de ESU standaardkoppeling uitgerust heb. Maar de V36 Brawa met Brawa's eigen automatische koppeling verliest onderweg nog wel eens wat.

Die Brawa (die overigens als voordeel heeft dat je er goed mee in bochten kunt aankoppelen) zou het beste met wagens en rijtuigen met beugelkoppeling kunnen rijden, maar beugelkoppelingen zijn nagenoeg niet door de ESU loks automatisch te ontkoppelen. Met uitzondering dan weer van ESU's eigen beugelkoppeling die ze bij hun rijtuigen van eigen merknaam Pullman leveren - deze 'flapperen' goed los als de ESU loks hun ontkoppeldansje doen, maar zowel ESU loks met automatische koppeling als loks met standaard ESU koppeling raken wagens en rijtuigen met de Pullman koppeling wel eens kwijt.

Dus eigenlijk zou ik een beugelkoppeling willen hebben die wel losflappert bij een ESU lok met automatische koppeling.

Rob Kiens

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Re: Welke koppelingen kiezen voor H0 DC baan?
« Reactie #39 Gepost op: 02 July 2021, 00:41:01 »
Hier nog een afsluitend bericht van de topic starter: ik heb een paar setjes van de Roco Universal koppeling aangeschaft, en ook een setje van dezelfde maar dan in hoogte verstelbaar. Hiermee ga ik als mijn schaduwniveau rijklaar is met diverse locs en goederenwagons wat koppelings- en ontkoppelingstesten uitvoeren om te zien hoe dit type koppeling in de praktijk gaat werken. Voor de personenrijtuigen blijf ik in eerste instantie bij de standaard Roco beugelkoppelingen, omdat dit toch vaste setjes blijven. Het resultaat hoe eea. uitpakt zal ik verwoorden in een nieuw topic. Iedereen die gereageerd heeft in deze topic hartelijk dank voor je mening en het delen van je ervaringen. mvg Rob.