Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 16:42:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Welke koppelingen kiezen voor H0 DC baan?  (gelezen 7558 keer)

Rob Kiens

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Welke koppelingen kiezen voor H0 DC baan?
« Gepost op: 23 augustus 2020, 13:04:54 »
Ik sta nu voor de belangrijke beslissing: welke koppelingen ga ik kiezen voor mijn baan, die ik komende herfst ga opbouwen? Het wordt een grote baan met Roco Line rails, gelijkstroom, en digitale aansturing met iTrain en BiDiB Railcom DCC.
als je op koppelingen gaat zoeken zie je door de bomen het bos niet meer. Belangrijk is dat het koppelen licht gaat, vooral met rangeren, en dat als de boel beneden vastloopt of ontspoort bij het schaduwstation je makkelijk de wagons uit elkaar kunt halen. Ik heb al wat geprobeerd met Fleischmann haakkoppeling, maar die schieten snel los bij een oneffenheid in de baan, en beugelkoppelingen koppelen erg stroef en krijg je slecht met de hand uit elkaar. Fleischmann Profi koppeling misschien? ziet er beter uit... Ik zou graag willen weten, wie heeft voor welke koppeling gekozen en waarom?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Welke koppelingen kiezen voor H0 DC baan?
« Reactie #1 Gepost op: 23 augustus 2020, 13:12:05 »
Fleichmann Profi koppelt alles behalve licht aan. Wel gemakkelijk uit elkaar te halen.
Roco Universal (lijkt op een beugelkoppeling) koppelt juist heel licht aan, maar is dan weer wat minder gemakkelijk uit elkaar te halen.
En zo heeft iedere koppeling zijn karakteristieken.

Deze vraag is natuurlijk al vaker gesteld, dus misschien nog even op de site zoeken.
Maar de tegenvraag is wat je graag wilt. Als rangeren (als spel) heel belangrijk is, dan is Roco Universal echt een aanrader. Maar er kunnen ook andere wensen zijn: kortkoppelen, gemakkelijk treinen samenstellen en weer uit elkaar halen (niet rangeren als spel), uiterlijk, etc. Dus welke criteria tellen het zwaarst?

Zelf ben in niet erg geïnteresseerd in rangeren, maar wel in vaste treinsamenstellingen die ik een beetje gemakkelijk op de baan wil kunnen zetten en gemakkelijk zo nu en dan wil kunnen veranderen. Verder wil ik echt kortkoppelen. Dan vind ik Profi de ideale keuze.
« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2020, 13:18:14 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Welke koppelingen kiezen voor H0 DC baan?
« Reactie #2 Gepost op: 23 augustus 2020, 13:14:51 »
Kadee. Werk fantastisch en is met wat werk prachtig "digiloog" op afstand (via de centrale) te bedienen. Koppelt fluweelzacht en wagens zijn eenvoudig naar boven toe uit te tillen.
Onderlinge wagen afstand te bepalen door 4 verschillende lengtes koppelingen. Wat wil je nog meer?
Met groet,

Ger.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Welke koppelingen kiezen voor H0 DC baan?
« Reactie #3 Gepost op: 23 augustus 2020, 13:28:06 »
@Rob,

Bij koppelingen gaat het m.i. om een aantal belangrijke functies. Zekerheid van het aan elkaar gekoppeld blijven in alle omstandigheden (zoals je zelf al opmerkt), het gemak waarmee een rangeerbeweging kan worden uitgevoerd, of een wagen handmatig kan worden uitgenomen.

Ieder kiest hierin zijn/haar eigen weg natuurlijk, maar je vraagt naar de ervaringen van anderen.

Bij de keuze van het materieel ga ik uit van locs, coaches en karretjes met de bekende NEM schachten. In principe is al het materieel daarmee compatible, hoewel sommige fabrikanten (o.a. Bachmann) zich jammergenoeg niet strikt houden aan de NEM normen. De meeste continentale merken voldoen daar echter wel aan.

Voor het gemak van rangeren rust ik al mijn locomotieven en goederenwagens uit met Kadee klauwkoppelingen. Ook het uitnemen van een loc of wagen gaat uiterst makkelijk. Als je er een optilt, blijven de koppelingen niet haken.

Voor vaste stammen maak ik sinds kort gebruik van de nieuwe Hunt magnetische koppelingen. Alleen de koppelingen aan de kop en staart zijn Kadee’s. De Hunt koppelingen zijn zo klein dat ze bijna niet opvallen, maar ook oersterk. Toch is het handmatig loskoppelen heel gemakkelijk, waardoor ook het uitnemen geen punt is.
Aanvankelijk had de Hunt koppeling het nadeel dat je rekening moest houden met de polariteit van de magneetjes. Inmiddels kun je ook Hunt koppelingen krijgen die daar geen last van hebben.

Just my 2 cts.

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2020, 13:37:21 door Hans van de Burgt »

Rob Kiens

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Welke koppelingen kiezen voor H0 DC baan?
« Reactie #4 Gepost op: 23 augustus 2020, 13:36:23 »
ik wil een paar sneltreinen laten rijden met een vaste samenstelling, en een paar goederentreinen waarmee ik leuk kan rangeren en nieuwe stammen maken. Nu is het misschien verstandig om voor de eerste gewoon de koppelingen te houden die erop zitten, omdat die toch nooit los gaan. voor de tweede is het licht koppelen erg belangrijk zodat de wagon niet een duw krijgt voordat ie vastzit. Roco Universal ken ik nog niet. Ik heb al wel een topic gelezen van december 2013 over Kadee of Roco Universal, waar Kadee er uiteindelijk het beste uitkwam. Kadee ken ik helaas ook nog niet. Koppelen in bochten of op wissels probeer ik in ieder geval zoveel mogelijk te vermijden, want in het algemeen schijnt daar niets voor te zijn dat goed werkt.

Rob Kiens

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Welke koppelingen kiezen voor H0 DC baan?
« Reactie #5 Gepost op: 23 augustus 2020, 13:39:50 »
alle rollend materieel dat ik al heb is van Roco, Fleischmann, Lima en Trix. Van Hunt magnetische koppelingen had ik nog nooit gehoord. Echt een eye opener!

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Welke koppelingen kiezen voor H0 DC baan?
« Reactie #6 Gepost op: 23 augustus 2020, 13:47:41 »
Kadee. Werk fantastisch en is met wat werk prachtig "digiloog" op afstand (via de centrale) te bedienen. Koppelt fluweelzacht en wagens zijn eenvoudig naar boven toe uit te tillen.
Onderlinge wagen afstand te bepalen door 4 verschillende lengtes koppelingen. Wat wil je nog meer?

En in NEM uitvoering te koop :)

Koppelen in bochten of op wissels probeer ik in ieder geval zoveel mogelijk te vermijden, want in het algemeen schijnt daar niets voor te zijn dat goed werkt.

In bochten koppelen wil met geen enkele koppeling :) Niet doen dus.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Welke koppelingen kiezen voor H0 DC baan?
« Reactie #7 Gepost op: 23 augustus 2020, 14:30:19 »
Roco Universal ken ik nog niet. Ik heb al wel een topic gelezen van december 2013 over Kadee of Roco Universal, waar Kadee er uiteindelijk het beste uitkwam. Kadee ken ik helaas ook nog niet.

Kadee is bedacht voor rangeerpret.
Verschil is nog dat buffer aan buffer koppelen (kortkoppelen) met Kadee niet mogelijk is vanwege geen starre koppelverbinding. Met Universal is vrijwel kortkoppelen wel mogelijk, scheelt nog een half millimetertje geloof ik.
Kortkoppelen is afhankelijk van een goed geplaatste kortkoppelmechaniek en een starre koppelverbinding. Dat gaat op zich het beste met Profi of de gewone Roco kortkoppeling.

Zelf ben ik nogal enthousiast over de verschillende typen magnetische koppelingen die de laatste jaren op de markt komen, zoals Almrose of Ree. Zijn meerdere draadjes over. Prima kortkoppelen, robuuste verbinding, gemakkelijk aan en ontkoppelen. Op afstand ontkoppelen is dan weer niet mogelijk, maar dat boeit mij dus niet. Voornaamste probleem vind ik de leveringszekerheid.
« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2020, 14:38:27 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2262
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Welke koppelingen kiezen voor H0 DC baan?
« Reactie #8 Gepost op: 23 augustus 2020, 16:08:25 »
https://youtu.be/_Yw_aKWNpCs

Ik heb mijn rijtuigen buffer aan buffer, hoor. Of vouwbalg aan vouwbalg, zo je wil. Bovenstaand filmpje geeft het koppelen/ontkoppelen weer met gebruikmaking van de decoder, dus geen magneet onder het spoor.
Met groet,

Ger.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Welke koppelingen kiezen voor H0 DC baan?
« Reactie #9 Gepost op: 23 augustus 2020, 16:57:39 »
Ik kan me vergissen Ger, maar met Kadee kan je zo kort koppelen en dan gaat het ook nog pakweg R3 door?
Boven Ree magnetische koppelingen, onder Fleischmann Profi.



Dergelijke hoogstandjes vereisen een volledig starre koppelverbinding. Of je echt kortkoppelen heel belangrijk vindt, is wat anders. Sterker, genoeg mechanieken die zo beroerd zijn ontworpen dat er van echt kortkoppelen sowieso geen sprake is.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Welke koppelingen kiezen voor H0 DC baan?
« Reactie #10 Gepost op: 23 augustus 2020, 17:58:41 »
@Henk,

Elders in de LitterBin draad heeft St00mboy (Leen Verkaik) een hele serie berichten geweid aan de Hunt koppelingen. Ze zijn stukken goedkoper dan de Ree versies (maar niet stroomdoorlatend), en bijzonder tolerant.



Zie:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=36295.msg3222136914#msg3222136914

Gr, Hans


Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3843
Re: Welke koppelingen kiezen voor H0 DC baan?
« Reactie #11 Gepost op: 23 augustus 2020, 18:05:36 »
Ja lastig!

Ik was van plan overal de Fleischmann Profi te gebruiken.
Maar dat werkt niet bij elke wagon, omdat ze ( ondanks genormaliseerde schachten) soms tè kort koppelen.

De Roco kortkoppeling wordt soms lam

Binnenkort is de Piko kortkoppeling testen.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Welke koppelingen kiezen voor H0 DC baan?
« Reactie #12 Gepost op: 23 augustus 2020, 22:39:28 »
Gewoon even puur mijn ervaring  :)  Ik heb zowel Fleischmann Profi kortkoppelingen als Roco kortkoppelingen. Uiteraard niet gecombineerd want dat werkt niet  ;)


Roco kortkoppelingen (dus niet de universeel koppelingen) gebruik ik voor o.a. rijtuigen. Het nadeel van de Roco vind ik dat ze wat lang uitsteken achter het rijtuig. Maar als je vaste samenstellingen hebt kun je bij het laatste rijtuig aan de achterzijde de koppeling weglaten. Tussen de rijtuigen zie je toch niet hoelang de koppeling is. Kortkoppelen doen ze prima en inderdaad erg licht.

Fleischmann Profi kortkoppelingen gebruikt ik veel bij wagons en loks. Hoewel ze inderdaad soms wat zwaarder koppelen (als je bv. een enkele wagons aan wil koppelen dan wil de wagon nog wel eens weggeduwd worden) hebben de Profikoppelingen wel het voordeel dat ze bijna nooit los schieten in bogen of zoals beugelkoppelingen blijven halen achter de buffers. En ze ogen vrij klein. Wanneer ze te strak koppelen zorg ik dat ik ze net niet helemaal in de nem-schacht duw maar een halve millimeter speling houd.

Met vr. groet, Martijn.

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1608
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: Welke koppelingen kiezen voor H0 DC baan?
« Reactie #13 Gepost op: 24 augustus 2020, 00:27:40 »
Dit weekend de Hunt koppelingen in het wild kunnen aanschouwen.
Hoewel het de standaard waren en je dus moet opletten qua welke kant voor moet lijkt het systeem mij zeker niet verkeerd.

En al helemaal niet als die prijs die ik gevonden heb 10,95 voor 10 pair (dus 20 stuks) klopt. Dat zou €21,15 zijn met de huidige wisselkoers. Alle andere merken komen daar ver bovenuit.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

AndrevdG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1977
    • Baan in Los Angeles
Re: Welke koppelingen kiezen voor H0 DC baan?
« Reactie #14 Gepost op: 24 augustus 2020, 05:12:49 »
Citaat
Het wordt een grote baan

Groot is relatief, en ik vind die van mij ook groot.

Initieelt dacht ik van: het moet allemaal Fleishmann profi worden.

Na wat ervaringen, inclusief wat face-to-face gesprekken met een forum genoot is mijn conclusie:
- Gebruik eerst eens wat er bij de wagons is geleverd.
- Kortkoppeling is leuk, maar altijd nodig en betrouwbaar?

Heb nu 600 wagons, zou ik daar Fleischmann hebben gebruikt voor alles, dan heb je het over 1200 koppelingen. 50 stuks Fleischmann profie per doosje a 50 euros, is dan al gauw 24 * 50 of 1000 Euro. Waarschijnlijk hetzelfde voor andere koppelingen.

Die opmerking van de forum genoot heeft me wakker gemaakt. Ik gebruik wat bruikbaar is en geleverd met de wagon/loc. Dan ga ik eens kijken of ik alles  wel op 1 systeem wil hebben. En daar is het antwoord: als er niks is, Fleischmann, anders, gewoon lekker wat erbij zit.