Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frank 123
Vandaag om 17:40:31
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:01:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:43:58
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 16:37:43
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 16:35:01
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
  

Auteur Topic: Ontkoppelrails in de context van een tandradbaan (H0)  (gelezen 1014 keer)

gijsk

  • Offline Offline
  • Berichten: 13
Ontkoppelrails in de context van een tandradbaan (H0)
« Gepost op: 03 juli 2021, 15:37:05 »
Toen ik 20 jaar geleden met modelsporen begon, kocht ik als kleine jongen gewoon Fleischmann spoor. Nu ik na een lange pauze weer herbegonnen ben, is Fleischmann helaas gestopt met H0. Toch maak ik gestaag vorderingen met mijn herbegonnen baan. Hier in Engeland koop ik voor het spoor wat ik nog niet heb maar Peco in (omdat dat goedkoop en relatief makkelijk leverbaar is). Het is een beetje frankenstein-achtig met de voorgeballaste profi-rails en de ongeballaste peco (met ietsje langere bielzen), maar je moet toch wat...

Ik heb een e-lok (4305) en stoomlok (4028) die geschikt zijn voor tandradgebruik, en ben van plan dat ook te doen. Ik gebruik Fleischmann profi koppelingen (en ja, ik weet dat ik het "stokje" onder de koppeling zal moeten inkorten bij tandradgebruik). Ik heb een aantal hand-bediende ontkoppelrails van Fleischmann. Echter, mij is opgevallen dat het tandrad op de loco's aanloopt op het ontkoppelspoor, ook als het ontkoppelspoor niet actief ("naar beneden") ligt, omdat zowel het "doosje" dat om het ontkoppelmechaniek heen zit, als de "heuvel" van het mechaniek, een stukje boven de bielzen uitsteken.

Peco heeft, voor zover ik kan zien, alleen bestuurbare ontkoppelrails voor electromagnetische koppelingen, en verder alleen maar permanente versies (dwz, die ontkoppelen altijd, en zullen voor nog meer problemen met de tandradloco's zorgen). Roco maakt wel rails vergelijkbaar met de Fleischmann ontkoppelrails, maar van wat ik daar op internet qua plaatjes van kan zien, zullen die hetzelfde probleem hebben. Ditto Hornby. Ik zou uiteraard kunnen proberen zelf iets te knutselen, maar op dit moment ben ik daar nog niet dapper genoeg voor. Weet iemand of er een alternatief product is wat geen problemen oplevert met de tandradloks?

VvKan

  • Gast
Re: Ontkoppelrails in de context van een tandradbaan (H0)
« Reactie #1 Gepost op: 03 juli 2021, 19:55:59 »
Je zegt, dat je het stokje onder de koppeling moet inkorten. Dus dat betekent, dat de ontkoppeling plaatsvindt binnen de breedte van de tandradstaaf.
Dus de tandradstaaf kan als ontkoppelaar dienen.  Stukje afzagen en dat omhoog bewegen om te ontkoppelen, net als bij een gewone ontkoppelaar.

MAAR:  dan moet natuurlijk niet het tandwiel ook net boven dat stukje zitten, want dan wordt de hele loc opgetild.  Goed mikken dus.

Een andere methode zou kunnen zijn een dun plaatje vanaf de  zijkant insteken en dan omhoog drukken dwz aan de zijkant omlaagtrekken en een scharnierpuntje waaromheen het draait.  Maar ook dan geldt, dat het tandwiel (en andere lage delen) niet in de weg mogen zitten.

Een derde methode zou kunnen zijn aan het ingekort staafje naar de zijkant toe een plaatje of staafje te bevestigen.  De ontkoppelaar kan dan aan beide kanten van de tandradstaaf omhoog komen.  Wederom: er mag niks in de weg zitten.
« Laatst bewerkt op: 03 juli 2021, 19:58:30 door VvKan. Reden: toevoeging »

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 535
Re: Ontkoppelrails in de context van een tandradbaan (H0)
« Reactie #2 Gepost op: 03 juli 2021, 23:26:53 »
want dan wordt de hele loc opgetild.

Dat is een heel krachtige ontkoppelaar dan  :laugh:

VvKan

  • Gast
Re: Ontkoppelrails in de context van een tandradbaan (H0)
« Reactie #3 Gepost op: 04 juli 2021, 11:18:17 »
Ja, 40 ton. Voor de zekerheid dat er in ieder geval ontkoppeld wordt. ;)