Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
18 april 2024, 23:15:37
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
"Nederlandse" modellen door Marc tramt
18 april 2024, 21:56:41
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
18 april 2024, 21:16:29
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
LS Models 2024 door 4020 281-4
18 april 2024, 18:03:40
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
18 april 2024, 15:22:30
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
18 april 2024, 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
18 april 2024, 14:07:57
  

Auteur Topic: Welke koppelingen kiezen voor H0 DC baan?  (gelezen 7608 keer)

Rob Kiens

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Welke koppelingen kiezen voor H0 DC baan?
« Reactie #15 Gepost op: 24 augustus 2020, 16:22:59 »
De baan wordt 8,5 meter lang en 1,5 meter breed, met een smal stuk in het midden. Treinen van 1,5 meter lang zijn de bedoeling, zeker goederentreinen

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 704
Re: Welke koppelingen kiezen voor H0 DC baan?
« Reactie #16 Gepost op: 24 augustus 2020, 21:45:03 »
Een trein van 1,5 meter is een korte trein, bijvoorbeeld een loc en vier rijtuigen op schaallengte.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: Welke koppelingen kiezen voor H0 DC baan?
« Reactie #17 Gepost op: 25 augustus 2020, 10:29:08 »
Voor het rangeerwerk kan je het beste marklin beugelkoppelingen gebruiken. Ze koppelen licht, koppelen makkelijk (zijn tollerant naar kleine afwijkingen), ze hebben voorontkoppeling en ze zijn goedkoper dan kadee. Ik weet alleen niet je uitkomt met je hoogte. Door de voorontkoppelings feature kan je ze ook makkelijker ontkoppelen dan de standaard beugelkoppelinen, je kan dan 1 van de 2 wagons omhoog tillen om ze los te maken. Als je geen M* beugelkoppelingen wilt, is kadee the way. Maar volgens mij zijn die duur en het automatisch ontkoppelen gaat niet altijd probleemloos bij iedereen.

Voor de vaste rijtuigstammen:
Ik heb afgelopen weekend allerlei type koppelingen in actie gezien. Ik heb de schuine roco kortkoppelingen zien los loslaten, ik heb de kadee koppelinen trouwens ook zien loslaten. Die M* kortkoppelingen heb ik heel erg vaak zien loslaten en die Roco universeel koppelingen.... ja ik heb echt geen idee waarom mensen daar lovend over zijn. Volgens mij zijn die net zo waardeloos als die van Marklin. Die moeten volgens mij perfect uitgelijnd zijn, anders koppelen ze al niet en ze kunnen ook spontaan loslaten.

Die magnetische hunt koppelingen en de fleischmann profi koppelingen zijn m.i. de enige acceptabele opties, of je moet vaste distelstangen willen gebruiken voor je wagonstammen. Kan je wel mooie imitatie schroefkoppelingen nemen ;D

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: Welke koppelingen kiezen voor H0 DC baan?
« Reactie #18 Gepost op: 25 augustus 2020, 11:14:48 »
Ik zou die Marklin koppelingen niet gebruiken anders dan bij Marklin modellen zelf.
Met name Roco maar ook andere merken krijgen de buffers ruzie met Marklin koppelingen.

Mvg Johan

Montanbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
  • Steel is king!
Re: Welke koppelingen kiezen voor H0 DC baan?
« Reactie #19 Gepost op: 25 augustus 2020, 11:46:12 »
Ik gebruik de Märklin (kort)koppeling op ca 70% van mijn wagens (ca 800 stuks totaal). Vaste stammen zijn voorzien van Roco, Lilliput, Fleischmann, Esu en Viessmann koppelingen. Die laatste 2 zijn stroomvoerend. De Märklin kortkoppeling gebruik ik ook op niet Märklin wagens en ondervind daar geen noemenswaardige problemen mee. Slechts een enkel wagentje heeft wel eens een probleem met de buffers. Bij personenrijtuigen met vouw- of buisbalg gebruik ik echter geen Märklin koppelingen. Die willen niet echt open en zitten vaak 'klem' met name bij mijn ADE wagens. Ook bij sommige loc's gaat het niet echt lekker maar de oplossing bekijk ik dan per exemplaar
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2020, 11:49:47 door Montanbahn. Reden: tiepvauten »
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2098
Re: Welke koppelingen kiezen voor H0 DC baan?
« Reactie #20 Gepost op: 25 augustus 2020, 12:12:04 »
Ik gebruik voor voor de personenwagen stammen Roco kortkoppelingen. Misschien is het een illusie, maar de roco koppelingen hebben een rond beugeltje aan de onderkant, en dat geeft net een suggestie van de luchtslangen tussen de wagons. De koppen van de stammen hebben allemaal een kadee koppeling, net als de locs en de rest van het wagenpark. Ik gebruik meestal nr 18 en als het kan nr 17 van de Kadees's. Maar dat hangt ook van de boogstraal af. Ik heb als minimum 60cm. Verder moet je goed opletten op de hoogte van de koppeling. soms hangen ze naar beneden, omdat de NEM schacht iets te veel ruimte heeft, dat los ik op door de koppeling met een dun koperdraadje aan de onderkant vast te zetten.
Verder als je Kadee's gaat gebruiken, raad ik je de aanschaf van een "Trip pin buigtang" aan. Het punt is dat vaak de trip pin te laag komt en dan problemen op wissels geeft (sluiting en vastlopen), dat heeft ook met de hoogte van de koppeling te maken.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 2218
  • Duitsland TP III
Re: Welke koppelingen kiezen voor H0 DC baan?
« Reactie #21 Gepost op: 25 augustus 2020, 13:03:45 »
Zoals bij het materieel als bij koppelingen krijg je vaak dit soort discussies omdat men zijn eigen voorkeur verdedigd omdat men dit merk al heel lang en daardoor vind dat andere merken slecht zijn.
Beter is om topic starter te helpen om de voors en tegens uiteen te zetten wat sommige hier gedaan hebben.
In het algemeen schijnt het beter te zijn om Kadee's te gebruiken als je veel aan het rangeren bent. Voor vaste stammen zou ik ervoor kiezen wat anderen hier ook gezegd hebben, nl. ga eens experimenteren met enkele wagens om zo uit te vinden wat het beste bij je past.
Wat mijn voorkeur is? Roco Universeel omdat ik met vaste stammen ga rijden.(let wel, alleen te koppelen op rechte stukken) Brawa imitatie schroefkoppeling gebruik ik alleen voor Umbauwagen Paartjes.(behoren per 2 te rijden)



Links Brawa en rechts Roco.
Grt, Ronald.

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: Welke koppelingen kiezen voor H0 DC baan?
« Reactie #22 Gepost op: 25 augustus 2020, 13:48:17 »
En nog een voordeel (vind ik dan) van Fleischmann Profi en Roco kortkoppelingen: je kunt een wagon zo tussen de andere wagens omhoog er tussenuit pakken. Bij beugelkoppelingen e.d. moet je de wagen of kantelen, of aan de onderkant dat dingetje omhoog duwen.

Robert E

  • Offline Offline
  • Berichten: 909
    • Robert’s Modelspoor Pagina
Re: Welke koppelingen kiezen voor H0 DC baan?
« Reactie #23 Gepost op: 25 augustus 2020, 21:06:18 »
Citaat
Roco Universeel omdat ik met vaste stammen ga rijden.

Nou, ik heb verschillende koppelingen en de Roco Universeel bevallen wel als beste.

Ik heb een drietal sporen waar locs ontkoppeld worden, andere loc koppelt aan wagons en rijden weer weg..
Als ontkoppel rail een Fleischmann ontkoppel rail... Nou...

 * Beugel koppeling drama
 * Fleischmann KK lala, vooral omdat de koppelingen echt recht tegen over elkaar moeten staan
 * Roco universeel (40935) werken perfect, ook met wat minimale afwijking in stand koppeling.

Verder wat problemen in mijn spiraal, neergaande is net iets te "sterk" neergaand.

 * Wagons met beugel koppelingen "duwen" op met ongewenst ontkoppelen en andere ellende (trek / duw treinen is ook ellende)
 * Fleischmann KK, die hebben neiging om op hobbeltje te ontkoppelen..
 * Roco universeel voor probleem gevallen en werkt perfect...

Mvg

Robert
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2020, 21:08:35 door Robert E »
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 704
Re: Welke koppelingen kiezen voor H0 DC baan?
« Reactie #24 Gepost op: 25 augustus 2020, 22:48:52 »
Ik ben ook een fan van de Roco universal koppeling. Mijn ervaring is dat deze koppeling het lichtst koppelt, zelfs lichter dan een Kadee.

Ik denk dat het ook belangrijk is wat voor materieel je hebt. Als alles is voorzien van NEM-schachten ben je de gebraden haan en heb je vrije keuze. Als dat niet zo is moet je misschien concessies doen.

Ook niet onbelangrijk is hoe je wil gaan ontkoppelen. Kadee kent wat dat betreft veel mogelijkheden die ook niet veel hoeven te kosten. Een korte zoektocht op Youtube levert genoeg mogelijkheden op. Voor de andere koppelingen ligt dat lastiger. Wil je op afstand kunnen ontkoppelen dan zit je meestal vast aan grove ontkoppelrails. Natuurlijk zijn er decodergestuurde koppelingen beschikbaar, maar dat loopt al snel in de papieren. Handmatig ontkoppelen met een simpel hulpstukje, zoals Roco dat bijvoorbeeld mee levert met de grote verpakkingen koppelingen, is wat mij betreft een prima alternatief.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Hennik

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Welke koppelingen kiezen voor H0 DC baan?
« Reactie #25 Gepost op: 26 augustus 2020, 00:10:30 »
Hier nog een fan van de Roco universeel koppeling vanwege de zachte aankoppeling. Bovendien werkt deze goed samen met de DCC-bedienbare koppelingen zoals Roco die tegenwoordig op allerlei locs aanbrengt, zoals de nieuwe Sik.
Overigens is de universeel koppeling ook op Kadee-achtige manier te bedienen, zoals dit draadje toont: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=80195.msg3221860981#msg3221860981
Voor de vaste stammen gebruik ik de "oude" Roco kortkoppeling

ikbenerevenniet

  • Offline Offline
  • Berichten: 379
Re: Welke koppelingen kiezen voor H0 DC baan?
« Reactie #26 Gepost op: 26 augustus 2020, 00:57:14 »
FWIW: De Roco universele koppeling werkt ook prima samen met de Märklin/Trix kortkoppelingen.

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Welke koppelingen kiezen voor H0 DC baan?
« Reactie #27 Gepost op: 26 augustus 2020, 09:52:31 »
Ik gebruik diverse koppelingen door elkaar.  Het neigt zich te ontwikkelen naar:
- Fleischmann Profi voor rijtuigen die weinig in samenstelling wisselen.
- Roco Universal voor wagens.
- Piko 56042 voor rijtuigen in vaste samenstelling (nu nog slechts één stam)
- Beugelkoppelingen gebruik ik niet.

Mijn rangeerbaan, waar ik magneten gebruikte om te ontkoppelen, is ondertussen afgebroken. Op mijn huidige baan wil ik dit principe ook weer toepassen. Het werkt wel: https://www.youtube.com/watch?v=Y-V2pY8_7Nw

Hiermee kan ik met Roco Universal-koppelingen op afstand ontkoppelen; wel alleen op die plaats waar een servo-bediende magneet onder het spoor aanwezig is.

Het aankoppelen met Roco Universal gaat bij mij niet altijd soepel. Het lijkt er soms op dat één van de koppelingen uit het midden staat waardoor ze elkaar niet vinden. Moet ik nog eens nader onderzoeken.

Ondertussen ben ik ook met Kadee gaan experimenteren. 'Mijn' systeem en Kadee verlangen een andere orientatie van de magneet; het is dus niet mogelijk deze systemen met één magneet door elkaar te gebruiken. Kadee vraagt een 'shuffle' om te ontkoppelen die voor het magnetisch systeem (als het goed werkt) niet nodig is.

Rijtuigenstammen die weinig uit elkaar gaan koppel ik meestal met Fleischmann Profi.

Ik heb één ICR-rijtuigstam die ik met Piko 56042 koppelingen heb gekoppeld. Idee daarvan was om deze rijtuigen, die nooit uit elkaar gaan, met een zelfgemaakte tweepolige elektrische koppeling te maken.

Groet Juroen.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5192
Re: Welke koppelingen kiezen voor H0 DC baan?
« Reactie #28 Gepost op: 26 augustus 2020, 11:08:54 »
Tja, net als je denkt: ik kies voor Roco Universeel, zie je dit: https://www.youtube.com/watch?v=2BvKvOKjZwA
En dan weet je het niet meer. Zacht aankoppelen zonder dat de aan te koppelen wagen over het emplacement vliegt, vind ik heel belangrijk.
Groet, Frank

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1516
    • Dwangrail.nl
Re: Welke koppelingen kiezen voor H0 DC baan?
« Reactie #29 Gepost op: 26 augustus 2020, 11:26:33 »
Ik gebruik thuis ook de Roco universeel, en deze na het zien van het filmpje nog even getest met meerdere type goederenwagens.
Gewoon aankoppelen zonder dat de andere wagen beweegt. 

Ik ben een tijdje geleden overgestapt van de oude roco kortkoppeling naar de nieuwe, daar ik met de oude problemen begon te krijgen. Door vermoeiing wilden ze niet goed meer vast blijven zitten.
Voor een andere baan heb ik met fleischmann koppelingen gewerkt, maar deze kunnen niet met hoogteverschillen omgaan. En met modulebanen op beurzen, wil dit nog wel eens voorkomen.

De Kadee koppeling is perfect voor rangeren, in treinsamenstellingen vind ik ze minder. Hier ben je bijna verplicht om de koppelingsschacht vast te zetten, anders willen ze bij het stoppen en starten van de trein nog wel eens losschieten..

Maar dat zijn mijn ervaringen, en vooral met modulebanen op beurzen.

Groeten Arjen
« Laatst bewerkt op: 26 augustus 2020, 11:30:39 door AB 7216. Reden: tiepvouten verholpen »
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)