Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 2025 door hmmglaser
Vandaag om 17:30:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:29:31
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 17:27:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 17:20:46
Trix DXI van DC naar AC door Silvolde
Vandaag om 16:58:24
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
Vandaag om 16:45:50
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Josephes
Vandaag om 16:45:31
Dönsdorfer Bauberichte door wob
Vandaag om 16:45:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:53:09
RTM in 0m door Sven
Vandaag om 15:48:08
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 15:36:13
Veevervoer ss/ ns door AB 7216
Vandaag om 15:05:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 14:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door 1795
Vandaag om 14:36:25
Albert Modell 2025 door Maarten.T
Vandaag om 13:43:54
Wat spoor 1 brouwsels door Jelmer
Vandaag om 13:42:25
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 13:10:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:29:23
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 12:14:28
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 12:02:02
No Poirot needed. door Huup
Vandaag om 12:00:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:45:26
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:40:46
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:29:26
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 11:18:00
De projecten van Ruben (NL H0) door Jelmer
Vandaag om 11:06:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Dick55
Vandaag om 10:26:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:05:08
Swalbenburg, N modulebaan door meino
Vandaag om 09:22:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:07:58

Auteur Topic: Waarom mist zo'n beetje al het basismateriaal in modelspoorzaken?  (gelezen 27755 keer)

Erik_omBC

• Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Waarom mist zo'n beetje al het basismateriaal in modelspoorzaken?
« Reactie #105 Gepost op: 21 July 2020, 20:54:29 »
Mooi lijstje Floris, kan ik mooi gebruiken voor mijn webshop...  (y)

Of maai ik dan ook het gras voor andermans voeten weg...

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #106 Gepost op: 21 July 2020, 20:58:56 »
niet voor de mijne dus ga je gang maar  :P

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #107 Gepost op: 21 July 2020, 21:03:54 »
Floris, met Kuiper's om de hoek zit je nog goed, inderdaad. In Zeeland ben je totaal afhankelijk van inkoop online, tenzij je voor elke koop, en dan niet de speciefieke dingen die je opnoemt, naar Roosendaal of Antwerpen wilt. Overigens is er in Anvers wel een zaak die behoorlijk wat styreen ed op voorraad heeft, maar dat terzijde.

Fysieke winkels overleven gewoon niet met de Conrad's om de digitale hoek. Het is helaas zo. Prijs je gelukkig met Kuijper's  en DHL, alsmede 'Houten', ook al om de hoek.

Groet
Huibert

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #108 Gepost op: 21 July 2020, 21:30:51 »
Floris, glitter jasje(s) heb ik niet.

Ronald Visser
(en ik ga mijn koopwaar niet uitbreiden met nog meer andere artikelen)
« Laatst bewerkt op: 21 July 2020, 21:34:47 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 4 oktober ben ik er weer...

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #109 Gepost op: 21 July 2020, 21:55:56 »
Ik denk dat wat Floris - en veel meer zelfbouwers - wil, je niet in een modelspoorzaak zou moeten neerleggen. Ik ga liever niet naar een modelspoorwinkel om te kijken of ze een potje Humbrol enamel kleur nummer zus en zo MAT, én een stukje verenstaal van 0,06 × 2,2 × 33,2 mm hebben liggen, en dan zonder een trein of bouwpakket te kopen de verkoper teleurgesteld achterlaten.

Je gaat naar een modelpoorwinkel om treinen te kopen. En kant en klare bouwpakketten en alles daaromheen. Vind ik. Dat zie ik andere klanten ook doen als ik in zo een winkel ben. Ehm, dat zág ik mensen ook doen toen ik nog weleens in een modelspoorwinkel kwam.

Wat ik wel zou willen is een modelspoorbouwwinkel, die eigenlijk alle materialen - en meer zelfs! - zou hebben die hierboven genoemd zijn. Gewoon in iedere stad zo een winkel, te beginnen bij Groningen graag. Ik denk alleen dat er zo weinig modeltreinliefhebbers zijn die veel of alles zelf bouwen, dat zo een zaak weinig kans heeft op een bestaan wegens veel te weinig klanten/omzet.
Waar t mij hier meer om ging is niet zozeer de lijst spullen waarvan ik t handig vind als ze in een winkel zouden liggen (want das altijd persoonlijke voorkeur en dat snap ik natuurlijk ook wel), maar meer of ik nou de enige ben die dat spul mist en t wat apart vindt dat je in bladen leest over t bouwen van de mooiere banen en dat je daarvoor overal moeizaam spul bij elkaar moet trekken dat gewoon in een modelbouwzaak had kunnen liggen en dat dat dus al jaaaaren zo is.
Nee je bent niet de enige.  :)
Ik heb al een trein

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #110 Gepost op: 21 July 2020, 22:00:21 »
ja, nou, hou dan kibri faller pola auhagen en pleur vollmer eruit en leg daar dat stukkie verenstaal voor jou en at kadees voor mij en iedereen blij.

En ja ik heb specifiek iets tegen vollmer ja. ;D

henk

• Offline Offline
« Reactie #111 Gepost op: 21 July 2020, 22:59:58 »
elektro:
- diodes, 1N4007 of hoe heet die? (zo'n zwart tonnetje, bij modelspoorvoltages en vermogens tamelijk bomvrij ding iig)
- smd-leds 0603 (klein maar redelijk soldeerbaar) felwit warmwit rood groen geel blauw
- assortiment weerstandjes
- strokenprint
- wat kleine stekkertjes. Zegmaar t materiaal van een achtpolige decoderaansluiting, maar dan op stroken.
- soldeer (low melt zou leuk zijn, normaal soldeer kom je dr bij de bouwmarkt ook al aan)
- zilverkleurige klikklakschakelaartjes (zal een mooie naam hebben, die dingen uit ouwe vliegtuigen zegmaar)

Volgens mij is dat een voorraadje standaardspul dat de zelfombouwert in huis kan hebben. Eén keer voor een paar tientjes bestellen bij Conrad (of voor veel minder bij Ali) en je zit gebeiteld. Eén keer per jaar aanvullen. Daar hoeven we de treinenwinkel niet mee lastig te vallen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Juroen

• Offline Offline
« Reactie #112 Gepost op: 21 July 2020, 23:00:49 »
Goed onderwerp aangeroerd.

Ik ben de overgang van plakker naar bouwer aan het maken en in dat kader kocht ik laatst een hobbyplaat met baksteenmotief van Faller, omdat er in de modelspoorwinkel niks aantrekkelijkers was. Nou, die hobbyplaat is geen aanrader: best dik en aan de voorkant zit in het midden zo’n afdruk van de spuitgietmachine.
Als het mogelijk was om de benodigde materialen ‘om de hoek’  aan te schaffen zou het voor mij, als beginnend bouwer aantrekkelijk zijn.

Hier in Utrecht valt ’t aanbod overigens nog mee:

- rollend materieel bij lokale modelspoorwinkel
- schroefjes in diverse maten bij de ijzerhandel aan de oude gracht
- verenstaal en aanverwanten bij de metaalwinkel in Overvecht
- karton en papier bij de kunstenaarsbenodigdhedenwinkel in Hoograven
- boekbinderslijm bij de knutselwinkel aan de oude gracht
- Ondervloer bij de vloerenhandel in De Meern

Tenslotte zit er in Hilversum ook een leuke zaak met wat basismateriaal.

groet Juroen

Erik_omBC

• Lid van het Collectief
  • Offline Offline
  • How to regognize trees from quite a long way away
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
« Reactie #113 Gepost op: 21 July 2020, 23:12:33 »
Citaat
zou hebben die hierboven genoemd zijn. Gewoon in iedere stad zo een winkel, te beginnen bij Groningen graag.

Ik denk dat je in Groningen nog niet zo slecht zit met Krikke en Okaphone

bask185

• Offline Offline
« Reactie #114 Gepost op: 21 July 2020, 23:39:25 »
..Je gaat naar een modelpoorwinkel om treinen te kopen.
Ha jij bent er idd lang niet meer geweest  ;D. Als je weer eens gaat, moet je eens bij de marklin vitirine kijken. Bij mijn treinboer is het zo dat er ~4 treinen zijn die geen €300,- kosten en de rest is tegenwoordig standaard mFx met sound en tussen de €300 en €600 met nog een paar uitschieters.

Als ik een nieuwe trein wil, dan is de treinenboer de allerlaatste plaats waar ik zou zoeken. Die piko hondekoppen kosten daar ook €150,- terwijl je die op beurzen altijd voor ~€100 kan vinden. Maar vroeger deed ik het ook hoor. Traxx modellen waren mijn favoriet en die kostten toen nog ~€107.- (van M*). Nu €300+  ::)

Ik schakel nu langzamerhand van 3-rail naar 2-rail over, leuke goedkope modellen van Hornby, 1/3 van de prijs van wat M* er voor zou vragen. Die moet ik alleen bestellen, want geen dealer hier in de buurt verkoopt... Hornby.

En kant en klare bouwpakketten
Is deze niet tegenstrijdig  ??? Als iets kant en klaar is, dan is het klaar en zou je het niet meer hoeven bouwen  :P :P

(mocht het niet duidelijk zijn, het is als grapje bedoeld en ik wil graag geen discussie wat zich naar een apart draadje laat afsplitsen... alweer)

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #115 Gepost op: 21 July 2020, 23:40:56 »
En ja ik heb specifiek iets tegen vollmer ja. ;D
Hier zit vast een mooi verhaal achter. Ik ga er even voor zitten. :angel:

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #116 Gepost op: 21 July 2020, 23:49:03 »
Volgens mij is dat een voorraadje standaardspul dat de zelfombouwert in huis kan hebben. Eén keer voor een paar tientjes bestellen bij Conrad (of voor veel minder bij Ali) en je zit gebeiteld. Eén keer per jaar aanvullen. Daar hoeven we de treinenwinkel niet mee lastig te vallen.
Elektronicaspul hoeft voor mijn ook niet in een modelspoorwinkel. Het eind is dan zoek. Want moeten ze dan b.v. ook alle CMOS IC's hebben, en de hele reeks elco's, en Arduinobordjes, en...en... noem maar op.

Ik bestel elektronica meestal per project en dat vul ik dan aan met wat algemeen spul wat bij mij toch wel loopt om de verhouding kostprijs t.o.v. verzendkosten zo gunstig mogelijk te krijgen.
Overigens koop ik tegenwoordig bij Reichelt. Bij een bestelling in de orde van €100 handel ben ik dan tientallen procenten goedkoper uit dan bij Conrad.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #117 Gepost op: 22 July 2020, 01:01:01 »
Hier zit vast een mooi verhaal achter. Ik ga er even voor zitten. :angel:
nou eigenlijk ist dat ik niet zo van mokkataart houd en daar toch elk jaar op de verjaardag van mn oma weer intuinde en me dr weer letterlijk middelijk aan vrat, en ALLES dat vollmer maakt is mokkataartkleurig. Bovendien is het duur, slecht op schaal en gewoon lelijk, beetje de nadelen van alle andere plakkershuisjesmerken bijmekaar dus plus mokkataart. heel. veel. mokkataart.

jaaaahaaaaaa heeeet iiiisssss oooonnnllliiiinnneeee ttteeeee kkkkoooooopppp daaaaaat weeeet iiiiiiikkkkk
ga vollmer plakken ofzo.

Tulpendaal

• Offline Offline
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
« Reactie #118 Gepost op: 22 July 2020, 07:52:56 »
Floris
ben het met je lijstje eens, bij mijn lokale winkel in Schaffhausen, een kombi uit spoor, en warhammer shop, vindt ik ook evergreen + styreen platen, schuim platen, woodland, en kibri platen. Alsmede humbrol en Vallejo sinds kort. En ja ik ga juist vaak voor een potje verf of een paar pakken strips. Ik krijg ook van vrienden kadobonnen voor deze zaak en koop er mijn preiservolk.

Verder heeft hij naast standaard rails ook de flexirails van Peco in alle codes, dus die haal ik ook.
Vaak veranderd het sortiment door de vaste klanten, laatst vertelde me een verkoper dat hij vroeger veel meer messing basis materiaal had omdat hij een paar messing bouwers als vaste klant had, die zijn helaas verdwenen.

Overigens begrijp ik je bemerking over Volmer, maar niet over Moccataart, wat kan je nou tegen Moccataart hebben, de enigste taart die lekker is en alleen te krijgen in Nederland ;D

henk

• Offline Offline
« Reactie #119 Gepost op: 22 July 2020, 07:59:47 »
Floris, ik bedoel niet dat het elektrospul ergens te koop is, maar dat ik het niet logisch vind dat een treinenwinkel dat op voorraad moet hebben. De wensen van de doorsnee modelspoorhobbyïst op elektrovlak zijn misschien beperkt, maar weer niet allemaal hetzelfde. Het wordt nog een aardig assortiment om iedereen min of meer blij te maken. Kijk maar naar wat een elektrostalletje op Houten meesleept. Dat is echt allemaal basisschakelspul, niet gericht op de eletronicazelfbouwer.
Ik vind het veel logischer als iedereen zijn eigen beperkte elektrowensen op voorraad houdt.

Dat brengt me nog op een vraag. Styreen is styreen, denk ik. Het lijkt me niet raar als een winkel wat grotere vellen in het aanbod heeft. Maar hoe kieskeurig is de zelfbouwende mens als het op de andere producten aankomt? Het lijstje van Floris Dilz is duidelijk, maar niet heel specifiek. Hoe gevarieerd moet het basisaanbod worden om niet alleen Floris, maar iedereen min of meer tevreden te houden? Ik denk best groot.

Kijk, ik woonde vroeger op fietsafstand van M&B en tegenwoordig op fietsafstand van Kuijpers. Daar ben ik blij mee, want twee winkels die oprecht de bedoeling hebben het aanbod breed te houden. Staan ook vast open voor suggesties. Maar als dat type winkel niet volledig aan de wensen voldoet, dan zal daar wel een zakelijke reden voor zijn, denk ik dan maar.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.