Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:40
Einde Koemo ballast ??? door Nullem
19 april 2024, 23:27:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
19 april 2024, 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
19 april 2024, 14:09:36
  

Auteur Topic: Harzwald Hafen Bahn (spoor 0)  (gelezen 178589 keer)

grove den

  • Modelboombouwer
  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
    • MBB Grove Den Modelboombouw
Re: Harzwald Hafen Bahn (spoor 0)
« Reactie #1170 Gepost op: 19 augustus 2022, 23:09:38 »
het zal wel "mosterd na de maaltijd "zijn ...of "water naar zee dragen" maar...
neem toch gewoon de simpele grove blauwe aquariumfilters... pluk er wat vezels uit . Met een 10 cm half dubbelgevouwen bloemistendraad van 0.6  de vezels met een paar slagen/omwentelingen van de draad vastzetten.( desnoods drupje sec lijm) dan beetje in vorm trekken en knippen...ff in olijgroen spuiten...... hup wat vezeltjes erop schieten of gewoon laten vallen en dan de blaadjes...klaar in een uur tijd zeker 40 stuks hoogte 5 cm of kleiner al naar gelang je de vezels inkort of meer /langere grasvezels erop schiet....
je kunt het struikje na voltooien ook ontdoen/afknippen  net boven ijzerdraad en dan "plukjes struik "er uit /af trekken met pincet en dat zijn de struikjes links...

succes met wat je ook kiest volg dit draadje al een tijdje (y)
Jos






natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Harzwald Hafen Bahn (spoor 0)
« Reactie #1171 Gepost op: 20 augustus 2022, 17:35:18 »
Hoi Jos,

Een stille volger openbaart zich,en wat voor 1,de modelbouw green master himself   :o
Of het water na de maaltijd is,of mosterd naar zee dragen,dat weet ik zonet nog niet  ;D
Ik ben in een nieuw hoofdstuk aangeland waar ik me tot zover nog nooit in heb begeven.
En kom er achter dat er best wat te koop is ook voor spoor 0,maar de prijskaartjes liegen er niet om  :-\
Vandaar mijn dwaalspoor naar pogen iets zelf te maken omdat wat kale plekken opvullen anders toch best een duur grapje dreigt te worden.
(ik misgun niemand iets,maar zeker in deze tijd is wat "zelf redzaamheid" op modelbouw gebied,bijna een must ,wil het "leuk" blijven.

Je omschrijving intrigeert me en als je geoefend bent en de werkwijze kent,dan geloof ik je gelijk op je blauwe ? ogen als je zegt 40stuks van ong 5cm hoog in een uur.
Zo wijs ben ik nog niet,ken de werkwijze niet,maar wil me graag al dan niet via pb of wat ook laten begeleiden in je voorgeschreven werkwijze om rap zelf fraaie dingen te maken  (y)
Een crash cursus van "de meester" himself wie wil dat nou niet  8)
zoals al meer geroepen,ik ben visueel ingesteld,als ik iets zie gebeuren,dan snap ik er meer van dan van een handleiding van 3 pagina's met enkel tekst

Tot dat moment daar is,als dat komt,ben ik zelf wat aan het experimenteren geslagen.

Het hele zelf frotten van struikjes, liet me na het zien van wat filmpjes en wat tips o.a. hier, niet meer los.
Sisaltouw had ik al,groenmeuk was ook deels voorhanden,wat (ik gok) 1-2mm vezels,wat fine turf in 2 kleuren groen,wat lijm om de stam te fixeren ( lijkt nu de verkeerde te zijn bleef maar zacht),spuitlijm,spuitbus groen,en goede zin.
Dus tijd voor de 1ste stappen in struiken frotten,oordeel zelf en laat vooral je ongezouten mening er op los,ik heb er ook zo m'n ideeën over.
Hier de 1ste foto's,de rest volgt wel weer,tenzij dat aanbod komt voor een betere en andere werkwijze,dan maak ik daar tzt wel plaatjes van/over  (y)

Wat stukjes touw afgeknipt en op het uiteinde wat hobbylijm laten vallen en drogen


Vervolgens na drogen v/d lijm en uitvouwen de boel groen gespoten en er gelijk uit de hand wat mini vezels op laten vallen,dat laatste resulteert in klontjes  :-\


De klontjes struik zie je rechts boven,de rest heb ik besprenkelt met de vezeltjes via een thee zeefje,dat lijkt beter te werken


Word vervolgd...
(ow trouwens Jos,je mag best vaker van je laten horen hoor,vind ik leuk  :) )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

EricZmS

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
  • Buiten de lijntjes is veel meer ruimte
Re: Harzwald Hafen Bahn (spoor 0)
« Reactie #1172 Gepost op: 20 augustus 2022, 22:01:39 »
Floris,

Ik heb op dezelfde wijze mijn struiken gemaakt voor Ergens Nergens, met dat verschil dat ik de sisal vezels verder uit elkaar heb gedraaid en de onderzijde van de struik voorzien van stukje ijzerdraad.
Om de sisal getwist zodat ik de struik zo in de "grond" kan prikken.

Door de sisal eerst iets langer te houden , dan uit elkaar te pluizen en te "snoeien" in vorm knippen en dan pas kleuren etc krijg je meer struik effect ipv de beetje boeketvorm die je nu hebt.

Gewoon lekker door frotten, je krijgt er vanzelf lol aan (had ik wel in elk geval)

Tip voor loof:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=96782.msg3222187735#msg3222187735

« Laatst bewerkt op: 20 augustus 2022, 22:06:23 door EricZmS »
Met vriendelijke groet, Eric

ZmS staat voor mijn koffie, Zwart met Suiker.
3x links is ook rechtsaf

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22380
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Harzwald Hafen Bahn (spoor 0)
« Reactie #1173 Gepost op: 20 augustus 2022, 22:25:36 »
Ik had altijd al het idee dat Floris groene vingers had. Nou dat klopt dus  (y) :D
Met vriendelijke groet,
Wim

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Harzwald Hafen Bahn (spoor 0)
« Reactie #1174 Gepost op: 21 augustus 2022, 12:53:13 »
Hoi Eric,

Zoals ik al zei,het zijn de 1ste pogingen en dat betekend proberen,proberen en proberen   ;)
Daardoor kwam ik er dus al achter dat de lijm om het voetje mee te verlijmen,niet de juiste was,dat zul je ook zien op de foto's.
Diverse voetjes blijven niet rond van vorm als ik ze met een wasknijper grijp om te bewerken,maar die drukken in,wat betekend dat planten lastiger word als je er een rond gaatje voor boort  ::)
Je tip voor een stukje ijzerdraad of soortgelijks,had ik dan ook eerder moeten weten  ;D

@ Wim,
Een soort van groene vingers had ik al wel,in de tuin dan wel te verstaan,krijg ik best aardige resultaten met planten.
De andere soort groene vingers zijn nu voornamelijk van de verf uit de spuitbus  ::)

Tijd voor de rest van de plaatjes van dat experiment :angel:


Om te zorgen dat je niet na 2 struikjes door je turf bent,een opvanbakje gemaakt waarboven de dingen worden bestrooit,dan doe je langer met je zakje spul  8)


Alle "struikjes" 1 maal met de mini vezels aangevallen,behalve die linksboven,die ben ik 2x te lijf gegaan,je ziet duidelijk verschil  (y)


Op bijna preiser hoogte zien die "struiken" er dan zo uit,erachter staat wat er ik heb gedonderd  ;D


de 4 linker struikjes zijn met een andere kleur fine turf aangepakt dan de rechtse,en links achter staat 1 struikje wat is aangepakt met wat loof meuk,merk onbekend,of ik er nou blij mee moet zijn is ook onbekend  ::)






Ik ben ondertussen weer info rijker,ik ga toch is opzoek naar blauwe filter vezel,wat ik daarvan heb gezien voldoet waarschijnlijk beter aan de verwachting,ik "moet" namelijk redelijk grote,volle struiken hebben om die lege vlakken grotendeels mee te vullen,ofwel ik moet af van dat kale "maanlandschap"
Een beter overgang van "bos" naar bebouwing is gewenst.

De pakjesdienst is hier ondertussen ook weer langs geweest en ben nu in het bezit van 6mm vezeltjes en wat extra spul voor op de grond van o.a. het bos,nu kan het echte experimenteren met bosjes maken starten  (y)

Word vervolgd...
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2022, 12:55:54 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1321
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Harzwald Hafen Bahn (spoor 0)
« Reactie #1175 Gepost op: 22 augustus 2022, 09:07:10 »
Zo Floris, dat ziet er niet slecht uit voor eerste beginselen!  (y).

Als ik even wat opmerkingen mag plaatsen?
1. Dat overige loofspul ziet er op de foto wel realistisch uit als blaadjes? Ik zou er niet 100% alle struiken mee maken, maar voor de afwisseling kan het helpen.
2. Denk dat langere vezels en daarover weer kortere meer struik/takken structuur kunnen geven.
3. Ik heb zelf de onderkant voorzien van een plakbandje, zodat ik ze makkelijker in de ondergrond (roofmate) kon krijgen. Een ijzerdraadje is ook een goede tip denk ik.
4. Misschien helpt t als je het sisaltouw iets verder uit elkaar buigt, dan krijg je meer een bolvormige struik?
5. Vijverwatten heb ik gebruikt voor bomen (als je wil, kan ik t draadje wel eens delen), ik had de witte variant. Kan je mega veel van maken voor weg weinig! Voor struiken leek het mij wat vol, maar wie weet?
6. Blijven proberen!  ;D

Groeten,
Rogier

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Harzwald Hafen Bahn (spoor 0)
« Reactie #1176 Gepost op: 23 augustus 2022, 21:47:01 »
Hoi Rogier,

Dank voor de opmerkingen/tips  (y)
E.e.a. zal ik meenemen als ik als het blauwe spul avontuur begin waar Jos me op wees.
Dat spul is vandaag gearriveerd en zodra ik "het ijzerdraad" gevonden en de tijd,dan ga ik er is mee stoeien.
Eindigen we dit verhaaltje met raadplaatjes van iets waar ik me nu op heb gestort.
Rara wat moet dit worden  ???




Word vervolgd....
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Flevodienst 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, komt als de tijd daar rijp voor is.
  • Offline Offline
  • Berichten: 947
Re: Harzwald Hafen Bahn (spoor 0)
« Reactie #1177 Gepost op: 23 augustus 2022, 22:12:46 »

Rara wat moet dit worden  ???

Een houten droogmolen voor op baan?  :P
Fijne dag,
André.

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 2295
  • DB Tijdperk III
Re: Harzwald Hafen Bahn (spoor 0)
« Reactie #1178 Gepost op: 23 augustus 2022, 23:48:51 »
Leuk zo'n vogelverschrikker (y)
Mvg,
Bas

K-rail, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1960 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Theo Mol

  • Offline Offline
  • Berichten: 69
Re: Harzwald Hafen Bahn (spoor 0)
« Reactie #1179 Gepost op: 24 augustus 2022, 10:14:41 »
Heej ... binnenkort ga ik een kanotocht maken in Duitsland en ik herinner me de bakens. De meren zijn omzoomd met bomen, als je de uitgang wilt vinden moet je zo'n baken opzoeken, daar is dan een kanaaltje naar het volgende meer. En als dat er niet is reis je met het spoor, want op een van de droge stukken ligt een veldbaantje. Zelf duwen.

Ik vind m'n eigen foto's niet, dan deze maar.
https://7globetrotters.de/wasserwandern-obere-havel-tour-2-quelle-fischerei-babke-campingplatz-hexenwaeldchen#

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1321
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Harzwald Hafen Bahn (spoor 0)
« Reactie #1180 Gepost op: 24 augustus 2022, 11:12:38 »
Dat is een leuke toepassing van veldspoor! (ga je dat ook nabootsen Floris?  ;D). Wel vreemd dat die lorries zwaar zouden lopen, of het is heuvelachtig, of de lorries kunnen wel wat vet gebruiken. Normaliter loopt smalspoor juist ligt.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Harzwald Hafen Bahn (spoor 0)
« Reactie #1181 Gepost op: 24 augustus 2022, 19:04:45 »
Heren,

Bedankt voor de leuke comments.

@ Andre,
Helaas geen droogmolen,ook niet voor op de baan.
Ik wil je bij deze wel uitdagen om in het bedachte,maar dan de 1:1 versie ,je was op te hangen en er weer af te krijgen zonder kleerscheuren  ;D

@ Bas,
Ook jij gaat niet door voor de kapotte koelkast.

@ Theo,
Dat is een toepassing die ik niet aan heb zien komen,ook niet in een enigzins vervreemde vorm.
Je zit met je locatie wel goed als het gaat om,waar kan je het raadplaatje vinden  (y)
In elk geval alvast veel plezier op je vakantie,de plaatjes via de link(ondanks niet van je zelf) zien er goed uit (y)

@ Rogier,

Jij hebt helemaal de grapjas aan vandaag  ;D
Het antwoord is nee  :angel:
Aan veldspoor gaan we niet doen.
Spoor bijster is soms al erg en apart genoeg,zelfs als je dat niet op de baan ziet terug keren  :P
Hoop ik

Ik zal er nog maar een plaatje bij mikken om de verassing sneller te bederven  :P
Onmisbaar bij haven baantjes,maar slechts zelden/nooit zichtbaar, erop/bij,hier word t dus wel zichtbaar.
En het bestaat in vele vormen,je kan je zelf dus laten gaan,fout gaan kan je eigenlijk niet.


Voor wie m hierna nog niet snapt,volgt misschien later vandaag wel een woord waarop men kan zoeken,waardoor men wellicht snapt wat het moet worden  :angel:
Ben benieuwd of iemand de juiste term weet op te duiken van wat het moet gaan voorstellen.

Word vervolgd.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Flevodienst 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, komt als de tijd daar rijp voor is.
  • Offline Offline
  • Berichten: 947
Re: Harzwald Hafen Bahn (spoor 0)
« Reactie #1182 Gepost op: 24 augustus 2022, 21:38:01 »


Nu wordt ik toch wel nieuwsgierig.
en euh. . . als ik de was op ga hangen, dan zal mijn vrouw de dokter bellen.
Dan gaat het vast niet goed met mij  :P
Fijne dag,
André.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 22380
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Harzwald Hafen Bahn (spoor 0)
« Reactie #1183 Gepost op: 25 augustus 2022, 11:46:57 »
Laat je niet gek maken Floris met die vogelverschrikkers.
Zelf ik (!) wordt er niet bang van  ;D
Met vriendelijke groet,
Wim

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1321
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Harzwald Hafen Bahn (spoor 0)
« Reactie #1184 Gepost op: 25 augustus 2022, 12:21:58 »
Een soort baken? Maar de exacte scheepsvaartbetekenis ken ik niet.