Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 07:13:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:41:50
Dat overkomt mij niet. door Duikeend
Vandaag om 02:01:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door sneek
Vandaag om 00:27:43
Frans loodsje et cetera door DJV
Vandaag om 00:23:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 00:15:20
Bestaat er een 189 DB Cargo in H0? door Blausee-Mitholz
28 mei 2022, 23:53:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
28 mei 2022, 23:49:44
Rondom Charlois door Alewijn
28 mei 2022, 23:48:44
Spoorwegmuseum dienstvaardig, kan er meer rijvaardig gemaakt worden? door Rick
28 mei 2022, 23:42:11
De Wadlander, een eilandbaan. door DJV
28 mei 2022, 23:37:51
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door Spoor010
28 mei 2022, 23:17:15
Diorama door EricZmS
28 mei 2022, 22:47:58
Bahnstrecke 5867 door DJV
28 mei 2022, 22:24:26
Ermehuizen anno 1974 door Edwin2121992
28 mei 2022, 22:08:02
Foto's gezocht van personeelverblijfswagen door Thom
28 mei 2022, 21:50:56
BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat. door NS264
28 mei 2022, 21:12:32
Roco br 10 002 - 62192 door Bahn-AG
28 mei 2022, 20:39:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door BartvD
28 mei 2022, 20:37:40
IJmc oftewel IJmuiden Casembrootstraat door Spoorrelais
28 mei 2022, 20:13:41
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
28 mei 2022, 19:48:54
Vragen over (Brawa) Rheingold. door Dave.......
28 mei 2022, 19:25:55
Handleiding/documentatie gezocht Pola-Maxi ? BR89 door bellejt
28 mei 2022, 19:20:14
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
28 mei 2022, 19:18:29
Heen, En en Weer: de tram. door Huup
28 mei 2022, 19:12:18
decoders reageren niet op signaal van DR5000 door Klaas Zondervan
28 mei 2022, 19:04:37
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
28 mei 2022, 18:16:10
Roco 1600, versie 2022 door arjang
28 mei 2022, 17:38:17
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
28 mei 2022, 17:18:41
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Dave.......
28 mei 2022, 17:14:47
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 897609 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6609
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4650 Gepost op: 23 mei 2022, 23:45:18 »
De afgelopen paar berichten, daar ben ik het gewoon grotendeels mee eens. Die donkerbruine smurrie die ik vervolgens onder wat turf verstopte: daar had ik net zo goed iets anders voor kunnen gebruiken. Met eenvoudigere en goedkopere middelen lukt het ook prima. Ik heb in mijn citatenlijst trouwens onderstaande staan, wat ergens hier van het forum af komt, maar ik kan het niet meer terugvinden:

Citaat
Persoonlijk vind ik het nog veel leuker wanneer mensen waardeloze en onverwachte middelen gebruiken. Verweerd beton maken met muurverf van de Action, Euroshopper bleekmiddel en toner uit een oude laserprinter bijvoorbeeld.

Dat blijf ik een mooie vinden. Op veel punten probeer ik het op m'n baan ook eenvoudig en goedkoop te houden. Niet op elk punt, ik geeft het toe, en er zit ook wel eens een miskoop bij of iets dat ik toch niet nodig blijk te hebben. Die bruine prut is duidelijk een miskoop. Het asfalt is best aardig, maar waarschijnlijk was ik ook tevreden geweest met het potje Heki asfaltverf dat ik al had. Maar.... toch wel leuk, dat asfalt.

Wat ik mezelf dan voorhoud is dat ik best met een potje van 8 Euro mag experimenteren als iemand anders met z'n portemonnee loopt te wapperen om nieuwe ICR rijtuigen te kopen :D

Ook niet helemaal consistent: ik heb wat Weinert spul gekocht, ook voor zaken waar er goedkopere alternatieven zijn. Maar ja, die mechanisches Stellwerk-gerelateerde Weinertdingetjes zijn ook niet al te duur en zien er leuk uit. Hoewel een stopontspoorblok wel weer 25 Euro kost. Maar goed, daar ben je vervolgens twee dagen mee bezig (zie hieronder), dus het is per uur stukken goedkoper dan een bioscoopkaartje.

---------

Alle sporen zijn al gelegd, dus moeten we wat creatief zijn met het aanleggen van wisselaandrijvingen. Planning.... Twee gaatjes links en rechts van het eigenlijke gat geboord en vervolgens vanaf de onderkant heeeeeeeel voorzichtig ertussenin geboord:



Aan de zijkant ook een gaatje voor de wissellantaarn:



Wissellantaarn? Ja, want anderhalf jaar geleden had ik een keertje wat ruimhartig ingekocht bij h0fine.de, onder andere mechanische wisselaandrijfmechanismes inclusief netjes draaiende wissellantaarn:



Hierboven noemde ik de Weinert Gleissperre. Dàt is helemaal een vreugdevol festijn als je 'em na afloop in wilt bouwen :) Verbinding tussen de bielzen doorsnijden, boeltje wat aan de kant, boor erbij:



Maar goed, dan kan het mechanisme gewoon onder de rails doorgeschoven worden. Op de foto zie je wel een contrast tussen het fijn gedetailleerde Weinert ding en de volgekliederde bielzen waarmee ik de houtnerf wil verbergen om stalen dwarsliggers te immiteren:



Gaatjes moet je bij Weinert vaak weer wat opboren, wat ze ook keurig aangeven. Alleen lukte het me niet bij het zwarte onderdeeltje met twee uitsteeksels dat onderin het bakje zitbaar is. Daarin zit nog een stukje 1mm boor.... Het is het "vorkje" waarmee de Gleissperre bewogen moet worden. Dus ik heb een dun stukje messing aan de stalen draad gesoldeerd:



... en die vervolgens tot een haakje gebogen. Daarmee lukt het ook wel:



Flink wat klus-uren later zat alles op z'n plek en werkte de bediening nog ook. Er zit deels een plaatje karton onder om de dwarsliggers te ondersteunen (die had ik bij de montage iets teveel naar beneden geduwd in het zachte blauwe foam) en ook om het te grote gat wat af te dekken:



De contrarail heb ik geloof ik verkeerd om aangebracht. Ach, als ik 'em niet in een opvallend kleurtje schilder valt het niemand op. Ik ga het in ieder geval niet meer loswrikken.

Bij de Eifelquerbahn hebben de stopontspoorblokken vaak twee wissellantaarns i.p.v. de gebruikelijke enkele. Dat wilde ik ook graag nabootsen. Op een wat creatieve wijze heb ik zo'n h0fine wisselaandrijving maar gebruikt voor z'n wissellantaarnfunctie. En om het Weinertmechanisme later netjes mee aan te kunnen sturen op dezelfde manier als de andere handbediende wissels:



De verbinding tussen de twee mechanismes heb ik met gebogen staaldraad gedaan. En met een stukje kroonsteen om het zwikkie bij elkaar te houden:



De wissellantaarns moeten er nog bij, maar de voorbereidingen zijn in ieder geval getroffen:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 6582
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4651 Gepost op: 24 mei 2022, 11:24:06 »
Nog even over die bruine smurrie als ondergrond bij statisch gras:
Het gaat ook prima met fijn gezeefde aarde. Liefst aarde die is opgeschept in het gebied dat je wilt nabootsen.
Zo heb je meteen weer een smoes om die kant op te gaan.

Echter dan echt kan het namelijk niet worden.
Eerst de ondergrond een kleurtje geven in een bijpassende tint. Als de verf droog is: een dun laagje gezeefde aarde. Eventueel nog wat takjes, dunne boomwortels oid.
Fixeren met verdunde houtlijm.
Zo heb je tegen minimale kosten een perfecte basis, voordat je gaat begrassen.

Overigens leuke "ijzerwaren" in je laatste post.

Tschűß
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6609
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4652 Gepost op: 27 mei 2022, 21:08:17 »
Jaren geleden heb ik wel bewust wat kleine steentjes meegenomen uit de Eifel. Ik heb ze vooral als rotsblokken in de beek gebruikt, daar stonden ze goed. Zand meenemen heb ik toen niet aan gedacht. Ik zal een volgende keer een tuinschepje en wat plastic zakjes meenemen. Eigenlijk wel logisch, maar je moet er wel even aan denken :)

---------

Lantaarn voor bij de Gleissperre in elkaar gezet. Voorbeeldfoto uit Uersfeld erbij gepakt om te kijken welk vlak welke kant uit moet:



Wissellantaarns van een wit verfje voorzien. Het had wat netter gekund, maar goed, waar nodig werk ik dat later wel bij met zwarte verf:



Een wissel van zo'n lantaarn voorzien, maar dat was nog best een gezeur. De lantaarn heeft een pootje aan de onderkant; de wisselaandrijving onder de plaat heeft uiteraard een staaldraad naar boven. Dat moet aan elkaar... H0fine.de levert daarvoor een messing buisje mee. Daarmee kan je ze prima aan elkaar bevestigen, mits je de staaldraad kort genoeg afgeknipt krijgt. Bevestigen = lijmen, maar da's gevaarlijk, want je moet het mechanisme verder niet vastlijmen. Enfin, het ziet er prima uit, maar dat is omdat ik onderstaande foto van de afbuigende stand heb gemaakt, de andere stand is niet netjes 90 grade gedraaid. Er zit ergens iets klem en zie dat maar eens te vinden:



Voor een andere wissel heb ik toen een Auhagen lantaarn gepakt. Die zijn van plastic en dus lukt het mij om daar een keurig gaatje onderin te boren:



Dan kan dat ding gewoon bovenop de staaldraad geprikt worden zonder dat er iets gaat haperen aan het mechanisme. Veel makkelijker:



Oh ja, dit is de tussenstand bij de Gleissperre. Na montage haperde daar uiteraard ook iets, in dit geval onder de plaat bij een nauwelijks bijbuigbaar stuk messing veer. Dus... geen nette 90 graden:



Oh oh oh, wat kosten die (wissel-)lantaarns een akelige hoeveelheid tijd! En jammer dat het dan niet gelijk netjes 90 graden draait (op eentje na). Ach ja. Het is wel lekker knutselen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 2477
    • Bahnstrecke 5867
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4653 Gepost op: 27 mei 2022, 21:27:59 »
 Mooi  (y). Moet ik me ook nog eens aan gaan wagen...
En we stomen door....

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 2616
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4654 Gepost op: 28 mei 2022, 09:41:27 »
Toch ziet het er strak uit Reinout.

Als ze er straks allemaal in zitten weet je misschien ook wat het euvel is van de eerste. ;)

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Mijn ombouw verslagen en modellen.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 2759
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4655 Gepost op: 28 mei 2022, 15:33:42 »
Altijd gezeik met dat kleine prutsspul voor het zit zoals je wilt.
Maar uiteindelijk zijn het wel de dingetjes die het maken hoor.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6609
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4656 Gepost op: 28 mei 2022, 19:18:29 »
Akelig prutsspul, maar inderdaad, het is wel gaaf. Zeker die Gleissperre wordt toch wel leuk straks omdat er twee lantaarns aan zitten. Meestal heeft 'ie er maar eentje. Ik bedacht zonet een trucje waarmee ik de boel misschien toch weer aan de 90 graden krijg.... Straks effe vrutten.

Zonet aan het eind van een leuk fietstochtje de Hornbach bezocht en wat benodigdheden gehaald om de aandrijvingen daadwerkelijk vanaf de voorkant te kunnen bedienen. Oh, en natuurlijk een stapel meubelsloten om de handbediende wissels en de Gleissperre af te kunnen sluiten. Want vooral ook daardoor worden die dingen nog eens een stuk leuker :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)