Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Plan T door Jeroen Water
Vandaag om 11:45:32
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 11:42:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:19:17
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door willyTEE
Vandaag om 11:18:20
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Robvl
Vandaag om 11:02:05
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 10:48:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door Bert Senden
Vandaag om 10:41:57
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Martijn1974
Vandaag om 10:20:56
20 jaar BNLS door Simplex
Vandaag om 09:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 08:05:04
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:27:58
wisselaandrijving MTB door henk
Vandaag om 06:34:56
Roco 290 digtaliseren door Lobomotion69
Vandaag om 02:58:55
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 00:26:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
05 July 2025, 23:59:25
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Peter.v.L
05 July 2025, 22:25:24
Bauarbeiten im gange door 741230
05 July 2025, 21:35:09
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
05 July 2025, 21:27:49
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
05 July 2025, 20:31:44
Foto's totaalreclame ICM door Kees-Jan
05 July 2025, 20:22:56
Station Roodeschool door Torikoos
05 July 2025, 20:14:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
05 July 2025, 19:59:52
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 July 2025, 19:53:58
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
05 July 2025, 19:26:58
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
05 July 2025, 18:24:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
05 July 2025, 18:15:32
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
05 July 2025, 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 July 2025, 16:57:27
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
05 July 2025, 14:41:08
De Projecten van RetroJack door RetroJack
05 July 2025, 14:10:21

Auteur Topic: Dachbodenheim in N - zijlijnstation  (gelezen 215065 keer)

Freez

• Offline Offline
Re:Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #270 Gepost op: 11 September 2009, 13:17:46 »
Ziet er strak uit! Hoe heb je dat schakelpaneel gemaakt? Zoiets wil ik namelijk ook!

Greetz en veel plezier ermee!

Hansepansje

• Offline Offline
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
« Reactie #271 Gepost op: 11 September 2009, 22:23:01 »
Hoi Gertjan,

Voor het paneel ben ik begonnen met een plaatje aluminium (1,5 mm dik), in de winkel gekocht. Dit met een gewone ijzerzaag op maat (20x18 cm) gezaagd. ’t Is wel een gemartel, maar met wat inzet lukt het om dit netjes voor elkaar te krijgen.

In deze plaat vervolgens een serie gaten geboord (4 van 3 mm doorsnee aan de hoeken voor de bevestiging, en 14 van 15,5 mm doorsnee voor de schakelaars). De kleine gaten gaat prima, de grotere gaten was ook in een hobby-boorstandaard nog een behoorlijk gepruts. Ik had gelukkig een 15 mm boor, en het laatste stukje is met de vijl gedaan. In deze gaten vervolgens de schakelaars gezet.

Deze schakelaars zijn momentschakelaars, met zowel een maak- als verbreekcontact (ik gebruik alleen het maakcontact) en ook verlichting erin. De lampjes hiervoor ontbraken, maar hiervoor heb ik gewoon 5 mm leds genomen. Hiervan heb ik het randje af gevijld, een poot langs de led omhoog gebogen en korter gemaakt, de andere poot naar onderen gebogen en ook kort geknipt. Deze leds passen nu prima op de plek van de lampjes (en geven ook nog eens meer licht voor minder stroom :)).

Vervolgens heb ik een stuk van de ‘boarding’ van m’n baan afgehaald (zie foto hierboven), waar ik het paneel in wilde monteren. Hier een gat van 18x16 cm in gezaagd en het paneel vastgeschroefd op de vier hoeken.

Aan de achterkant van de ‘boarding’ toen de printplaat onder het schakelpaneel geschroefd.
Op deze printplaat heb ik een 12-tal latches gecreëerd rondom een viertal 40106 CMOS ic’s. Hierbij gevoegd een twaalftal transistoren plus wat weerstandjes voor het versterken van de latch-output richting relais en indicatieleds in de schakelaars.
Op de foto zit het schakelpaneel al vastgeschroefd, de print ligt op z’n plek, maar alle schakelaars moeten nog worden aangesloten aan de stukjes flatcable vanaf de printplaat.

Schakelaar 13 (groen) geeft met een serie diodes de mogelijkheid om alle latches te resetten. Positie 14 op het paneel tenslotte wordt bezet door een indicatielampje (rood), die aangeeft dat de schakeling netjes van voedingsspanning is voorzien. Het paneel ziet er dan uit zoals hieronder op de foto, waarbij dus 5 groepen aan en 7 groepen uit staan.

Via de 25 polige stekker tenslotte wordt de schakeling van spanning voorzien, en kunnen ook de 12 relais (elders onder de baan) worden aangesloten.
In geval van storingen kan dus het paneel eenvoudig worden losgehaald om op de werktafel nader onderzocht en indien nodig gerepareerd te worden.

De aangestuurde relais zitten per vier op een aparte printplaat, die ik in de buurt zet van de verlichtingsgroepen op de baan die geschakeld worden.
Op dit moment heb ik een printplaat met relais geplaatst, dus kan ik vier verlichtingsgroepen schakelen.

Hopelijk geeft bovenstaande een beetje een idee. Als je nog vragen hebt, houd je niet in! :D

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Tinussie

• Offline Offline
« Reactie #272 Gepost op: 12 September 2009, 18:18:45 »
Zoals alles wat je laat zien weer erg netjes en met oog voor detail afgewerkt... vooral die "in bedrijf" knop is leuk zo (y)
mvg Tinussie

heilko jongsma

• Offline Offline
« Reactie #273 Gepost op: 16 September 2009, 13:43:15 »
HOI HANS,

lekker bezig weer zeg!word echt tijd dat ik weer eens live kom kijken bij je.

gelukkig avonden genoeg de koemde maanden dat je ka nklussen op je zoldertje!

hopelijk tot gauw.

groet heilko

ps.jammer van vorige week.maar was toch niets geworden.hele avond lag overhoop door verstoring.
heilko jongsma
vivaldisingel 103
2151 gp nieuw vennep

Hansepansje

• Offline Offline
« Reactie #274 Gepost op: 16 September 2009, 22:12:15 »
@All,

Die V200 blijf ik een prachtig mooie lok vinden.
Het leuke van treindienstleider op je eigen baan zijn is dat je zelf kunt bepalen wat wanneer en waar rijdt. Dus de V200 maar weer eens laten doorkomen. En natuurlijk had ik toen ‘toevallig’ de camera bij de hand. :)

Nog even geen vorderingen qua bouw in Dachbodenheim. Maar hopelijk vallen deze plaatjes zonder bouw (of sloop) ook in de smaak.

Groets, Hans

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #275 Gepost op: 16 September 2009, 23:04:44 »
Hoi Hans, leuke foto's, al eens gedacht aan een leuke misschien zelfs wel creatief samengestelde reizigerstrein voor achter je V200? Niet dat wat umbauertjes niet leuk zijn maar soms kom je echt de meest bonte en briljante treinen tegen op internet of in boeken ;)

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Patrick Pontier

• Offline Offline
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
« Reactie #276 Gepost op: 17 September 2009, 01:20:10 »
Lekkere sfeer.
Van welk merk is de V200?

Wordt tijd om een reden te zoeken die kant op te komen. ;)

Groeten,
Patrick

jeepney

• Offline Offline
« Reactie #277 Gepost op: 17 September 2009, 01:23:38 »
Hoi Hans, leuke foto's, al eens gedacht aan een leuke misschien zelfs wel creatief samengestelde reizigerstrein voor achter je V200? Niet dat wat umbauertjes niet leuk zijn maar soms kom je echt de meest bonte en briljante treinen tegen op internet of in boeken ;)

welnee, zo'n v200 met zo'n stel "saaie" umbauertjes erachter, heeft juist de charme van tijdperk III

Hansepansje

• Offline Offline
« Reactie #278 Gepost op: 17 September 2009, 07:38:23 »
... al eens gedacht aan een leuke misschien zelfs wel creatief samengestelde reizigerstrein voor achter je V200? ...

Ik weet zo niet of ik daar het materieel voor heb, Michiel. Maar ik zal er eens over nadenken. Als dit tot wat leidt, post ik het natuurlijk.

... Van welk merk is de V200? Wordt tijd om een reden te zoeken die kant op te komen. ;)

Zowel lok als wagons zijn van Fleischmann. Ennuh, ik hoor wel wanneer je in de buurt bent Patrick...

... zo'n stel "saaie" umbauertjes erachter, heeft juist de charme van tijdperk III

Ik vind het ook een erg mooie combi. Maar er schiet me ineens een andere samenstelling te binnen. Wie weet binnenkort?

Hieronder nog een foto van de Umbauers, om het ‘af te leren’ zeg maar, nu wat meer van voren genomen.

Links in de hoek is onmiskenbaar te zien waar ik verder wil gaan met het creëren van het landschap. Tunnel, voorsein en seinhuis staan nu nog niet echt in wat je noemt een ‘fotogenieke omgeving’. ;)

Groets, Hans

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #279 Gepost op: 17 September 2009, 07:59:34 »
Mooie foto's, Hans. Bouwen is leuk; een beetje rijden ook. (y)
Wel jammer, dat men de bomen zo hoog laat groeien. Over een paar jaar zul je vanuit deze opstelling niets meer kunnen zien... ;)

Groet,
Basilicum

Hansepansje

• Offline Offline
« Reactie #280 Gepost op: 18 September 2009, 17:19:16 »
Wel jammer, dat men de bomen zo hoog laat groeien. Over een paar jaar zul je vanuit deze opstelling niets meer kunnen zien... ;)

Ik vind hoge bomen wel mooi. :)
Maar voordat ze het uitzicht gaan belemmeren, ga ik zeker nog een paar foto's maken. ;)

Groets, Hans

Hansepansje

• Offline Offline
« Reactie #281 Gepost op: 20 September 2009, 19:24:28 »
@All,

Op de wegen rond het zijlijnstation is het ineens een stuk drukker geworden: Vrachtauto’s in olijfgroene schutkleur rijden af en aan.
De Bundeswehr is kennelijk in de buurt aan het oefenen. En daar komt natuurlijk een behoorlijk stuk logistiek bij kijken.

Klaarblijkelijk wordt er ook e.e.a. bevoorraad via het spoor.  Een vrachtwagencombinatie van de Bundeswehr is net aan komen rijden en heeft de aanhanger achteruit tot vlakbij de goederenloods gereden.

Op de achtergrond een tankwagen die kennelijk net bij de verlaten steengroeve vandaan komt. Daar valt voor zo’n tankwagen niks te zoeken, maar gelukkig kon er wel gekeerd worden. Zeker verkeerd gereden...  ;)

@Jaap,

Bedankt voor je gastvrijheid en de gelegenheid om eens kennis te maken met het ‘lucht borstelen’.  (y)
Zoals je ziet ben ik na het onherkenbaar vermommen van de Zeitfracht combinatie en Shell tankwagen nog even bezig geweest de vrachtwagens wat verder te pimpen. Zo passen ze leuk op de baan.
T.z.t. komt er vast wel een hoekje waar wat meer legergroen materiaal rondrijdt.

Groets, Hans

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #282 Gepost op: 20 September 2009, 19:29:33 »
Graag gedaan Hans! Het ziet er goed groen uit tussen al dat groen! (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Bruce!!!

• Offline Offline
  • MK III
« Reactie #283 Gepost op: 20 September 2009, 19:31:00 »
Mooie trucks!

staat er goed bij!
Passat driver:)

T.Spat

• Offline Offline