Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Dachbodenheim in N - zijlijnstation  (gelezen 204830 keer)

Hansepansje

  • Offline Offline
  • Berichten: 672
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Gepost op: 22 februari 2008, 15:29:47 »
@All,

Al ruim zeven jaar heb ik op de zolder van mijn zolder een gerieflijke plek om met de modelspoorhobby bezig te zijn. Zo'n vijf jaar geleden ben ik daar begonnen met een vaste baan. Gedurende die tijd heb ik ook zo af en toe foto's gemaakt van het hele gebeuren.
Genietend van alle mooie plaatjes en enthousiaste verhalen op dit forum, en aangespoord door een aantal andere forumbezoekers, dacht ik dat het nu toch maar eens moest gebeuren, dat ik ook wat van mijn bezigheden op het forum zet. Dan zijn er misschien nog veel meer mensen die er plezier aan kunnen beleven, niet waar?

Eerst maar even wat informatie over m’n hele baan in wording:
Thema: Druk bereden geëlektrificeerde hoofdlijn in Duitsland, met aftakking(en) naar een niet-geëlektrificeerde zijlijn. Zowel aan de hoofdlijn als aan de zijlijn komt een station. Het wordt geen nabouwen van een echt bestaande situatie, maar is geïnspireerd op het gebied rond Koblenz met spoorlijnen langs de Rijn, de Moezel en de Lahn.
Tijdperk: Periode IV, rond 1980.
Schaal: 1:160, oftewel N.
Materiaal: Mijn railmateriaal is Fleischmann Piccolo, mijn treinen bijna allemaal ook.
Techniek: De baan wordt aangestuurd door een blokgestuurde systeem, ontworpen door de HCCM. Dit systeem wordt aangestuurd door een eigen programma (geschreven in Pascal, draaiend onder good old MS-DOS). Hiermee aangestuurd kunnen de treinen automatisch hun rondjes rijden, maar natuurlijk zijn er veel mogelijkheden om zelf de treinenloop te beïnvloeden. Naast het aansturen van de treinen worden ook wissels, seinen en overwegen door de computer aangestuurd.
Toelichting: Met een achtergrond in de elektronica en informatica en van jongs af aan interesse in treinen, is een computergestuurde modelbaan voor mij de ultieme hobby. Deze baan moet voldoende mogelijkheden bieden voor automatisering, terwijl de mogelijkheid tot handmatig bijsturen een absolute must is. De hoofdlijn moet dan ook voldoende ruimte bieden voor het automatisch laten rijden van (lange treinen), terwijl het handmatige aspect meer op de zijlijn en in de stations aan de orde komt.
Locatie en afmetingen: Zolderkamer boven garage, ongeveer 6,50x2,75 meter. Langs twee lange en een korte zijde ben ik bezig hier een baan te bouwen. De langgerekte U-vormige baan is en blijft wat asymetrisch, omdat een deel van de ruimte is in gebruik voor een werktafel, en langs de andere zijde is de ruimte voorlopig alleen nog maar gereserveerd voor de baan. Omdat ik allang geleerd heb dat het de voorkeur verdient om tijdens het bouwen van de baan toch ook (een beetje) te kunnen rijden, heb ik ervoor gekozen om niet meteen de volledige omvang van de baan te realiseren. Dan blijft het ook afwisselend!

Onderwerp van dit draadje
Dit draadje zal gaan over een klein deel van mijn baan, namelijk het zijlijnstation, en hoe dit tot stand is gekomen. Omdat de tijd die ik aan de hobby kan besteden nog wel eens tegenvalt, heb ik een poos gewacht met dit draadje. Nu heb ik tenminste e.e.a. dat ik de komende tijd kan laten zien, zonder dat het weken stil blijft van mijn kant omdat ik geen tijd heb gehad om met de baan bezig te zijn.

Maar nu, genoeg gepraat, hoog tijd voor wat beeldmateriaal:

Hierboven het sporenplan bij het zijlijnstation. De zijlijn is in blauw getekend, op de voorgrond de lager liggende hoofdlijn in groen. Aan de rechterkant takt de zijlijn af van de hoofdlijn en gaat direct de tunnel in. Via een klein schaduwstation (3 sporen) en een keerlus, komt de zijlijn vanaf rechts aan bij het station. Aan de linkerkant van het station vertakt de lijn zich in twee zijlijnen die ieder verdwijnen in een tunnel. Rond het station staan nog de ouderwetse armseinen (inrij- en voorseinen), op het station zelf staan een aantal dwergseinen.

Nadat de onderliggende hoofdlijn was gerealiseerd en operationeel, kon er worden begonnen met de bouw van de zijlijn en het station.

De ondergrond van het station is van 6mm triplex, dat ik eigenlijk overal op de baan gebruik. Mits regelmatig ondersteund is dit voor N-spoor stevig genoeg.
Omdat ik de aandrijvingen van de wissels op de zichtbare delen van de baan niet hoef te zien, worden ze op de kop gemonteerd. Hiervoor moet er dus uitsparingen worden gemaakt in de ondergrond. Zorg ervoor dat je de uitsparingen wijd genoeg maakt, zodat je in geval van nood de aandrijving kunt verwisselen (ook al blijft dit priegelen).

Nadat ik op de plaatsen waar rails komt eerst een 2mm dun laagje kurk heb gelijmd, is het tijd om de rails te gaan aanbrengen.

Hiervoor gebruik ik textiellijm. Een dun streepje aanbrengen op het kurk, en dan de rails erop leggen en vastklemmen. Na een nachtje drogen ligt de rails dan prima vast. Voordeel van de textiellijm vind ik dat het niet gelijk vast zit (mogelijkheid tot correctie tijdens het leggen) en dat het na droging toch iets flexibel blijft. Mocht het nodig zijn dan is de rails hierdoor later toch nog vrij eenvoudig weer los te krijgen.

De wissels lijm ik niet, maar deze liggen vast tussen de rails aan weerszijden.


Op plaatsen waar ik met de lijmklemmen niet bij kan, bewijzen de ‘prikkers’ hun dienst. Eventueel eerst een klein stukje kurk erop prikken, en dan de rails ermee vastprikken op de ondergrond. Na een nachtje kunnen de prikkers er weer uit en ligt de rails vast.

Als de rails op z’n plek ligt, is het tijd om te gaan proefrijden. Hiervoor hoeft nog niet alle bedrading te zijn aangebracht. Sterker nog, hoe minder eraan zit, hoe liever. Want als er nog wijzigingen nodig zijn, heb je hier alleen maar last van.

Voor de beeldvorming er maar eens een stationsgebouw naast gezet en een mini-diorama met wat groen. Anders is het ook zo’n kale boel.

Gelukkig ging het proefrijden goed. En daarmee was de baan vrij voor de volgende stappen, namelijk om er langzaam maar zeker een echt station van te maken.
Maar daarover binnenkort meer.

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Frank!

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #1 Gepost op: 22 februari 2008, 15:47:32 »
Ziet er al goed uit Hans. Ik zie dat je er voor hebt gekozen om het aantal sporen tov. de ruimte wat beperkt te houden, een goede keuze mijns inziens. Ook erg interessant dat je je zelf met de software hebt beziggehouden, wat is het verschil in rij- en aanstuuropties vergeleken met koploper?

Zou je misschien ook je totale baanplan kunnen posten, daar ben ik erg benieuwd naar!

Succes met het bouwen,

MVG

Frank

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 351
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #2 Gepost op: 22 februari 2008, 15:48:08 »
Wow Hans,

Ziet er mooi uit... ik ga je photobucket in de gaten houden.

Gr, Michel
(www.1op160.nl)
https://www.1op160.nl Modelbaan in schaal N

jentje

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #3 Gepost op: 22 februari 2008, 16:26:00 »
Ziet er indrukwekkend uit Hans! Ik vind het ook erg mooi dat je er niet een spoorbaan van hebt gemaakt, maar ook ruimte voor scenery over hebt gelaten ;) Ga zo door!

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #4 Gepost op: 22 februari 2008, 16:27:33 »
Ha die Hans,

leuk thema  ;D

Ik ben benieuwd, de eerste opzet ziet er goed uit. En je weet dat ik dit soort sporenplannen wel kan waarderen. Bouwen met die hap!

J

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #5 Gepost op: 22 februari 2008, 16:34:21 »
Ik zat er ook al aan te denken Jeroen,  ;)

Natuurlijk prima schaal! en echt leuk dat je gaat voor een strak thema! Dat mag ik persoonlijk graag zien.
Alleen ik zou bijna zeggen zonde dat je de rails "langs de lineaal" hebt gelegd. Maar goed jij bent zo te lezen behoorlijk thuis in de electronica en dat is ook zeker wel wat waard!

En complimenten voor je nette en gestructureerde verhaal! Het las mijn inziens echt lekker weg, dus als je nog meer wilt posten?  ;D

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 824
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re: Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #6 Gepost op: 22 februari 2008, 19:07:59 »
Mooi is ook dat de wisselaandrijvingen van fleischmann onder de grond zullen verdwijnen. Heb heel erg spijt dat ik dat (nog?) niet heb gedaan..

OpenDCC fan

Hansepansje

  • Offline Offline
  • Berichten: 672
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Re: Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #7 Gepost op: 23 februari 2008, 11:29:59 »
@All,
Bedankt voor de leuke reacties!

... Zou je misschien ook je totale baanplan kunnen posten, daar ben ik erg benieuwd naar!
Ik probeer het draadje wat te concentreren op het zijlijnstation, maar vooruit ;), hierbij dan even het baanplan, om het kader weer te geven.

Zoals gezegd, de baan is nog niet compleet. Rechtsonder is nog volop ruimte voor verdere uitbreidingen. De keerlus onderaan ligt er dus voorlopig, tot ik zover ben om verder te gaan uitbreiden.

 
... Alleen ik zou bijna zeggen zonde dat je de rails "langs de lineaal" hebt gelegd.
Ik heb inderdaad in het echt stationnetjes gezien, die prachtig in een boog van het spoor liggen.


Maar er zijn er ook genoeg, ook in een heuvelachtige omgeving, waar wel degelijk een lineaal is gebruikt bij het ontwerp.


Omdat ik op andere delen van m’n baan veel met flexrails werk, dacht ik dat een stukje recht spoor op z’n tijd geen kwaad kon :)

 
... Heb heel erg spijt dat ik dat (nog?) niet heb gedaan..
Je weet het Guus: ‘Beter ten halve gekeerd, ...’  :P


Zoals beloofd: binnenkort meer. Nu moeten er eerst wat zaterdagse klusjes worden opgeknapt!

Groets, Hans

Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

marco haringa

  • Offline Offline
  • Berichten: 585
  • Modulebaan "immergut"
Re: Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #8 Gepost op: 23 februari 2008, 17:00:33 »
Ziet er goed uit hans :)
Mooi sporenplan ook ik ga je draadje zeker volgen.

Succes verder groetjes marco
N Spoor Nijmegen


N spoor digitaal loconet met IB en koploper.Alle loks omgebouwd op faulhabermotoren.
NS,DB,SBB.

Hansepansje

  • Offline Offline
  • Berichten: 672
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Re: Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #9 Gepost op: 27 februari 2008, 14:14:39 »
@All,

Zoals beloofd hierbij wat meer tekst en plaatjes over m’n pogingen om het station verder aan te kleden.

Bij een station horen natuurlijk perrons, dus daarmee aan de slag gegaan. Omdat de perrons uit de bouwpakketjes altijd te kort/lang/smal/breed/hoog/laag zijn, is zelfbouw voor mij de enige optie om iets passends te maken.

Qua materiaal heb ik gekozen voor hout, omdat dat eenvoudig te bewerken is.
De perronvloer wordt van balsahout (1,5mm dik). Dit is met een scherp mesje heel eenvoudig op maat te maken. En voor het subtiel bijwerken doet een stukje schuurpapier wonderen.
De perronwanden worden deels van triplex (ik had nog wat strookjes liggen van 6mm dik, 5mm hoog, lekker stevig) en voor de rest ook van balsahout. Bij de iets lager gelegen delen gebruik ik gewoon strookjes kurk of balsahout, net wat het makkelijkst voor het grijpen ligt.

Hieronder een eerste plaatje van een perron. Bij het deel linksboven op de foto zitten de wanden van triplex erop geplakt. Het deel linksonder moet langzaam aflopen tot op railniveau, en (verder naar rechts) ligt het ook lager langs de rails (dat zie je vaak zo in Duitsland). Daarom heb ik hier volstaan met wat dunne strookjes kurk.


Nadat ik de onderdelen op maat heb gesneden, kan e.e.a. in elkaar worden geplakt, gewooon met houtlijm. Het valt me op dat de boel heel snel vastzit. Zeker balsa op balsa plakken is een kwestie van op elkaar klemmen en na tien tellen zit het al voldoende vast. En anders wordt het even neergelegd met een gewichtje erop.


Ik zorg ervoor dat de perronvloer zo’n halve milimeter over de rand uitsteekt. Vervolgens snij ik van een strook balsahout van 5mm breed (dus precies de hoogte van de perronwand) hele dunne stripjes balsahout. Deze stripjes lijm ik om de anderhalve centimeter tegen de wand. Hierdoor is het niet zo’n lange kale wand, en wordt de suggestie van steunbalken gewekt, die je in het echt ook nog her en der aantreft.

Als een perron dan helemaal in elkaar zit, nog even passen en meten op de baan, en dan kan het op z’n plek worden gelijmd.
Zorg ervoor dat je van tevoren de breedte van je treinen goed opmeet, zodat je weet hoe breed je je perron kunt maken. Anders schuurt de trein langs je perron, en kun je opnieuw beginnen. Hoe ik dat zo goed weet??? ...  :-|


Om het geheel al iets meer te laten lijken, heb ik maar eens een beetje verf aangebracht. Ik heb verdunde acrielverf gebruikt: met wit en zwart een grijstint gemengd die me wel wat leek, en dan met water wat verdund. Tijdens het verven mengde ik steeds wat bij. De grijstint is hierdoor nooit exact hetzelfde, maar dat was ook de bedoeling. In het echt is de kleur ook nooit precies egaal gelijk.

Nadat ik de twee perrons zo op hun plek had gelegd en wat geverfd, kon ik niet wachten en heb langs een deel van de rails vast wat ballast aangebracht. Snel even een railbusje erbij gezet, en dan ziet het er als volgt uit:


In de perronvloer is de struktuur van het gebruikte balsahout nog duidelijk te herkennen. Dat blijft natuurlijk niet zo, maar daarover binnenkort meer.

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #10 Gepost op: 27 februari 2008, 16:24:48 »
Ja ja niet verkeerd!  :D
Nog wat bruinige smoets onderaan tegen de perron randen, opgespat door voorbij rijdende treinen. En nog wat onkruid hier en daar, en het begint al echt heel wat te worden!
Wellicht ben je er al "as we speak" mee bezig  ;)
Erg leuk om te zien hoe je je perrons bouwt!
Nog een klein vraagje. Hoelang is het perron (zonder het schuine gedeelte) van het kopspoortje?

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Hansepansje

  • Offline Offline
  • Berichten: 672
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Re: Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #11 Gepost op: 27 februari 2008, 17:40:32 »
Nog een klein vraagje. Hoelang is het perron (zonder het schuine gedeelte) van het kopspoortje?
Van links naar rechts: De oversteekplaats is zo’n 5cm, dan loopt het perron gedurende 5cm langzaam op, en dan meet het perron tot aan het stootblok zo’n 28cm. Breedte van het perron is 1,2 cm.

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #12 Gepost op: 27 februari 2008, 17:47:58 »
Hans,

mooi werk! Maarre.......misschien ben ik wat kritisch, maar al je de perrons uit de handel te smal vindt, waarom is jouw perron dan slechts 1,2 cm breed? Of heb je hier een motivatie voor? (zijlijn....geen idee hoe breed die zijn eigenlijk)

Als je ze hebt verouderd zien ze er zeker mooi uit! Die strepen erop heb ik al es eerder gezien, dat komt ook wel goed.

Hoe ga je de houtnerf verbergen?

Groeten,

Jeroen

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #13 Gepost op: 27 februari 2008, 17:48:25 »
1.2 cm breed? Dat is 1.92 m breed in het echt.
Dan komt er aan de kant van de doorgaande treinen vast nog wel een hekje op dat perron.  ;)

En dan is dat eiland perron een cm of 2.5 of 3 breed?
Hoelang is dat eiland perron eigenlijk?  :-[

Als ik te lastig word, mag u het gewoon zeggen hoor!   ;D

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Hansepansje

  • Offline Offline
  • Berichten: 672
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Re: Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #14 Gepost op: 27 februari 2008, 20:03:43 »
... 1.2 cm breed? Dat is 1.92 m breed in het echt.
Ja Mark, die som klopt. Alleen, dit station bestaat wel in N, maar niet in het echt :D
Desalniettemin: Het lijkt misschien aan de smalle kant, maar in het echt heb ik ze nog wel smaller gezien. En dan niet zo’n uitloper van een breder perron, maar ook tussen de rails. Als ik dat zo inschat is dit ‘perron’ hieronder niet meer dan 1,5m breed.


... misschien ben ik wat kritisch, maar al je de perrons uit de handel te smal vindt, waarom is jouw perron dan slechts 1,2 cm breed? Of heb je hier een motivatie voor? (zijlijn....geen idee hoe breed die zijn eigenlijk)
Motivatie is eenvoudig: Als je je baan er niet op ontworpen hebt, lijkt het me onmogelijk een passend perron zo uit de fabriek te vinden. Dan zijn ze dus altijd of te smal of te breed. En zeker als je een beetje lengte perron je wilt maken van standaard fabrieksplaatjes, dan moet je ook nog eens veel dieper in de buidel tasten dan voor een strookje balsahout. Oftewel, da’s voor mij dus 2x een no-go.

Hoe breed perrons bij zijlijnstationnetjes zijn? Ik heb hier nog geen (zij)lijn in kunnen ontdekken. Vermoedelijk zal er wel een minimale breedte ergens in een normeringsboek staan (misschien wel 1,5m zoals in Hoffenheim?), maar verder heb ik de indruk dat het perron zo breed is als het uitkomt. En voor een perron zonder overkapping hoeft dat niet erg breed te zijn.

... En dan is dat eiland perron een cm of 2.5 of 3 breed? Hoelang is dat eiland perron eigenlijk?  :-[
Dat heb je goed gezien Mark: het is 2,8cm breed, oftewel 4,48m in het echt.
Lengte is 81 cm (waarvan de laatste 5cm aflopend), oftewel zo’n 130m in het echt. Genoeg lengte voor een BR218 met vier Silberlingen. En laat ik die nu net hebben... :D.

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software