Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door Pauldg
Vandaag om 08:17:21
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 08:16:54
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 08:06:34
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:01:28
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 07:45:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door gdh
Vandaag om 06:54:59
Mini baantje `` De visafslag`` door g-j
Vandaag om 06:41:19
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jeroen Water
Vandaag om 06:40:02
Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
3,51° ofzoiets 😉 door kar
17 april 2024, 22:00:24
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen door Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden door Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
  

Auteur Topic: Dachbodenheim in N - zijlijnstation  (gelezen 205337 keer)

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #30 Gepost op: 17 maart 2008, 21:42:32 »
Heeeel erg gaaf, Hans. Het resultaat is fantastisch. Ik zou dat ballastbed nog even lekker bewerken, maar zoniet........dan is het ook al erg mooi gelukt. Ik sta, als N-rijder notabene, zelf versteld van de hoge mate van detaillering. Petje af!

Hansepansje

  • Offline Offline
  • Berichten: 672
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Re: Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #31 Gepost op: 18 maart 2008, 22:26:30 »
... Nog wat bruinige smoets onderaan tegen de perron randen, opgespat door voorbij rijdende treinen...

... Ik zou dat ballastbed nog even lekker bewerken, ...

Wat een vooruitziende blikken zeg, hier op dit forum! ;) Ik had dit plaatje voor iets later in gedachten, maar wat maakt het uit:

Hier ben ik dus halverwege met het bewerken van de perronsporen met pigmentpoeders. Kun je gelijk het verschil voor en na de bewerking goed zien.

Wat minder goed zichtbaar wellicht, maar toch: de zijkant van de rails heb ik al met roestbruine verf behandeld.

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #32 Gepost op: 18 maart 2008, 22:28:09 »
Hans, is dat gewoon poeder strooien (waar haal je die kleur en hoe heet het?) of moet je het nog ergens mee vastzetten, bijvoorbeeld voorbewerken met een soort lijm?
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Hansepansje

  • Offline Offline
  • Berichten: 672
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Re: Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #33 Gepost op: 18 maart 2008, 22:52:31 »
De poeders heb ik op een beurs gekocht, bij Anita Decor: 10 potjes met verschillende kleuren in een doosje.
De ene roestkleur vond ik te rood, de ander te donker, dus heb ik gewoon wat gemengd in een bakje tot de kleur me wel aanstond.

Het poeder breng ik aan met een kwastje, voorzichtig kleine beetjes tegelijk. Beter twee keer een klein beetje, dan een keer teveel. Een beetje 'aanstampen' kan geen kwaad, dan blijft het beter zitten. Het poeder is zo fijn en de meeste oppervlakken voldoende ruw dat het wel op z'n plek blijft zitten. Ik gebruik dus geen lijm, blanke lak, haarspray of wat dies meer zij.

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Hansepansje

  • Offline Offline
  • Berichten: 672
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Re: Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #34 Gepost op: 21 maart 2008, 11:35:31 »
@All,

Verder maar weer met de migratie van kippegaas tot beboste helling.

Onder het motto ‘ere wie ere toekomt’: ik heb hierbij goed gekeken naar een ‘Duitse Profi’ (zie z’n website). Ik heb ook een DVD bij hem besteld, waarin hij helemaal laat zien hoe hij te werk gaat. Als je het nog niet eerder gedaan of gezien hebt: een echte aanrader!

Zoals op een vorige foto al te zien was: het kippegaas is aangebracht achter het station, vastgezet met nietjes. Daarmee is de basis gereed.


Volgende stap is nu het dichtmaken ervan. Hiervoor gebruik ik eerst gipsverband. Natuurlijk niet bij een modelbouwwinkel gehaald, maar via eBay.de (zoeken op Gipsbinden).
Eerst het gipsverband in kleinere stukken knippen, zodat ze vlak in een bak water passen. Twee opmerkingen:
  • Zo’n verfbak die je gebruikt in combinatie met een verfroller vind ik hiervoor ideaal.
  • Grotere lappen gipsverband gebruiken lijkt efficienter, maar geeft veel sneller een enorme smeerboel.
Het gipsverband even in het water dopen, afsmeren langs de rand, en op het kippegaas leggen, iets overlappend.

Op deze manier breng ik twee lagen gipsverband aan op het kippegaas. Dan nog even er overheen smeren met je vinger, zodat het gips de gaatjes nog wat meer opvult. En dan laten drogen.

Vervolgens wordt de ondergrond verder ‘aangedikt’. Ik heb een niet te dik gipspapje gemaakt en hier wat steentjes doorheen geroerd. Verder een beetje zwarte acrylverf erdoor, zodat het ergste wit gelijk verdwenen is uit de ondergrond.

Deze gipspap met een stevige kwast aanbrengen, lekker uitsmeren, en dan weer laten drogen. Daarmee is de bodem gereed voor het ‘opleuken’.

Eerste stap hierin is het verven van de ondergrond: grijs waar je de rotsen wilt blijven zien, en groenig waar begroeing komt. Witte, zwarte en okergele acrylverf, wat plastic bekertjes, water en een kwast, da’s alles wat je nodig hebt. Want wit en zwart geeft grijs, en okergeel en zwart geeft een soort olijfgroen. Ik maak in een bakje steeds een beetje aan, en dan niet alles al helemaal goed doorroeren, maar mengen terwijl je verft. Dan krijg je een mooie afwisseling van tinten.

Na een poosje lekker kliederen met verf en kwast ziet het er dus zo uit en is de ondergrond klaar voor de volgende stap: begroeing. Dan gaat het echt leuk worden!

Wordt vervolgd.

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re: Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #35 Gepost op: 21 maart 2008, 11:46:40 »
Ziet er weer erg goed uit.

Je sluit de optie verhuizen wel helemaal uit geloof ik. Heb je baan bewust vast getimmerd aan de dakbalken?

groeten,
Patrick

Frank!

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #36 Gepost op: 21 maart 2008, 12:05:13 »
Hans,

Ik ben onder de indruk van deze methode, vooral het niet volledig mengen geeft een realistisch effect. Misschien is het nόg mooier om de rotsen/berg wat minder egaal te maken, door wat brokken aan te brengen?

MVG

Frank

Hansepansje

  • Offline Offline
  • Berichten: 672
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Re: Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #37 Gepost op: 21 maart 2008, 12:43:54 »
@Patrick,
Bij verhuizen moet de boel inderdaad helemaal uit elkaar. Ik had modulair kunnen beginnen, maar dan blijft de vraag of de modules in een evt. volgend huis weer gaan passen. Dus heb ik ervoor gekozen niet de extra tijd te besteden die nodig is voor een echt modulaire opzet. Verhuizen is echt niet m'n hobby (maar ja, dat heb je niet altijd voor het kiezen...).
Op de dakbalken heb ik een plaatje triplex subtiel vastgezet, en hier het gaas op vast geniet. Mocht het er ooit af gehaald moeten, dan moet dat vrij eenvoudig kunnen.

@Frank,
Ik ben het met je eens: bij rotsen/bergen die meer in het zicht komen te liggen ga ik dat zeker doen. Vorige week toen ik voor m'n werk in de US was, heb ik o.a. een rotsen mal van Woodlands gescoord (lang leve de lage dollarkoers ;)). Daar ga ik binnenkort maar eens wat gipsen rots mee maken.
Maar op dit deel van de baan gaat de begroeiing de overhand krijgen, dus hier heb ik dat nog niet nodig.
Stay tuned voor meer foto's binnenkort!

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 822
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re: Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #38 Gepost op: 21 maart 2008, 12:52:40 »

US ...

I knew it  ;D

Ik vond die post van 2 of 3 uur 's nachts al zo opvallend ...

...
OpenDCC fan

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #39 Gepost op: 21 maart 2008, 13:39:44 »
Citaat
Stay tuned

Ok, I stay tuned! Dit gaat heel erg de goede kant op, Hans! Maarree.....toch niet zelf aan de rots? Lekker hakken en breken niks voor jou?

Aan de andere kant ben ik ook benieuwd naar zo'n mal voor rotsen. Gaaf hoor dit. En die Duitser, Alfred B. , dat is gewoon een koning. Punt. Je weet het: beter goed gejat dan slecht bedacht.


heilko jongsma

  • Offline Offline
  • Berichten: 17
Re: Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #40 Gepost op: 22 maart 2008, 14:40:09 »
hoi hans,

leuk je baan hier aan te treffen.zat wat te surfen en dacht,waar ken ik die zolder van.

groet heilko
heilko jongsma
vivaldisingel 103
2151 gp nieuw vennep

Hansepansje

  • Offline Offline
  • Berichten: 672
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Re: Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #41 Gepost op: 22 maart 2008, 22:46:19 »
... Maarree.....toch niet zelf aan de rots? Lekker hakken en breken niks voor jou? ...

Nou Jeroni, op z’n tijd ben ik daar niet vies van. Maar zoals ik al aan Frank meldde, bewaar ik dat voor een ander deel van de baan.
Dus nog even niet niks hakken of gipsen rotsen plakken, maar gauw wat vervolg foto’s voor in dit draadje pakken.

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Hansepansje

  • Offline Offline
  • Berichten: 672
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Re: Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #42 Gepost op: 24 maart 2008, 21:08:41 »
@All,

Nu de ondergrond op kleur is, is het tijd om de eerste begroeiing aan te brengen, alles wat laag op de grond zit.

Als de bomen er een keer staan, kun je natuurlijk moeilijk meer bij de grond komen.

Over bomen gesproken: die moeten er natuurlijk wel zijn om ze neer te kunnen zetten. Want aangezien ze bij mij op de baan niet vanzelf groeien, moeten ze maar geplant worden. ;)

En dus eerst maar eens een serie bomen gemaakt. De loofbomen maak ik middels de welbekende methode met zeemos en strooisel, o.a. uitgelegd op de website van Huib.

Nu de bomen klaar zijn, kunnen ze geplant worden.
Eerst even passen waar de boom moet komen, dan met een priem een gaatje in de ondergrond prikken.
Vervolgens met een lijmpistool wat lijm onder om de stam van de boom heen doen, en dan snel op z’n plek zetten. Even vasthouden tot de lijm afgekoeld is, en klaar.
Een plaatje als de eerste bomen op hun plek zijn gezet:


Dat smaakt naar meer en dus pas, prik en lijm ik er driftig op lost, tot de eerste helft van de helling begroeid is.


Als het halve treinstel is weggesleept, kan er van dichterbij een foto gemaakt worden. Eens even kijken of door de bomen het bos al te zien is :)


Verbazend hoe snel je een heel aantal bomen wegzet in iets wat op een bos moet gaan lijken. Maar voordat de bosbouw kan worden voortgezet, moeten er eerst meer bomen worden gefabriceerd.

Wordt vervolgd.

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Gerhard Overweg

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re: Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #43 Gepost op: 24 maart 2008, 21:15:43 »
Wouw mooi Hans!  :) knap werk, ...het groeit als kool bij jou ;)

Tomas131

  • TraXXer
  • Offline Offline
  • Berichten: 423
  • Br 146.2
Re: Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #44 Gepost op: 24 maart 2008, 21:25:01 »
It's beginning to look great, Hans. Toppie! Alweer een N baan om te volgen :P. Maar ik doe het met plezier.
Zo te zien moet het de herfst voorstellen?
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2008, 21:27:52 door Tomas131 »
Project: Rheinland-Pfalz, met rondrijdend spul uit alle Duitstalige landen, Fransen, Belgen, Luxemburgers en wat Hollanders.