Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Frans Peeters
Vandaag om 13:01:27
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
Al mijn goede ideeën... door henk
Vandaag om 12:51:06
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 12:43:13
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
NS 6000 (in schaal 0) door Rob Ellerman
Vandaag om 11:58:22
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijn193
Vandaag om 11:52:11
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martijn193
Vandaag om 11:51:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Aachenau West door mass am see
Vandaag om 08:21:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
  

Auteur Topic: Dachbodenheim in N - zijlijnstation  (gelezen 205515 keer)

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #15 Gepost op: 27 februari 2008, 20:21:28 »
Joh, als je perron zo smal is dat er zelfs geen lichtmast meer op past en je de lichten dus met een draad boven het perron met laten bungelen... (zie real life foto)
Dan zou ik er niet graag op de trein wachten  ;)

Maar goed Preisers zijn een stuk heldhaftiger en zeuren gelukkig een stuk minder!  ;D

Overigens, dat je zelf je perrons bouwt i.p.v. die standaard plastic zaken snap ik zeker!

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #16 Gepost op: 27 februari 2008, 21:23:39 »
Inderdaad, heb ik ook gedaan. Alleen wel de overkapping gebruikt van de 'baden baden'-perronnetjes met lampjes eronder.

Gaaf die smalle perrons! Altijd leuk om te zien dat het in het echt ook nog kan. Die lampen aan de bovenleiding vind ik ook sterk!


Hansepansje

  • Offline Offline
  • Berichten: 672
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Re: Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #17 Gepost op: 06 maart 2008, 21:58:59 »
@All,

Nu de perrons er liggen, is het zaak om ze nu verder aan te kleden. En net zoals met een pizza beginnen we bij de bodem, oftewel de struktuur van de vloer. Om de houtstruktuur weg te werken er iets van de maken wat meer op asfalt of beton lijkt, gebruik ik gewoon Alabastine muurvuller.

Omdat ik het perron van het stationsgebouwtje (wel een bouwpakketje, inclusief een stukje perron) netjes wil laten aansluiten op zelfbouw perron, wordt eerst het stationnetje geplaatst. En natuurlijk zo dat de perrons op gelijke hoogte uitkomen.

Voordat we met de muurvuller aan de slag gaan, eerst de rails afdekken. Dan kan ik tenminste naar hartelust smeren met de muurvuller. Het afdekken doe ik in dit geval met schilderstape: makkelijk op maat te maken, het blijft goed op z’n plek zitten en is na afloop weer eenvoudig te verwijderen.
Dus na wat knippen en plakken is de rails tussen de perrons al snel voldoende afgedekt.


Voor verwerking moet er natuurlijk eerst wat Alabastine worden aangemaakt. Maak dit niet te dik, anders is het lastig glad smeren.
Met een kleine spatel wordt de smurrie over de perrons uitgesmeerd.


Ook de aansluiting van het zelfbouwperron met het perron van het stationnetje is mooi te maken: Gewoon doorsmeren van het ene perron op het andere en de kier is foetsie.


Aan de zijkant van het perron kan gelijk een mooie aansluiting op een overweg worden gerealiseerd. (Wegdek maak ik dus ook met muurvuller.)
Als je kiest voor een immitatie van betonnen platen, is het zaak om voor het drogen van de muurvuller de kieren tussen de platen in de muurvuller te krassen. Ook een eventuele rond langs het perron kan er nu nog makkelijk in gekrast worden. Wachten tot de muurvuller droog is, is niet handig: het krassen gaat dan veel lastiger en geeft het veel meer zooi. Ook corrigeren is dan lang niet zo makkelijk meer.


Als de muurvuller droog is kan het schildersplakband worden verwijderd. En dus maar snel weer een foto gemaakt van het resultaat tot nu toe.


De contouren van het geheel worden al aardig zichtbaar zo. Alleen is het allemaal nog wel erg kaal en klinisch. Maar daar ga ik snel verandering in brengen.
Eerst wat meer kleur aanbrengen. Wederom dus een (nog wateriger) grijs mengseltje van acrylverf gemaakt, en hiermee ga ik de perrons te lijf. Zowel de zijkant (gewoon balsahout als de bovenkant (de muurvuller). Om de kans op fouten zou klein mogelijk te maken, maak ik de kleur niet te donker: Als ik het resultaat te licht vind, is de oplossing simpel: gewoon nog een keer verven, net zo lang tot de kleur goed is. Dit is overigens pas goed te zien als de verf droog is.

Dan is het tijd om de randen langs het perron wat tot leven te brengen. Voordat ik de ballast tussen rails en perron aanbreng, heb ik naar wens her en der plukjes gras aangebracht. Gewoon een drupje houtlijm op de gewenste plek, en dan met de pincet een plukje gras van gewenste kleur en lengte erin steken.
Als de lijm goed is gedroogd, kan de ballast worden aangebracht volgens de beproefde methode: ballast strooien en met penseel alles op z’n plek vegen; dan vochtig maken (doe ik met een injectienaaldje – voor hele kleine drupjes – gevuld met water met een beetje afwasmiddel); tenslotte met een pipet behoorlijk verdunde houtlijm indruppelen en laten drogen.

Het resultaat is plukjes gras die tussen de ballast tegen de perronrand groeien.


Je hoeft niet te benauwd te zijn met het aanbrengen van gras. In Duitsland heb ik bij diverse stationnetjes het gras zo hoog en dicht zien staan, dat je je afvraagt of daar nog wel regelmatig een trein langsrijdt. Maar in Nederland is het allemaal veel gecultiveerder, en zul je dus veel minder onkruid aantreffen ;)

Op de foto is te zien dat het achterste deel van het perron omlaag loopt, zodat het mogelijk is om zonder grote afstap het achterliggende spoor over te steken.
Om te voorkomen dat de Preisertjes die op het voorste deel van het perron staan te wachten op de trein, onverwacht achterover naar beneden vallen, heb ik maar een hekje aangebracht.

Dit hekje is eenvoudig gemaakt (maar daar heb ik helaas geen foto’s van, dus even een korte beschrijving):
Op m’n werkblad wat schilderstape met de plakkant naar boven bevestigen. Dan blijft de boel goed liggen. Hierop een stukje koperdraad van de lengte van het hekje gelegd. Vervolgens om de centimeter een stukje koperdraad van zo’n 8mm haaks tegen het lange stuk koperdraad aan gelegd. Al deze stukjes worden met een drupje soldeer vastgesoldeerd. Dan het hekje voorzichtig van het schilderstape halen en het kan op z’n plek worden vastgemaakt. In dit geval heb ik het simpelweg tegen de achterzijde van de perronrand geplakt.
Als het hek ergens ‘los’ moet komen te staan (zoals het zwart-gele hekje op de foto hieronder) is dat ook makkelijk te doen: Eerst plat leggen op de plek waar het moet komen. Met een kopspeld prik ik dan een gaatje voor alle poten van het hek en daarna kan het hekje op z’n plek worden geprikt, eventueel voorzien van een drupje lijm.
Tenslotte natuurlijk nog een laagje verf naar keuze erover en klaar!


Dat was het weer voor nu. Wordt vervolgd.

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Smolderz

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • Skill: Level 32 Chaos Marine Stormtrooper
Re: Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #18 Gepost op: 08 maart 2008, 19:49:46 »
Wauw, dit ziet er strak uit zeg. De wijze waarop het perron is gebouwd ga ik zeker onthouden. Bedankt! :D

Reeks77

  • Offline Offline
  • Berichten: 1355
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
Re: Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #19 Gepost op: 08 maart 2008, 20:32:30 »
Hallo Hans,

Gisteren op Rail met je gepraat over je baan die je aan het bouwen bent,ik stond bij ´De moezelbaan´van Maas en Waal.
Leuke resultaten en ga zo door .

Groeten van Alexander

Peter H

  • USA On30
  • Offline Offline
  • Berichten: 1648
    • http://modelbaan.wordpress.com/
Re: Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #20 Gepost op: 08 maart 2008, 21:05:41 »
Wow ziet er mooi uit, vooral die perons.. ;D Handig bedacht met die hekjes, ga ik ook eens proberen.

Ik blijf je volgen Hans ;)

Peter H

Gerhard Overweg

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re: Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #21 Gepost op: 09 maart 2008, 09:56:00 »
Mooi zeg!  :) ga ook bezig vandaag met het stations gedeelte.
Su6 verder. :)

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #22 Gepost op: 09 maart 2008, 12:20:08 »
Ja, erg mooi Hans. In de toekomst ga ik vast nog wel eens een baan(tje) bouwen, en dan ga ik zeker deze methode toepassen.

Heb je die manier trouwens 'gejat' van een bepaalde Duitse site? Komt me bekend voor nl.   :)

Hansepansje

  • Offline Offline
  • Berichten: 672
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Re: Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #23 Gepost op: 09 maart 2008, 22:58:19 »
Heb je die manier trouwens 'gejat' van een bepaalde Duitse site? Komt me bekend voor nl.   :)

@Jeroni,

Ik geloof niet dat ik deze methode ergens zo heb gezien (al weet ik het motto 'beter goed gekopieerd dan slecht zelf verzonnen' zeer goed te waarderen ;)), maar op een bepaalde Duitse site kom je zeker elementen ervan tegen: balsahout, holzspachtel en moltofill. Nou weet ik niet wat dat laatste precies is, maar kijkend naar de foto's en vervolgens zoekend in wat ik nog in voorraad had aan klusmateriaal, is het bij mij dus muurvuller geworden. Ik vind het verder verbazend goed hechten op het balsahout, en heb tot nog toe geen last van krimpscheuren. Wat wil een mens nog meer? :)

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #24 Gepost op: 09 maart 2008, 23:01:35 »
Dat was die site die ik bedoelde. Ik kom er ook ruiterlijk voor uit om een groot aanhanger te zijn van 'beter goed gejat dan slecht bedacht'. Die site is erg waardevol! 

Maar jouw station ziet er potdorie wel even netjes uit! Met name van de perrons ben ik erg onder de indruk.
Nogmaals: goede methode die ik ooit zeker ga toepassen!

Hansepansje

  • Offline Offline
  • Berichten: 672
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Re: Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #25 Gepost op: 16 maart 2008, 19:54:13 »
@All,

Na de bouw van het perron eerst maar eens even een doorkijkje geven over het geheel tot nu toe. ’t Is natuurlijk nog lang niet klaar, maar de basis is er. Zo krijg je ook gelijk een beetje een indruk van het hoogteverschil tussen het station en de lager gelegen hoofdlijn.


Omdat ik de indruk krijg dat foto’s wel worden gewaardeerd op dit forum, een plaatje met wat meer detail aan de zuidkant van het middenperron. Het is duidelijk dat er geen overdadig gebruik wordt gemaakt van onkruidbestrijdingsmiddelen...


Ten zuiden van de perrons is het nog een kale boel. Daar moet ook eens iets aan gebeuren. Eerst maar eens wat ballast naast de rails. Daarmee zijn dan ook gelijk de wisselaandrijvingen helemaal aan het ook onttrokken.


Voordat ik tussen de sporen ook ballast aanbreng, eerst wat kabelgoten aanbrengen. Ook hiervoor gebruik ik gewoon strookjes balsahout, eenvoudig op maat gesneden, op de ondergrond gelijmd en dan geverfd.

Naderhand kan dan wat groen her en der worden aangebracht, waarna de ballast wordt ingestrooid en verlijmd.

Terug naar de perrons, om die nog wat verder af te werken. Net als in het echt wil ik graag een witte lijn langs de perronrand hebben. Na wat rondsnuffelen en –vragen (zie ook andere draadjes op dit forum) heb ik ervoor gekozen om hiervoor een penseeltje ter hand te nemen, en de witte lijn met acrylverf aan te brengen.
Kort na het aanbrengen van de muurvuller op de perrons had ik met een mesje en afstandhoudertje op zo’n 1 mm van de rond al een lijn in de perronbedekking gekrast. Hierlangs kan ik nu de lijn verven. Het is een geduldwerkje dat wel enige precisie vraagt, maar met het resultaat ben ik wel tevreden.


Nog een plaatje om iets meer zicht te geven op het perron.

Dit is een perron wat nog niet al te lang geleden is gerenoveerd zullen we maar zeggen. In het echt kom je veel perrons tegen waarbij de witte lijn al behoorlijk is beschadigd of deels verdwenen. Het is gewoon net wat je op je modelbaan wilt. Met wat grijze verf zijn de effecten van de tand des tijds op een witte lijn snel na te bootsen.

Op het middenperron wil ik ook een viertal lantaarns aanbrengen. En wellicht nog een bankje, naambord, etc. De gaten voor de lantaarns heb ik al aangebracht en de lantaarns zelf liggen al klaar.
Maar voordat ik de lantaarns plaats, is eerst de achtergrond achter het station aan de beurt. Anders dan is de kans groot dat tijdens die werkzaamheden de lantaarns weer sneuvelen, en dat zou jammer zijn.

Hier alvast een overzichtsfoto. Het kippegaas als ondergrond achter het station is al aangebracht.


Binnenkort meer over de migratie van kippegaas tot beboste helling.

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Frank!

  • Offline Offline
  • Berichten: 172
Re: Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #26 Gepost op: 16 maart 2008, 19:56:24 »
Hans,

Ik vind het er tot nu toe erg goed uitzien! Geweldig ook die foto met die twee diesels. Hopelijk krijg je op je station echt de sfeer van een zijlijn! Ik zou zeggen: ga zo door.

Groeten,

Frank

jentje

  • Offline Offline
  • Berichten: 247
Re: Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #27 Gepost op: 16 maart 2008, 19:58:52 »
Ziet er al super uit Hans! Ben zelf erg geïntereseerd in zijlijnen, dus ik blijf de bouw van je baan volgen ;)

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #28 Gepost op: 16 maart 2008, 20:04:34 »
Complimenten Hans voor de prachtige detailering. ::)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Patrick Pontier

  • Offline Offline
  • Berichten: 1204
  • Maak van de scherf in je hart geen dolk in je mond
Re: Dachbodenheim in N - zijlijnstation
« Reactie #29 Gepost op: 16 maart 2008, 20:13:04 »
Ziet er erg goed uit  :P

Ik moet zeggen dat ik een heleboel ideeen die ik in mijn hoofd had al uitgewerkt zie worden  ;D.

Ik blijf dit zeker volgen.

Groeten
Patrick