Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:10:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
01 September 2025, 23:07:05
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Huup
01 September 2025, 22:42:37
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
01 September 2025, 22:21:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
01 September 2025, 22:06:00
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
01 September 2025, 21:57:32
Minder wissels door Quinzeedied
01 September 2025, 21:54:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
01 September 2025, 21:38:08
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
01 September 2025, 21:22:15
Da's Daz 2 door Huup
01 September 2025, 21:21:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
01 September 2025, 21:17:03
Raadplaatje door grossraumwagen
01 September 2025, 21:15:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door jdk
01 September 2025, 21:01:14
De Projecten van RetroJack door RetroJack
01 September 2025, 20:35:26
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Edwin2121992
01 September 2025, 19:21:33
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Voske
01 September 2025, 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
01 September 2025, 17:50:50
NS 6100 van GM&S door Gerke
01 September 2025, 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
01 September 2025, 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
01 September 2025, 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
01 September 2025, 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
01 September 2025, 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
01 September 2025, 12:21:25
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
01 September 2025, 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
01 September 2025, 11:47:03
US diorama in H0 door Wim Vink
01 September 2025, 11:26:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
01 September 2025, 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 September 2025, 10:06:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
01 September 2025, 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
01 September 2025, 00:06:54
  

Auteur Topic: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)  (gelezen 353484 keer)

Robert vh Prutsert

  • Offline Offline
  • Berichten: 278
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #2190 Gepost op: 30 August 2025, 15:44:07 »
Tja, en dan maak je vol verwachting het pakketje open….








Tenzij de verkoper het kleinood al zo in de doos gedaan heeft, hebben de dames en heren van de posterijen heel veel plezier tijdens het voetballen gehad.
Toch ook maar even de Duitse Ebay verkoper contacteren…


Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1399
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #2191 Gepost op: 30 August 2025, 16:23:25 »
Oei, hopelijk betaald met PayPal?

Hoe was de doos verder qua vulling?

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4741
    • Filmpjes op YouTube
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #2192 Gepost op: 30 August 2025, 17:42:10 »
Nou, als de lok zo heen en weer kan bewegen in de OVP heeft de verkoper hier ook een rol.

Daarnaast zie ik ook te vaak dat modeltreinen met het showvenster naar boven in een verzenddoos worden gelegd. Met de wetenschap dat er ook over pakketten heen wordt gelopen zie (en verpak) ik treinen liever "staand", dus met de wielen naar beneden.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4419
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #2193 Gepost op: 30 August 2025, 22:42:40 »
Een S3/6 zit mits correct in de doos echt superstrak.
Die gaat geen kant op en al zeker het dak gaat daar echt niet los door het transport lijkt me .
Ik zie het niet op de foto maar bij de buffers voor mist in elk geval al de transportbevestiging, die schuif je in dat gleufje in t piepschuim en klemt de buffers vast, achter hetzelfde bij de tender.
« Laatst bewerkt op: 30 August 2025, 22:46:11 door Dave....... »
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2343
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #2194 Gepost op: 30 August 2025, 22:54:11 »
Tot nu toe eigenlijk geen problemen gehad met onze pakket bezorgers, vandaag een vreemde ervaring gehad.
Vorige week wat klein spul bij MODELLBAHN UNION besteld. Dat is vlot verzonden via UPS.



Volgens UPS zou de bezorger afgelopen dinsdag langs komen, Volgens de T&T is hij 2x aan de deur geweest. Ik en mij echtgenote zijn de hele dag thuis geweest en hebben hem nooit gehoord. Goed dat kan, het was mooi weer en misschien waren we in de tuin. Anyhow, de bezorging zou nu de volgende dag zijn. Maar ik heb geen zin om de hele dag bij de voordeur te bivakkeren, dus gebruik gemaakt van de UPS website om de bezorg locatie te wijzigen. Een van de mogelijkheden was "De Buren", dat zijn kluisje in het winkelcentrum in de buurt. Daar heb ik wel eerder gebruik van gemaakt, waarbij de bezorger het pakketje in een kluisje plaatst en ik daarna via eMail een code krijg om het kluisje te openen, niets bijzonders en wel vaker gedaan. Helaas daarna werd het stil in de UPS T&T. De status werd wel bijgewerkt naar de nieuwe bezorg locatie, en dat het pakketje "Onderweg" was, maar verder niets.
Wie schets mijn verbazing toen vanmorgen er opeens een medewerker van DPD aanbelde met het betreffende pakketje. Hij was voor controle bij "De buren" geweest en had daar diverse pakketten van UPS op de grond aangetroffen, let wel de kluisje zijn normaal afgesloten maar de locatie zelf is open en bloot toegankelijk voor iedereen in het winkelcentrum.



Hij had besloten om zelf maar even rond te gaan en de pakketjes te bezorgen. Kortom ik geloof dat je in het vervolg bij pakketjes verzonden door UPS extra moet opletten waar je ze laat bezorgen. Ik denk dat dit een echts geval van   "If you pay peanuts, you get monkeys" is. Overigens heb ik wel een klacht bij UPS ingediend en ik denk dat ik ook Modelbahn union op de hoogte stel.

Groet Meino

« Laatst bewerkt op: 31 August 2025, 09:45:29 door meino. Reden: Kleine toevoeging »

Robert vh Prutsert

  • Offline Offline
  • Berichten: 278
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #2195 Gepost op: 01 September 2025, 08:44:09 »
Tja, en dan maak je vol verwachting het pakketje open….


Tenzij de verkoper het kleinood al zo in de doos gedaan heeft, hebben de dames en heren van de posterijen heel veel plezier tijdens het voetballen gehad.
Toch ook maar even de Duitse Ebay verkoper contacteren…

Inmiddels contact gehad met verkoper. Die verwijst mij naar DHL. DHL zegt dat verzender schadeclaim moet indienen. Hij heeft immers contract met DHL, niet de ontvanger.
Dit kon wel eens lang gaan duren. Als het al opgelost wordt. Ik houd mijn adem maar niet in….

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4271
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #2196 Gepost op: 01 September 2025, 09:37:40 »
Als je het via E-bay hebt gekocht zou ik gewoon kijken of je kopersbescherming geniet. Indien ja, claim indienen bij E-bay, jij krijgt je geld terug. Hoe ze het dan afhandelen met verkoper weet ik niet, maar het is inderdaad zijn verantwoordelijkheid als koper van de dienst.

Op marktplaats zeg ik daarom altijd voor kosten en risico verkoper (waarbij ik wel genegen ben om tbv de koper een claim in te dienen bij de post, maar dat ben ik)
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #2197 Gepost op: 01 September 2025, 10:31:12 »

Wie schets mijn verbazing toen vanmorgen er opeens een medewerker van DPD aanbelde met het betreffende pakketje. Hij was voor controle bij "De buren" geweest en had daar diverse pakketten van UPS op de grond aangetroffen, let wel de kluisje zijn normaal afgesloten maar de locatie zelf is open en bloot toegankelijk voor iedereen in het winkelcentrum.



Hij had besloten om zelf maar even rond te gaan en de pakketjes te bezorgen. Kortom ik geloof dat je in het vervolg bij pakketjes verzonden door UPS extra moet opletten waar je ze laat bezorgen. Ik denk dat dit een echts geval van   "If you pay peanuts, you get monkeys" is. Overigens heb ik wel een klacht bij UPS ingediend en ik denk dat ik ook Modelbahn union op de hoogte stel.

Groet Meino

Mazzel Meino, dat is een conscientieuze bezorger. Wat me ook opvalt; de meeste pakketjes passen prima in zo'n vakje behalve die lange. Had ik ooit ook, stel schokdempers passen niet in zo'n kluisje. Toen werd ik gebeld door de bezorger wat mijn huisadres was, want anders kon hij m alleen in de open lucht achterlaten. En toen werd het pakket keurig thuisbezorgd.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18020
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #2198 Gepost op: 01 September 2025, 10:39:39 »
Vorige week verwachtte ik 2 pakketjes. Doordat we een dagje uit hadden kon ik 1 zending nog aanpassen naar bezorgpunt, de andere helaas niet. Mijn verwachting was dat het pakketje mee teruggenomen zou worden en ik bericht zou krijgen dat het bij een afhaalpunt zou liggen. Wat schetst mijn verbazing dat ik, zittend op het strand in Noordwijk, de melding krijg; pakketje bezorgd!... Huh? Er is niemand thuis. Nu wil het dat ik sinds kort 2 camera's heb hangen en die melden ook bij beweging. En daar zie ik dat de beste man aanbelt en daarna het pakket.... op de grond zet. Dat is dus niet de bedoeling... gelukkig stond het nog netjes op de plek toen we in de avond thuis kwamen. maar blij was ik er niet mee. Zag overigens dat het niet 1 van onze vaste PostNL bezorgers was dus dat lijkt de verklaring te zijn.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Robert vh Prutsert

  • Offline Offline
  • Berichten: 278
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #2199 Gepost op: 01 September 2025, 14:30:45 »
[…] (waarbij ik wel genegen ben om tbv de koper een claim in te dienen bij de post, maar dat ben ik)

Daar hoop ik dan ook maar op bij deze verkoper.


Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 889
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #2200 Gepost op: 01 September 2025, 15:19:43 »
Inmiddels contact gehad met verkoper. Die verwijst mij naar DHL. DHL zegt dat verzender schadeclaim moet indienen. Hij heeft immers contract met DHL, niet de ontvanger.
Dit kon wel eens lang gaan duren. Als het al opgelost wordt. Ik houd mijn adem maar niet in….

Dat klopt inderdaad, wat DHL zegt. Jij hebt een koopovereenkomst gesloten met de verkoper, daaruit vloeit voor hem de verplichting voort om een artikel te leveren zoals jullie dat zijn overeengekomen. De verkoper moet dus een vervangende zending aanleveren of de koopsom terugbetalen. De verkoper heeft een vervoerovereenkomst gesloten met DHL, het is dus aan hem om daar een claim neer te leggen. Jij hebt geen contractuele relatie met DHL, de verkoper wel. Bovendien: vervoerders zoals DHL (DPD, UPS, FedEx etc.etc.) hebben op grond van de wet en internationale verdragen een beperkte aansprakelijkheid, ze moeten in geval van schade of verlies een bepaald bedrag per kilo betalen, niet de werkelijke waarde. Een eventueel gat tussen vergoeding en werkelijke waarde (hoe lager het gewicht en hoe hoger de waarde, hoe groter dat verschil) hoort niet jouw probleem te zijn. Je moet je door de verkoper dus niet laten afschepen, hij en niet jij moet de zaak met de vervoerder afhandelen.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4271
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #2201 Gepost op: 01 September 2025, 19:12:04 »
Mwah

Als het een commerciële partij is werkt dat wel. Als je het koopt van een particulier.....
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 889
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
« Reactie #2202 Gepost op: 01 September 2025, 22:21:38 »
Soms is dat problematisch inderdaad. Maar de vervoerder kan een claim van de ontvanger weigeren, omdat hij met deze geen contractuele relatie heeft. Wel met de afzender. Juridisch zit het zo in elkaar dat je als koper in geval van verlies of total loss bij de afzender de volledige verkoopprijs kunt terugvragen, of een vervangend product, terwijl je van de vervoerder niet meer dan +/- € 10,50 per kilo krijgt (bij internationaal wegvervoer) en zelfs maar € 3,40 per kilo bij binnenlands vervoer in Nederland. Het is bepaald niet handig om je door de verkoper naar de vervoerder te laten verwijzen, want áls deze de claim al in behandeling neemt, dan krijg je meestal maar een fractie van de aankoopprijs vergoed. Altijd terugkaatsen dus naar de verkopende partij. Houd voet bij stuk. Tenzij je als ontvanger zelf het vervoer geregeld hebt, maar dat komt zelden voor.

Bij de meeste vervoerders kan de afzender de zending trouwens voor een kleine meerprijs verzekeren. Dan kan hij wel aanspraak maken op de volledige waarde.