Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PB Models, ICR-rijtuigen door Hans Kl
Vandaag om 13:21:36
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 13:20:33
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:20:07
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 13:19:33
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 13:16:35
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 13:08:17
Project seaside Germany door Scratchbuilt
Vandaag om 13:04:53
Kato ETA 515 door Luud H
Vandaag om 13:04:07
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Menno 1846
Vandaag om 12:56:06
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 12:50:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:41:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 11:59:12
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Benelux795
Vandaag om 11:57:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 11:52:49
Op Zuid (NL H0) door NS264
Vandaag om 11:49:53
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:40:04
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:02:16
Nieuwe generatie spoorseinen NL door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:55:40
De projecten van Ruben (NL H0) door Martijn193
Vandaag om 10:48:25
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
Vandaag om 10:01:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:47:25
Een leuke vrachtwagen door barry1972
Vandaag om 01:25:16
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
10 October 2025, 23:20:05
Tickets Modelspoordagen 2026 door Seinhuis
10 October 2025, 22:34:58
11 en 12 oktober SSN stoomtreindagen door Seinhuis
10 October 2025, 22:19:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
10 October 2025, 22:04:12
Wat herkent AI van onze hobby? door hervé
10 October 2025, 21:42:28
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
10 October 2025, 21:27:01
Project X...... door Ivo tB
10 October 2025, 21:21:35
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
10 October 2025, 20:32:34
  

Auteur Topic: Bureaubaan.  (gelezen 16493 keer)

wouter-

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Bureaubaan.
« Reactie #45 Gepost op: 27 December 2020, 09:45:30 »
Ik maak nu gebruik van een stapgrote van 5 en dan een vertraging (bij afremmen) van 500 ms maar ik heb eigenlijk geen idee wat 'normaal' is.

Zojuist ook tot de ontdekking gekomen dat mijn Sik niet automatisch wil rijden en de traxx dus wel.... Er zal wel ergens een verschil in de instellingen zitten tussen beide locomotieven. Ik zal opnieuw op zoek.

Wouter

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6342
Re: Bureaubaan.
« Reactie #46 Gepost op: 27 December 2020, 10:12:00 »
Hoi Wouter,

Als het goed is staat elke loc ingesteld op een aantal snelheidstappen (ik heb ze zelf alle allemaal op 28 staan, is meer dan zat).

Als de stapgrote op 5 staat dan gaat het versnellen cq afremmen met 5 stappen tegelijk (dus begint met stap 5, daarna 10, 15 etc.).De tijdinstelling bepaald de tijd naar de volgende stand (dus in jouw geval, na 500 ms gaat hij de 5 snelheidsstappen hoger of lager.

Let wel op dat je de optrek en remvertraging ook in de CV van je loc kunt instellen. Daar heb ik ze zelf nu allemaal op 0 gezet en ik regel de optrek en remvertraging helemaal via iTrain. Ik gebruik de cv instelling alleen om de maximum snelheid van de locs in te stellen (die ik redelijk laag heb staan omdat ik niet van rondvliegende treinen hou ;D).

Kan trouwens ook nog zijn dat er een vertraging in het reageren op de activatie van een bezetmelder ingesteld staat waardoor loc te ver doorschiet......

Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

wouter-

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Bureaubaan.
« Reactie #47 Gepost op: 28 December 2020, 00:05:43 »
Beste Frank,  super bedankt  voor je uitleg, hier kan ik echt wat mee!

wouter-

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Bureaubaan.
« Reactie #48 Gepost op: 29 December 2020, 22:24:11 »
Vanavond weer wat verder geweest met het op orde krijgen van het automatisch rijden met de Traxx.

Zoals Frank al aangaf heb ik de stapgroten voor het afremmen vergroot naar 50 en een stap vertraging van 400.
Zodra de trein het blok binnen rijd zie je dat hij bij het eerste stuk (eerste bezetmelder) snel afremt en op lage snelheid de tweede terugmelder in rijd. Tot zover gaat het mooi.
Enkel blijft dan de Traxx rijden op de zelfde lage snelheid en stopt niet. Zelfs niet als ik de lengte van de terugmelder in iTrain verkort.

De vertraging van de terugmelders staat op 'standaardwaarde'

Groeten,

Wouter.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6342
Re: Bureaubaan.
« Reactie #49 Gepost op: 29 December 2020, 23:04:02 »
Weet je zeker dat deze terugmelder (de stop melder) werkt?. Kun je checken in terugmeld-monitor in iTrain....

En staat alles bij deze melder instelling goed ingesteld (goede interface, adres en type melder?)

Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

wouter-

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Bureaubaan.
« Reactie #50 Gepost op: 31 December 2020, 13:14:34 »
Beste Frank,

Je bedoeld of de terugmelder oplicht als de trein daar is? want dat doet hij gewoon. Het is ook gewoon dat alle uiteinden(6) van mijn pendel baan dit doen.

Voor de duidelijkheid heb ik even twee filmpjes gemaakt

Hoe de loc doorschiet:
https://www.youtube.com/watch?v=PK6TU5yPMcA

Hoe Itrain er uitziet op het moment van doorschieten:
https://www.youtube.com/watch?v=0QYSeSyvsGc



Hierbij de instellingen van de terugmelder zoals ik ze nu heb staan



Bij blokinstellingen bij blok besturing is het vakje 'interface' wel leeg. Als ik dit verander naar de z21 dan is er geen enkel verschil in het rijgedrag van de Traxx


Groeten,

Wouter
« Laatst bewerkt op: 31 December 2020, 14:33:10 door wouter- »

basjuh1981

  • Offline Offline
  • Berichten: 3106
  • DB Tijdperk III
Re: Bureaubaan.
« Reactie #51 Gepost op: 31 December 2020, 18:46:07 »
Ik heb even bij mij gekeken en bij mij is interface onder blokbesturing gevuld.
Mvg,
Bas

K-rail, Peco Code 100, CS3+, iTrain, Tijdperk III: 1950 - 1965
Die Sauerlandbahn
Mijn YouTube-kanaal

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6342
Re: Bureaubaan.
« Reactie #52 Gepost op: 31 December 2020, 19:40:37 »
Klopt het adres van de melder wel?. Bij mij lopen deze van 1 t/m 64... ik weet dat ik bij Rocrail ze ook adres beginnend met 1. moest geven maar in iTrain niet...

Maar als de andere melders ook zo staan en daar geen probleem is zal daar het verschil niet zitten...
hoe staan de melder in stellingen in dit blok (tabbladen richting vorig en richting volgende)?

Wat je ook kan doen is vraag en baanplan bestand van iTrain even op iTrain forum zetten... zitten genoeg experts die in notime kunnen zeggen waar het probleem zit (spreek uit ervaring  ;D)
« Laatst bewerkt op: 31 December 2020, 19:44:49 door Frank 123 »
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

wouter-

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Bureaubaan.
« Reactie #53 Gepost op: 01 January 2021, 10:18:35 »
@ Basjuh1981, Zojuist alle blokken aangepast zodat Z21 bij de 'interface' is ingevuld. Helaas hier geen verandering.

@ Frank, De adressen heb ik opgegeven zoals de youtube filmpjes van Jeroen Balkema met de uitleg/handleiding van Itrain aangeven.

Ik heb even screenshots gemaakt van het blok B1 (linksboven in)

Vorige:


Volgende:



Groeten,

Wouter

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6342
Re: Bureaubaan.
« Reactie #54 Gepost op: 01 January 2021, 10:33:59 »
Ik zie dat je de optie “gebruik positie” gebruikt ipv in, rem en stop melder. Heb je dat in de blokken die wel goed werken ook ?
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

thijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 151
Re: Bureaubaan.
« Reactie #55 Gepost op: 01 January 2021, 12:27:15 »
Ik zou eerst de snelheid van standje racen afhalen.'
Verder heb je bij de blokken geen rem en stoppositie ingevuld.
Mis de afbeelding va het tabblad terugmelders.
Kloppen de lengtes (melders / blokken / trein) wel?
Klopt de volgorde van de melders in het tabblad terugmelders?

Thijs

wouter-

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Bureaubaan.
« Reactie #56 Gepost op: 01 January 2021, 14:09:48 »
@ Basjuh, Zojuist in alle blokken de interface ingevuld helaas geen verschil maar zal het voor de zekerheid zo laten staan

@Thijs,
De Traxx rijd nu met een max van 80 km per uur over de baan. Hier is een snelheidsmeting aan vooraf gegaan. Ik heb inderdaad de blokken, terugmelders en de trein nagemeten en die kloppen.

@Frank, Ik gebruik inderdaad de optie Positie, hier is niet bewust voor gekozen maar zo was dit al door iTrain ingevuld. Ik heb naar aanleiding van je post inderdaad het vinkje weg gehaald bij een van de blokken en Je hebt gelijk de trein stopte zowaar!

Op het moment heb ik het op deze manier opgelost (wel op positie maar een stop en rem afstand ingevuld). Op deze manier werkt het ook. zie onderstaande afbeelding. Weet iemand het verschil tussen het op positie rijden en de manier die Frank beschrijft?




Hierbij heb ik ook nog een filmpje hoe de trein nu loopt en stopt aan het eind van de blokken:
https://youtu.be/9icFoAHtj18

Het vreemde is alleen dat mijn sik nog steeds aangeeft "route niet mogelijk" bij automatisch rijden, Het enige verschil wat ik zo kan zien is dat ik de Traxx heb ingesteld als elektrische locomotief en de Sik als diesel. Zelfs als ik de Sik instel als elektrische locomotief komt hij met dezelfde melding, 'route niet mogelijk vanaf deze positie'.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6342
Re: Bureaubaan.
« Reactie #57 Gepost op: 01 January 2021, 15:21:31 »
Hoi Wouter,
Als je positie gebruikt dan laat iTrain de trein stoppen op basis van bloklengte en aangegeven stop locatie. Melders herbruikt hij op positie van de trein te “ijken”. Zo kun je bv trein altijd in midden van perron laten stoppen onafhankelijk van de treinlengte. Voorwaarde is wel dat de loc een snelheidsmeting heeft gehad in iTrain.
Als je deze optie uit zet wordt de activatie van een bezetmelder gebruikt om een actie te doen (bv afremmen of stoppen)

In- en outs kun je ook vinden in de beschikbare iTrain handleiding.
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

wouter-

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Bureaubaan.
« Reactie #58 Gepost op: 01 January 2021, 19:35:22 »
Beste Frank,

Bedankt voor de uitleg! Dit zou in mijn geval betekenen dat de trein halverwege het blok zou stoppen als ik niet op posities rij. Ik heb het blok namelijk precies in tweeën gedeeld voor de twee terugmelders. Ik denk dat ik dan meer aan de beperkte lengte van mijn baan heb als ik op positie ga rijden.

Groeten,

Wouter.

Frank 123

  • Offline Offline
  • Berichten: 6342
Re: Bureaubaan.
« Reactie #59 Gepost op: 01 January 2021, 19:42:28 »
Je kunt, als je niet op positie rijdt ook een zgn verschuiving aangeven.. dus als melder sectie erg lang is kun je afstand opgeven wanneer hij moet gaan stoppen.

Ik rij op mijn baan (in aanbouw) in schaduw station niet op positie (om reden dat ze daar niet mooi hoeven te stoppen). Heb daar alleen een stopmelder in de blokken.

Zichtbare deel (nu eerste stuk van in aanbouw) wil ik wel op positie gaan rijden maar daar moet ik zelf ook nog mee gaan experimenteren....
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)