Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 11:27:53
Doornvliet door Wim Vink
Vandaag om 11:25:08
De (3d) knutsels van Ronald. door Edsko Hekman
Vandaag om 11:21:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 11:18:53
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
  

Auteur Topic: Bureaubaan.  (gelezen 14168 keer)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1956
Re: Bureaubaan.
« Reactie #15 Gepost op: 15 oktober 2020, 09:56:33 »
kan ik me enigszins inbeelden dat het best wel lastig kan zijn om zowel een sik en je wissels tegelijk met de maus aan te sturen. Maar goed ik heb zelf dus geen maus dus zeker weten doe ik niets.


dat valt op zich best mee, je kunt een lok kiezen, daarna ga je naar de wissel stand en kun je een wissel omzetten, maar met de draaiknop heb je dan nog gewoon controle over de lok. Je moet alleen terug naar de lok als je een andere lok wilt kiezen.
Wissels kun je kiezen door het nummer van het wissel te pakken. En je kunt snel wisselen tussen de laatste 2 gekozen nummers. Zolang het aantal wissels nog te overzien is en je de nummers nog kunt onthouden is het best wel goed te doen.
Wil je ook heel veel wisselen tussen loks dan wordt het wat lastiger, maar mijn oplossing is dan, tweede muis zodat je daarmee de andere lok kunt bedienen.

Groet,
Roelco

wouter-

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Bureaubaan.
« Reactie #16 Gepost op: 15 oktober 2020, 18:28:24 »
Allemaal bedankt voor de reacties!

@bask185, bedankt voor het meedenken. Zodra ik de rails op de juiste plek doorzaag(gewoon nog niet aan toegekomen) zijn het inderdaad 3 modules die ik afzonderlijk van het bureau kan halen.

De besturing zal geautomatiseerd worden, mijn pc staat er sowieso al naast en deze zal dus (deels) het rijden overnemen. Ik zal dus niet altijd alles met de maus hoeven te doen.

@Jan-Peter, dat lijken inderdaad handige stekkers! hoe bedoel je precies dat je de pinnen dubbelt? Je gebruikt gewoon twee pinnen voor hetzelfde draadje? waarom doe je dit als ik vragen mag?
Klinkt inderdaad als een goed idee om de man/vrouw stekkers op die manier te  houden.

@Roelco, bedankt voor de uitleg! wellicht voor het handmatige rangeren is dat wel een optie als ik me er aan ga storen.


Groeten,

Wouter

wouter-

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Bureaubaan.
« Reactie #17 Gepost op: 02 november 2020, 20:34:23 »
Hier weer even een kleine update.

Zo op het eerste gezicht is er geen enkel verschil met de vorige keer, vandaar ook geen foto. Alle vooruitgang zit onder de tafel.
Het spoor is op de module overgangen gezaagd. De snoertjes aan de onderkant aangesloten op de bezetmelder en de ringleiding. De blokken zijn gezaagd.
Tussen de verschillende modules heb ik stekkers gebruikt van Huib, Avontuur in Miniatuur, de module connectoren 25. Deze bevallen mij erg goed en 25 aansluitmogelijkheden is voor mij meer dan voldoende.

Ondertussen sukkelt de eerste sik rustig over de baan. Ik moet nog wel wat extra draden solderen aan de wissels om de bedrijfszekerheid te verhogen met name bij het kruiswissel was ik ze gewoon vergeten.

Nu moet ik alleen het stuk nog even lezen in de encyclopedie over de diodeschakeling voor niet gedetecteerde stukken(ik neem aan dat hier bijv. alle wissels onder vallen want deze vallen allemaal buiten de blokken?).

Groeten,

Wouter

wouter-

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Bureaubaan.
« Reactie #18 Gepost op: 03 november 2020, 19:42:03 »
Gisteren even de encyclopedie gelezen over de diode schakelingen, klinkt allemaal erg logisch en prima te maken.

Ik gebruik de z21 (de witte dus) met de DR4088 RB. Hiervoor heb ik in de handleiding gekeken maar ik kan nergens vinden of ik een diodeschakeling zou moeten toepassen? Kan iemand dit mij toevallig vertellen?

Daarnaast was ik op zoek naar een winkel waar ik de vier diodes (type 1N5408 dan?) kan bestellen zonder de 7 euro verzendkosten.

Groeten,

Wouter

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Bureaubaan.
« Reactie #19 Gepost op: 03 november 2020, 20:05:35 »
Als je niet gedetecteerde stukken gaat gebruiken dan mag je inderdaad de diodetruuk gaan toepassen.

Voor een winkel: Radio Piet in Arnhem? Eijlander in Ede? OF even aangeven waar je woont dan zijn er wel mogelijk mensen die iets weten.

Groet ROnald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

wouter-

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Bureaubaan.
« Reactie #20 Gepost op: 03 november 2020, 21:49:01 »
Beste Ronald, bedankt voor het verlossende antwoord!

Ik woon in Kerkrade, versturen is geen probleem hoor! maar 7 euro verzendkosten voor diodes die samen een euro zijn vind ik een beetje jammer. vandaar

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1596
Re: Bureaubaan.
« Reactie #21 Gepost op: 04 november 2020, 09:36:04 »
bubbeltjesenvelop past door brievenbus... ;)

Mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

wouter-

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Bureaubaan.
« Reactie #22 Gepost op: 04 november 2020, 14:22:47 »
@deetrain,

Ik ben inderdaad opzoek naar een winkel die dat zo verstuurd. Conrad bijv heeft een standaard verzendprijs/manier van 7 euro.

Groeten, wouter

BrightonBelle

  • Offline Offline
  • Berichten: 1217
  • Southern....de oude dan
Re: Bureaubaan.
« Reactie #23 Gepost op: 04 november 2020, 14:26:40 »
Kerkrade is vlak bij de Herzogenrath grens Dld, toch?
Schönwitz verstuurt gratis binnen Dld

Grtz Gerard
« Laatst bewerkt op: 04 november 2020, 14:28:27 door BrightonBelle. Reden: typo »

Niks

  • Offline Offline
  • Berichten: 206
  • TM
Re: Bureaubaan.
« Reactie #24 Gepost op: 04 november 2020, 19:19:15 »
Beste Ronald, bedankt voor het verlossende antwoord!

Ik woon in Kerkrade, versturen is geen probleem hoor! maar 7 euro verzendkosten voor diodes die samen een euro zijn vind ik een beetje jammer. vandaar

In Maastricht op de Mariastraat zit een elektronicazaak waar je die diodes wel gaat vinden. Of er dichter bij Kerkrade nog een elektronicazaak zit zou ik niet weten...
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

wouter-

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Bureaubaan.
« Reactie #25 Gepost op: 04 november 2020, 19:50:16 »
Super bedankt allemaal voor deze tips!

Groeten,

Wouter

wouter-

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Bureaubaan.
« Reactie #26 Gepost op: 14 november 2020, 20:48:10 »
Zo weer een paar stappen verder!
Helaas vooral weer vooruitgang wat weinig fotowaardig is. De diode schakeling is gelukt en is toegevoegd.
Alles in iTrain ingevoegd en hij rijd! (helaas nu nog maar een kant op omdat ik ergens een instelling in iTrain verkeerd heb staan maar dat komt vast goed)
Daarnaast merk ik dat ik echt het spoor weer moet schoonmaken hopelijk werkt dat ook een beetje.


Graag zou ik mijn wissels willen gaan bedienen met servo's. Dit is dan ook de volgende stap. Hier heb ik mij al een beetje in verdiept.
Al kom ik niet heel veel verder met bijvoorbeeld de informatie in de Encyclopedie. Heeft iemand duidelijke uitleg? evt ergens in een topic staan?

De servo's heb ik al, deze wilde ik gaan bevestigen in aluminium u profielen.
De decoder(digikeijs DR4024) heb ik al
en dan heb ik nog metalen draad nodig om de servos te verbinden met de wissels. Wordt hier speciaal draad voor gebruikt?


Groeten,

Wouter

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4009
Re: Bureaubaan.
« Reactie #27 Gepost op: 14 november 2020, 21:59:55 »
Ik ben per toeval gister de hele dag bezig geweest het het goed 'bevestigen' van mijn servo's en de aansluiting op de wisseltongen. Wat ik eerder had gefabriceerd, werkte voor geen ene meter.

Ik zal morgen wat foto's maken voor je. Ik heb zelf verenstaal gebruikt, maar met ijzerdraad of een beetje messing kom je er vast ook.

Wat wil je eigenlijk precies weten? Ik zal een korte uitleg geven.

Een servo is een motor waarvan je de as  tussen een stand van 0 en 180 graden kan vasthouden. Een servo stuur je aan met een 50Hz PWM signaal, de pulslengte of dutycycle van dit signaal vertelt de motor welke stand hij moet aanhouden. Die digikeijs decoders die je hebt, die doen precies dit. Deze decoders kunnen elk 4 servo's aansturen met zo'n pwm signaal en ze gebruiken daarbij het DCC signaal van de baan als input. Zo kan je dus Itrain via DCC en de decoders de servomotors aansturen.

Mvg,

Bas
« Laatst bewerkt op: 14 november 2020, 22:05:39 door bask185 »
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Juroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 408
Re: Bureaubaan.
« Reactie #28 Gepost op: 14 november 2020, 22:34:55 »
Er zijn meer methoden.

Ik hang onder de baan een houten balkje. daarop een plaatje (aliexpress, servomount) waar de servo op zit. dat plaatje geeft wat verstelmogelijkheden. Ik gebruik een oogschroefje om de draaiende beweging van de servo naar een (min of meer) rechtlijnige beweging om te zetten.

Ik gebruikte eerder ijzerdraad van de rol; wel even recht maken met de accuschroefmachine. daarna in de gewenste vorm te buigen.

In de staaldraad maak je een lus, zo ontstaat er een verende werking. Dat ontbreekt op de foto! Ik gebruik nu verenstaal. Dat is wat dunner en van zichzelf al recht.

Op mijn vorige baan had ik fleischmann wissels. Ik had in het armpje wat normaal door de wisselspoel wordt bediend een gaatje geboord voor het staaldraad. Dat werkte prima.




https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180520-181902-1.jpg

Groet Juroen

wouter-

  • Offline Offline
  • Berichten: 203
Re: Bureaubaan.
« Reactie #29 Gepost op: 14 november 2020, 22:54:26 »
@bas, super bedankt voor je uitleg.
Ik ben erg benieuwd naar de foto's. Als je die inderdaad zou willen maken dan graag.
Ik was vooral benieuwd welk metaal ik het beste kan gebruiken  en in welke vorm ik dit het beste kan/ moet buigen.

@juroen, hoe maak je ijzerdraad recht met de accuboormachine?
Ik zie nog even niet hoe die lus moet?
Ik heb inderdaad ook fleischmann wissels, fijn om te horen dat het op die manier goed ging!

Jullie hebben het beide over vorenstaande, waar zou ik dat kunnen kopen? Hebben ze dat bij de bouwmarkt?