Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 16:11:55
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 16:01:55
LS Models 2024 door Servé
Vandaag om 15:59:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 15:17:25
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 14:39:25
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
  

Auteur Topic: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.  (gelezen 5296 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5010
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
« Reactie #15 Gepost op: 21 mei 2020, 16:30:02 »
Voor trajecten zonder draaischijf in de omgeving, was op beide eindstations een omloopspoor. De trein kwam dan aan met de schoorsteen voor, koppelde op de eindbestemming los en liep om naar het andere eind van de trein om met de schoorsteen achter terug te rijden. Dat was een heel gebruikelijk ritueel, zeker op lokale- en stoomtram lijntjes. En welke richting de lok stond was een kwestie van regionale afspraak: bijvoorbeeld Schoonhoven- Gouda reed de lok vanuit Gouda meestal met de schoorsteen voor en achteruit terug.
« Laatst bewerkt op: 21 mei 2020, 16:32:25 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 704
Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
« Reactie #16 Gepost op: 21 mei 2020, 17:09:21 »
Het gaat hier over Wendezüge. Dan loopt de loc niet om  ;D

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
    • opbouw blog treinbaan
Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
« Reactie #17 Gepost op: 21 mei 2020, 17:17:18 »
Nee, dat lijkt me ook, ander gaat de nut functie van een stuurstand verloren.

Groeten Marco

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8425
Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
« Reactie #18 Gepost op: 21 mei 2020, 17:52:15 »

En welke richting de lok stond was een kwestie van regionale afspraak: bijvoorbeeld Schoonhoven- Gouda reed de lok vanuit Gouda meestal met de schoorsteen voor en achteruit terug.


Geen kennis hierin, maar is het dat juist, dat het een afspraak is aan welke kant de lok staat. Bijv vanaf het hoofdstation naar eindstation locomotief voorop, terug achteraan.


Ander voorbeeld een autocoach.
Jeroen

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7839
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
« Reactie #19 Gepost op: 21 mei 2020, 18:01:33 »
Ik vind het altijd veel stoerder met de platte kant naar voren. De ketel naar voren is wat eleganter. Je moet gewoon doen wat je (op dat moment) mooi vindt.

(een mooi excuus om dit toepasselijke plaatje te tonen)

Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Jint Nijman

  • Offline Offline
  • Berichten: 196
Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
« Reactie #20 Gepost op: 21 mei 2020, 19:54:41 »
In welke richting zou de loc moeten staan.
Met de schoorsteen of de kolenbak naar de rijtuigen?
Uit een artikel over Wendezüge (in Duitsland) in Eisenbahn-Journal 4/2010:

Viel spekuliert wurde übrigens darüber, warum 23er fast immer mit dem Schorstein voran am Wendezug gekuppelt waren. Diese Gepflogenheit entsprach den schon 1954 herausgegebenen Richtlinien der Arbeitsgemeinschaft "Geschobene Züge". Demzufolge waren Dampflokomotiven möglichst mit dem Schnornstein voran an den Wendzug zu kuppeln, weil der rechts stehende Heizer neben den Kesselwasserstand auch bei "Schiebefahrten" zugleich die Signale beobachten sollte.
In der Regel schoben auch Tenderloks und P8 mit dem Kamin voran den Zug.

Met de schoorsteen naar de rijtuigen dus.

8 loks van de Baureihe 64 zijn in de jaren 1954 tot 1956 vanuit Bw Wuppertal-Vohwinkel voor Wendezüge gebruikt.
Loks van de Baureihe 78 zijn het meest voor Wendezüge gebruikt.


borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 683
Re: richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
« Reactie #21 Gepost op: 21 mei 2020, 22:10:12 »
zit even te denken of dat logisch is. Bij rijden met de loc achter en dus schoorsteen voor, staat de stoker dan niet juist met de ketel én de trein voor zn snufferd terwijl ie anders juist aan de kant van de seinen zou staan en vanuit zijn kant van t machinistenhuis nog langs de trein seinen goed kon zien?

Je vergeet even dat de stoker dan aan de rechterkant van de loc staat om de regulateur en de vullingsdinges hoe heet dat ook al weer te bedienen...

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
« Reactie #22 Gepost op: 21 mei 2020, 23:50:04 »
hm, dus de machinist deed alleen de rem bij dat duitse spul? Heb me dr nooit erg in verdiept, staat me alleen iets van bij over "pneumatische bediening" en locs die hier speciaal voor omgebouwd waren, dus ging dr vanuit dat de stoker inderdaad niet veel meer deed dan stoken. Als t klopt wat je zegt is dus t enige dat eraan omgebouwd was een intercom naar de stuurstand?

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 683
Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
« Reactie #23 Gepost op: 22 mei 2020, 00:02:41 »
Jein, zoals de Duitsers zo mooi zeggen. Er waren wel loks met een pneumatische bediening van de regulateur, maar alleen om m te kunnen sluiten als het echt nodig was. Bediening van de lok, en het stoken, gebeurde door de stoker, die wel regulateur bevoegd moest zijn, vaak dus machinist in opleiding.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8425
Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
« Reactie #24 Gepost op: 22 mei 2020, 10:35:58 »
De "communicatie" ging via een systeem zoals bijvoorbeeld Hagenuk. Iets dergelijks werd ook op schepen gebruikt. 

Hier vind je wat plaatjes. Links op de loc, rechts de stuurstand.
Jeroen

Stefan88

  • Offline Offline
  • Berichten: 460
Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
« Reactie #25 Gepost op: 26 mei 2020, 15:33:08 »
hier een 38er met de pijp aan de trein kant
3x umbau wagen silberling stuurstand
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2020, 15:38:38 door stefan88 »

Stefan88

  • Offline Offline
  • Berichten: 460
Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
« Reactie #26 Gepost op: 26 mei 2020, 15:37:04 »
Voor mij is het een gevoelskwestie.

Een loc een trein laten duwen ziet er altijd al een beetje uit als "de trein rijdt achteruit". En als je dan de schoorsteen ook nog aan de niet-trein kant hebt staan, wordt dat effect nog versterkt.

Daarom zet ik de loc graag met de schoorsteen aan de treinkant. Dan rijdt óf de loc achteruit maar wel voor de trein, of de loc rijdt vooruit, maar dan achter de trein. 

Zo rijdt er altijd iets vooruit.

 ;D


mooie uitspraak sluit ik mij bij aan

Harm Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 192
Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
« Reactie #27 Gepost op: 26 mei 2020, 15:54:27 »
hoe zit dat in het echt eigenlijk? is er kans op ontsporen van wagons als de waogons voor rijden?

Stefan88

  • Offline Offline
  • Berichten: 460
Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
« Reactie #28 Gepost op: 26 mei 2020, 15:55:56 »
het werd veel gedaan dus lijkt me niet

Karben

  • Offline Offline
  • Berichten: 1184
Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
« Reactie #29 Gepost op: 26 mei 2020, 16:10:42 »
Bij NS rijden ook veel wagons voorop (trek/duw). Ook ICM is in feite een trek/duw en zo is er nog veel meer!
Groet, Karel.
Belangstelling onder andere in de Luxemburgse spoorwegen (CFL en voorgangers en ander OV aldaar) en de Zuiderzeestoomtram. Verder een (CFL) modelbaan in spoor 0.