Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 15:55:12
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 15:53:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 15:48:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:41:43
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 15:12:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Hendrik Jan
Vandaag om 14:28:26
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:03:03
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 12:42:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door Eric v C
Vandaag om 11:50:56
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door grossraumwagen
Vandaag om 10:18:47
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
Update: baan in de tropen door tuurtje
Vandaag om 09:30:48
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
  

Auteur Topic: Verlichting bij pendeltreinen  (gelezen 1141 keer)

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 463
    • opbouw blog treinbaan
Verlichting bij pendeltreinen
« Gepost op: 26 mei 2020, 17:17:27 »
Naar aanleidng van mijn vorige topic de richting van eeen loc bij Duitse stoom pendeltreinen https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93536.msg3222120354#msg3222120354
Mijn volgende vraag.

De stuurstanden hebben meestal wisselende verlichting naar gelang de rijrichting.
Wit als ze als stuurstand functioneren en rood als ze de laatste wagon zijn.

Aangezien de stoomlocomotief met de schoorsteen naar de rijtuigen staat hoe moet de loc verlichting voeren?
Als de stuurstand witte verlichting voert heeft de loc dus de voorverlichting aan en geen achter verlichting, dus tussen de wagons. Dat lijkt me vrij zinloos.
Als de stuurstand rode verlichting voert heeft de loc de achter verlichting aan en dus de voorkant van de trein, dat vind ik logisch.
 
Zijn hier nog bepaalde richtlijnen voor? Want als de loc dus duwt voert hij achter geen verlichting.

Groeten Marco

H0eGenaamd

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Verlichting bij pendeltreinen
« Reactie #1 Gepost op: 26 mei 2020, 18:24:44 »
Een trein voert i.p. alleen front- en sluitverlichting aan resp. de voor- en achterkant. Tussen de verschillende treindelen wordt geen verlichting gevoerd*. Dat is ook één van de manieren om een ongewilde ontkoppeling te herkennen: een stuk trein ZONDER valide front- of sluitverlichting. 
Bij een trek/duw combinatie zijn de lichten van de locomotief aan de 'treinzijde' dus altijd gedoofd. En als een stuurstandrijtuig ergens middenin een trein meeloopt, voert deze ook geen kopverlichting.

Bij jouw stoompendel zou de lok dus aan de treinzijde nooit verlichting moeten voeren, en aan de andere kant óf frontverlichting, of iets van een sluitsein. Kan een lamp zijn, maar misschien ook een zugschluss-scheibe.

Roald


*niet-gekoppelde nachschiebeloks die op vrije baan hun opgedrukte trein laten gaan en weer terugrijden voeren vziw wel zelfstandig verlichting. Maar er zijn hier vast mensen die daar beter in thuis zijn...
Ik heb dingen gezien die nu nauwelijks meer te bevatten zijn. Stoom op de Thörlerbahn. Goederenvervoer in Oberfeistritz. GmP's in het Ybbstal, zó lang dat zelfs de sterkste machine er bijna geen beweging in kreeg. Allemaal...geschiedenis  :'( .

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Verlichting bij pendeltreinen
« Reactie #2 Gepost op: 27 mei 2020, 07:50:14 »
In Duitsland warende regels voor verlichting voeren anders dan in Nederland. Een trein had normaal drie witte frontseinen en een of twee rode sluitseinen. Een rangeerdeel mocht onverlicht of aan beide zijden 3 witte lampen rijden.
Dus een terugrijdende duwloc moest rood achter en wit voor hebben.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Verlichting bij pendeltreinen
« Reactie #3 Gepost op: 27 mei 2020, 12:00:43 »
De stuurstanden hebben meestal wisselende verlichting naar gelang de rijrichting.
Wit als ze als stuurstand functioneren en rood als ze de laatste wagon zijn.

Aangezien de stoomlocomotief met de schoorsteen naar de rijtuigen staat hoe moet de loc verlichting voeren?

Gewoon, door de lampen naar de achterzijde te verplaatsen en er een rode lens voor te zetten óf ze aan de voorkant doven en achterop sluitborden te voeren.
Met groet,

Ger.