BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: heuvelbaan op 21 mei 2020, 11:32:42
-
Beste,
Op mijn baan heb ik 2 pendeltreinen met ervoor een BR 64.
Aan de andere kant van de trein bevind zich een stuurstand, bij de ene een Donderbus en bij de andere een Silberling.
In welke richting zou de loc moeten staan.
Met de schoorsteen of de kolenbak naar de rijtuigen?
Groeten Marco
-
Het is een tenderloc dus voor- of achteruit maakt dan niet uit.
Ook als je even Google’t op voorbeelden, bijv. “wendezug br 64” kom je beide varianten tegen.
-
Ja, ik had het al gegoogled, vandaar dus mijn vraag. ::)
Omdat de voorbeelden dus niet een duidend zijn.
Maar er was dus duidelijk geen richtlijn voor?
Groeten Marco
-
zou ook geen reden weten waarom er een richtlijn voor zou zijn, tis een loc die sowieso normaal ook gewoon in beide richtingen kon rijden
-
De BR 65 reed met wendezüge tussen D'dorf en Essen wel altijd met de schoorsteen aan de kant van de trein.
-
De 64 reed alleen in 55 een jaar Wendezüge. Een Silberling bestond toen nog niet. Daar kan een 23/38/65/78 voor/achter.
-
...tis een loc die sowieso normaal ook gewoon in beide richtingen kon rijden
Andere stoomlocs kunnen ook in beide richtingen rijden. Het verschil zit in de inregeling van de stoomschuifbeweging. Bij een "gewone" stoomloc wordt die zo ingesteld dat de loc vooruit zo zuinig mogelijk en zo snel mogelijk rijdt. Achteruit is het dan allemaal wat minder, maar zo'n loc maakt niet veel kilometers achteruit.
Bij een tenderloc wordt de schuifbeweging zo ingesteld dat het vooruit en achteruit ongeveer hetzelfde is.
-
ja, in principe kan zowat elke loc ook wel achteruit maar dan zit je bij stoomlocs toch vaak met snelheidsbeperkingen, niet zozeer de stoomverdeling, meer dingen als drijfwielen voor of loopdraaistel voor. Bij een br 64 is dat allemaal niet zo'n punt, die is juist nadrukkelijk gemaakt om niet te hoeven keren, bedoel ik te zeggen
-
zou ook geen reden weten waarom er een richtlijn voor zou zijn, tis een loc die sowieso normaal ook gewoon in beide richtingen kon rijden
Volgens mij was die richtlijn er wel, nl schoorsteen richting trein. Dit omdat ook de stoker een rol heeft bij de 'streckenbeobachtung' en dat dat wat lastiger is als je achteruit rijdt. Bij twee man op de bok was dat minder een probleem, ook al omdat je dan niet een hele trein in je gezichtsveld hebt.
-
en hier wat foto's om eea te staven, 5 vd 5 pendeltreinen schoorsteen richting trein : https://www.dampfsound.de/78/78.html (https://www.dampfsound.de/78/78.html)
-
Voor mij is het een gevoelskwestie.
Een loc een trein laten duwen ziet er altijd al een beetje uit als "de trein rijdt achteruit". En als je dan de schoorsteen ook nog aan de niet-trein kant hebt staan, wordt dat effect nog versterkt.
Daarom zet ik de loc graag met de schoorsteen aan de treinkant. Dan rijdt óf de loc achteruit maar wel voor de trein, of de loc rijdt vooruit, maar dan achter de trein.
Zo rijdt er altijd iets vooruit.
;D
Maar goed. Ik heb weinig grootbedrijf referentie: ben uit de tijd van de treinstellen die er aan kop en kont ongeveer hetzelfde uitzien. Wij gingen altijd met de Sprinter of Mat'64 naar de stad... en ik moest wennen aan de intercity's met een stuurstandrijtuig.
-
Bedankt voor de antwoorden allemaal, het is nu een stuk duidelijker.
Inderdaad lijkt de schoorsteen richting trein logisch, ook voor het zicht. :o
Bij de Silberlingen moet ik er dan maar een BR 65 voor koppelen, hebben we gelukkig ook nog liggen. (y)
Groeten Marco
-
Bij de BR38 werden bijvoorbeeld ook alle trekduwlocs voorzien van een Wannentender en een gesloten machinistenhuis. Want een kuiptender voorop kan harder dan een gewone, en zo stond het personeel ook niet vol in de wind. Ook werd de tender voorzien van extra zandstrooiers. Dat past dan weer prima bij de regel om de schoorsteen aan treinzijde te hebben...
-
Volgens mij was die richtlijn er wel, nl schoorsteen richting trein. Dit omdat ook de stoker een rol heeft bij de 'streckenbeobachtung' en dat dat wat lastiger is als je achteruit rijdt. Bij twee man op de bok was dat minder een probleem, ook al omdat je dan niet een hele trein in je gezichtsveld hebt.
zit even te denken of dat logisch is. Bij rijden met de loc achter en dus schoorsteen voor, staat de stoker dan niet juist met de ketel én de trein voor zn snufferd terwijl ie anders juist aan de kant van de seinen zou staan en vanuit zijn kant van t machinistenhuis nog langs de trein seinen goed kon zien?
-
Dat maakt toch niet uit? Je hebt een stuurstandrijtuig voor op de trein. Daar zit (als het goed is tenminste) iemand die de seinen en rijweg in de gaten houdt en de trein bestuurt ;D
En als de loc voor de trein zit heeft-ie alleen de tender voor z'n snufferd...
gr. Twinkie
-
Voor trajecten zonder draaischijf in de omgeving, was op beide eindstations een omloopspoor. De trein kwam dan aan met de schoorsteen voor, koppelde op de eindbestemming los en liep om naar het andere eind van de trein om met de schoorsteen achter terug te rijden. Dat was een heel gebruikelijk ritueel, zeker op lokale- en stoomtram lijntjes. En welke richting de lok stond was een kwestie van regionale afspraak: bijvoorbeeld Schoonhoven- Gouda reed de lok vanuit Gouda meestal met de schoorsteen voor en achteruit terug.
-
Het gaat hier over Wendezüge. Dan loopt de loc niet om ;D
Tom
-
Nee, dat lijkt me ook, ander gaat de nut functie van een stuurstand verloren.
Groeten Marco
-
En welke richting de lok stond was een kwestie van regionale afspraak: bijvoorbeeld Schoonhoven- Gouda reed de lok vanuit Gouda meestal met de schoorsteen voor en achteruit terug.
Geen kennis hierin, maar is het dat juist, dat het een afspraak is aan welke kant de lok staat. Bijv vanaf het hoofdstation naar eindstation locomotief voorop, terug achteraan.
Ander voorbeeld een autocoach.
-
Ik vind het altijd veel stoerder met de platte kant naar voren. De ketel naar voren is wat eleganter. Je moet gewoon doen wat je (op dat moment) mooi vindt.
(een mooi excuus om dit toepasselijke plaatje te tonen)
(https://tramfabriek.nl/weblinks/bnls/2020/fl-7000/FL7000-Poster.jpeg) (https://tramfabriek.nl/weblinks/bnls/2020/fl-7000/FL7000-Poster.jpeg)
-
In welke richting zou de loc moeten staan.
Met de schoorsteen of de kolenbak naar de rijtuigen?
Uit een artikel over Wendezüge (in Duitsland) in Eisenbahn-Journal 4/2010:
Viel spekuliert wurde übrigens darüber, warum 23er fast immer mit dem Schorstein voran am Wendezug gekuppelt waren. Diese Gepflogenheit entsprach den schon 1954 herausgegebenen Richtlinien der Arbeitsgemeinschaft "Geschobene Züge". Demzufolge waren Dampflokomotiven möglichst mit dem Schnornstein voran an den Wendzug zu kuppeln, weil der rechts stehende Heizer neben den Kesselwasserstand auch bei "Schiebefahrten" zugleich die Signale beobachten sollte.
In der Regel schoben auch Tenderloks und P8 mit dem Kamin voran den Zug.
Met de schoorsteen naar de rijtuigen dus.
8 loks van de Baureihe 64 zijn in de jaren 1954 tot 1956 vanuit Bw Wuppertal-Vohwinkel voor Wendezüge gebruikt.
Loks van de Baureihe 78 zijn het meest voor Wendezüge gebruikt.
-
zit even te denken of dat logisch is. Bij rijden met de loc achter en dus schoorsteen voor, staat de stoker dan niet juist met de ketel én de trein voor zn snufferd terwijl ie anders juist aan de kant van de seinen zou staan en vanuit zijn kant van t machinistenhuis nog langs de trein seinen goed kon zien?
Je vergeet even dat de stoker dan aan de rechterkant van de loc staat om de regulateur en de vullingsdinges hoe heet dat ook al weer te bedienen...
-
hm, dus de machinist deed alleen de rem bij dat duitse spul? Heb me dr nooit erg in verdiept, staat me alleen iets van bij over "pneumatische bediening" en locs die hier speciaal voor omgebouwd waren, dus ging dr vanuit dat de stoker inderdaad niet veel meer deed dan stoken. Als t klopt wat je zegt is dus t enige dat eraan omgebouwd was een intercom naar de stuurstand?
-
Jein, zoals de Duitsers zo mooi zeggen. Er waren wel loks met een pneumatische bediening van de regulateur, maar alleen om m te kunnen sluiten als het echt nodig was. Bediening van de lok, en het stoken, gebeurde door de stoker, die wel regulateur bevoegd moest zijn, vaak dus machinist in opleiding.
-
De "communicatie" ging via een systeem zoals bijvoorbeeld Hagenuk. Iets dergelijks werd ook op schepen gebruikt.
Hier (https://s1gf.de/index.php?page=Thread&threadID=35239&pageNo=2) vind je wat plaatjes. Links op de loc, rechts de stuurstand.
-
hier een 38er met de pijp aan de trein kant
3x umbau wagen silberling stuurstand
-
Voor mij is het een gevoelskwestie.
Een loc een trein laten duwen ziet er altijd al een beetje uit als "de trein rijdt achteruit". En als je dan de schoorsteen ook nog aan de niet-trein kant hebt staan, wordt dat effect nog versterkt.
Daarom zet ik de loc graag met de schoorsteen aan de treinkant. Dan rijdt óf de loc achteruit maar wel voor de trein, of de loc rijdt vooruit, maar dan achter de trein.
Zo rijdt er altijd iets vooruit.
;D
mooie uitspraak sluit ik mij bij aan
-
hoe zit dat in het echt eigenlijk? is er kans op ontsporen van wagons als de waogons voor rijden?
-
het werd veel gedaan dus lijkt me niet
-
Bij NS rijden ook veel wagons voorop (trek/duw). Ook ICM is in feite een trek/duw en zo is er nog veel meer!
-
Bij de VSM trekken de sleeptenderlocomotieven gewoon achteruit. Omrijden gebeurt in Loenen of in Dieren.
https://www.youtube.com/watch?v=ZaIKKfEtNpA (https://www.youtube.com/watch?v=ZaIKKfEtNpA)
Met spoorse groet
Mart
-
In het recente verleden golden er voor de trek/duwcombinatie (IC Maastricht - Haarlem met 1700 en stuurstand) snelheidsbeperkingen op wissels met een hoekverhouding van 1:7 en 1:8. Dit had te maken met het hoge gewicht en de grote lengte van de trein en de kracht van de 1700. Bij de ontsporing van augustus 2005 in Amsterdam speelde dit een rol.
Groeten,
Peter
-
Nou heb ik altijd begrepen dat de machinist rechts staat en de stoker links. Dit omdat (bij rechtsrijdend verkeer) de machinist dan altijd goed zicht heeft op de seinen. Bijkomend voordeel is dat de stoker (meestal rechtshandig) gemakkelijker kolen kan scheppen.
Maar nu lees ik hier dat de Heizerseite rechts is, ook in de geciteerde literatuur. Heb ik het nou mn hele leven al verkeerd begrepen? ???
(Dat kan hoor, het zou niet voor het eerst zijn... ::) ;D )
Groet, Wim
-
Ik verwacht dat de stoker aan de rechterzijde staat als de loc de trein duwt. De machinist zit dan in de stuurstand op de kop van de trein en de stoker bedient de loc.
Tom
-
Bij de VSM trekken de sleeptenderlocomotieven gewoon achteruit. Omrijden gebeurt in Loenen of in Dieren.
https://www.youtube.com/watch?v=ZaIKKfEtNpA (https://www.youtube.com/watch?v=ZaIKKfEtNpA)
Met spoorse groet
Mart
Met een stuurstand hoef je dus niet om te rijden.
Filmpje is trouwens een slecht voorbeeld omdat er nu aan beide kanten van de trein een loc zit.
Groeten Marco
-
In het recente verleden golden er voor de trek/duwcombinatie (IC Maastricht - Haarlem met 1700 en stuurstand) snelheidsbeperkingen op wissels met een hoekverhouding van 1:7 en 1:8. Dit had te maken met het hoge gewicht en de grote lengte van de trein en de kracht van de 1700. Bij de ontsporing van augustus 2005 in Amsterdam speelde dit een rol.
Groeten,
Peter
Sinds wanneer is de 1700 een stoomlocomotief?
Groeten Marco
-
Bij de VSM trekken de sleeptenderlocomotieven gewoon achteruit. Omrijden gebeurt in Loenen of in Dieren.
Dat is meer vanwege het ontbreken van draaischijven dan uit overtuiging. Bovendien gaat het niet zo hard op dat lijntje dus achteruitrijden is geen bezwaar.
-
Sinds wanneer is de 1700 een stoomlocomotief?
Groeten Marco
Lees dit in context met eerdere reacties op de pagina ervoor ;)
-
Sinds wanneer is de 1700 een stoomlocomotief?
Groeten Marco
Oh, al heel lang hoor ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/loc_1738.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/loc_1738.jpg)
NS 1700 (1738) uit collectie van Eelco Storm
Mvg, Erich