BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: heuvelbaan op 21 mei 2020, 11:32:42

Titel: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
Bericht door: heuvelbaan op 21 mei 2020, 11:32:42
Beste,

Op mijn baan heb ik 2 pendeltreinen met ervoor een BR 64.
Aan de andere kant van de trein bevind zich een stuurstand, bij de ene een Donderbus en bij de andere een Silberling.

In welke richting zou de loc moeten staan.
Met de schoorsteen of de kolenbak naar de rijtuigen?

Groeten Marco
Titel: Re: richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
Bericht door: Marc tramt op 21 mei 2020, 11:36:47
Het is een tenderloc dus voor- of achteruit maakt dan niet uit.
Ook als je even Google’t op voorbeelden, bijv. “wendezug br 64” kom je beide varianten tegen.
Titel: Re: richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
Bericht door: heuvelbaan op 21 mei 2020, 11:59:48

Ja, ik had het al gegoogled, vandaar dus mijn vraag.  ::)
Omdat de voorbeelden dus niet een duidend zijn.

Maar er was dus duidelijk geen richtlijn voor?

Groeten Marco
Titel: Re: richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
Bericht door: Floris Dilz op 21 mei 2020, 12:17:24
zou ook geen reden weten waarom er een richtlijn voor zou zijn, tis een loc die sowieso normaal ook gewoon in beide richtingen kon rijden
Titel: Re: richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
Bericht door: Modellbahnwagen op 21 mei 2020, 12:29:32
De BR 65 reed met wendezüge tussen D'dorf en Essen wel altijd met de schoorsteen aan de kant van de trein.
Titel: Re: richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
Bericht door: Falkenberg op 21 mei 2020, 12:33:28
De 64 reed alleen in 55 een jaar Wendezüge. Een Silberling bestond toen nog niet. Daar kan een 23/38/65/78 voor/achter.
Titel: Re: richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 mei 2020, 12:39:46
...tis een loc die sowieso normaal ook gewoon in beide richtingen kon rijden
Andere stoomlocs kunnen ook in beide richtingen rijden. Het verschil zit in de inregeling van de stoomschuifbeweging. Bij een "gewone" stoomloc wordt die zo ingesteld dat de loc vooruit zo zuinig mogelijk en zo snel mogelijk rijdt. Achteruit is het dan allemaal wat minder, maar zo'n loc maakt niet veel kilometers achteruit.
Bij een tenderloc wordt de schuifbeweging zo ingesteld dat het vooruit en achteruit ongeveer hetzelfde is.
Titel: Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
Bericht door: Floris Dilz op 21 mei 2020, 12:43:15
ja, in principe kan zowat elke loc ook wel achteruit maar dan zit je bij stoomlocs toch vaak met snelheidsbeperkingen, niet zozeer de stoomverdeling, meer dingen als drijfwielen voor of loopdraaistel voor. Bij een br 64 is dat allemaal niet zo'n punt, die is juist nadrukkelijk gemaakt om niet te hoeven keren, bedoel ik te zeggen
Titel: Re: richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
Bericht door: borotof op 21 mei 2020, 13:01:59
zou ook geen reden weten waarom er een richtlijn voor zou zijn, tis een loc die sowieso normaal ook gewoon in beide richtingen kon rijden

Volgens mij was die richtlijn er wel, nl schoorsteen richting trein. Dit omdat ook de stoker een rol heeft bij de 'streckenbeobachtung' en dat dat wat lastiger is als je achteruit rijdt. Bij twee man op de bok was dat minder een probleem, ook al omdat je dan niet een hele trein in je gezichtsveld hebt.
Titel: Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
Bericht door: borotof op 21 mei 2020, 13:07:42
en hier wat foto's om eea te staven, 5 vd 5 pendeltreinen schoorsteen richting trein : https://www.dampfsound.de/78/78.html (https://www.dampfsound.de/78/78.html)
Titel: Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
Bericht door: Syb030 op 21 mei 2020, 13:23:48
Voor mij is het een gevoelskwestie.

Een loc een trein laten duwen ziet er altijd al een beetje uit als "de trein rijdt achteruit". En als je dan de schoorsteen ook nog aan de niet-trein kant hebt staan, wordt dat effect nog versterkt.

Daarom zet ik de loc graag met de schoorsteen aan de treinkant. Dan rijdt óf de loc achteruit maar wel voor de trein, of de loc rijdt vooruit, maar dan achter de trein. 

Zo rijdt er altijd iets vooruit.

;D

Maar goed. Ik heb weinig grootbedrijf referentie: ben uit de tijd van de treinstellen die er aan kop en kont ongeveer hetzelfde uitzien. Wij gingen altijd met de Sprinter of Mat'64 naar de stad... en ik moest wennen aan de intercity's met een stuurstandrijtuig.
Titel: Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
Bericht door: heuvelbaan op 21 mei 2020, 13:34:31
Bedankt voor de antwoorden allemaal, het is nu een stuk duidelijker.
Inderdaad lijkt de schoorsteen richting trein logisch, ook voor het zicht. :o

Bij de Silberlingen moet ik er dan maar een BR 65 voor koppelen, hebben we gelukkig ook nog liggen.  (y)

Groeten Marco
Titel: Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
Bericht door: Quinzeedied op 21 mei 2020, 14:14:59
Bij de BR38 werden bijvoorbeeld ook alle trekduwlocs voorzien van een Wannentender en een gesloten machinistenhuis. Want een kuiptender voorop kan harder dan een gewone, en zo stond het personeel ook niet vol in de wind. Ook werd de tender voorzien van extra zandstrooiers. Dat past dan weer prima bij de regel om de schoorsteen aan treinzijde te hebben...
Titel: Re: richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
Bericht door: Floris Dilz op 21 mei 2020, 15:23:26
Volgens mij was die richtlijn er wel, nl schoorsteen richting trein. Dit omdat ook de stoker een rol heeft bij de 'streckenbeobachtung' en dat dat wat lastiger is als je achteruit rijdt. Bij twee man op de bok was dat minder een probleem, ook al omdat je dan niet een hele trein in je gezichtsveld hebt.
zit even te denken of dat logisch is. Bij rijden met de loc achter en dus schoorsteen voor, staat de stoker dan niet juist met de ketel én de trein voor zn snufferd terwijl ie anders juist aan de kant van de seinen zou staan en vanuit zijn kant van t machinistenhuis nog langs de trein seinen goed kon zien?
Titel: Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
Bericht door: Twinkie op 21 mei 2020, 16:23:13
Dat maakt toch niet uit? Je hebt een stuurstandrijtuig voor op de trein. Daar zit (als het goed is tenminste) iemand die de seinen en rijweg in de gaten houdt en de trein bestuurt ;D
En als de loc voor de trein zit heeft-ie alleen de tender voor z'n snufferd...

gr. Twinkie
Titel: Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
Bericht door: Besselspoor op 21 mei 2020, 16:30:02
Voor trajecten zonder draaischijf in de omgeving, was op beide eindstations een omloopspoor. De trein kwam dan aan met de schoorsteen voor, koppelde op de eindbestemming los en liep om naar het andere eind van de trein om met de schoorsteen achter terug te rijden. Dat was een heel gebruikelijk ritueel, zeker op lokale- en stoomtram lijntjes. En welke richting de lok stond was een kwestie van regionale afspraak: bijvoorbeeld Schoonhoven- Gouda reed de lok vanuit Gouda meestal met de schoorsteen voor en achteruit terug.
Titel: Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
Bericht door: Overet op 21 mei 2020, 17:09:21
Het gaat hier over Wendezüge. Dan loopt de loc niet om  ;D

Tom
Titel: Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
Bericht door: heuvelbaan op 21 mei 2020, 17:17:18
Nee, dat lijkt me ook, ander gaat de nut functie van een stuurstand verloren.

Groeten Marco
Titel: Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
Bericht door: Jeronimos op 21 mei 2020, 17:52:15

En welke richting de lok stond was een kwestie van regionale afspraak: bijvoorbeeld Schoonhoven- Gouda reed de lok vanuit Gouda meestal met de schoorsteen voor en achteruit terug.


Geen kennis hierin, maar is het dat juist, dat het een afspraak is aan welke kant de lok staat. Bijv vanaf het hoofdstation naar eindstation locomotief voorop, terug achteraan.


Ander voorbeeld een autocoach.
Titel: Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
Bericht door: Sven op 21 mei 2020, 18:01:33
Ik vind het altijd veel stoerder met de platte kant naar voren. De ketel naar voren is wat eleganter. Je moet gewoon doen wat je (op dat moment) mooi vindt.

(een mooi excuus om dit toepasselijke plaatje te tonen)

(https://tramfabriek.nl/weblinks/bnls/2020/fl-7000/FL7000-Poster.jpeg) (https://tramfabriek.nl/weblinks/bnls/2020/fl-7000/FL7000-Poster.jpeg)
Titel: Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
Bericht door: Jint Nijman op 21 mei 2020, 19:54:41
In welke richting zou de loc moeten staan.
Met de schoorsteen of de kolenbak naar de rijtuigen?
Uit een artikel over Wendezüge (in Duitsland) in Eisenbahn-Journal 4/2010:

Viel spekuliert wurde übrigens darüber, warum 23er fast immer mit dem Schorstein voran am Wendezug gekuppelt waren. Diese Gepflogenheit entsprach den schon 1954 herausgegebenen Richtlinien der Arbeitsgemeinschaft "Geschobene Züge". Demzufolge waren Dampflokomotiven möglichst mit dem Schnornstein voran an den Wendzug zu kuppeln, weil der rechts stehende Heizer neben den Kesselwasserstand auch bei "Schiebefahrten" zugleich die Signale beobachten sollte.
In der Regel schoben auch Tenderloks und P8 mit dem Kamin voran den Zug.

Met de schoorsteen naar de rijtuigen dus.

8 loks van de Baureihe 64 zijn in de jaren 1954 tot 1956 vanuit Bw Wuppertal-Vohwinkel voor Wendezüge gebruikt.
Loks van de Baureihe 78 zijn het meest voor Wendezüge gebruikt.

Titel: Re: richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
Bericht door: borotof op 21 mei 2020, 22:10:12
zit even te denken of dat logisch is. Bij rijden met de loc achter en dus schoorsteen voor, staat de stoker dan niet juist met de ketel én de trein voor zn snufferd terwijl ie anders juist aan de kant van de seinen zou staan en vanuit zijn kant van t machinistenhuis nog langs de trein seinen goed kon zien?

Je vergeet even dat de stoker dan aan de rechterkant van de loc staat om de regulateur en de vullingsdinges hoe heet dat ook al weer te bedienen...
Titel: Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
Bericht door: Floris Dilz op 21 mei 2020, 23:50:04
hm, dus de machinist deed alleen de rem bij dat duitse spul? Heb me dr nooit erg in verdiept, staat me alleen iets van bij over "pneumatische bediening" en locs die hier speciaal voor omgebouwd waren, dus ging dr vanuit dat de stoker inderdaad niet veel meer deed dan stoken. Als t klopt wat je zegt is dus t enige dat eraan omgebouwd was een intercom naar de stuurstand?
Titel: Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
Bericht door: borotof op 22 mei 2020, 00:02:41
Jein, zoals de Duitsers zo mooi zeggen. Er waren wel loks met een pneumatische bediening van de regulateur, maar alleen om m te kunnen sluiten als het echt nodig was. Bediening van de lok, en het stoken, gebeurde door de stoker, die wel regulateur bevoegd moest zijn, vaak dus machinist in opleiding.
Titel: Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
Bericht door: Jeronimos op 22 mei 2020, 10:35:58
De "communicatie" ging via een systeem zoals bijvoorbeeld Hagenuk. Iets dergelijks werd ook op schepen gebruikt. 

Hier (https://s1gf.de/index.php?page=Thread&threadID=35239&pageNo=2) vind je wat plaatjes. Links op de loc, rechts de stuurstand.
Titel: Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
Bericht door: Stefan88 op 26 mei 2020, 15:33:08
hier een 38er met de pijp aan de trein kant
3x umbau wagen silberling stuurstand
Titel: Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
Bericht door: Stefan88 op 26 mei 2020, 15:37:04
Voor mij is het een gevoelskwestie.

Een loc een trein laten duwen ziet er altijd al een beetje uit als "de trein rijdt achteruit". En als je dan de schoorsteen ook nog aan de niet-trein kant hebt staan, wordt dat effect nog versterkt.

Daarom zet ik de loc graag met de schoorsteen aan de treinkant. Dan rijdt óf de loc achteruit maar wel voor de trein, of de loc rijdt vooruit, maar dan achter de trein. 

Zo rijdt er altijd iets vooruit.

 ;D


mooie uitspraak sluit ik mij bij aan
Titel: Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
Bericht door: Harm Boer op 26 mei 2020, 15:54:27
hoe zit dat in het echt eigenlijk? is er kans op ontsporen van wagons als de waogons voor rijden?
Titel: Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
Bericht door: Stefan88 op 26 mei 2020, 15:55:56
het werd veel gedaan dus lijkt me niet
Titel: Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
Bericht door: Karben op 26 mei 2020, 16:10:42
Bij NS rijden ook veel wagons voorop (trek/duw). Ook ICM is in feite een trek/duw en zo is er nog veel meer!
Titel: Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
Bericht door: MartOnTheWeb op 27 mei 2020, 19:46:28
Bij de VSM trekken de sleeptenderlocomotieven gewoon achteruit. Omrijden gebeurt in Loenen of in Dieren.

https://www.youtube.com/watch?v=ZaIKKfEtNpA (https://www.youtube.com/watch?v=ZaIKKfEtNpA)

Met spoorse groet
Mart
Titel: Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
Bericht door: Zaandam-Zuid op 27 mei 2020, 20:46:03
In het recente verleden golden er voor de trek/duwcombinatie (IC Maastricht - Haarlem met 1700 en stuurstand) snelheidsbeperkingen op wissels met een hoekverhouding van 1:7 en 1:8. Dit had te maken met het hoge gewicht en de grote lengte van de trein en de kracht van de 1700. Bij de ontsporing van augustus 2005 in Amsterdam speelde dit een rol.

Groeten,
Peter
Titel: Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
Bericht door: Wim Hesselink op 27 mei 2020, 20:51:42
Nou heb ik altijd begrepen dat de machinist rechts staat en de stoker links. Dit omdat (bij rechtsrijdend verkeer) de machinist dan altijd goed zicht heeft op de seinen. Bijkomend voordeel is dat de stoker (meestal rechtshandig) gemakkelijker kolen kan scheppen.
Maar nu lees ik hier dat de Heizerseite rechts is, ook in de geciteerde literatuur. Heb ik het nou mn hele leven al verkeerd begrepen?  ???
(Dat kan hoor, het zou niet voor het eerst zijn... ::)  ;D )
Groet, Wim
Titel: Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
Bericht door: Overet op 27 mei 2020, 21:57:29
Ik verwacht dat de stoker aan de rechterzijde staat als de loc de trein duwt. De machinist zit dan in de stuurstand op de kop van de trein en de stoker bedient de loc.

Tom
Titel: Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
Bericht door: heuvelbaan op 27 mei 2020, 22:21:31
Bij de VSM trekken de sleeptenderlocomotieven gewoon achteruit. Omrijden gebeurt in Loenen of in Dieren.

https://www.youtube.com/watch?v=ZaIKKfEtNpA (https://www.youtube.com/watch?v=ZaIKKfEtNpA)

Met spoorse groet
Mart

Met een stuurstand hoef je dus niet om te rijden.

Filmpje is trouwens een slecht voorbeeld omdat er nu aan beide kanten van de trein een loc zit.

Groeten Marco
Titel: Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
Bericht door: heuvelbaan op 27 mei 2020, 22:23:16
In het recente verleden golden er voor de trek/duwcombinatie (IC Maastricht - Haarlem met 1700 en stuurstand) snelheidsbeperkingen op wissels met een hoekverhouding van 1:7 en 1:8. Dit had te maken met het hoge gewicht en de grote lengte van de trein en de kracht van de 1700. Bij de ontsporing van augustus 2005 in Amsterdam speelde dit een rol.

Groeten,
Peter

Sinds wanneer is de 1700 een stoomlocomotief?

Groeten Marco
Titel: Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
Bericht door: Marc tramt op 27 mei 2020, 23:05:51
Bij de VSM trekken de sleeptenderlocomotieven gewoon achteruit. Omrijden gebeurt in Loenen of in Dieren.

Dat is meer vanwege het ontbreken van draaischijven dan uit overtuiging. Bovendien gaat het niet zo hard op dat lijntje dus achteruitrijden is geen bezwaar.
Titel: Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
Bericht door: Olav op 28 mei 2020, 06:40:56
Sinds wanneer is de 1700 een stoomlocomotief?

Groeten Marco

Lees dit in context met eerdere reacties op de pagina ervoor  ;)

Titel: Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
Bericht door: Deetrein op 28 mei 2020, 11:07:45
Sinds wanneer is de 1700 een stoomlocomotief?

Groeten Marco
Oh, al heel lang hoor  ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/loc_1738.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/loc_1738.jpg)
NS 1700 (1738) uit collectie van Eelco Storm
Mvg, Erich