Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 23:07:38
Omgeving Frankfurt am Main door piksov
Vandaag om 22:53:45
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 22:47:39
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door sncf231e
Vandaag om 22:36:32
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door JoostJ
Vandaag om 22:31:45
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Besselspoor
Vandaag om 22:17:35
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Ferdinand Bogman
Vandaag om 22:07:18
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 21:56:15
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 21:37:32
Stroomdetectie issues. door flyerman
Vandaag om 21:20:03
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:16:58
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 21:09:49
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Tom Z.
Vandaag om 20:41:05
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:35:06
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door D_Loc
Vandaag om 20:20:29
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 20:15:34
Eurostar Celestia door kar
Vandaag om 20:04:51
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 20:04:38
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door 741230
Vandaag om 20:02:35
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 19:57:53
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 19:00:48
Diorama Oelde Mittelweg Hp door Edsko Hekman
Vandaag om 17:50:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 17:38:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:30:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:22:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door 741230
Vandaag om 17:18:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door 741230
Vandaag om 17:11:00
Modeltreinenbeurzen door ca.gorter
Vandaag om 16:59:50
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:57:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:56:29
  

Auteur Topic: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.  (gelezen 6318 keer)

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • opbouw blog treinbaan
Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
« Gepost op: 21 May 2020, 11:32:42 »
Beste,

Op mijn baan heb ik 2 pendeltreinen met ervoor een BR 64.
Aan de andere kant van de trein bevind zich een stuurstand, bij de ene een Donderbus en bij de andere een Silberling.

In welke richting zou de loc moeten staan.
Met de schoorsteen of de kolenbak naar de rijtuigen?

Groeten Marco
« Laatst bewerkt op: 21 May 2020, 12:37:48 door Bert van Gelder »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10761
Re: richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
« Reactie #1 Gepost op: 21 May 2020, 11:36:47 »
Het is een tenderloc dus voor- of achteruit maakt dan niet uit.
Ook als je even Google’t op voorbeelden, bijv. “wendezug br 64” kom je beide varianten tegen.
No dress rehearsel, this is our life.

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • opbouw blog treinbaan
Re: richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
« Reactie #2 Gepost op: 21 May 2020, 11:59:48 »

Ja, ik had het al gegoogled, vandaar dus mijn vraag.  ::)
Omdat de voorbeelden dus niet een duidend zijn.

Maar er was dus duidelijk geen richtlijn voor?

Groeten Marco
« Laatst bewerkt op: 21 May 2020, 12:38:10 door Bert van Gelder. Reden: Citaat »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
« Reactie #3 Gepost op: 21 May 2020, 12:17:24 »
zou ook geen reden weten waarom er een richtlijn voor zou zijn, tis een loc die sowieso normaal ook gewoon in beide richtingen kon rijden

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3340
Re: richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
« Reactie #4 Gepost op: 21 May 2020, 12:29:32 »
De BR 65 reed met wendezüge tussen D'dorf en Essen wel altijd met de schoorsteen aan de kant van de trein.
Groeten,
Richard

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4062
Re: richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
« Reactie #5 Gepost op: 21 May 2020, 12:33:28 »
De 64 reed alleen in 55 een jaar Wendezüge. Een Silberling bestond toen nog niet. Daar kan een 23/38/65/78 voor/achter.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26857
    • Pagina van klaas
Re: richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
« Reactie #6 Gepost op: 21 May 2020, 12:39:46 »
...tis een loc die sowieso normaal ook gewoon in beide richtingen kon rijden
Andere stoomlocs kunnen ook in beide richtingen rijden. Het verschil zit in de inregeling van de stoomschuifbeweging. Bij een "gewone" stoomloc wordt die zo ingesteld dat de loc vooruit zo zuinig mogelijk en zo snel mogelijk rijdt. Achteruit is het dan allemaal wat minder, maar zo'n loc maakt niet veel kilometers achteruit.
Bij een tenderloc wordt de schuifbeweging zo ingesteld dat het vooruit en achteruit ongeveer hetzelfde is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
« Reactie #7 Gepost op: 21 May 2020, 12:43:15 »
ja, in principe kan zowat elke loc ook wel achteruit maar dan zit je bij stoomlocs toch vaak met snelheidsbeperkingen, niet zozeer de stoomverdeling, meer dingen als drijfwielen voor of loopdraaistel voor. Bij een br 64 is dat allemaal niet zo'n punt, die is juist nadrukkelijk gemaakt om niet te hoeven keren, bedoel ik te zeggen

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 804
Re: richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
« Reactie #8 Gepost op: 21 May 2020, 13:01:59 »
zou ook geen reden weten waarom er een richtlijn voor zou zijn, tis een loc die sowieso normaal ook gewoon in beide richtingen kon rijden

Volgens mij was die richtlijn er wel, nl schoorsteen richting trein. Dit omdat ook de stoker een rol heeft bij de 'streckenbeobachtung' en dat dat wat lastiger is als je achteruit rijdt. Bij twee man op de bok was dat minder een probleem, ook al omdat je dan niet een hele trein in je gezichtsveld hebt.
« Laatst bewerkt op: 21 May 2020, 13:03:39 door borotof »

borotof

  • Offline Offline
  • Berichten: 804
Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
« Reactie #9 Gepost op: 21 May 2020, 13:07:42 »
en hier wat foto's om eea te staven, 5 vd 5 pendeltreinen schoorsteen richting trein : https://www.dampfsound.de/78/78.html

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 604
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
« Reactie #10 Gepost op: 21 May 2020, 13:23:48 »
Voor mij is het een gevoelskwestie.

Een loc een trein laten duwen ziet er altijd al een beetje uit als "de trein rijdt achteruit". En als je dan de schoorsteen ook nog aan de niet-trein kant hebt staan, wordt dat effect nog versterkt.

Daarom zet ik de loc graag met de schoorsteen aan de treinkant. Dan rijdt óf de loc achteruit maar wel voor de trein, of de loc rijdt vooruit, maar dan achter de trein. 

Zo rijdt er altijd iets vooruit.

;D

Maar goed. Ik heb weinig grootbedrijf referentie: ben uit de tijd van de treinstellen die er aan kop en kont ongeveer hetzelfde uitzien. Wij gingen altijd met de Sprinter of Mat'64 naar de stad... en ik moest wennen aan de intercity's met een stuurstandrijtuig.
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

heuvelbaan

  • Offline Offline
  • Berichten: 488
    • opbouw blog treinbaan
Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
« Reactie #11 Gepost op: 21 May 2020, 13:34:31 »
Bedankt voor de antwoorden allemaal, het is nu een stuk duidelijker.
Inderdaad lijkt de schoorsteen richting trein logisch, ook voor het zicht. :o

Bij de Silberlingen moet ik er dan maar een BR 65 voor koppelen, hebben we gelukkig ook nog liggen.  (y)

Groeten Marco

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1429
Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
« Reactie #12 Gepost op: 21 May 2020, 14:14:59 »
Bij de BR38 werden bijvoorbeeld ook alle trekduwlocs voorzien van een Wannentender en een gesloten machinistenhuis. Want een kuiptender voorop kan harder dan een gewone, en zo stond het personeel ook niet vol in de wind. Ook werd de tender voorzien van extra zandstrooiers. Dat past dan weer prima bij de regel om de schoorsteen aan treinzijde te hebben...
« Laatst bewerkt op: 21 May 2020, 14:22:06 door Quinzeedied »

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
« Reactie #13 Gepost op: 21 May 2020, 15:23:26 »
Volgens mij was die richtlijn er wel, nl schoorsteen richting trein. Dit omdat ook de stoker een rol heeft bij de 'streckenbeobachtung' en dat dat wat lastiger is als je achteruit rijdt. Bij twee man op de bok was dat minder een probleem, ook al omdat je dan niet een hele trein in je gezichtsveld hebt.
zit even te denken of dat logisch is. Bij rijden met de loc achter en dus schoorsteen voor, staat de stoker dan niet juist met de ketel én de trein voor zn snufferd terwijl ie anders juist aan de kant van de seinen zou staan en vanuit zijn kant van t machinistenhuis nog langs de trein seinen goed kon zien?

Twinkie

  • Offline Offline
  • Berichten: 882
Re: Richting stoomlocomotief bij pendeltreinen.
« Reactie #14 Gepost op: 21 May 2020, 16:23:13 »
Dat maakt toch niet uit? Je hebt een stuurstandrijtuig voor op de trein. Daar zit (als het goed is tenminste) iemand die de seinen en rijweg in de gaten houdt en de trein bestuurt ;D
En als de loc voor de trein zit heeft-ie alleen de tender voor z'n snufferd...

gr. Twinkie
« Laatst bewerkt op: 21 May 2020, 16:32:17 door Twinkie »